Magazin Sălăjean, decembrie 2009 (Anul 14, nr. 231-250)

2009-12-11 / nr. 238

Rabia impune carantină în cinci localități Cinci localități din Sălaj - Horoatu Crasnei, Valcău de Jos, Ileanda, Șamșud și Coșeiu - sunt în carantină de gradul II, după ce inspectorii Direcției Sanitar- Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Sălaj au constatat că patru vulpi care au pătruns în comunități, dar și un câine din gospodăria unui localnic, aveau rabie. Directorul Direcției Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Sălaj, Virgil Țurcaș, a declarat că inspectorii din cadrul acestei instituții s-au deplasat de urgență în toate cele cinci localități, pentru luarea măsurilor ce se impun în cazul depistării focarelor de rachie. "Am fost anunțați că în localitățile Horoatu Crasnei, Valcău de Jos, Ileanda și Șamșud localnicii au prins vulpi ce au ieșit din mediul silvatic și au pătruns în comunități. Au fost recoltate probe care au fost supuse analizelor și la fel s-a procedat și cu un câine din localitatea Coșeiu, la care oamenii au sesizat un comportament ciudat. Rezultatele analizelor au arătat că toate cele cinci animale aveau rabie, astfel că, în localități a fost instituită carantina de gradul III", a declarat Virgil Țurcaș. Potrivit acestuia, echipele DSVSA Sălaj au vaccinat animalele și au catagrafiat carnasierele. în plus, persoanele care au intrat în contact cu câinele și cele care au prins cele patru vulpi au fost trimise la medicii de familie, pentru administrarea vaccinului antirabic. „Pentru a reduce focarele de rabie și pentru a limita apariția lor, la nivel de județ a fost desfășurată începând din octombrie o campanie de vaccinare a carnasierelor din gospodării. Până acum, 95 la sută din carnasiere au fost vaccinate", a spus Virgil Țurcaș. în Referitor la campania de vaccinare mediul silvatic, care trebuia realizată la nivel național în acest an cu momeli vaccinale răspândite din avion, aceasta a fost amânată până anul viitor, din cauza insuficienței fondurilor la bugetul de stat. Pentru o mai bună dispersie a momelilor vaccinate în zonele forestiere, se vor folosi avioane. „Este important ca momelile să ajungă și în locurile unde pădurarii și silvicii nu pot ajunge, ca rezultatele campaniei să fie cele scontate", a adăugat Țurcaș. In total, în acest an, în Sălaj au fost depistate 22 de focare de rabie, dar anul trecut, județul s-a confruntat cu o situație fără precedent în privința rabiei, numărând peste 50 de focare, care sunt în momentul de față închise în totalitate. ■ M. M. Noutăți referitoare la impozitul pe venit începând cu 1 ianuarie, Ordonanța de Urgență nr.109/2009 introduce o serie de modificări asupra Codului fiscal și în ceea ce privește impozitul pe venit, informează Direcția Generală a Finanțelor Publice Sălaj. Noile prevederi includ tichetele de vacanță la categoria veniturilor salariale neimpozabile și dau o nouă definiție veniturilor impozabile din cedarea folosinței bunurilor. Astfel, potrivit ordonanței, veniturile din cedarea folosinței bunurilor sunt veniturile, în bani și/sau în natură, provenind din cedarea folosinței bunurilor mobile și imobile, obținute de către proprietar, uzufructuar sau alt deținător legal, altele decât veniturile din activități independente. Conform prevederilor O.U.G. nr.109/2009, sunt asimilate salariilor, în vederea impunerii, sumele primite de reprezentanții în adunarea generală a acționarilor, în consiliul de administrație, membrii directoratului și ai consiliului de supraveghere, precum și în comisia de cenzori; remunerația obținută de directori în baza unui contract de mandat conform prevederilor legii societăților comerciale; remunerația primită de președintele asociației de proprietari sau de alte persoane, în baza contractului de mandat. Impozitul pe venitul net anual impozabil/câștigul net anual datorat este calculat de contribuabil, pe baza declarației de impunere, iar data de 25 mai inclusiv a fiecărui an fiscal se constituie atât termen de declarare cât și termen de plată a impozitului pe venit. O altă noutate adusă de O.U.G. nr.109/2009, este aceea că nomenclatorul privind clasificarea activităților din economia națională pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit, va fi stabilit de către direcțiile generale ale finanțelor publice județene. Există noutăți și cu privire la impozitul pe veniturile nerezidenților. Astfel, veniturile impozabile obținute din România, indiferent dacă veniturile sunt primite în România sau în străinătate, sumt considerate dividende de la un rezident. Sunt scutite de impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți, veniturile din dobânzi și/sau dividende plătite către fonduri de pensii, astfel cum sunt ele definite în legislația statului membru al Uniunii Europene sau în unul dintre statele Asociației Europene a Liberului Schimb. ■ S. O. Guvernul romanul; RegiO AGCMTU PIOCZVOITXRE MCIOHALA XOR&VEST ** * REGIO-Programul Operațional Regional finanțează dezvoltarea microîntreprinderilor din mediul urban REGIO-Programul Operațional Regional, prin Axa prioritară 4 - Sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri regional și local, domeniul major de intervenție 4.3 “Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor” finanțează achiziționarea de echipamente și tehnologii noi, moderne, achiziționarea de sisteme IT (hardware și/sau software), precum și construirea/extinderea/ modernizarea spațiilor de producție/prestare servicii ale microîntreprinderilor, cu până la 200.000 Euro valoare nerambursabilă. Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest va organiza seminarii de informare pentru potențialii beneficiari în fiecare județ al regiunii. Pentru programul seminariilor în județul dvs. vizitați www.nord-vest.ro. Pentru cererea de proiecte lansată în 2.11.2009, suma disponibilă pentru Regiunea Nord-Vest este de 19,74 milioane Euro. Pentru acest domeniu major de intervenție, se pot depune proiecte începând din data de 23.11.2009, la sediul Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest, str. Sextil Pușcariu nr. 2, Cluj- Napoca. Contact: Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest, telefon 0264 431550, e-mail comunicare(S)nord-vest.ro, strada Sextil Pușcariu nr. 2, Cluj-Napoca. Inițiativă locală. Dezvoltare regională. Investim în viitorul tău! Proiect selectat în cadrul Programului Operațional Regional și cofinanțat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională. www.inforegio.ro Pentru informații privind fondurile disponibile prin Programul Operațional Regional în Regiunea Nord-Vest, vizitați www.nord-vest.ro Magazin Sălăjean Vineri, 11 decembrie 2009 Cantabul I vă oferă transport intern, internațional autorizat • sicrie ieftine și lux • accesorii funerare • îmbălsămări • cruci de fier și lemn • coroane • cortegiu funerar cu limuzină funerară 0747 422820, 0740 250930 Zalău, str. Gh. Lazăr nr. 14. Un sprijin real în momentele cele mai grele Zvonotecă # E clar! Ne-a lovit pe toți damblava politicii, de la bunici, la kinderi cu acadele în buzunar. Am ajuns la această concluzie după ce am dat, ieri dimineață, pe strada Crasnei, peste un bunic cu năpârstocul de mână, ăsta micu' urlând în gura mare: „Mircea Geoană președinte eeece! Mircea Geoană președinte eeeeeeee e e!". De-atăta politică, a înnebunit și lupul, rău așa! # No, că ne-a venit și nouă vremea... la vaccinare. Ce putem zice! Decât că, pentru jurnaliști, o vaccinare contra gripei porcoase ne poate feri de oarece necazuri, dacă ne gândim la câți politicieni întâlnim. i Dacă voi nu mă vreți, eu vă vreau. Așa zicea, mai acu ceva vreme, un șef de comunitari. Din păcate pentru el, nu l-a vrut actuala guvernare care, nevoită să mai economisească niște bani, la obligat pe nenea comunitarul șef să rămână la vatră. Cu o pensie nesimțită, vorba unor clasici în viață. 9 * A se considera pamflet. Orice asemănare cu personaje reale este pur întâmplătoare! Zvonărașul de serviciu Noi umblăm a colinda „N-am venit să cerem, am venit să dăm" au răsunat glasurile zecilor de colindători în seara zilei de 5 decembrie 2009 la Biserica „Adormirea Maicii Domnului" din Jibou, în proiectul „Biserica, tinerii și colindele", organizat de Biroul pentru catehizare al Episcopiei Sălajului. Ce poate fi mai frumos în această perioadă decât a dărui... a dărui înțelegere, blândețe, lumină, bunătate, a dărui vestea Nașterii Mântuitorului nostru Iisus Hristos prin mijlocirea colindelor. Cu glasuri ca niște clinchete de clopoței, din suflete curate și lipsite de orice fir de răutate, micii sau...marii colindători au încântat auzul ascultătorilor cu acel tezaur de neegalat in lumea aceasta al poporului român, acela al colindelor noastre strămoșești, păstrate și transmise din generație în generație ca mărturie a faptului că ne-am născut creștini și vom rămâne mereu așa. Și cum să nu fie frumos când copiii, plini de emoție și cu gând curat s-au străduit să dăruiască, alături de îndrumătorii lor, momente de neuitat pentru cei prezenți! Cum să nu fie frumos când copiii noștri arată că sunt demni și pot să ducă mai departe această bogăție de neprețuit a neamului nostru, colindele, parte integrantă a folclorului românesc. Binecuvântarea și sprijinul necesar le-am primit din partea Preasfințitului Părinte Petroniu, Episcopul Sălajului, prin intermediul Părintelui Inspector pentru catehizare Silviu Boha. Gazde ne-au fost Pr. Protoipop Dan Diétan, Pr. Dorin Moldovan și Pr. Ioan Neamțu. Din partea autorităților locale a fost prezent domnul primar al orașului Jibou, ing. Eugen Bălănean. Grupurile de colindători care „au urmat steaua" au fost: elevii Liceului Teoretic „Ion Agârbiceanu" din Jibou conduși de doamna profesoară Cristina Mureșan, având sprijinul doamnelor profesoare Crina Crișan și Iuliana Petran, elevii Școlii Generale „Lucian Blaga" pregătiți de domnul profesor de religie Dinu Andreicuț, elevii Grupului Școlar „Octavian Goga" însoțiți de către domnii profesori de religie Adrian Chiri și Adrian Micle, copiii de la grupele de cateheză a Parohiei I Jibou conduși de Pr. Dorin Moldovan și Ioan Neamțu, Parohiei II Jibou pregătiți de Pr. Protopop Dan Dregan și Pr. Gheorghe Longodor, elevii Școlilor Gimnaziale Inău și Someș Odorhei pregătiți de Pr. Claudiu-Mirel Bene, de domnul profesor Vlad Bene și de domnul învățător Marius Bârsan, copiii parohiei Tihău susținuți de Pr. Sălăjan Augustin, copiii parohiei Cristofț conduși de Sabin- Lucian-Gabriel Chiș, copiii parohiei Solomon pregătiți de Pr. Ioan Albert, elevii Școlii Surduc conduși de domnul profesor Vasile Șoimușan și copiii parohiei Cuceu pregătiți de Pr. Daniel-Nelu Baboș. Praznicul Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos să ne aducă în inimi pacea și bucuria îngerilor, „lumina cunoștinței" dăruită astăzi oamenilor și...puterea de a vedea în cei de lângă noi icoana lui Hristos și chipul lui Dumnezeu. mm T».... £------O.î * KT T13FO A >T mm JL iUiCoOJL v.AAOUiia IVAUma^/T.in