Magazin Sălăjean, mai 2011 (Anul 16, nr. 82-103)

2011-05-23 / nr. 97

------- . Luni, 2i mti 2011 ilJ Oll 2 Magazin Sălăjean Editorial Mihaela Moldovan Paradoxuri de Zalău De multe ori, când românul nu are ce lucra și trebuie neapărat să își caute, se apucă să își dea sănătos cu stângul în dreptul și să facă totul de-a-ndoaselea, după niște reguli numai de el știute. în acest tipar se înscrie acțiunea de ridicare a autovehiculelor practicată în Zalău cu scopul bine definit de a elibera domeniul public de mașinile parcate necorespunzător. Intenția este bună, nobilă și frumoasă, nimic de zis, mai ales acum, când traficul din municipiul sălăjean suferă de încâlceală, îmbulzeală și supraaglomerare de mașini pe suta de metri pătrați. Mai puțin ortodox este modul de realizare a acestui serviciu, care, deși a fost gândit în folosul cetățeanului, ajunge să-i dea tocmai lui dureri de cap. Totul începe cu zona centrală, unde cei autorizați să ridice autovehiculele lăsate pe marginea carosabilului sau urcate pe trotuare aplică legea selectiv. Mai un zâmbet, mai o cunoștință, și unele mașini beneficiază de un tratament aparte: sunt trecute imediat cu vederea și lăsate să se odihnească în pace, ochiul lui Big Brother depistându-le pe cele de condiție mai modestă. Un alt paradox local care stă ca un spin în coastele zălăuanilor proprietari de autoturisme și care merge mână în mână cu serviciul de ridicare a autovehiculelor este dat de locurile insuficiente de parcare amenajate în oraș. Asta se simte mai ales în cartiere, pentru că, de bine, de rău, în centrul Zalăului mai dă omul peste o parcare at plată, la care poate apela. Ajuns ai mașina acasă, însă, se trezește că nu are unde să o lase decât pe trotuar, pe un spațiu verde sau pe marginea drumului, numai bine cât să se trezească cu ea ridicată. Mișto, nu? Sigur că da, dacă ești de la firma cu ridicata și ți-ai bifat încă de azi planul pentru următorul cincinal. Cel de-al treilea paradox peste care am dat zilele trecute are legătură tot cu mașinile și șofatul. După ce bulevardul a devenit șantier, șoferii s-au obișnuit să folosească ruta alternativă de a ajunge în zona Primăriei care trece prin fosta Piața Agroalimentară. O vreme după ce noua stradă a fost inaugurată, lucrurile au mers binișor, în ciuda mașinilor parcate pe margine și care inoportunau traficul. Pe când s-au obișnuit cu drumul și pe când aveau mai mare nevie de el, zălăuanii s-au trezit că sunt blocați. Blocați de o bandă lipită frumos de-a latul străzii, care interzice trecerea din cauză că, vezi, Doamne, „se mută piața". Problema nu este că se mută, ci cum. Apar doi muncitori ce cară o masă, un scan etc. Tot la 15 minute, In rest oamenii stau cu brațele încrucișate și trag din țigară. Așa, ca să nu se sperească prea tare. Și de, poate sunt plătiți cu ziua, ceea ce ar explica lentoarea de melc cu care e mișcă. Pe căt parem că dacă am fi într-un stat mai vestic, munca s-ar face rapid, iar șoferii nu și-ar prinde nervii în pioneze încercând să întoarcă mașina într-un spațiu strâmt și să găsească alte variante de a tranzita orașul? Map^ti Sălăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional: www.apeiro.ro Cotidianul "Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Ad orar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Mihaela Oprea Adela Mureșan Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan Secretariat: Florentina Chiș Mica publicitate: Carmen Bolooi Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan Editor: S.C. SIMARS.RX. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu-Mare loan Mocan, exclus din PDL Șimleu Silvaniei Olivian Vădan "Acest partid funcționează după reguli clare, bine ancorate în Statut, nu în funcție de emoțiile cuiva", a declarat, vineri, în cadrul unei conferințe de presă, președintele PDL Sălaj, deputatul Lucian Bode, făcând trimitere la scandalul iscat între liderul PDL Șimleu Silvaniei, Septimiu Țurcaș, și colegul său de partid loan Mocan. Apoi, Lucian Bode a transmis că situația iscată nu se datorează faptului că loan Mocan l-ar fi votat pe Vasile Blaga la Convenția PDL: "Să ne intre bine în cap că situația nu se datorează faptului că, la Convenție, Ioan Mocan l-ar fi votat pe Vasile Blaga, și nu pe Emil Boc". Prezent și el la conferința de presă, purtătorul de cuvânt al PDL Sălaj, Claudiu Bârsan, a negat faptul că, în situația dată, ar fi vorba despre un conflict între organizațiile din Cehu Silvaniei și Șimleu Silvaniei: "Știm că nu este vorba despre un conflict între două organizații, ci despre un diferend între două persoane". Claudiu Bârsan a mai adăugat că astfel de dispute au loc frecvent și în alte partide, însă ele nu fac deliciul presei. "In cele din urmă, acest diferend poate fi mediat. Astfel că, la momentul oportun, vom face cunoscută decizia pe care o vom lua", a încheiat Claudiu Bârsan. Primarul din Șimleu Silvaniei, Septimiu Țurcaș, președinte al organizației PDL din acest oraș, a cerut marți - printr-un comunicat de presă - excluderea din partid a colegului său loan Mocan. "loan Mocan trebuie exclus din PDL! In calitate de președinte al Organizației PDL Șimleu Silvaniei propun excluderea din partid a domnului loan Mocan. Propunerea privind excluderea domnului loan Mocan o adresez Biroului Permanent Județean al PDL Sălaj, forul care, potrivit Statutului PDL, este în măsură să declanșeze procedurile necesare în asemenea situații. Consider că domnul Ioan Mocan are, eufemistic vorbind, o atitudine ostilă față de PDL, față de conducerea partidului și față de alți membri din organizația județeană, iar în aceste condiții colaborarea noastră a devenit imposibilă și nu mai putem fi colegi în același partid! Cred că prezența sa în rândurile democrat-liberalilor este nocivă pentru PDL Șimleu Silvaniei, fapt evidențiat atât de activitatea sa în interiorul partidului, cât și în afara acestuia. Vreau, cu această ocazie, să-mi asum greșeala de a-l fi acceptat în organizația noastră, greșeală pe care acum doresc să mi-o îndrept. Nu am pretenția că dețin adevărul absolut sau că dreptatea este numai de partea mea, dar este un punct de vedere personal pe care mi-l acum și-l susțin întru totul", se arată în comunicat. Pentru a se lua o decizie cu privire la propunerea lui Septimiu Țurcaș, sâmbătă a avut loc ședința Biroului Permanent Local (BPL) al PDL Șimleu Silvaniei, întâlnire la care Ioan Mocan nu a participat. Surse din interiorul PDL au făcut cunoscut că, la ședința amintită, membrii BPL au luat hotărârea de excludere a lui Ioan Mocan din PDL Șimleu Silvaniei, urmând ca decizia finală să fie luată de structurile superioare ale partidului. Prefectul Vegh - hotărât să facă lege și ordine la barajul Vârșolț Mihaela Moldovan Prefectul Sălajului, Alexandru Vegh, este decis să înlăture toate construcțiile ilegale ridicate de pescari pe malul barajului Vârșolț și pe care le-a decoperit într-o vizită în teren făcută săptămâna trecută. „Am fost la Vârșolț în urma multiplelor sesizări pe care le-am primit de la cetățeni, autorități locale și chiar pescari, care s-au plâns că pe malul barajului au fost ridicate tot felul de construcții care nu au ce să caute acolo. De asemenea, au fost pescari care ne-au sesizat că nu pot pescui la Vârșolț din cauza unor pescari sportivi care se consideră «băștinași» și care au ocupat suprafețe întregi în jurul lacului", a declarat prefectul, adăugând că în timpul vizitei în teren a înțeles că acolo nu se respectă nicio lege. „Am găsit zeci de rulote amplasate între luciul de apă și digul de protecție, deși acest lucru este strict interzis de legislația în vigoare. Fără toalete, fără apă și rețea de curent electric, ei și-au improvizat un fel de locuințe. Iar unii și-au pus chiar și straturi de zarzavat. Este inadmisibil așa ceva. Le-am dat termen până luni (astăzi, n.r.) să îndepărteze toate aceste construcții ilegale, altfel vom trece la măsuri drastice", a spus prefectul. Acesta s-a arătat indignat și de faptul că acești pescari care și-au încropit gospodării lângă luciul apei și care locuiesc la Vârșolț întreaga vară, pescuiesc fără a ține seama că ne aflăm în plină perioadă de prohibiție. „Ca să nu mai vorbim că, potrivit legii, un pescar nu poate avea un stand mai mare de zece metri, iar ei au ocupat mult mai mult. Și tot potrivit legislației în vigoare, un pescar poate pleca acasă cu cel mult cinci kilograme de pește, dar credeți că respectă asta? Eu mă îndoiesc!", a declarat Alexandru Vegh. Ca urmare, rulotele și gospodăriile improvizate trebuie să dispară, dacă nu, autoritățile sunt hotărâte să îi ridice cu forța. Totuși, ca o soluție pentru întreaga situație, autoritățile locale din Crasna, Pericei și Vârșolț iau în considerare amenajarea unei parcări lângă baraj, unde să existe rețele de utilități și grupuri sanitare, astfel încât pescarii să rămână în vecinătatea lacului și să coboare la luciul de apă cu undițele. încep înscrierile pentru examenul de bacalaureat Mihaela Oprea Aproximativ 2.500 de elevi sălăjeni aflați în ultimul an de liceu vor susține, în acest an, examenul de bacalaureat. Iar pregătirile pentru acest examen național intră în linie dreaptă, elevii având mai puțin de o lună înainte de susținerea primei probe. Conform calendarului de bacalaureat de anul acesta, înscrierile încep săptămâna viitoare, respectiv din data de 23 mai, și se termină cinci zile mai târziu. Până în prezent, a fost constituită comisia județeană de bacalaureat, condusă de inspectorul școlar general din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, Ioan Abrudan. Totodată, în această perioadă, directorii unităților de învățământ transmit listele cadrelor didactice care doresc să participe la supraveghere și corectare. Potrivit inspectorului școlar Abrudan, încă nu au fost stabilite centrele de examen și corectare, în prezent având loc instruirea cadrelor participante la examenul de bacalaureat. Conform calendarului de examen, cursurile pentru cei înscriși în clasa a XlI-a se termină în data de 27 mai. Prima probă, cea de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română va avea loc în perioada 6-8 iunie. In intervalul 13-17 iunie, se va desfășura evaluarea competențelor digitale, iar pe 20-23 iunie elevii vor participa la evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională. Probele scrise încep în 27 iunie cu cea de limba și literatura română, în 28 iunie are loc proba scrisă la limba și literatura maternă. Absolvenții de liceu vor susține proba obligatorie a profilului în 29 iunie, urmând ca în prima zi din iulie să se prezinte la proba la alegere a profilului și specializării. In data de 3 iulie, candidații la examenul de bacalaureat vor afla primele rezultate, urmând ca după soluționarea contestațiilor, în data de 8 iulie, să fie afișate rezultatele finale. A doua sesiune de bacalaureat va avea loc începând din 11 iulie, când au loc înscrierile, și până în 2 septembrie, când are loc ultima probă de examen. Rezultatele finale se afișează în data de 7 septembrie. I