Magazin Sălăjean, martie 2012 (Anul 17, nr. 42-63)

2012-03-26 / nr. 59

Editorial I Daniel Săuca ~| Nici de data asta în contextul (mișto!) al alegerilor locale și parlamentare din 2012, mi-am adus aminte de câteva ziceri mai vechi ale sociologului Vasile Dăncu (acum „mogul" de Cluj) din „Adevărul", apărute sub titlul „Alături de cei care au pierdut competiția...". Citez, nu chiar la întâmplare: „în lumea sociologilor care se ocupă cu cercetarea comportamentului politic, se spune că metoda cea mai directă de a determina orientarea politică a cuiva este să-i faci un test simplu: îl întrebi cu cine ține la o coridă, cu taurul sau cu toreadorul. Dacă ține cu taurul, atunci este de stânga. Dacă ține cu toreadorul, este de dreapta. Poate că o fi având ceva adevăr această butadă sociologică, sau nu ar fi exclus ca ea să fie adevărată doar în Europa, acolo unde oamenii sunt mai previzibili și nu se zbat în disperări seculare și contradicții cotidiene. (...) Una dintre explicațiile acestei așa-zise crize a stângii este că electoratul de stânga încă nu există în proporția la care ne așteptăm noi, politicienii. Ne amăgim din sondaje că un procent mare din populație se declară de stânga sau prezintă niște rudimente de judecăți ideologice pe care politologii europeni sau americani le consideră a fi semne pentru orientarea de stânga. Există doar un electorat care are nevoie de asistență și protecție. Acesta este un client al politicilor de stânga, dar nu este un electorat veritabil de stânga. Cei care cred că săracii sunt de stânga fac o gravă confuzie, în țara noastră există un electorat de stânga, dar pe acela PSD încă nu l-a câștigat intelectualii și tinerii. Atitudinea nu ține neapărat de condiția socială sau profesională. Un electorat de stânga veritabil este capabil să militeze pentru egalitate și justiție socială, se luptă pentru drepturile sale și pentru o societate civilă veritabilă. Acest electorat încă nu s-a născut în România pentru că nu am avut încă o guvernare capitalistă de dreapta, așa cum se conturează a fi cea de acum. (...)" Oricum, nici de data asta nu va conta „stânga" și „dreapta". Conglomeratul USL nu are cum să transmită „mesaje" numai de stânga, la fel cum „băieții" de la PDL nu pot să dea în popor numai cu „idei" de dreapta, pentru că, v-ați prins, anul electoral 2012 necesită și abordări populiste. Oricât s-ar clama „stânga" sau „dreapta", nici în acest an doctrinele nu vor avea niciun fel de funcțiune practică. Decât de exprimare electorală a unor lozinci. Testul important, printre multe altele, este dacă PSD va aduce suficiente voturi USL de pe „culoarul de stânga" al electoratului. Nu mai este mult timp și vom afla răspunsul și la această întrebare „ideologică". Și apoi, românilor le place să „țină" cu „capra vecinului"... Magazin Se injenit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.l tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 JsangR , Director: Secretariat: S.C. Daniel Mureșan Florentina Chiș SAMAR Mica publicitate: SJBL»3L» Redactor-șef: Carmen Bololoiu,AÎ.ĂI ? Olivian Vădan Marketing Publicitate: Redactori: Carmen Mureș«* ISSN Manus Morar MMa Deac 1453-1283 Daniel Săuca Mihaela Moldovan Consiliere juridică: executat la Mihaela Oprea /, Cornel Merișan Vuxens si Adela Farkas Financiar-contabil: *P«gra » = Cleopatra Potrovită Tehnoredactare: Distribuție: Silviu Mocan Ștefan Bordeianu Satu-Mare Marius Blaj Covaci Mircea Potrivit art. 20S și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului.De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Peste o mie de cereri pentru grad de handicap Adela Farkas Sute de sălăjeni s-au adresat, de la începutul acestui an, pentru încadrarea într-o grupă de handicap. Anul acesta, potrivit informațiilor furnizate de directorul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sălaj, Violeta Milaș, au fost evaluați peste 1.000 de sălăjeni în vederea încadrării în grupă de handicap. Lunar, membrii comisiei de evaluare analizează 300-350 de dosare ale pacienților adulți cu handicap care se adresează DGASPC Sălaj. Nu puțini sunt sălăjenii care au fost diagnosticați cu boli grave, cu speranță de viață mică. "Din totalul celor 1.060 de bolnavi evaluați de la începtul anului, în două luni și jumătate, 169 sunt cazuri noi preluate în sistem, 74 dintre acestea sunt persoane care suferă de diferite tipuri de cancer. Sunt pacienți în anumite stadii ale bolii, care au neoplasm mamar (diagnostic cu cea mai mare răspândire în rândul sălăjencelor), metastazii osoase, de colon, pulmonar, de prostată, de col uterin, neopulmonar, neogastric, de pancreas, tumori cerebrale, forme de boală în care se pune problema imobilizării și care intră în gradul I de handicap", a arătat Violeta Milaș. Sălăjenii care solicită încadrarea în grupe de handicap vin personal la evaluările de specialitate, cu excepția celor care reprezintă cazuri foarte grave și nedeplasabile. La aceștia, membri comisiei din cadrul serviciului de evaluare complexă fac evaluările acolo unde se află imobilizat pacientul, în funcție de constatările medicale și de ancheta socială de la primăria pe raza căreia acesta își are domiciliul. Bolnavilor care se adresează comisiei de evaluare (formată din medici și psihologi) li se comunică data la care primesc rezultatele evaluării, iar ulterior își depun dosarul pentru obținerea drepturilor financiare (indemnizație și buget complementar), bilete de călătorie. La finele lunii februarie 2012, în județ erau înregistrate 13.448 persoane cu handicap (încadrate în grupe de handicap) care beneficiau de susținere financiară, cu 16 mai mult față de numărul persoanelor cu dizabilități aflate în plată la finele anului trecut. Zeci de polițiști sălăjeni, avansați în grad de Ziua Poliției Române Mihaela Oprea Un număr de 35 de ofițeri și 55 de agenți de poliție din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj au fost avansați în grad, vineri, în cadrul ședinței festive organizate la sediul instituției pentru a marca Ziua Poliției Române. La festivitate au fost invitați să participe reprezentanți ai autorităților locale, printre care: prefectul județului Vegh Alexandru, administratorul public al Consiliului Județean Ionel Ciunt, primarul municipiului Radu Căpâlnașiu, precum și reprezentanți ai instituțiilor din Ministerul Administrației și Internelor și Ministerul Apărării Naționale. S-au citit mesajele de felicitare pentru activitatea depusă de polițiști, inspectorul șef al IPJ Sălaj - comisar șef Iosif Ghiurca, asigurând că, în viitor, vor avea loc tot mai multe activități pe linia prevenirii infracțiunilor, pentru un grad de siguranță ridicat al cetățenilor. De asemenea, conducerea IPJ Sălaj a acordat și diplome de excelență și plachete cadrelor instituției, pentru polițiștii merituoși, celor care au plecat din serviciul polițienesc, precum și câștigătorilor competițiilor sportive organizate pe parcursul săptămânii trecute între polițiști, jandarmi și pompieri. Programul activităților zilei a fost "piperat" cu simularea unei acțiuni de prindere în flagrant a unor suspecți de către lucrătorii Serviciului de Intervenție Rapidă din cadrul inspectoratului. Mascații au intervenit operativ imobilizând suspecții aflați într-un autoturism, pe care apoi i-au urcat în mașina de intervenție. Totodată, aceștia au prezentat invitaților tehnicile de luptă, spărgând țigle în flăcări și escaladând clădirea cu ajutorul coardelor. In final, toți cei prezenți au fost invitați la o masă festivă dată în cinstea sărbătoririi Zilei Poliției Române. Municipalitatea a dat undă verde plăților online Adela Farkas Zălăuanii au posibilitatea de a utiliza efectiv serviciul online pentru plata impozitelor și taxelor locale. Potrivit informațiilor furnizate de purtătorul de cuvânt al administrației locale, Manuela Ghiuruțan, de vineri, 23 martie, Primăria Municipiului Zalău eliberează plicurile cu utilizator și parolă pentru plata impozitelor și taxelor locale prin www. ghișeul. ro. "Contribuabilii, persoane fizice, sunt așteptați la Primăria Municipiului Zalău, camera 5, pentru a primi plicurile cu credențiale (utilizator și parolă) necesare dacă se dorește plata impozitelor și taxelor locale, cu cardul bancar. Plicul poate fi preluat între orele 8-15 doar de persoana care figurează în evidențele Serviciului Impozite și Taxe Locale, care va prezenta inspectorului buletinul sau cartea de identitate. Această măsură vine în sprijinul deținătorilor de carduri bancare, care, din momentul primirii acestor date, vor putea efectua plăți (impozite, taxe, amenzi) online, fără să fie nevoie să se prezinte la ghișeele instituțiilor publice", a arătat Manuela Ghiuruțan. Acțiunea reprezintă finalul demersurilor pe care primăria le-a început în 2010, conform HG nr. 1235/ 06.12.2010, care au situat municipiul între primele patru administrații locale din țară în implementarea proiectului ghișeul virtual de plăți - "Sistemul național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar" (SNEP). Zălăuanii pot plăti impozitele și taxele locale la ghișeele Serviciului Impozite și Taxe Locale (conform programului: luni, miercuri, joi, vineri între orele 7 -16.30, marți, între 7 și 18.30), precum și la patru oficii poștale, după următorul program: OP Zalău 1, str. Parcului nr. 2, OP Zalău 2, Astralis; OP Zalău 3,e la 1 Decembrie 1918 (toate trei între orele 7 și 20) și la OP Zalău 4, zona industrială, între orele 8-16. "Am încercat să lărgim posibilitatea de realizare a plății de către contribuabili, cu instrumente moderne, ceea ce înseamnă și că va fi evitată aglomerația la ghișee", a spus Radu Căpîlnașiu, primarul Municipiului Zalău. Pentru plata integrală a sumelor datorate către bugetul local - impozit pe teren, clădiri, taxă mijloace de transport, până la primul termen scadent, 30 martie 2012, se aplică o bonificație de 5 la sută. Depășirea primului termen scadent atrage atât pierderea bonificației, cât și calcularea majorărilor de întârziere, în cuantum de 2 la sută pentru o lună sau fracțiuni de lună.