Magazin Sălăjean, septembrie 2012 (Anul 17, nr. 165-184)

2012-09-11 / nr. 171

Marți, 11 Septembrie 2012 Magazin Sălăjean Editorial Adela Farkas Biserici de aur, inimi de lut în vremurile de început ale creștinismului, obiectele de cult erau confecționate din diferite materiale aflate la îndemâna omului. Aurul era la mare preț și numai anumite odoare erau manufacturate din acest metal scump, cele mai multe având ca suport lutul, piatra, lemnul sau alte materiale. Tradiția spune despre cei care le realizau și le împodobeau că erau mari trăitori într-ale credinței, mulți chiar ajungând pe căile martirajului și mărturisind, astfel, iubirea față de Dumnezeu. De-a lungul a două milenii, omenirea a înlocuit lutul vaselor sfinte cu aur, motivând că astfel ele exprimă importanța și valoarea actului religios, dar a schimbat aurul credinței din suflete, cu lutul. în marea masă a celor care au trecut prin această metamorfoză, se înscriu și românii, deși erau considerați până nu demult, unul dintre cele mai religioase popoare europene. Acum, însă lucrurile nu stau așa decât de fațadă. Românii au adoptat stilul europenilor de a-și vedea de treburi, de business sau de serviciu, chiar dacă este duminică, de a merge doar din Paști în Crăciun la biserică și de a se ascunde după paravanul unei credințe personalizate în extrem, de genul: "cred în felul meu în Dumnezeu", "mă duc la biserică atunci când nu este nimeni, să mă pot ruga" sau "știe Dumnezeu când și de ce am nevoie, mă pot ruga și la mine acasă". Desigur că biserica nu stă cu bota în spatele nimănui și nici Hristos nu de asta a venit pe lume. Din contră. Prin ceea ce a adus el pe pământ nu ar fi dorit să fie motiv de vrajbă între oameni, ci doar înțelegere și iubire. Ori, aceste două atribute sunt utopii pentru așa zișii creștini ai vremurilor noastre. Românii nu se sfiesc astăzi să-și afișeze iubirea față de biserică și de Dumnezeu, prin vorbe ticluite ori prelegeri sau chiar gesturi mărețe-sponsorizări și donații. Gesturile lor sunt de cele mai multe ori mecanice, pornite dintr-un imbold teoretizat, dintr-o anumită educație. Dărnicia lor, în majoritatea cazurilor, nu are ca punct de plecare iubirea, mila și înțelegerea. Dorința lor se conformează ideii de a face bine dar simplifică aproape toate etapele, atât cele sufletești, cât și cele materiale. Este mai simplu să bagi mâna în buzunar pentru a plăti anumite costuri pentru ridicarea unei biserici, dar este greu să te pleci spre necazul semenului de lângă tine. De ce să fii sensibil, să te interesezi de viața pe care o are cel sărac sau bolnav, de ce să pierzi vremea să-i treci pragul pentru a-i întinde o mână de ajutor? Este mult mai comod și mai modern să oferi când poți, când te taie capul din plusul tău. Ori o astfel de mentalitate nu poate fi decât dovada unei nepăsări colective, adâncite de vremurile pe care le trăim, precum și certitudinea insensibilității, a neiubirii, a sufletului de lut. Ea zecile de mii de biserici, frumos poleite și dăruite cu obiecte masive din metal prețios, românii s-au pricopsit cu suflete împietrite și goană după lucruri efemere. Marințin Salajemi fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mihaela Moldovan Mihaela Oprea Adela Farkas Tehnoredactare: Silviu Mocan Marius Blaj Secretariat: Florentina Chiș Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Erdei Andrea Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Mircea Comaci Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Editor: s.c. SIMAR S.R.L. ISSN 1453-1283 Tiparul executat la : Tipografia "Informația Zolei" Satu-Mart Polițist judecat în stare de libertate, după ce a împușcat mortal un rom din Pustă Vale Polițistul șimleuan care a împușcat mortal, în iulie, un bărbat din Pustă Vale, va fi judecat în stare de libertate pentru omor deosebit de grav, după ce procurorii au renunțat, ieri, la recursul declarat față de decizia Tribunalului Sălaj ca acesta să nu fie arestat preventiv. Mihaela Moldovan Deși, inițial, procurorii nu au fost de acord cu decizia Tribunalului Sălaj ca polițistul simleuan care, în iulie, a împușcat mortal un bărbat din Pustă Vale, să fie judecat în stare de libertate, ieri lucrurile au luat o întorsătură de 180 de grade. Recursul declarat față de decizia instanței sălăjene ar fi trebuit să ajungă ieri în fața judecătorilor Curții de Apel Cluj, dar pe ultima sută de metri, procurorii s-au răzgândit și au renunțat la intenția de a-l vedea pe polițist cât mai repede după gratii. Surse oficiale din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj, care doresc să își păstreze anonimatul, ne-au declarat că, în urma unor consultări și analize a cazului, s-a considerat că decizia Tribunalului Sălaj privind judecarea în stare de libertate este corectă. Procurorii sălăjeni au declarat recurs, în 31 septembrie, față de decizia Tribunalului Sălaj ca polițistul care a împușcat mortal, în iulie, un cetățean de etnie romă, suspectat că ar fi furat materiale feroase de la o firmă din Șimleu Silvaniei, să fie judecat în libertate. Mai exact, instanța sălăjeană a respins propunerea de arestare preventivă formulată de procurori în acest caz și a decis judecarea polițistului în stare de libertate pentru omor deosebit de grav. De asemenea, Tribunalul Sălaj a luat împotriva polițistului măsura de a nu părăsi țara până la soluționarea cauzei. Omor deosebit de grav împotriva polițistului respectiv a demarat cercetarea penală după ce, în 28 iulie, a împușcat mortal un bărbat din Șimleu Silvaniei, de etnie romă, pe care îl urmărea, suspectându-i că furase materiale feroase de la o societate comercială din oraș. Procurori ai Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj au dispus, joi, 30 august, reținerea, pentru o perioadă de 24 de ore, a agentului de poliție sub aspectul săvârșirii infracțiunii de omor deosebit de grav, acesta fiind prezentat ulterior instanței de judecată cu propunere de arestare preventivă. Din probatoriul administrat în cauză, până în acest moment al urmăririi penale, a reieșit că în 28 iulie 2012, în jurul orelor 20.20, în urma sesizării săvârșirii unei infracțiuni de furt de fier vechi, învinuitul Dorin- Mihai Baiduc (agent de poliție, n.r.) a împușcat mortal un bărbat din Șimleu Silvaniei, pe care îl suspecta că ar fi furat bunuri materiale de la o firmă din oraș.Astfel, ca urmare a refuzului victimei de a se legitima și opoziției acesteia de a fi condusă la sediul poliției, învinuitul s-a angajat în urmărirea victimei. Pentru a se refugia, victima a pătruns în curtea unei persoane, urmată de polițistul învinuit. Acesta, fără a fi atacat de către victimă și fără a efectua procedurile de avertizare, a tras un foc cu arma din dotare, către victimă, de la o distanță mai mare de 2 metri, proiectilul lovind victima în cavitatea toracică dreaptaspate. Din raportul de expertiză balistică, precum și din declarațiile a trei martori oculari, a reieșit faptul că învinuitul a tras în direcția victimei un foc de armă, victima aflându-se cu spatele către învinuit. Din probatoriul administrat în cauză, s-a concluzionat cu certitudine că în momentul tragerii trăgătorul era situat în spatele victimei.De asemenea, probele administrate în cauză au relevat faptul că nu au fost respectate prevederile „Procedurii privind folosirea armamentului din dotare" emise de Inspectoratul General al Poliției Române, în sensul că înainte de folosirea armei de foc, învinuitul nu a respectat prevederile art. 10 ale acestui regulament referitoare la somația legală. Sute de mii de lei pentru reparații și plombări de străzi în Zalău Adda Farka» O sumedenie de străzi, alei și spații de parcare au fost refăcute, în cursul lunii august, de către angajații SC Citadin SRL, în urbea de la poalele Meseșului. Așa cum am aflat de la purtătorul de cuvânt al societății Citadin, Paul Maghiu, în Zalău s-au executat reparații prin plombări asfaltice pe o suprafață totală de 1.163 de metri pătrați pe străzile: Simion Bărnuțiu, Industriei, Liliacului și Nicolae Titulescu. S-a turnat covor asfaltic pe diferite porțiuni pe strada Simion Bărnuțiu. S-a refăcut canalizarea pluvială pe strada Simion Bărnuțiu, la intersecția cu strada lt. col. Pretorian, pe o lungime de 195 de metri și au fost reparate alei și spații de parcare pe aproximativ 2.200 de metri pătrați. Pe strada Corneliu Coposu au fost reparate trotuare și spații de parcare pe o suprafață totală de 1.494 de metri pătrați. In cursul lunii august s-a dat curs sesizărilor primite de la cetățeni și sau efectuat lucrări de reparații prin pietruire pe străzile Viilor, Băilor și slt. Teodor Tușor, precum și de reprofilare cu autogrederul pe străzile Pescarilor, Parohiei și Lupului. Valoarea totală a lucrărilor executate în luna precedentă a fost de aproximativ 621.000 de lei. în perioada următoare, așa cum ne-a asigurat directorul SC Citadin, Virgil Nicola, activitatea societății va fi axată pe lucrările de plombare și reparații care se vor derula pe Bulevardul Mihai Viteazul și pe strada 22 Decembrie 1989.