Magazin Sălăjean, octombrie 2012 (Anul 17, nr. 185-207)

2012-10-10 / nr. 192

Miercuri, 10 Octombrie 2012 Magazin Sălăjean Editorial Daniel Săuca Mândrățara, vesel cârmaciul Țara-i blocată. Mândră țara, vesel cârmaciul. Și propaganda-i veselă, cu batistuță și unghiuțele tăiate regulamentar. Campania electorală își varsă iar lăturile pe sticle chiar dacă, hopa, până și varanii de la antene au început să saliveze abundent după șoldați ca Ponta. Țara-i blocată. Cui îi pasă... Mândră țara, vesel cârmaciul. Campania electorală ne va ridica din nou nivelul de trai, printre flegme, faulturi grosolane și isterii grețoase. Până în 9 decembrie vom trăi fericiți până la adânci bătrâneți, cu pensii mărite, cu salarii mișto, cu autostrăzi, cu oferte fără număr de la DD, să trăiască la mulți ani toți fraierii și noi pe lângă ei. Țara-i blocată. Mândră țara, vesel cârmaciul. UE ne caută la fonduri și la parchete, dar ce contează să trăiască smenul, răul și ramul, șpăgarii mioritici și canalul Dunăre - București, pe care ne vom da cu trotinete - șalupă, până la marea cea mare, plină de petrolul altora. Mândră țara, vesel cârmaciul. Și candidații la parlamentare, care ne vor abuzi după principiul „minte-mă frumos, mânca-țiaș". Asta după ce vor ieși fericiți, vineți la ochi, din „alegerile interne", firește, acolo unde vor avea loc asemenea năzbâtii și din „comisiile de integritate". Mândră țara, vesel cârmaciul. Până în 9 decembrie poate se mai schimbă un lot de miniștri, în timp ce țara, vai, ce cuvânt fain, duduie de controale și procese. Prin județe veselia- i și mai mare, de nu se mai înțelege nimeni cu nimeni, după principiul olbian „dă-mi și mie un leu de ținți". Și chiar dacă s-ar înțelege, fiecare e atât de important, de barosan încât, dom'le, las' că știm noi cum merg treburile... Treburile merg fals, nimeni, aproape, nu mai are chef de nimic. Sindicaliștii nu mai au chef de domit, presării nu mai au chef nici să facă memorabilul copy - paste... Mândră țara, vesel cârmaciul. Despre strategii și alte chestii (probabil) serioase discutăm după 9 decembrie. Asta după tăiatul porcului și sărbătorile de iarnă...Și instalarea noului președinte la Casa Albă... Magazin Salajenit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mihaela Moldovan Mihaela Oprea Andreea Vilcovschi Tehnoredactare: Silviu Mocan Marius Blaj Secretariat: Florentina Chiș Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Erdei Andrea Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Editor: s.c. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Garamond'’ Cluj Napoca Abrudanu, Mocan, Haller și Stanciu - pe lista PP-DD la parlamentare Partidul Poporului-Dan Diaconescu (PP-DD) Sălaj are, fără doar și poate, una dintre cele mai interesante formule cu care va ataca parlamentarele din această toamnă. Aproape toți cei care vor candida pe listele acestui partid, în colegiile din Sălaj, au deja notorietatea necesară pentru a depăși handicapul cu care pornesc în campanie alți candidați de la alte partide mult mai... celebre. Olivian Vădan Fost candidat independent la Primăria Șimleu Silvaniei, Ioan Mocan, apare pe lista PPDD ca și candidat pentru un fotoliu de deputat în Colegiul Șimleu. în stilu-i caracteristic, Ioan Mocan ne explică decizia sa de a candida pe listele PPDD: "De ce am ales acest partid? Pentru că-mi place foarte mult de el, pentru că sunt și eu un om din popor și pentru că, în alte partide, mi-au fost închise ușile în nas". în același contex, Ioan Mocan își exprimă speranța că la alegerile parlamentare va obține, în orașul Șimleu, un număr de voturi similar cu cel de la locale, și anume peste 1.700. "Iar dacă stau bine și mă gândesc cât de mult mă iubesc oamenii din comunele colegiului în care voi candida, oameni cărora le-am făcut mult bine, consider că șansele mele să obțin un mandat de deputat sunt destul de mari", este de părere reprezentantul PP-DD Sălaj. Un alt candidat cu greutate în curtea "pepedediștilor" este Onorica Abrudanu, fost subprefect de Sălaj, susținut la acea vreme de PDL, partid din partea căruia a candidat în 2008 pentru un loc în Senatul României, în colegiul Zalău - Jibou. De această dată, Onorica Abrudanu va candida la Camera Deputaților, colegiul Zalău. "După ce mi-a fost refuzată cererea de a reintra în PDL și de a candida pe listele acestui partid la alegerile din toamnă, am primit oferta celor de la PP-DD. Mă bucură nespus acest lucru, atâta timp cât am fost primită în acest partid cu brațele deschise", ne-a declarat Onorica Abrudanu, care a adăugat că eșecul reîntoarcerii în PDL este cauzat de atitudinea unui grup format din foști colegi de partid, care au decis să-i respingă doleanțele. Ce-i drept, una dintre dorințele sale era să candideze în Colegiul Zalău, la Camera Deputaților, însă intenția sa era una și aceeași cu cea a președintelui PDL Zalău, Claudiu Bârsan. Lista candidaților PP-DD la alegerile parlamentare ar putea continua cu Otto Haller - Colegiul Cehu Silvaniei, care vrea un mandat de deputat. Și liderul filialei județene a partidului, Alin Demle, își dorește o poziție în Senatul României, însă pe Colegiul Cehu Silvaniei - Șimleu Silvaniei. Cel mai probabil din cauza faptului că ar putea fi întrebat "de ce a ales să fie membru a trei partide în nici măcar un singur an", deși noi mărturisim că nu aveam astfel de intenții, Gheorghe Stanciu a refuzat orice contact cu reprezentanții redacției noastre. Acest fapt nu ne oprește să dăm crezare unor "informații pe surse" din cadrul PPDD Sălaj, potrivit cărora fostul țărănist, pedelist etc., actualmente "pe pedellist", va candida pentru un fotoliu în Senat, în Colegiul Zalău-Jibou. Cât despre candidatul PPDD în Colegiul Jibou, la Camera Deputaților, încă se mai așteaptă decizia celor de la PSD, care sunt nevoiți să aleagă între actualul deputat Iuliu Nosa și Dan Ghiurco. Se pare că, până la urmă, socialdemocrații sălăjeni vor alege experiența, astfel încât Dan Ghiurco are toate șansele să urce în barca PP-DD Sălaj. Asta dacă nu a făcut-o până acum... Soarta investiției Michelin rămâne în stand by încă o săptămână Mihaela Moldovan Crearea unui nou punct de lucru pentru Compania Michelin România la ieșirea din Zalău - acesta a fost principalul subiect dezbătut, ieri, de consilierii locali din Crișeni, întruniți în ședință ordinară. Multinaționala respectivă are deja două fabrici în Zalău și intenționează să își extindă activitatea de producție, în acest sens urmând să fie deschis un nou punct de lucru. Una din locațiile avute în vedere pentru această investiție se află în comuna Crișeni: este vorba de un teren în suprafață de 20 de hectare, în apropierea Fabricii RomSteel Cord. Din punct de vedere cadastral, terenul ține de Zalău, dar a fost câștigat recent în instanță, de administrația locală Crișeni. Consilierii locali din Crișeni au trebuit ieri să decidă dacă vor sau nu ca investiția să se facă la ei acasă, acest lucru însemnând implicit ajungerea la un preț agreat de ambele părți. După mai bine de patru ore de dezbateri și analize, părea că s-a ajuns la o hotărâre: să se scoată din circuitul agricol 10 hectare de teren, acestea urmând să fie vândute la licitație publică, prețul de pornire a acesteia urmând să fie stabilit ulterior. Numai că reprezentantul companiei Michelin, prezent la ședință, a subliniat un aspect deloc de neglijat: pentru ca investiția de câteva sute de milioane de euro să poată fi realizată în zonă, este nevoie de 20 de hectare de teren, nu doar de 10. Ca urmare, pe ultima sută de metri înainte de închiderea ședinței, consilierii s-au răzgândit, în sensul că și-au dat un răgaz de încă o săptămână pentru a se decide dacă scot sau nu la licitație întreaga parcelă de teren. „In maxim o săptămână, vom avea o nouă ședință, în care va trebui să vedem ce suprafață de teren scoatem la vânzare. A fost o ședință extrem de lungă și grea", a declarat primarul comunei Crișeni, Andrei Maior. Potrivit sursei citate, tot atunci va fi discutat și prețul de pornire al licitației privind vânzarea terenului, aspect în privința căruia investitorul și administrația locală au păreri diferite. Astfel, pentru achiziționarea parcelei respective, compania Michelin România este dispusă să plătească 3 eurometrul pătrat, în timp ce, în urma unei evaluări comandate de administrația locală unei firme autorizate de profil, cei din Crișeni au primit un alt preț de pornire pentru licitația sus aminită, de 7,9 euro/metrul pătrat de teren. Dacă va fi realizată în Sălaj, investiția de peste 300 de milioane de euro ar însemna crearea a circa 450 de noi locuri de muncă în următorii ani, în noul punct de lucru al Michelin urmând să se producă atât anvelope, cât și cord metalic. Michelin este lider mondial în domeniul anvelopelor, producând anual, în cele 68 de centre de producție din lume, peste 190 de milioane de anvelope, de toate tipurile, de la cele destinate vehiculelor pe două roți până la cele de avion sau gigant. De altfel, Grupul Michelin are o prezență comercială în 170 de țări. Fabrica Silvania Michelin numără peste o mie de angajați și furnizează pe piața de consum peste 500.000 de anvelope de diverse tipuri. RomSteel Cord din Zalău are circa 300 de angajați, este parte a Grupului Michelin și produce cord metalic, una dintre cele mai importante componente ale carcasei anvelopei. In ceea ce privește uzina Victoria, din Florești, aceasta are peste 1.800 de angajați.