Magazin Sălăjean, decembrie 2012 (Anul 17, nr. 229-244)

2012-12-03 / nr. 229

2 Luni, 3 Decembrie 2012 Magazin Sălăjean Editorial Olivian Vădan Toxicitatea majorității absolute Trebuie să fiu sincer și să mărturisesc că, de când urmăresc eu campanii electorale, și nu sunt puține la număr, o campanie mai neinspirată, mai fadă, insipidă, mai lipsită de "sare și piper" decât cea pe care o fac politicienii sălăjeni în acest an, nu cred că am văzut. Indiferent de orientarea lor politică, la modul de manifestare al majorității candidaților, am putea să-i suspectăm de blat. Problema e că lipsește elementul cel mai important dintr-un flagrant, și anume "valiza". O parte însemnată dintre aleșii locali ai ARD par să fie disperați dintr-un motiv cât se poate de obiectiv, și anume că, după 9 decembrie, nu vor mai vedea un ban de la Guvern sau din bugetul Consiliului Județean, motiv pentru care implicarea lor în susținerea candidaților Alianței este una mai puțin "agresivă". Ce-i drept, democrat-liberalii vin după o guvernare cu o imagine mai proastă decât rezultatele ei. Totuși, dacă ARD ar fi făcut o campanie ceva mai incisivă, cu toate că nimeni din Alianță nu mai crede într-o victorie, scorul de la alegerile de peste o săptămână ar fi cu totul altul. Cu alte cuvinte, decalajul dintre ARD și USL ar fi fost mai aproape de realitate, astfel că democrat-liberalii puteau să devină o opoziție ce să se facă auzită, cu șanse reale de a se relansa în următoarea perioadă, mizând pe greșelile USL Nu știu dacă va mai fi cazul. Cred că ne îndreptăm către o victorie zdrobitoare a USL, ce nu trebuie să facă altceva decât să se hrănească din curentul negativ la adresa ARD. Până la urmă, nu ar trebui să ne îngrijoreze soarta celor din Alianță, pe cât ar trebui să ne preocupe grija față de propriile persoane, într-o pseudo-democrație, în care nu există nici cel mai mic echilibru pe scena politică, putem spune că ne-am afla în fața pericolului ca ultimii 23 de ani să-i fi sacrificat în zadar. Cu un Parlament în care USL ar deține peste 60-65 la sută din mandate, putem spune că ne-am poziționa într-o situație extrem de toxică pentru democrația românească. Și ar fi la fel de toxică indiferent de numele majorității politice. O influență similară a ARD sau a oricărei alte formațiuni politice ar fi la fel de rea, mai ales întro țară cu o educație democratică atât de precară. Când poți lua orice decizie fără să fie nevoie de justificări, când poți trece orice lege fără nicio opoziție, când poți modifica până și Constituția la orice oră din zi sau din noapte, cu siguranță te afli într-o poziție de dictator. Ceea ce, să fim sinceri, nu-și dorește nicio minte limpede din țara aceasta. Fără un echilibru între puterile statului, între instituții sau forțe politice, nu mai putem vorbi despre democrație. Un pericol la fel de mare este ca, după 9 decembrie, când se vor vedea ca sacii în căruță, PSD și PNL să înceapă să se lupte pentru supremație. Vom asista astfel la o nouă criză politică, ceea ce va conduce, implicit, la o altă instabilitate economico-socială. Atât liberalii, cât și pesidiștii sunt conștienți de acest pericol, însă nu știu cât de mult contează pentru ei "ciolanul" și cât interesul național. La fel au procedat liberalii și pedeliștii, în urmă cu câțiva ani, când au rupt în bucăți Alianța DA Efectul eșec moment îl mai resimțim și astăzi, însă, când te vezi cu cașcavalul mult râvnit sub nas - chiar dacă ești un individ cu scrupule, mai poți rezista, oare, tentației? Magazin Salăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 EjüLex; S.C. SIMAR S.R.L. ZALAU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Garamond" Cluj Napoca Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pedeliștii pun tunurile pe guvernarea USL Reprezentanții ARD Sălaj au atacat jos, pe mai multe fronturi, guvernarea USL. A fost, de altfel, unul dintre puținele momente din actuala campanie electorală, în care cei de la ARD au trecut la ofensivă, scurtcircuitând oarecum acalmia ce și-a făcut loc în spațiul politic sălăjean. Olivian Vădan USL și politica antieuropeană Potrivit președintelui PDL Zalău, Gaudiu Bîrsan, candidat din partea ARD pentru funcția de deputat în colegiul Zalău, copreședinții Alianței au decis să trimită o scrisoare-apel către toate comunitățile locale din România pentru a avertiza asupra pericolului reprezentat de politica antieuropeană a guvernului USL. "Cerem tuturor aleșilor locali să-și apere comunitățile și să facă presiuni asupra actualei guvernări pentru a opri retorica antieuropeană și pentru a face eforturi serioase, nu de ochii lumii, în vederea reluării absorbției de fonduri europene", a declarat Gaudiu Bîrsan. Liderul PDL Zalău este de părere că România a făcut un pas mare înainte în cei aproape 6 ani de când a stat membru al Uniunii Europene, însă guvernarea USL vrea să ne scoată din "zona europeană", motiv pentru care Uniunea trebuie să plece de la guvernare. "Niciodată în șase ani poziția României în Uniunea Europeană nu a fost mai fragilă decât acum. Niciodată un Guvern al României nu a fost privit cu atâta neîncredere de celelalte state membre ale Uniunii Europene. Niciodată românii nu au trebuit să suporte rușinea pe care propriul Guvern a adus-o prin insulte la adresa liderilor europeni, prin declarații și decizii anti-europene. Niciodată un Guvern al României nu a îndrăznit să îi îndemne pe români la ură față de Uniunea Europeană. Niciodată românii nu au fost în pericol să piardă atât de mult când aveau atât de mult de câștigat; în această situație, ARD a decis să se adreseze tuturor aleșilor locali, indiferent de culoare lor politică, cerându-le astfel să își apere comunitățile de politica antieuropeană a USL, care lovește în primul rând în nivelul de trai al oamenilor care i-au ales și care creează un dezastru pentru fiecare sat și oraș al României", mai spune candidatul ARD pentru funcția de deputat în colegiul Zalău. Despre epistolă... Scrisoarea ARD cuprinde, potrivit lui Gaudiu Bârsan, un mesaj prin care, dincolo de orice răspundere politică, aleșii locali au obligația de a proteja comunitatea care i-a ales: "Ați fost investit cu încrederea alegătorilor care v-au dat mandatul la alegerile locale din acest an, în luna iunie. Credem de aceea că dincolo de răspunderea politică pe care o purtați partidelor dumneavoastră, prima și cea mai de preț răspundere este pentru comunitatea pe care o administrați. Acțiunile din ultimele șase luni ale Guvernului USL au pus în pericol grav poziția României în Uniunea Europeană. In afara țării, credibilitatea României a fost zdruncinată. In țară, a apărut pericolul unui blocaj total sau complet al fondurilor europene. Liderii USL au propagat sistematic, în toată țara, o atitudine ostilă față de Uniunea Europeană. USL a creat astfel o situație care poate pune România în afara Uniunii Europene", se arată în scrisoare. De asemenea, aleșilor locali li se cere atât să facă presiuni în numele comunității pe aceștia o reprezintă pentru ca USL să înceteze imediat acțiunile și declarațiile anti-europene care riscă să afecteze grav viața comunităților locale, cât și să sigure un proces electoral corect la alegerile generale din 9 decembrie, explicând electoratului, totodată, în cursul campaniei, importanța vitală a fondurilor și valorilor europene pentru nivelul de viață al tuturor localităților României. "Aleșii locali cunosc cel mai bine importanța fondurilor europene pentru viața comunităților locale și știu, la fel de bine, ce impact ar avea dispariția fondurilor europene pentru orașele și satele României. Fără fonduri europene, proiectele de dezvoltare vor fi abandonate - rețele de canalizare, drumuri, poduri, renovări de spitale și școli, reabilitări. Fără fonduri europene, programele de reconversie profesională vor înceta iar șomajul va exploda dată fiind absența investițiilor care generează locuri de muncă. Agricultura unei Românii în afara Uniunii Europene va primi o lovitură puternică. Agricultorii vor pierde subvențiile acordate de Uniunea Europeană și vor fi siliți să practice o agricultură de subzistență. O Românie plasată de guvernarea USL în afara UE va însemna încetarea dreptului la muncă în statele europene, pierderea dreptului de liberă circulație și reintroducerea vizelor. Cea mai mare parte a românilor care muncesc acum în UE se vor întoarce acasă în căutare de locuri de muncă. Familiile din țară nu vor mai beneficia de banii trimiși acum de cei plecați în Uniunea Europeană", se mai stipulează în epistolă. Guvernare spre dezastru economic Claudiu Bîrsan susține, pe de altă parte, că cele șase luni de guvernare USL au adus România în pragul dezastrului economic: "Acum se văd, clar, rezultatele concrete ale proastei guvernări a lui Victor Ponta. Economia României nu poate crește cu minciuni și promisiuni de nerealizat. Economia poate crește doar cu un Guvern responsabil, care are un plan pentru România - reducerea cotei unice, creșterea salariului minim și reducerea GAS. Când USL a venit la guvernare, prognoza de creștere economică pentru acest an era de circa 2 la sută. La jumătate de an de la preluarea guvernării, economia României este în picaj, fiind prognozată o creștere economică zero pentru întregul an 2012, cu perspectiva aproape sigură de a intra în recesiune în 2013". Reprezentantul ARD este de părere că USL târăște România în recesiune și toți românii plătesc pentru fiecare zi pe care Uniunea o petrece la guvernare. "Sub USL, economia a pierdut deja 2 miliarde de euro. Sub USL, fiecare familie de români a fost lovită de creșterea prețurilor. Inflația lui Ponta a mărit ratele la credite. Sub USL, nu sa creat niciun loc de muncă. Dar prin tăierea banilor de investiții de către Victor Ponta s-au pierdut cel puțin 20.000 de locuri de muncă, iar șomajul crește de la lună la lună. USL face rău economiei românești și guvernează pentru scăderea nivelului de trai în fiecare casă, în fiecare sat, în fiecare oraș din România", a condus candidatul ARD pentru funcția de deputat în colegiul Zalău. ] Masă rotundă la Centrul Pilot de Referință pentru Boli Rare Mihaela Moldovan în contextul educației globale, Asociația Prader Will din România (APWR) a organizat miercuri o masă rotundă, la Centrul Pilot de Referință pentru Boli Rare din Zalău. Evenimentul a fost derulat în cadrul proiectului de parteneriat educațional „Solidari pentru o lume mai bună", prin care APWR își propune promovarea în rândul populației școlare și în rândul cadrelor didactice a unor atitudini pozitive, de respect pentru diversitate, de acceptare necondiționată a persoanelor aflate în dificultate (dizabilitate, dificultăți de învățare, marginalizare socială, consiliere și sprijin, n.r.). De asemenea, inițiativa sus amintită urmărește creșterea responsabilității populației pentru acțiunile proprii, prin desfășurarea unor activități educative, cultural-artistice și de ecologizare. Parteneri în acest proiect amplu sunt Inspectoratul Școlar al Județului Sălaj, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu", Centrul Școlar pentru educație Incluzivă Șimleu, Centrul Școlar pentru educație Incluzivă Șimleu - Structura „Speranța" Zalău, Liceul de Artă „Ioan Sima", Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, Agenția pentru Protecția Mediului Sălaj, cotidianele „Magazin Sălăjean" și „Sălăjeanul".