Magazin Sălăjean, ianuarie 2013 (Anul 18, nr. 1-19)

2013-01-14 / nr. 6

2 Luni, 14 Ianuarie 2013 Magazin Sălăjean Editorial Mihaela Oprea Orb, surd..., dar șofer Ca la români la nimeni! Decât să-și facă analizele medicale peste vreun an doi, mai bine stau la cozi interminabile la ghișee pentru preschimbarea permisului înainte să se modifice legislația. Dintre miile de sălăjeni care au trecut deja pragul instituției să solicite noul document, prea puțini sunt cei cărora le-a expirat sau le expiră în curând permisul auto. Cei mai mulți vor doar să-și prelungească valabilitatea actualului, chiar dacă mai are câțiva ani buni de valabilitate. Cert este că românul tot român este! Ce analize medicale îi trebuie lui, decât să se prezinte la medic în ultimul stadiu, când nu se mai poate ține pe picioare, când e aproape orb sau când nu mai poate sufla. Trebuie înțeles că analizele medicale nu sunt tocmai accesibile, dar sunt necesare. Este bine de știut de ce afecțiuni suferă fiecare, astfel încât să prevină... finalul. Mai grav este că unele afecțiuni medicale ale șoferilor pot crea situații dezastruoase pentru ceilalți participanți la trafic. Unul care nu aude sau nu vede bine habar nu are că de spatele mașinii sale se apropie vertiginos o autospecială de poliție sau ambulanța cu semnalele luminoase și acustice în funcțiune. Și tocmai atunci iese omul din linie să intre într-o depășire când... Apoi se numără răniții. Alții care au probleme cardiace severe pot avea o criză medicală și ies în decor sau ajung în fața vreunui autocamion. Iar lista continuă. Analizele medicale obligatorii la preschimbarea permiselor vor mai aduce niște bănuți celor obișnuiți să ia mită. Vor fi, cu siguranță, persoane cu diverse afecțiuni care sunt incompatibile cu șofatul, dar vor neapărat permis de conducere. Cu certitudine, vor fi câțiva care să umble cu plicurile pe la medici, în speranța că tot vor obține ceea ce vor. Mai sunt permise de conducere deținute de persoane despre care autoritățile cunosc că suferă de afecțiuni care nu le permite să urce la volan în trafic. Doar că legislația actuală nu le permite polițiștilor să le rețină acestora documentele fără avizul medicului, în mâna cui este autoritatea în aceste cazuri, că doar fapta se cunoaște, identitatea persoanei, de asemenea, dar nu se poate face nimic. O idee interesantă ar fi ca efectuarea analizelor medicale să devină obligatorie mai ales pentru cei care s-au grăbit în primele două săptămâni din acest an să-și schimbe permisul de conducere, deși actul este valabil pentru câțiva ani. Curios câți dintre aceștia chiar au probleme medicale și necesită diverse restricții pentru a ieși în trafic. Astfel, pentru următorii 10 ani, adio vizite la medic, adio sănătate, bine că sunt șoferi! Mii de sălăjeni - vaccinați împotriva gripei Peste 8.000 de sălăjeni s-au vaccinat antigripal, de la jumătatea lunii noiembrie - când a început în județ campania de vaccinare gratuită derulată de Ministerul Sănătății - și până în prezent. Numărul celor care s-au arătat preocupați de imunizarea împotriva gripei sezoniere este mare, având în vedere că, în întreg sezonul rece trecut, la nivel de județ au fost utilizate în acest sens aproximativ 10.300 de vaccinuri. Mihaela Moldovan Deși a debutat abia la jumătatea lunii noiembrie, cu întârziere față de cum era programat, campania de vaccinare antigripală derulată de Ministerul Sănătății a prezentat interes în rândul sălăjenilor. De la data respectivă și până în prezent, peste 8.000 de persoane au fost imunizate gratuit împotriva gripei sezoniere, cei mai preocupați în a se feri de respectiva boală fiind vârstnicii. Directorul Direcției de Sănătate Publică (DSP) Sălaj, Ligia Marincaș, a declarat că din cei totalul de 8.040 de sălăjeni care au fost vaccinați, 3.808 sunt persoane cu vârste peste 64 de ani. Alte 2.745 de doze de vaccin au fost administrate bolnavilor cronici cuprinși în intervalul de vârstă 664 de ani, în timp ce, din rândul personalului medical au fost vaccinate 1.069 de persoane. De asemenea, 402 doze de vaccin au fost folosite pentru imunizarea antigripală a rezidenților din centre de ocrotire socială. Deși în acest sezon rece femeile însărcinate beneficiază de imunizare gratuită împotriva gripei sezoniere, abia 16 gravide din întreg județul s-au prezentat la medicii de familie pentru a cere să fie vaccinate, a declarat directorul CSP Sălaj. In total, în această iarnă, pentru derularea campaniei de vaccinare antigripală, județului i-au fost alocate 17.100 doze de vaccin, din care 8.800 în prima tranșă, iar restul ulterior. Potrivit Ligiei Marincas, în această iarnă au prioritate la vaccinare gravidele, bolnavii cronici cu vârste între șase luni și 64 de ani, medicii, personalul auxiliar și cadrele sanitare din spitale și unități ambulatorii, salariații din instituțiile de ocrotire socială, persoanele instituționalizate în centre de ocrotire socială, bolnavii îngrijiți la domiciliu și care prezintă risc de îmbolnăvire. Campania de vaccinare antigripală se derulează, ca în fiecare an, prin cabinetele medicilor de familie și în unități sanitare cu paturi. Directorul DSP Sălaj a declarat că, nici în acest sezon rece și nici iarna trecută nu a fost înregistrat niciun caz de gripă în rândul sălăjenilor. Se investește în Institutul Cantacuzino Pentru derularea campaniei de vaccinare în această iarnă, Ministerul Sănătății a achiziționat vaccinuri produse în străinătate, întrucât Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Cantacuzino a încetat producerea de vaccinuri anul tăcut, din cauza unor probleme depistate aici. Totuși, în acest an, autoritățile centrale intenționează să investească 8 milioane de lei pentru efectuarea de reabilitări la Cantacuzino. "In proiectul de buget, am alocat o sumă importantă pentru finalizarea lucrărilor de investiție începute la institut. Conducerea unității m-a asigurat că, în 6 luni, cu acești bani, va avea posibilitatea să finalizeze lucrările restante pentru linia de fioraj și dobândirea GMP ", a declarat ministrul Sănătății, Eugen Nicolaescu. Potrivit ministrului, tot pentru institut, se vor aloca suplimentar, aproximativ 2 milioane de lei, pentru preluarea unei secții de vaccinuri de la Iași. "Secția este în prezent nefuncțională. Analizăm posibilitatea de a transfera această secție la București, astfel încât institutul să devină independent în producția principalelor tipuri de vaccinuri și să înceapă exportul", a mai spus ministrul Sănătății. Anul acesta, Ministerul Sănătății își propune să achiziționeze 1,5 milioane de doze de vaccin gripal, iar dacă linia de producție de la Institutul Cantacuzino va fi funcțională, există posibilitatea ca aceste produse să fie achiziționate mai ieftin decât prețul pieței. Gripa se apropie de România Reprezentanții Institutului Cantacuzino spun că, în februarie, România va fi lovită de un val de gripă; în străinătate, au fost raportate deja astfel de cazuri în Franța, Danemarca, Marea Britanie și în Statele Unite ale Americii, unde s-au înregistrat și foarte multe decese. „Așteptăm ca în două, trei săptămâni să apară și în zona țării noastre o evoluție epidemică. Va fi epidemie de gripă care va însemna bolnavi izolați la domiciliu, internări în spital, solicitări la ambulanță, consum mare de medicamente", a spus pentru presa centrală Viorel Alexandrescu, șeful Centrului Național de Gripă de la Institutul Cantacuzino. Complicațiile gripei pot duce și la decese. Boala se răspândește cel mai ușor în spațiile aglomerate - mijloace de transport în comun, școli, spitale. Ultima pandemie de gripă a fost înregistrată în iarna din 2009-2010, sezonul 2011-2012 fiind blând în ceea ce privește această boală. După două zile, impozitele din Șimleu revin la nivelul din 2012 Andreea Vilcovschi Consilierii șimleuani au aprobat în ședința de vineri, 11 ianuarie, o hotărâre prin care toate taxele și impozitele locale au fost readuse la nivelul din 2012. Decizia aleșilor vine la doar câteva zile după ce aceștia s-au conformat prevederilor Hotărârii de Guvern 1.309/2012 și au aprobat indexarea impozitelor pentru clădiri și terenuri cu 16 procente, reprezentând rata inflației din 2010-2012. După cum susține primarul din Șimleu Silvaniei, Septimiu Țurcaș, contribuabilii care au plătit deja dările aferente anului 2013 își vor putea recupera diferența: "Cei care au plătit integral impozitul datorat pe anul în curs pot depune o cerere prin care solicită rambursarea în numerar a banilor plătiți în plus sau pot opta pentru ca diferența să rămână pentru debitele viitoare. în ceea ce-i privește pe cetățenii care au achitat doar prima tranșă, aceștia vor plăti mai puțin în tranșa a doua".