Magazin Sălăjean, ianuarie 2013 (Anul 18, nr. 1-19)

2013-01-16 / nr. 8

Magazin Sǎlajean Miercuri, 16 ianuarie 2013 Tiberiu Marc, președintele Consiliului Județean Sălaj. "Va fi mai greu decât în alți ani, dar nu imposibil, ca echipa de volei a Zalăului să câștige eventul" Marius Morar în ciuda faptului că instituția pe care o conduce susține clubul de handbal, HC Zalău, unde deține 95 la sută din acțiuni, președintele Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc, rămâne un împătimit al sportului la fileu, deși la clubul Remat Zalău instituția județeană are doar patru procente. Marc este, practic, omul care, în urmă cu 12 ani, a "resuscitat" voleiul zălăuan, găsind în 2005 o formulă de asociere între Consiliul Județean Sălaj, Primăria Zalău și grupul de firme Rematinvest, ce și-a arătat roadele câțiva ani mai târziu: trei titluri de campioană, câștigarea Cupei României și participarea, de trei ori consecutiv, în grupele Ligii Campionilor. "Venirea lui Aurel Vlaicu poate fi un șoc care să stimuleze jucătorii" Reporter: Cum comentați numirea lui Aurel Vlaicu pe banca echipei Remat Zalău? Tiberiu Marc: Cred că perioada în care Aurel Vlaicu a fost antrenor secund în Germania, la o echipă care a jucat mereu în Liga Campionilor, alături de un antrenor consacrat, cum este Stelian Moculescu, i-a dat posibilitatea să se rodeze și să acumuleze cunoștințe pentru a fi capabil să conducă o echipă cum este cea de volei din Zalău, în acest moment. Venirea lui Vlaicu poate fi un șoc care să stimuleze jucătorii și să-i facă să-și dorească mai mult să câștige campionatul și cupa. Dacă proiecția pentru viitor este una suficient de clară - și am înțeles că discutăm aici de un contract pentru trei ani și jumătate - atunci după finalul acestui campionat - în care foarte multe lucruri, la nivelul lotului, nu se mai pot face-se dechide o perspectivă care să ducă la o astfel de construcție. Probabil va fi una bazată în principal pe jucători din țară, o construcție în care tinerii jucători din Zalău sau din județ ar putea, în timp, să fie luați în calcul. Rep. Care credeți că sunt cauzele care au dus la această clasare modestă - locul 6 la finalul turului. T.M.: Cauzele care au dus la o clasare modestă la finalul turului pot fi multiple; în ultima perioadă, în ultimii doi-trei ani, componența lotului s-a schimbat substanțial, de la un campionat la altul. Voleiul, care e un sport de echipă, necesită și o perioadă de stabilire a unor relații de joc, a unor relații chiar interumane între jucători. Sunt jucători care au fost aduși din alte țări, care au jucat și au trăit într-o altă cultură. Acomodarea nu e foarte simplă și dacă nu ești foarte confortabil din punct de vedere al locului în care ai ajuns ca și străin, atunci nici randamentul nu e cel mai bun. Majoritatea jucătorilor au fost aduși după evaluări pe baza unor vizionări. Nu trebuie să fim naivi. Fiecare jucător care postează într-un fel sau altul, pe un suport electronic, Rep.: Odată cu începerea noului an, grupul de firme Remat Invest și-a retras sprijinul finaciar. De ce credeți că a făcut Liviu Ciupe acest lucru? T.M.: Nu știu care sunt motivele pentru care firmele Remat Invest și-au retras sprijinul financiar. La nivel declarativ, motivele sunt de natură economică. N-am alte argumente pentru a crede că nu asta este motivația legată de retragerea din acționariatul clubului de volei. Sigur, întotdeauna există și un element de subiectivitate. Probabil că și de data aceasta a fost vorba și de așa ceva, dar situații de acest gen au mai fost și în alți ani și s-a trecut peste lucrile acestea. Una peste alta, eu cred că motivele sunt de natură financiară. Rep.: Sunteți omul care ați "resuscitat" voleiul zălăuan în urmă cu 12 ani, iar cu Ciupe ați colaborat mult timp. Cum vi se pare ca și colaborator? T.M.: în urmă cu 12 ani, e adevărat, echipa de volei băieți era într-o situație dificilă. După ce fusese campioană a ajuns să retrogradeze și a început o construcție care a durat ani buni. După destule încercări de a atrage oameni care să fie dispuși să investească în sport, am discutat și cu Liviu Ciupe. Mai reticent la început, pe măsură ce au venit rezultatele el s-a implicat din ce în ce mai mult și a ajuns ca în ultimii ani să fie președintele echipei de volei. Eu am colaborat bine cu Liviu Ciupe și am reușit împreună să ducem voleiul masculin din Zalău la un nivel destul de ridicat. Sigur, în timp el a devenit și președintele clubului. A urmat și perioada cea mai fastă, în care echipa a fost campioană. Prin urmare, nu am decât să constat că a fost o colaborare bună în timp, în beneficiul voleiului din Zalău. "Nu știu dacă este nevoie acum și de o formație de Divizia A2, când există deja două echipe de volei în Sălaj" Rep.: La prima conferință de presă din acest an a fost anunțat noul proiect al clubului, principalul scop fiind de a promova cât mai mulți juniori sălăjeni la echipa de seniori. Cum comentați acest proiect? T.M.. Eu am fost întotdeauna adeptul promovării tinerilor jucători sau jucătoare din județ atât la volei cât și la handbal feminin. La handbal feminin, lucrul acesta se face de ani buni și cred că și la volei băieți s-ar putea proceda la fel. Sunt jucători din Sălaj care joacă în țară și joacă foarte bine la echipele lor. Sunt jucători care joacă la Șimleu Silvaniei, avem în acest moment două echipe în prima ligă și ar fi păcat ca juniorii talentați să nu-și găsească locul în echipele de seniori. Asta cere timp, cere răbdare și o pregătire foarte bună la nivelul echipelor de juniori, ce ar trebui monitorizate probabil de antrenorii secunzi de la echipele de seniori. S-a încercat în anii trecuți o echipă care să fie formată, în principal, din juniori și care să evolueze în Divizia A2. în opinia mea, încercarea nu a reușit. Nu știu dacă e nevoie acum de așa ceva, când există două echipe în Sălaj, încet, încet, juniorii talentați pot intra în pregătire cu echipele de seniorii, pentru a fi mai apoi promovați. Deci, proiectul ca atare mi se pare o soluție foarte bună. Rep.: Să înțeleg că nu agreați înființarea celei de-a doua echipe, care să evolueze în Divizia A2? T.M.. Divizia B este o ligă foarte slabă în voleiul masculin. Nu văd care ar fi avantajul unor jucători care ar fi componenții unei echipe de Divizia A2. "Phoenix Șimleu Silvaniei este o surpriză plăcută, după prima parte a campionatului" Rep.: Are Rematul puterea să câștige și în acest an eventul? T.M.: Echipa de volei masculin-eu n-aș folosi denumirea de Remat - ar putea face eventul, cupă și campionat. Sigur, mai greu decât în anii trecuți, dar nu imposibil, pentru că nu sunt adversari care să se detașeze în campionatul național de volei băieți de o manieră care să îi facă câștigători de drept, în acest moment. Toate echipele care ar putea să aspire la câștigarea cupei sau campionatului sunt echipe pe care nu le văd foarte puternice sau invincibile. Cu o pregătire bună și cu corectarea unor deficiențe din prima parte a campionatului, eu cred că eventul poate fi realizat. Din când în când, la echipele de orice fel, acolo unde e vorba de jocuri colective, au nevoie, probabil, de niște schimbări și la nivelul conducerii tehnice. Rep.: Ce impresie v-a lăsat Phoenix Șimleu Silvaniei în prima parte a campionatului? T.M.: Phoenix Șimleu Silvaniei este o surpriză plăcută, după prima parte a campionatului. Din păcate, nu am văzut echipa jucând, dar rezultatele pe care le-a obținut sunt, unele dintre ele, surprinzătoare. Echipa a crescut de la meci la meci și a reușit să pună probleme tuturor echipelor cu pretenții din campionat. Știu că ei și-au fixat un obiectiv care nu era pentru vârful ierarhiei, dar mijlocul campionatului i-a găsit pe un loc care le dă șanse să spere la mai mult decât și-au propus. Nu pot decât să-i felicit pe cei care se ocupă de pregătirea echipei, pe cei care îi susțin acolo, pentru că au făcut o treabă foarte bună, argumentele, alege din toată prestația pe care o are momentele cele mai bune. în sport, nu e sărbătoare în fiecare zi. Nu ești foarte bun în fiecare zi. Sunt momente mai bune și momente mai puțin bune. Evaluarea doar luând în calcul vizionări și date statistice poate, după părera mea, să te ducă în situația de a avea surprize. Nu în ultimul rând, pentru ca o echipă să se poată antrena foarte bine trebuie să aibă jucători cu dubluri pentru fiecare post. Nu există altă modalitate practică de antrenament eficace, indiferent de cât de moderne ar fi sistemele de antrenament. în volei trebuie să joci și de partea cealaltă a fileului, trebuie să ai o echipă cu toate posturile acoperite, ori asta nu s-a întâmplat în ultimul campionat. Mai există și riscul ca jucătorii noi pe care îi aduci să nu fie în cea mai bună formă fizică sau chiar să fie accidentați. Toate acestea, cumulate, au dus la situația în care echipa n-a reușit să adune puncte numai pentru locul VI la finalul turului. "împreună cu Liviu Ciupe am dus voleiul din Zalău la un nivel destul de ridicat"