Magazin Sălăjean, august 2013 (Anul 18, nr. 142-161)

2013-08-02 / nr. 143

2 Vineri, 2 August 2013 Magazin Sălăjean Editorial_______ Flavia Pintea_________________ ______ Regim privat în spital de stat Recent, Ministrul Sănătății a lansat în dezbatere noi reforme în dezbatere publică. Astfel, medicii vor putea oferi asistență medicală în regim privat în spitalele de stat după programul lor normal de lucru. Deci în același spital vor fi paturi în regim privat și paturi în regim de stat. Așadar cei care doresc servicii de calitate vor putea consulta lista informativă de prețuri de la "privat" și vor ști cât să plătească, însă vor scăpa de grija "oare cât se dă șpagă"? Dar până la achitarea serviciilor medicale primite, cum va ști pacientul dacă este tratat la stat sau la privat? Doctorii vor putea să trimită pacienții de la stat la cabinetul lor privat situat în aceeași clădire? Cum se va stabili prioritatea la analize și la utilizarea echipamentelor și a sălilor de operație? Se pare că, prin reforma anunțată, doctorilor le va fi mai ușor să își mute, pur și simplu, clinicile în spitalele de stat, lipsiți, probabil, de grijiile antreprenoriatului. Faptul că majoritatea afacerilor clinicilor private din România sunt limitate de lipsa capitalului, iar pacienții ajungeau tot la stat pentru intervenții chirurgicale speciale sau costisitoare este cunoscut. Reforma anunțată pare mai mult o încercare de privatizare a sistemului de sănătate, deși unul dintre motivele invocate este acela de a împiedica de fapt exodul specialiștilor. După ce s-a anunțat că medicii vor fi plătiți în funcție de performanțe, se pare că oficialii și-au schimbat radical optica, însă performanța medicilor, care unde se va observa, în "privat" sau "în public", deși actul medical se va desfășura în aceeași unitate. Planul anunțat pare unul complicat, la prima vedere, însă, pacientul "învățăt" va reuși el să-și dea seama în ce salon se află, cel de stat sau cel privat, în funcție de banii pe care a reușit să-i adune în plic. Magnum Sălăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional. Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Andreea Vilcovschi Flavia Pintea Daniel Săuca Marius Morar Augusta Teșinschi Tehnoredactare: Silviu Mocan Marius Blaj Secretariat: Florentina Chiș Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Alina Zaharie Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Editor: s.c. SIMAR S.RX. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Garamond” Cluj Napoca Datoriile persoanelor juridice, la un click distantă Augusta Teșinschi Datoriile la bugetul de stat a persoanelor juridice, scadente până la data de 30 iunie 2013, pot fi vizualizate online, începând din această lună Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat pe pagina virtuală lista contribuabililor care au restanțe la bugetul general consolidat al statului. Această publicare a fost realizată în baza Legii 161-2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea dentităților publice, a funcțiilor și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, pe Lista datornicilor a fost publicată site-ul ANAF, la categoria "Informații publice" subcategoria "Obligații restante la bugetul de stat". Informațiile sunt prezentate în funcție de categoria contribuabililor, astfel că ANAF pune la dispoziție două motoare de căutare, unul pentru a găsi contribuabilii mici și mijlocii cu datorii la bugetul de stat, iar celălalt, pentru contribuabilii mari, în aceeași categorie menționată anterior. Fiscul publică separat și listele contribuabililor care au restanțe la plata contribuțiilor sociale: pensii, sănătate și șomaj. Și în această situație, contribuabilii, persoanele juridice, sunt prezentați în funcție de categoria în care se încadrează: contribuabili mari, respectiv mici și mijlocii, miNis0Mi muMiHi* mim fâm A6ENȚ1A NAȚIONAIÎ DE ADMINISTRARE FISMIÍ 11 Aci 1 r,««, OblKfdț» la bugetul de «tat - man contribuabili Obligații restante la «getul de stat » contribuabili mari, conform Legii 161/2003 privind unele masuri pentru asiguirea transparentei in exercitarea demnitarilor publice, # funcțiilor publi sancționarea coruptă« OMFP 551/2003 pentru »probare» Instrucțiunilor de aplicare a prevederilor Titlului I Transparent» informațiilor referite 161/2003 Castana debitorilor dupa nume (introduceri minim 4 caractere!) Ceuta dupa denumirea Caute | Lista contribuabililor mancare înregistrează obligării restante la bugetul de stat la data de 30.06 2013 Document in format prif sig *) Obligării asumate de contribuabili prin declarata depuse la organul fiscal, in condițiile legii *e)Obligatii restante ale detritonika din totalul obligațiilor constituite â înscrise in coloana precedenta tar* Legii Lite Awilentionbibudibili Informati Publice Declarații electronice Anunțuri Contribuabilii sunt notificați . Contribuabilii restanțieni trebuie să știe că înainte de a fi aduse la cunoștința publică sumele reprezentând obligațiile bugetare restante vor fi notificați de către organele teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, Ministerul Muncii Familiei și Protecției Sociale, Casa Națională de Asigurări de Sănătate și ale autorităților administrației publice locale, după caz, unde aceștia sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe. Desemenea, în cazul contribuabililor cu sucursale și puncte de lucru, notificarea se va face atât pentru activitatea proprie de la sediul central cât și pentru punctele de lucru. Astfel, în termen de 15 zile de la achitarea arieratelor, fiecare creditor operează modificările și astfel pe pagina vizuală a ANAF nu vor mai fi afișate debitele. Publicarea acestor debite este menită să descurajeze acumularea de datorii bugetare de către persoanele juridice. Lista compensatelor, amânată din nou Flavia Pintea Noua listă a medicamentelor compensate a fost amânată pentru anul viitor. Potrivit declarațiilor făcute miercuri de ministrul Sănătății noua listă trebuie adoptată până la 31 decembrie, astfel încât să poată deveni operațională la începutul anului viitor. Oficialul dăduse anterior două termene de intrare în vigoare, 1 iulie și 1 august. "Au existat mai multe termene legate de acest document, dar de fiecare dată a existat și mențiunea că așteptăm avizul comisiilor de specialitate", a explicat Nicolăescu, potrivit căruia, în prezent, nu există toate punctele de vedere ale comisiilor ce avizează introducerea de molecule pe listă. Ministerul Sănătății a înregistrat, în iunie, 167 dosare pentru noua listă a medicamentelor compensate, din care 141 sunt pentru introducerea de medicamente noi, iar 26 pentru indicații terapeutice noi. Potrivit reprezentanților Ministerului, din totalul acestora 16 la sută sunt pentru cancer, zece la sută pentru diabet, opt la sută pentru hipertensiune arterială, cinci la sută pentru anemii, patru la sută pentru leucemii, doi la sută pentru boli psihice, iar restul vizează alte suferințe. Ultima modificare a listei s-a făcut în 2008, iar în 2009 ar fi trebuit să fie elaborate protocoalele care să însoțească această nouă listă, dar acest lucru nu s-a întâmplat, iar conform explicațiilor oficialilor, acest fapt reprezintă motivul pentru care astăzi există aproape patru miliarde de lei arierate. Eugen Nicolăescu anunța, în 30 mai, că noua listă de medicamente compensate ar putea intra în vigoare la 1 august și că aceasta este într-o "fază avansată" de lucru: "Suntem într-o fază avansată cu noua listă de medicamente compensate. Sperăm ca, până la 15 iunie, aceasta să fie gata, iar după aceea, timp de o lună, să fie «cernută» de către specialiști. Comisia de specialitate va avea o lună posibilitatea de a «cerne» medicamentele de pe noile liste", preciza atunci ministrul Sănătății, adăugând că cel mai fezabil termen pentru intrarea în vigoare a noii liste este 1 august. v