Magazin Sălăjean, septembrie 2013 (Anul 18, nr. 162-182)

2013-09-17 / nr. 173

2 Marți, 17 Septembrie 2013 Magazin Sǎlajean ---- - —...... Editorial_____________________ Olivian Vădan „M-am săturat de România”, după 15 ani... în urmă cu exact 15 ani, în 16 septembrie 1998, Sabin Gherman publica în "Monitorul de Cluj" controversatul articol "M-am săturat de România". La acea vreme, din motive evident naționaliste, jurnaliștii, politicienii, dar și o mare parte din societatea civilă au protestat împotriva autorului articolului amintit, pe considerentul că acesta ar promova ideea autonomiei administrative a Transilvaniei față de România. Ei bine, după 15 ani, cuvintele lui Sabin Gherman rămân la fel de reale, greutatea lor persistând încă pe umerii și, mai ales, în conștiința noastră de "ardeleni molcomi" - pleonasm, în concepția miticilor de dincolo de Brașov. Și pentru că foarte mulți dintre noi, ardeleni sau nu, gândim sau simțim la fel cu ceea ce simțea sau gândea Sabin Gherman, dăm timpul înapoi, cu exact 15 ani, pentru a publica o realitate care, sincer, pe mulți ne doare, dar care trebuie musai reiterată. Nu știu cât de stringente sunt actualele probleme ale societății românești (intoxicația vine tot de la București), ca de exemplu "eutanasierea câinilor vagabonzi" sau "proiectul Roșia Montană ", însă știu că pe mine, personal, cel mai mult mă face să sufăr faptul că, zilnic, (re)conștientizez că cineva ne-a furat demnitatea. Deși știu cine-i hoțul, sentimentul cumplit al neputinței sporește înzecit nivelul frustrării Să fie oare acesta motivul pentru care, uneori, mi-e greu să-mi privesc copiii în ochi? "M-am săturat de România M-am săturat de Mitică, de șmechereala și țigănia pe care le lasă în urmă acest nume de țară, România. Vorbesc cu diverși politicieni, aflați la putere, și toți îmi spun: «nu mai avem nici o șansă». Citesc prin ziare că Bucureștiului guvernul a avut grijă să-i aloce de la bugetul '98 o sumă mai mare decât a întregului Ardeal. Călătoresc cu mașina prin sud și est și văd diferența: acolo sunt drumuri mai bune, se fac mereu investiții. Stau la coadă la finanțe, la CEC, la orice aparține Statului și peste tot se dă șpagă. Ciubuc. Peșcheș. Turcisme fără de care nu se poate. Și atunci? Eu nu vreau să emigrez numai pentru că de 10 ani nu se face nimic. Doar că m-am săturat de România. De sinonimele ei. De eroismele ei, scoase din orice context istoric. Alții se laudă cu Michelangelo sau Da Vinci și mie mi se arată scrisoarea lui Neacșu din Cîmpulung. Fantastică realizare delațimea!... Dacă regret ceva, acum la treizeci de ani, e că m-am născut aici, că fac parte din cei ce au învățat pe la școli că poporul ăsta, boborul, domnilor, a fost într-o erecție continuă în fața istoriei Care popor? Noi, cei care n-am făcut nici măcar o dată dovada virilității, noi, care in timpul invaziilor ne ridicam poalele în cap și fugeam în păduri, noi, care leșinam prin sălile unde se hotăra istoria, noi, care astăzi ne scremem pentru o bucată de pîine și nu mai știm ce șmechereli să mai inventăm. Ăștia sîntem, peticiți în cur, rupți în coate, intrăm în istorie ca-ntr-o insectă crîșmă de cartier, între două ghiorăituri și-o înjurătură, poporul (boborul, domnilor), vorbește bățos despre Posada, despre Mihai Viteazu, despre "trăiască și-nflorească Moldova, Ardealul și Țara Românească". Și iarăși un ghiorăit victorios. M-am săturat să-mi fie rușine. De aceea, prietenilor mei din vest le spun că sunt din Transilvania. Altă țară. Altra paese. Other country. L'autre pays. M-am săturat să-mi spună toți neardelenii că aici, în Ardeal, am probleme cu ungurii. Că dacă n-ar fi ei... Că foamea este mama înțelepciunii.. Că federalizarea este cel mai mare pericol care mă paște, mă pîndește de după colțul blocului odată cu borfașul pentru care plătesc impozit Că musai trebuie să string cureaua, ca măgarul lui Nastratin, în numele «unității», «propășirii» neamului ri românesc. Și eu, care aștept de 10 ani o unire adevărată, una a parlamentarilor ardeleni pentru Ardeal, o ofensivă civică pentru salvarea puținului rămas. Niște oameni au făcut Unirea de la 1918. Alpi sperau intr-o confederație de tip helvetic, împreună cu Ungaria, Cehia și Austria. Alpi, ca Slavici, au spus că unirea Transilvaniei cu România e o porcărie și au făcut pușcărie. Acum se vede ce-a ieșit. Seriozitatea, eleganța, disciplina - atribute ale Ardealului - au fost invadate de miticisme, de balcanisme ordinare, de civilizația semințelor de bostan. Era o șansă pentru România să se unească cu Transilvania, să învețe cîte ceva din organizarea ei, din sistemele ei de valori. N-a fost așa; România a înghițit Transilvania - de aceea din trei în trei metri aluneci astăzi pe flegmele de pe marile bulevarde. N-o spun eu, din egal al lui Dumnezeu, Cioran. Vor sări o grămadă să contrazică cele spuse mai sus. Dar, do dintre voi n-au mers la București cu plasa plină, cu celebra plasă de rafie în care se înghesuiau sticlele de pălincă? Și n-o duceau la prieteni, ci la directori, la ministere, la înalte porț ferecate. Și dacă, naivi fiind, n-au dus acele plase, de cîte ori vi s-a sugerat că la București se intră cu capul, mîinile fiind ocupate cu «bagaje». Bucureștiul, acest loc în care genialul tebecist se pupă cu analfabetul miliardar, a învățat toată țara că se dă. «Se dă carne». «Se dă ouă». Se dă. Mentalitate de moluscă. Aici nu ai drepturi, ci complezențe. Aici se mănîncă semințe de bostan, se vorbește cu «este mulțt» și lumea în general se naște, se înmulțește și moare. N-au învățat nimic de la unguri, n-au învățat nimic de la austrieci, n-au învățat nimic de la nemți. Au trecut prea repede de la furculisson la «Trecep batalioane române Carpați». Poate de aceea cei mai vajnici "apărători" ai Transilvaniei s-au născut dincolo de Carpați. Poate de aceea Europa se termină pe undeva pe lângă Brașov. Acolo se termină și Transilvania. Pentru că în afară de limbă și șosele proaste nu avem nimic în comun. Va trebui să ne trezim. Să recunoaștem că ceea ce se întâmplă acum e o comedie. Dar una în care copiii vă cer o ciocolată și voi dați din umeri, în care mereu înfrigurați căutați o pilă pentru orice, în care sușotip pe la colțuri despre vilele celor din polițe sau din parlament. O lume sortită împrumutului de la un salariu la altul. Va trebui să vedem că se poate și altfel. Că sîntem altfel. Că relele cele mari vin de la București, de la luxoasele palate în care politicienii se bat fără nici o jenă pe dolan. Va trebui să vedem că nu ungurii sau nemții sau burundezii sînt inamicii noștri, ci noi înșine, trăitorii de pe azi pe mîine, obligați să furăm și să înjurăm pe la colțuri. Nu mai avem ce să ne spunem; am făcut-o 75 de ani și sîntem de 75 de ori mai săraci, în rest, zile bune m-am săturat de România, vreau Transilvania mea." Posturile libere din administrația Sălajului) pe site-ul Guvernului Andreea Vilcovschi Guvernul a lansat, luni, portalul posturi.gov.ro, unde sunt centralizate și pot fi găsite peste 250 de anunțuri privind posturile vacante în administrația publică locală și centrală. Anunțurile de aici prezintă în detaliu posturile vacante, modalitatea în care solicitanții pot aplica pentru acestea, dar și informații despre dosarul de concurs. în județul Sălaj sunt puse la bătaie, în acest moment, doar două slujbe în administrația publică, ambele permanente: una în cadrul Primăriei Zalău, și o alta la Primăria Sărmășag. Primăria Zalău este în căutarea unui șef pentru Serviciul de monitorizare servicii comunitare de utilități publice, concursul fiind programat în 2 octombrie, proba scrisă, și în 4 octombrie, interviul. Pentru cel de-al doilea post vacant în Sălaj - inspector asistent în cadrul Compartimentului Registrul Agricol și Fond Funciar, de la Primăria Sărmășag - concursul va avea loc în 7 și 9 octombrie. Pentru a găsi slujbele scoase la concurs, căutarea poate fi realizată în funcție de județul ori de localitatea dorită, cât și în funcție de cuvintecheie, nivel de pregătire necesar pentru ocuparea poziției, angajator sau data la care au fost publicate posturile. Inițiativa reprezintă continuarea proiectului PublicJob.ro, lansat în 2012 și coordonat de către Cristian Botan, în prezent consilier pentru transparență în administrația publică a premierului Victor Ponta. Sălajul, sub cod galben de ploi Augusta Teșinschi Administrația Națională de Meteorologie a emis o avertizare de cod galben de ploi, valabilă în intervalul 17 septembrie ora 15 -18 septembrie ora 3, în care sunt incluse mai multe județe ale țării, inclusiv Sălajul. Potrivit meteorologilor, în intervalul precizat, instabilitatea atmosferică se va accentua treptat în Crișana, Transilvania, în dealurile Banatului și ale Olteniei și în zona montană, fiind posibil să cadă averse, ce vor avea caracter torențial, descărcări electrice și căderi de grindină. Cantitățile de apă vor depăși, pe arii extinse, 20-25 de litri pe metrul pătrat și izolat 50 de litri pe metrul pătrat, iar vântul se va intensifica temporar. Salarii de 55.000 de euro pentru ingineri Augusta Tesinschi Un salariu de 55.000 de euro net pe an. Atât oferă un angajator din Irlanda, Demontare, inginerilor sălăjeni. Potrivit ultimei actualizări cu oferte de muncă în străinătate, postate pe site-ul Eures, în această perioadă angajatorul precizat oferă cinci locuri de muncă pentru: inginer software senior-servicii online, inginer software senior core tech și inginer sistem. Pentru a accede la astfel de joburi, cei interesați trebuie să fie licențiați în informatică sau ingineria calculatoarelor, să aibă experiență în domeniu și să cunoască limba engleză. Oferta este valabilă până la finalul lunii octombrie 2013, iar pentru informații suplimentare privind joburile precizate sau alte oferte de muncă în străinătate, sălăjenii se pot adresa departamentului Eures, din cadrul Agenței Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj.