Magazin Sălăjean, septembrie 2013 (Anul 18, nr. 162-182)

2013-09-11 / nr. 169

2 Miercuri, 11 Septembrie 2013 Magazin Sălăjean Editorial_____________ Daniel Săuca Ipocrizia salvează România sau! Cazul „Roșia Montană" pare a fi expresia cea mai reușită (compozițional) a ipocriziei în spațiul public românesc în ultimii ani, înainte de a contura acest (posibil) portret de grup(uri), întreb și eu, nu dau cu parul, de unde atâta „mânie proletară", mă rog, anti-sistem? Nu am prea văzut-o nici la vânzarea petrolului, nici la închiderea minelor de cărbuni (s-a isterizat cineva, de exemplu, pentru că nu mai există minerit în Sălaj?), nici la vânzarea industriei metalurgice și siderurgice,nici la vânzarea Romtelecom, nici la vânzarea distribuției de gaze etc. Și mai întreb ceva: oare chiar statul român (prin companii private sau de stat) nu are capacitatea de a extrage, de a prelucra și de a comercializa aur? Ciudat, foarte ciudat, statul ăsta nu ar fi capabil de mai nimic, în timp ce alte state (prin companii de stat) ar fi foarte capabile... „Nu ne vindem țara!" După ce am vândut-o? Să ne întoarcem la planurile noastre. „Liderii politici nu-și asumă proiectul «Roșia Montană»". „O nouă ruptură în USL. PNL nu-și asumă proiectul «Roșia Montană»". „Ponta: proiectul să ajungă în plen, să fie respins". Adică, Guvernul să promoveze un proiect de lege care sigur va fi respins. S-au mai văzut lucruri de acest fel. Nu m-aș mira ca un asemenea scenariu să fi fost gândit prin diverse laboratoare dâmbovițene. Dar, frumusețea stranie a poveștii stă în piruetele interminabile ale politicienilor, știu că proiectul, economic, merită susținut, dar că dă bine să te împotrivești sau să mimezi împotrivirea . Povestea se complică și din cauza numeroaselor interese, diverse și pestrițe, de nu mai știi cine e „adevărat" în declarații sau intenții, mai ales în media, unde a curs cu publicitate plătită; în sfârșit, nu pot să nu constat că USL scârțâie din toate balamalele dacă după câteva mitinguri pașnice, onor posibilul președinte al patriei a declamat iubire străzii, fără de care nu se poate guverna. Cine știe, poate unii au ieșit în stradă și pentru că li s-a cerut acest lucru pe diverse canale ale puterii. Nu m-aș mira. Oricum, dă bine să spui că vrei o Românie verde, dar nu pentru căței... P.S.. Titlul s-a mai dat. Scuze! Altul mai bun nu am găsit pentru a reliefa starea de fapt. Magdin Salăjeni a fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel /fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Sălajul, județ cu risc ridicat de inundații Flavia Pintea Sălajul se numără printre cele douăsprezece județe ale României care prezintă un risc ridicat și foarte ridicat de inundații, conform hărții realizată de Poolul de Asigurare împotriva Dezastrelor (PAID). Cu excepția a șapte județe, majoritatea din centrul țării, întreaga Românie este expusă la inundații. "Teoretic, toate luncile râurilor sunt expuse inundațiilor. Principalele cauze pentru care aceste zone sunt inundate includ precipitațiile, viiturile și capacitatea de transport a albiilor minore. Inundațiile reprezintă, așadar, un risc cu o frecvență ridicată în România", a precizat Nicoleta Radu-Neacșu, noul director al PASD. De altfel, în luna martie a acestui an, Ministerul Mediului a solicitat consiliilor județene din toată țara să întocmească până la sfârșitul anului hărți de risc privind zonele inundabile. Cu ajutorul acestor hărți de risc vor fi delimitate benzile inundabile la nivelul fiecărui județ în baza unor studii complexe. Sub 3 la sută din locuințele sălăjene sunt asigurate pe de altă parte, deși legislația în vigoare îi obligă pe cei care au în proprietate un imobil să încheie o poliță de asigurare obligatorie împotriva dezastrelor naturale, sălăjenii nu s-au înghesuit să-și asigure locuințele. Potrivit statisticilor PAID, instituție care administrează sistemul de asigurare obligatorie a locuințelor, la finalul lunii august, doar 2.446 de gospodării din județ, din totalul celor peste 100.000 existente, aveau o astfel de poliță. Cele mai multe polițe au fost încheiate în mediul rural, respectiv 1.516. Prin modificarea adusă legii privind asigurarea obligatorie a locuinței, în prezent, toți proprietarii sunt obligați să dețină o poliță PAD, indiferent dacă au și o poliță facultativă. Această poliță acoperă trei riscuri de bază și anume cutremur, inundații și alunecări de teren. Prima de asigurare este de 20 de euro în cazul locuințelor construite din materiale moderne și 10 euro în cazul celor din chirpici. Suma asigurată este de 20.000, respectiv 10.000 de euro. Sălăjenii se pot angaja în străinătate Augusta Teșinschi Persoanele aflate în căutarea unei slujbe au în această săptămână o serie de oferte de muncă de la angajatorii străini. Locurile de muncă sunt disponibile prin departamentul Eures din cadrul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj și se adresează mai multor categorii de persoane. în această perioadă, un angajator din Malta, Mr. Clean, pune la dispoziția sălăjenilor interesați zece locuri de muncă pentru îngrijitori clădiri camere. Programul de lucru pentru posturile precizate include 40 de ore de muncă pe săptămână, iar remunerația este de 162 de euro săptămânal. Valabilitatea ofertei expiră în data de 31 octombrie 2013, iar persoanele interesate pot să-și trimită CV-ul Europass, redactat în limba engleză, însoțit de o scrisoare de intenție, la adresa eures.etc@gov.mt, vacancy.etc@gov.mt. O altă ofertă de muncă, pentru sălăjenii interesați, vine din partea unui angajator norvegian - "Tandoori Tapas Og Restaurant" care angajează bucătar pentru preparate din bucătăria indiană. Pentru a ocupa un astfel post, cei interesați trebuie să aibă diplomă de bucătar și experiență în domeniu de minim cinci ani. Salariul anual pentru un post de bucătar în Norvegia este de 43.000 de euro brut. Persoanele interesate trebuie să știe pot trimite CV-ul Europass, redactat în limba engleză și scrisoarea de intenție, la adresa de e-mail rajshaw@hotmail.com, până în data de 30 septembrie 2013.