Magazin Sălăjean, septembrie 2013 (Anul 18, nr. 162-182)

2013-09-12 / nr. 170

21 °in 12 Septembrie 2013- Magazin Sălăjean Editorial______ Augusta Teșinschi Credința, slujba și enoriașii Nu vreau să fiu un om rău și nu am dreptul să judec pe nimeni. Am învățat de-a lungul timpului că nu e bine să judeci, pentru a nu fi judecat. Am mai învățat că trebuie să-mi cinstesc părinții, semenii și pe toată lumea, în anii copilăriei, la țară, acolo unde îmi petreceam mai toate vacanțele, bunicii mă duceau în fiecare zi de sărbătoare la biserică. Am crescut în credință, cu frică de Dumnezeu. Cred în El, cred că există o forță supranaturală, o divinitate, pe care noi l-am numit așa. Am fost și în biserici în care preoții folosesc duhul, dar și la biserici unde închinarea se face în Numele Tatălui și al Fiului și al Spiritului Sfânt. Cum spuneam un judec, dar îmi pot permite să compar. La cei cu duhul, în casa Dotmtului, am văzut picturi ale sfinților, însoțite de nume de doctori și ingineri, am auzit știndu-se aproape după fiecare slujbă nume ale unor personalități care au contribuit la bunăstarea bisericii, am primit, nu doar eu, ci toți cei adunați în numele Domnului, îndemnuri de a merge la vot și sugestii de a vota cu "cap" pentru binele comunității. Acolo primești sfaturi, să fii cu suflet mare și să contribui financiar la tot felul de investiții. Vorba "care cât poate, din puținul său să ajute biserica și parohia noastră" e deja un clișeu, mai ales în bisericile din mediul rural. Dacă contribui, numele tău se va auzi în tot lăcașul, imediat după terminarea slujbei, iar dacă nu..., acolo unde comunitatea e una mică, te vei face de rușine. Am fost și la slujbe oficiate, acolo unde închinarea se face în Numele Tatălui, al Fiului și al Spiritului Sfânt Aici, totul e simplu, fără complicații Slujba, începe la o oră fixă, nu se înșiruie zeci de nume ale enoriașilor, iar dacă nu ai ajuns la timp, nu intri în biserică, ci stai să o asculți și te rogi doar la intrare sau în curtea ei. Aici, dacă ai jurat credință în fața altarului nu ți se permite să mai furi încă odată, și tot aia nu ți se cere să dai pentru prosperitate, renovări, mese întinse și vizite ale înalților prelați. Știu că și cel cu duhul, dar și cel cu spiritul se roagă la un singur Dumnezeu, care a venit în lume să-i mântuiască pe cei păcătoși. Sunt de acord cu faptul că cel de Sus îți dă și te ajută, dar nu îți bagă în straiță. Unii, totuși, insistă prea mult în a cere, iar alți oferă fără să aibă pretenții să primească. Magazin Sălăjean fondat 1997 wwww. magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Oliviatt Vădan Redactori: Andreea Vitcovschi Flavia Pintea Daniel Săuca Marius Morar Augusta Teșinschi Tehnoredactare: Silviu Mocan Secretariat: Florentina Chiș Mica publicitate: Carmen Bololoi Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. s.c. SI MAR S.R.U. ZAI.AU ISSN 1453-1283 TipașwL executat La Tipografia “Garamond* Cluj Napoca Diferențe mari între notele și cunoștințele reale ale elevilor Flavia Pintea Zeci de elevi sălăjeni cu medii mari, în cei patru ani de gimnaziu, nu au reușit să obțină la evaluarea națională nici măcar nota de trecere la ambele discipline. Cele mai mari discrepanțe, dintre mediile anilor de gimnaziu și cele obținute la Evaluarea Naționale, se regăsesc la școlile din mediul rural. în aproximativ 21 la sută dintre unitățile gimnaziale din județul nostru s-au înregistrat diferențe mai mari de trei puncte, iar în circa 38 la sută dintre școli, diferențe mai mari de două puncte. Deși este cunoscută această "hibă" a sistemului de ani de zile, fiind suficientă o scurtă privire peste listele ierarhiei județene cu mediile de admitere ale candidaților la admiterea în liceu, abia acum se încearcă remedierea acesteia. Conducerea Ministerului Educației a ajuns la concluzia că sistemul de admitere la liceu este unul găunos, descoperind diferențe inadmisibil de mari între media multianuală a gimnaziului și media de la Evaluarea Națională. Drept urmare, s-a hotărât ca, pentru cei care vor da admitere la liceu în vara lui 2014, notele obținute în gimnaziu să aibă o pondere de numai 25 la sută, iar examenul național să conteze în proporție de 75 la sută, procedură care s-a mai aplicat în urmă cu ceva ani. Școlile vor fi monitorizate Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, o explicație a existenței unor asemenea discrepanțe, între mediile obținute în cei patru ani de gimnaziu și cele de la examenele naționale, ar fi că, probabil, din dorința ca elevii să obțină un loc cât mai bun la liceu, profesorii de la clasă să fie mai puțin exigenți. "Este posibil ca, în unele situații, să fie vorba și de unele presiuni venite din partea părinților. Cert este că, începând din acest an școlar, vor fi atent monitorizate unitățile gimnaziale, unde au fost înregistrate diferențe mai mari de două puncte în anul școlar precedent", a precizat Gheorghe Bancea, inspectorul școlar general al județului Sălaj. Cea mai mare diferență este de 4,67 de puncte Deși Sălajul nu se află pe lista județelor cu cele mai mari probleme, diferența per total depășind cu puțin două puncte, la Școala Gimnazială Nr.1 Pusta, diferența este de 4,67 de puncte, respectiv 6,41 media claselor V-VI, 1,74 cea de la evaluare. Potrivit centralizării întocmite de reprezentanții Ministerului Educației, din cele 98 de școli gimnaziale din Sălaj, cea mai mică diferență dintre cele două medii menționate, respectiv 0,71 de puncte, a fost semnalată doar la două unități, și anume la Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" din Zalău, unde media anilor de gimnaziu a fost 9,20 și cea de la Evaluare 8,49, și la Școala Gimnazială Șimișna, unde media de absolvire a claselor V-VIII a fost 8,88 și cea a examenelor naționale 8,17. Pe de altă parte, notele primite la clasă au fost cu cel mult două puncte mai mari față de cele de la examenele naționale în toate școlile gimnaziale din mediul urban, cea mai mare diferență fiind de 1,95 de puncte la Școala Gimnazială "Báthory István" din Șimleu Silvaniei, unde media de absolvire a celor 29 de elevi a fost 8,83, iar media notelor obținute la Evaluarea Națională a fost 6,88. Conform datelor centralizate de Ministerul Educației, cele mai mari discrepanțe au fost înregistrate la școlile din mediul rural, între 2,06 și 4,67 de puncte. Astfel, cea mai mare diferență dintre notele primite la clasă și cele la Evaluare, respectiv 4,67, s-a observat la Școala Gimnazială Nr.1 Pustă, (6,41 media claselor V-VIII, 1,74 cea de la examenele naționale), urmată de școlile gimnaziale din Peceiu și Cheud, unde diferența sesizată a fost de 4,61. Circa 25 la sută au obținut medii sub 5 Aproape un sfert din cei peste 2.000 de absolvenți de gimnaziu din Sălaj, care au participat la Evaluarea Națională, au obținut medii sub 5. Din totalul celor care au promovat examenele, cei mai mulți, 372, au obținut medii între 9 și 9,99, urmați de cei cu note între 8 și 8,99, respectiv 328 de candidați. Medii între 7 și 7,99 au obținut 311 candidați, iar între 6 și 6,99,300 de elevi. De asemenea, au reușit să promoveze Evaluarea Națională, cu medii între 5 și 5,99, 289 de elevi din totalul celor care au susținut probele. In schimb, 489 de absolvenți de gimnaziu, cifră ce reprezintă aproape un sfert din totalul elevilor participanți la examenele de Evaluare Națională în Sălaj, nu au reușit să obțină nota de trecere. Dintre aceștia, cei mai mulți, 260, au obținut medii între 4 și 4,99, urmați de cei cu note între 3 și 3,99.147 de candidați. Potrivit statisticilor întocmite de reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, circa 25 de elevi au reușit "performanța" de a obține medii între 1 și 1,99, din care, 20 sunt absolvenți ai școlilor din mediul rural, iar cinci din mediul urban. ) Tot mai puține firme sălăjene intră în insolvență Andreea Vilcovschi Zece firme sălăjene au intrat în incapacitate de plată în luna iulie, astfel că, de la începutul anului, în județul Sălaj, au fost înregistrate 82 de dosare de insolvență, potrivit datelor publicate de către Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Din fericire, numărul insolvențelor din primele șapte luni din 2013 este cu 50,3 la sută sub cel din perioada corespunzătoare a anului trecut. Cu această valoare, Sălajul ocupă poziția a doua a topului județelor cu cele mai importante reduceri ale numărului de firme intrate în insolvență, după Arad, unde diminuarea este de 67,6 la sută. Spre comparație, la nivel național, scăderea este doar 5,37 la sută, de la 10.203 insolvențe, în intervalul ianuarieiulie 2012, la 9.655, în acest an. Cei mai mulți agenți economici, care s-au confruntat cu dificultăți financiare, sunt din comerț, industria prelucrătoare și construcții. Statisticile ONRC mai arată că în scădere este și numărul societăților din județ care și-au suspendat activitatea. Astfel, în primele șapte luni din an, și-au întrerupt provizoriu activitatea 241 de agenți economici, față de 314 în anul precedent. O creștere ușoară, de doar 2 procente, se observă la capitolul radieri, de la începutul lui 2013 fiind scoase din evidența Registrului Comerțului 617 firme, față de 604 în urmă cu un an. In același timp, tot mai mulți silăjeni prind curaj să-și deschidă o afacere. Sursa citată precizează că, din ianuarie și până în iulie, aproape 1.100 de persoane din județ au îndrăznit să se lanseze în afaceri, deschizându-și 701 PFA-uri, 252 de SRL-uri, 117 întreprinderi individuale, 26 de întreprinderi familiale și o cooperativă agricolă. In perioada corespunzătoare din 2012, au fost înmatriculate 927 de firme noi. Conform datelor ONRC, la finalul lunii iulie 2013, în Sălaj, existau 10.996 de comercianți activi din punct de vedere juridic, cu 8,16 la sută mai mulți decât acum un an. Mai mult de jumătate dintre aceștia simt persoane juridice. La nivel național erau active peste un milion de firme, peste 83.000 dintre ele fiind înmatriculate în cursul lui 2013, în domenii precum comerțul, agriculturii, silviculturii și pescuitului și al activității profesionale, științifice și tehnice.