Magazin Sălăjean, decembrie 2013 (Anul 18, nr. 227-243)

2013-12-03 / nr. 228

2 Mărfi, 3 Decembrie 2013 Magazin Sălăjean Editorial_________ Alexandru Lăpușan Ge ostrategie politică cu arbitraj chinezesc Pe un site despre comunitarism a aparut (6 noiembrie) un material ce s-a împrăștiat pe internet pe la zeci de mii de utilizatori. Materialul viza elemente discrete ale vizitei din iunie 2012, in Germania, a premierului Ponta. Este adevarat că din perioada respectivă atitudinea premierului față de proiectul Roșia Montană și al exploatării gazelor de șist s-a schimbat abrupt fără a avea o motivație publică. Materialul menționat pune aceste schimbări de atitudine pe seama impunerii de către Merkel în contrapartidă cu diminuarea riscurilor de fărâmițare a țării. Rolul României în UE poate crește, mai ales după semnarea (Vilnius 29 noiembrie 2013) de către Republica Moldova a Acordului de Asociere cu UE. Poate crește rolul dar și vulnerabilitatea sa. Interesele din afară, în ce ne privește ca țară, nu au fost și nu vor fi decât în două direcții: haos politic sau dictatură. în ambele situații se vor găsi parteneri (aflați la putere sau dornici să ajungă) dispuși să le satisfacă „poftele" (în general economice) chiar împotriva interesului național. Să nu uităm și nici să nu trecem la capitolul vadimisme ideile, lansate cu ceva timp în urmă, ce vorbeau de independența Transilvaniei sau de apariția unui stat țigănesc pe teritoriul din sudul României. Se pare că inclusiv aceste subiecte au fost puse pe masă in discuția cu Merkel. Trece timpul și iată-de la summitul China-țările Europei Centrale și de Est, desfășurat la București (25-27 noiembrie), la care au participat 16 șefi de guverne. Relațiile României cu China au fost conturate diferit de către parteneri, fiecare (consider eu) a încercat să valorifice o componentă interesantă. Și culmea culmilor, toate în interesul național al românilor! Evident că Europa nu a văzut cu ochi foarte buni vizita premierului Li Keqiang la București. Cred ca Ponta a vrut să arate că la lipsa de solidaritate de care dă dovadă Europa față de noi, după integrare, se pot găsi soluții alternative viabile și oportune, fără a se încălca acordurile europene. Memorandumurile semnate în domeniul energiei, infrastructurii, agriculturii, educației, etc, de peste 8 miliarde euro, reprezintă o dovadă în acest sens. Evident China are un interes enorm în a-și crea un cap de pod pentru Europa. Din multe puncte de vedere România este cea mai bună soluție. Deloc întâmplător, premierul chinez a spus că privește România ca pe un „partener strategic", „un pilon important între UE și China". Pentru a se materializa aceste aranjamente „este nevoie de vânt potrivit", care să creeze condiții geostrategice favorabile. Cu mare probabilitate tensiunile cu Rusia pe tema refuzului Ucrainei de a se apropia de UE, semnarea Acordului de Asociere de către Moldova, scutul de la Deveselu, exploatarea gazelor de șist, etc, toate pe fondul unei crize economice tot mai acute în zona noastră, pot constitui elemente de favorabilitate pentru demersul chinezesc. Lăsând la o parte vrajba din politica românească, trebuie să remarc atitudinea pozitivă a președintelui Băsescu, față de intențiile Chinei, în condițiile respectării acordurilor cu UE. în acest context premierul Li Keqiang a susținut posibilitatea ca o linie specială de finanțare (adaptată la condițiile impuse de UE) de 10 miliarde dolari pusă la dispoziție de partea chineză, să susțină proiectele avute în vedere în parteneriatul cu România. Tot Băsescu a zgâriat o rană mai veche a Rusiei, mulțumind Chinei pentru atitudinea corectă din 1968, când a salutat refuzul României de a participa la invazia Cehoslovaciei. A fost reiterată importanța pe care China o poate avea în această regiune de confluență (și interese geostrategice) între UE și Rusia. N României îi mai trebuie o clasă politică (putere și opoziție) care să genereze stabilitate și o evoluție predictibilă. Pe care, cu costurile de rigoare, China o va susține! Tinerii liberali au împărțit stegulețe de Ziua Națională Andreea Vilcovschi Reprezentanții Tineretului Național Liberal (TNL) din Zalău au distribuit pe 1 Decembrie aproximativ 1.000 de stegulețe locuitorilor din municipiu. „Prin acțiunea noastră am încercat să subliniem importanța Zilei Naționale a României și să luăm parte activ la sărbătoarea comunității din care facem parte. Gestul nostru a fost bine receptat de concitadini și, în scurt timp de la începerea acțiunii, aproape 1.000 de zălăuani au primit stegulețele", explică Paul Leca, președintele TNL Zalău. Alături de tinerii liberali, la acțiunea de Ziua Națională a României, au participat și Radu Căpîlnașiu, președintele PNL Sălaj, și Sergiu Șildan, președintele organizației municipale, consilieri locali și „juniorii" din Clubul Elevilor Liberali. „Consider binevenită inițiativa colegilor de la TNL Zalău, deoarece e în tradiția poporului român ca, în zi de sărbătoare, să arborăm tricolorul sau să îl purtăm pe braț sau în piept. Alături de semnificația oficială, drapelul național este un simbol al bucuriei, al momentelor festive, solemne sau al succesului", spune Radu Căpîlnașiu, președintele PNL Sălaj. Pachete cu alimente pentru pensionarii cu venituri mici Augusta Teănschi Aproximativ 450 de pensionari sălăjeni, membri ai Sindicatului Liber al Pensionarilor (SLP) Sălaj, vor primi și în acest an pachete cadou din partea conducerii sindicatului cu ocazia sărbătorilor de iarnă. După cum a explicat Ilie Gorgan, președintele SSP Sălaj, pachetele cadou vor fi acordate pensionarilor membri, din municipiul Zalău, cu venituri lunare de sub 600 de lei și cu probleme deosebite de sănătate. Valoarea unui pachet este de 38 de lei și va conține alimente de bază: zahăr, ulei, făină, conserve de carne, paste făinoase și probabil un flacon de suc. Pachetele vor putea fi ridicate de cei îndreptățiți, în data de 18 decembrie, de la Cantina de ajutor social din cadrul Primăriei municipiului Zalău, în baza unui bon de ordine. Acest bon va fi acordat beneficiarilor de către reprezentanții SSP Sălaj, care vor stabili cine întrunește condițiile de acordare. în Sălaj se construiește tot mai puțin Andreea Vilcovschi Sectorul construcțiilor continuă să sufere pe fondul crizei economice. Potrivit datelor furnizate de către Direcția Județeană de Statistică (DJS) Sălaj, în primele zece luni ale acestui an, primăriile din județ au eliberat 338 de autorizații de construire pentru clădiri rezidențiale, în scădere cu 9,4 la sută față aceeași perioadă din 2012. Mai mult de jumătate dintre acestea au fost eliberate în mediul rural. Scăderi importante s-au înregistrat în Nușfalău (-9), Bălan (-8), Hereclean și Marca (-6), Crasna și Șamșud (-5). Potrivit DJS Sălaj, printre localitățile din județ în care sectorul construcțiilor a dat semne de revenire, sălăjenii solicitând tot mai multe autorizații în vederea construirii de noi imobile, se numără Zalău (+17), Șimleu Silvaniei (+5), Chieșd și Crișeni (+4).