Magazin Sălăjean, martie 2015 (Anul 20, nr. 40-61)

2015-03-26 / nr. 58

2 Joi, 26 Martie 2015 Editorial______________ Florin Negoiță Darius cel voinic și lingourile de aur Vălcov are lingouri. Tu, datorii. Fiecare are câte ceva deci... nu vedem unde e nedreptatea. Cam cu aceste raționamente logice încearcă să ne prostească cei care sar în apărarea acestor exemplare care ne-au condus, ne conduc și ne vor conduce, în vecii vecilor. Amin! Suntem obișnuiți cu veștile astea „proaste", dar având în vedere faptul că la rubrica „Mazilitul săptămânii" a fost ales Șeful Finanțelor din România, adică unu, numai când pronunți funcția asta și nu poți să nu iei poziția de drepți, dedicăm editorialul de astăzi domniei sale și iubirii pe care o nutrește pentru arta impresionistă, bancnotele mov și metalele prețioase, la kit. Probele pe care le prezintă procurorii și cu care speră să-l lege fedeleș pe Darius Vălcov, sunt, printre multe altele, planurile de afaceri a trei din cele șase firme pe care acesta le-ar controla din umbră, documente pe care Darius Vălcov le-a scris de mână și care arată investițiile, profitul estimat, dar și beneficiile celor de care se folosea pentru a deține controlul asupra acestor societăți. Procurorii sunt pregătiți să demonstreze că fostul ministru controla, prin interpuși, desigur, o firmă de cadastru, una de contabilitate și un cabinet de avocatură. Cu atâtea pe cap și în cap, este un mister cum primul finanțist al patriei mai avea timp și energie să bifeze zilnic, îndatoririle și obligațiile din fișa postului de ministru. Un tip super-descurcăreț, șmecher, nu ca tine, care te întrebi seara la culcare, de unde scoți luna asta 600 de lei pentru factura de gaz. Un „erudit" ar spune unii. Poate. Dar unul cu un profil care lasă loc multor dubii privind integritatea sa, dar și corectitudinea cu care a reușit să strângă averi durdulii. Cert este că un om care nu se teme de nimic și de nimeni nu-și pierde urma documentelor, a bunurilor, a seifurilor, te miri pe unde. Nu ar avea de ce. Anchetatorii au găsit un seif pe care domnul ex-ministru de finanțe Darius Vălcov l-a plimbat ca pe Sfintele Moaște și la ascuns în ultimii ani în casele mai multor cunoscuți sau parteneri de afaceri. L-au găsit, nenorociții naibii, și l-au ridicat dintr-un imobil aflat în localitatea Osica de Jos din județul Olt, unde credea Darius- nu mai ajunge nici naiba! Ei, aș! Uite că l-au găsit. Când anchetatorii cei curioși au deschis seiful, să leșine pe capete, nu altceva! în interior, comori peste comori, ca în desenele cu Aladin. Uimiți ca preșcolarii la eclipsă și cu ochii cât cepele, aceștia au inventariat: peste 1.300.000 lei, 90.000 de euro, trei kilograme de aur în lingouri, și,atenție să nu vă dezechilibrați- trei tablouri inscripționate Pierre Renoir, poate cel mai mare pictor francez al tuturor timpurilor, dar și lucrări ale celebrului cineast și scriitor francez, Jean Cocteau. Gusturi fine, trebuie să recunoaștem. Totuși, toate acestea nu prea se pupă cu atitudinea de miel fugărit în Joia Mare, a domnului ministru, atitudine pe care o afișează la televizor în unele emisiuni, în care mai că nu i se întind covoare sub tălpi, atât e de compătimit și ridicat în stratosferă, prin nevinovăția lui. Un martir, ce să mai discutăm, lumea e rea, procurorii ăștia, bată-i Soarele, că-și bagă nasurile alea de ceară peste tot, n-au mamă n-au tată. Fiarelor! L-ați dat gata și pe ăsta! Vedeți dumneavoastră, problema nu ar fi faptul că în seiful Ministrului de Finanțe s-a găsit „Nud de Femeie", mâzgălit acolo de un neînțeles, care valorează niște sute de mii sau milioane de euro, sau că avea și omul niște aur, de două verighete, sau câteva zeci de mii de euro cum avem cu toții pe acasă, băgați sub parchet. Problema e cu ce distinsul r finanțist a achiziționat aceste bunuri, dacă le-a declarat vreodată, dacă poate demonstra că din veniturile cinstite ale lui sau ale familiei a putut să pună mâna pe asemenea valori. Nu am nimic personal cu acest domn sau cu cei pe numele cărora se scriu cererile de încuviințare a arestării, însă așa o silă mă apucă, atunci când îi văd, pe cei ca el, cum ne dau lecții de corectitudine fiscală și ne amenință, în modul cel mai ipocrit cu putință, că dacă nu dăm sau nu ridicăm un bon fiscal la un pet de bere, suntem evazioniști. Om fi, dar întrebăm, în modeșa noastră, domniile lor ce sunt, cu bile de aur, tablouri de sute de mii de euro și teancuri de bani ascunse de miri pe unde?! Ei, ce Dumnezeu sunt, sau cum să-i denumim? Problema e că distinșii parlamentari se blindează, pe zi ce trece, tot mai mult. Pe ei și pe protejații lor. Legi peste legi care să-i facă de neatins și nelegat. Au strâns rândurile, au uitat de ambiții și disensiuni și luptă împreună împotriva DNA-ului, până acesta se va sătura să-și mai bage coada în traiul lor de nababi. Primul caz făcut scăpat prin grija și scutul Parlamentului, este Dan Șova, proaspăt salvat. Ce ne mai râd în nas cu toții și ce mai bat din pumni, cu sac, la DNA! Urmează și alții pentru că puterea celor pe care noi iam ales, este cu mult mai mare decât justiția care încearcă, în al doisprezecelea ceas, să mai salveze ceva din țara asta mâncată de vie de corbii șmecheri. Magazin Sălăjean Din rău, în mai rău: Salariile sălăjenilor se prăbușesc cu răsunet Florin Negoiță După ce că suntem înglodați în datorii, iar nivelul de trai în județul nostru scade văzând cu ochii, iată că în loc să existe o constantă măcar, dacă o evoluție nu e posibilă, ne ducem și mai jos. Cifrele statistice confirmă ceea ce era oricum vizibil pentru fiecare dintre noi și arată lună de lună tot mai trist. Direcția Județeană de Statistică a județului Sălaj arată în ultimul comunicat de presă situația în care ne găsim la nivel județean, comparativ cu situația generală la nivel național. Câștigul salarial mediu nominal brut pe județ în luna ianuarie 2015 a fost de 1.816 lei/persoană, mai mic cu 24,6 la sută față de câștigul salarial mediu brut pe economie, iar cel net de 1.320 lei/persoană, mai mic cu 24,1 la sută față de câștigul salarial mediu net pe economie. Efectivul de salariați în județul Sălaj a mai crescut sensibil, astfel că, la sfârșitul lunii ianuarie 2015 acesta a fost de 45.040 persoane, mai mare cu 227 persoane (+0,5 la sută) față de luna precedentă și cu 455 persoane (+1,0 la sută) față de luna corespunzătoare din anul precedent. Față de luna anterioară, câștigul salarial mediu net pe total județ a scăzut cu 5,5 la sută (6,8 la sută pe total țară). Indicele câștigului salarial real, calculat ca raport între indicele câștigului salarial nominal net pe total județ și indicele prețurilor de consum pe total țară, în luna ianuarie 2015 a fost de 94,1 la sută față de luna precedentă, de 103,3 la sută față de luna ianuarie 2014 și de 97,1 la sută față de anul 1990. Nici la capitolul prețuri veștile nu zâmbesc. Indicele prețurilor de consum pe țară, determinat pe baza evoluției prețurilor de consum la principalele mărfuri alimentare, nealimentare și tarifelor la servicii, în luna ianuarie 2015, a crescut cu 0,43 la sută față de luna precedentă și cu 0,41 la sută față de luna ianuarie 2014. Rata lunară a inflației în perioada 1 ianuarie -31 ianuarie 2015 a fost de 0,4 la sută, față de 0,9 la sută în perioada corespunzătoare din anul precedent. Numărul șomerilor înregistrați la sfârșitul lunii ianuarie 2015 în județul Sălaj era de 6.248 persoane, reprezentând 1,3 la sută din numărul total pe țară al șomerilor, mai mare cu 0,2 la sută față de luna precedentă și mai mic cu 11,8 la sută față de luna corespunzătoare din anul precedent. Din total, numărul șomerilor aflați în plată la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă era de 2.111 persoane. Rata șomajului înregistrată la sfârșitul lunii ianuarie 2015 a fost de 5,8 la sută în raport cu populația activă civilă de la 1.01.2014, mai mare cu 0,3 puncte procentuale față de rata șomajului înregistrată la nivel național. Continuă lucrările de reabilitare a drumurilor județene Augusta Teșinschi Peste 315.000 de lei vor fi alocați de Consiliul Județean (CJ) Sălaj pentru reabilitarea drumului județean DJ 108 F Șimleu Silvaniei - Moiad. Este vorba despre reabilitarea a 12 kilometri de drum aflați între localitățile precizate, lucrare care se va realiza prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) în valoare de 9.468.429 de lei. în vederea realizării acestei investiții, CJ Sălaj va aloca din bugetul propriu suma menționată. Cofinanțarea lucrării este cuprinsă într-un proiect de hotărâre de CJ care urmează să fie supusă aprobării consilierilor județeni în cadrul ședinței de luni 30 martie. Lucrările privind reabilitarea drumului Șimleu Silvaniei- Moiad au început anul trecut. O altă lucrare , care urmează să fie cofinanțată de CJ Sălaj este modernizarea drumului județean DJ 110 Nușfalău - Popiș, pe o distanță de aproximativ zece kilometri. Valoarea lucrării, realizată prin același program PNDL, este de 4.634.591 lei din care cofinanțarea CJ, care urmează să fie supusă aprobării consilierilor locali, este de 47.362 de lei.