Magazin Sălăjean, aprilie 2015 (Anul 20, nr. 62-81)

2015-04-08 / nr. 67

Miercuri, 8 Aprilie 2015 Editorial Daniel Săuca Un interviu ratat Dr. Ioan Pușcaș. Doctorul, așa cum îi spunea mai toată lumea, a fost cu siguranță una din personalitățile emblematice (puține, de altfel) ale Sălajului ante și postdecembrist. Personalitate proteică, a reușit să-și creeze o aură aproape mitică, lăsând în urmă, totuși, și diverse umbre ale existenței sale, umbre care, poate, vor fi luminate la un moment dat. De pildă, relațiile cu Ceaușeștii. Și cu alții. Nu e momentul acum pentru „polemici". Poate o monografie a Doctorului, scrisă cu pasiune și cu echidistanță, echilibru, ar putea lămuri posibilele „pete negre" din biografia excepțională și uneori romanțată a celui care chiar a ajutat mulți oameni, județul și orașul de sub Măgură. Sunt destui cercetători sălăjeni care au capacitatea, pregătirea de a scrie această necesară lucrare. Oricum, Sălajul politic după 1989 îi datorează enorm, în ciuda piruetelor sale deja clasice, a viclenei sale țărănești. A fost, cel puțin în anii 90, un om politic de excepție, un combatant redutabil pe scena sângeroasă a acelor ani. Nu am reușit niciodată să îi iau un interviu „altfel", preferând să scriu doar despre realizările sale medicale. Ceea ce eu nu prea am făcut, și pentru că au fost destui care au realizat acest lucru, din interese personale sau de grup. Am ratat acest interviu total, direct, fără ocolișuri, necenzurat cu dr. Pușcaș. Și din vina mea, a comodității sau a unui dezinteres de moment. Cu câteva luni înainte de a muri, Doctorul și-a adus aminte de solicitarea mea și, la Treznea, mi-a spus că ar fi bine să facem acel interviu promis. Nu a mai fost să fie. Rămân cu un gust amar, al interviului ratat. Și pentru că multele dialoguri purtate cu Doctorul, destul de probabil, nu le voi putea face publice niciodată. Din motive evidente. Cum spuneam, Dr. Ioan Pușcaș rămâne o personalitate uriașă a județului, controversată, dar cum altfel ar putea fi oamenii mari? Dumnezeu să-l odihnească în pace! Iar ceea ce a făcut la Șimleu Silvaniei, medical și politic, să fie continuat. Și din perspectiva unui tip de patriotism luminat (chiar și mai bolovănos) practicat de d-sa. MnțVri"" Salajenu fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 *" '-n * T*^ Jrj gX.5 &&* tiUiter: S.C. Director; Consiliere juridică: SIMAR Daniel Murean Jr. Cornel Merian ZALĂU Redactor-șef: Financiar-contabil: Olivian Vădan Raluca Blaga ISSN Redactori:r . 1453-1283 Tehnoredactare: RaTM Pmiea silviu Mocan Tiparul Daniel Sauca executat la Marius Morar Anca Bartha Tipografia Augusta Teșinschi Distribuție: “Garamond” Florin Negoiță Ștefan Bordeianu Cluj Napoca Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Magazin Sălăjean Hală agroalimentară și drumuri noi la Ileanda Florin Negoiță Comuna Ileanda, dar și satele aparținătoare, vor beneficia în acest an de o îmbunătățire a calității vieții, prin finalizarea, pe de o parte, a proiectelor aflate în derulare, dar și prin implementarea altora noi, care țin de drumurile comunale și sătești, canalizare și rețeaua de apă din comună și sate. Primarul Petru Satmari, ne-a declarat că investițiile importante pentru locuitorii comunei și satelor din subordine, care au fost începute în 2014, sunt aproape finalizate. Un proiect important este Hala agroalimentară din Ileanda, o investiție de aproape 100.000 euro care, după dorința și spusele primarului, va fi deschisă în cursul lunii viitoare. Un complex modern, în care producătorii și comercianții își vor putea vinde produsele agroalimentare în condiții de igienă și de siguranță la standarde firești pentru anul 2015. „In derulare, există un proiect de o importanță majoră pentru comuna noastră și anume canalizarea pe tronsonul Ileanda- Bizușa" ne-a declarat Primarul Satmari. Un alt proiect important pe care primarul l-a amintit este asfaltarea drumurilor din mai multe comune, un lucru care se impunea de multă vreme date fiind condițiile în care oamenii circulau pe aceste drumuri. Este vorba despre drumurile care leagă satul Domeni de Șasa, Bizușa- Luminișu, Ileanda-Rogna-Podișu-Negreni cu trecere peste podul de la Rogna, peste Someș și cu legătură la DJ109. în acest moment se efectuează studiile geologice și măsurătorile în teren urmând ca din linia mai să se înceapă efectiv lucrările. Valoarea acestor lucrări se ridică la 1 milion de euro, iar banii provin din fonduri europene. Un alt proiect despre care Primarul din Ileanda ne-a vorbit, este alimentarea cu apă, plus canalizare pe tronsonul Luminișu- Dolheni-Dăbîceni. „Este un proiect deosebit, căruia îi acordăm atenția cuvenită. Oamenii au nevoie de apă în primul rând. Canalizarea face și ea parte din acest proiect. Suntem în curs de stabilire a termenelor, iar șansele să primim banii sunt aproape de sută la sută. In luna mai vom începe studiile de fezabilitate și să întocmim documentația tehnică, lucru care înseamnă în mod cert că apa nu va mai fi doar un vis pentru oamenii din satele noastre", a spus Petru Satmari. In Ileanda (sat) va fi reabilitat și Căminul Cultural, care, deși a avut proiectul depus de aproape doi ani, nu a beneficiat de finanțare. Totuși, primarul comunei i-a asigurat pe locuitori că de această dată echipa cu care Primăria Ileanda lucrează pe acest segment, de obținere a finanțărilor, este una competentă, așa că și speranțele simt pe măsură. Cu puțin noroc, oamenii vor avea și un Cămin Cultural ca nou, cu dotări și amenajări interioare moderne. Elevii intră în vacanța de primăvară începând de vineri Flavia Pintea Elevii din învățământul primar și preșcolarii vor intra de vineri, după terminarea cursurilor, în vacanță pentru o săptămână, urmând să se întoarcă la cursuri în 20 aprilie, potrivit potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației Naționale. Este vorba de vacanța de primăvară, cuprinsă între 11 și 19 aprilie. Cursurile se vor relua în 20 aprilie, iar anul școlar se va încheia în 19 iunie. Tezele din semestrul al II-lea al anului școlar 2014-2015 se vor susține, de regulă, până în data de 22 mai. Elevii din clasele a VIII-a vor susține tezele până în 15 mai, iar cei din clasele terminale de liceu, până în data de 24 aprilie. La școlile și clasele cu predare în limbile minorităților naționale, pe lângă lucrările scrise, se susține lucrare scrisă semestrială și la limba și literatura maternă, indiferent de nivel, filieră, profil, specializare/calificare profesională, an de studiu și formă de școlarizare. La clasele cu predare în regim bilingv sau intensiv a unei limbi străine, indiferent de specializarea/calificarea profesională, pe lângă lucrările scrise, se susține lucrare scrisă semestrială și la limba străină respectivă. Job de poștaș plătit cu 2.000 de euro lunar Augusta Teșinschi Pentru un salariul de 2.000 de euro lunar sălăjenii pot alege să lucreze în străinătate ca factori poștali. în această perioadă, prin intermediul serviciului Euros - munca în străinătate, din cadrul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj, un angajator din Germania, localitatea Stuttgart, pune la dispoziția persoanelor interesate 15 joburi - factori poștali. Munca implică efectuarea de servicii poștale, curierat, predare de colete și scrisori la destinație în zona Stuttgart, utilizându-se mijloace de transport adecvate auto și biciclete. Locația Poștei se află în Stuttgart -Waiblingen, Rems, Baden Württemberg. Cei interesați de această ofertă de muncă trebuie: să dețină permis de conducere categoria B, să aibă o condiție fizică bună și să cunoască limba germană. Contractul de muncă va fi încheiat pe o perioadă de șase luni, cu posibilitatea prelungirii. Potrivit ofertei, se lucrează șase zile pe săptămână, iar concediul de odihnă anual este de 26- 30 de zile. CV-urile, redactate în limba germană, pot fi trimise la adresa de e-mail Hochdorfer@HKSGruppe.de, în atenția dnei. Dr. Enike - Ilona Hochdorfer, până în 30 iunie. Pentru mai multe detalii persoanele interesate se pot adresa la sediul AJOFM Sălaj.