Magazin Sălăjean, septembrie 2015 (Anul 20, nr. 165-184)

2015-09-16 / nr. 176

Magazin Sălăjean Din ciclul „prinde orbul, scote-i ochii”. Nuntașii de la „Transilvania” s-au intoxicat din cauze necunoscute în urma incidentalului petrecut la restaurantul zălăuan duminica trecută, după o nuntă „ca în povești”, care s-a lăsat cu internări și diagnostice de toxiinfecție alimentară. Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) și Direcția de Sănătate Publică (DSP) Sălaj au declanșat o anchetă. Florin Negoiță Petrecerea care a avut loc duminica trecută la restaurantul hotelului "Transilvania" din Zalău, la care au participat aproximativ 250 de persoane, i-a băgat pe unii participanți în spital în orele de după festin, mulți dintre invitați acuzând dureri abdominale, grețuri, vărsături, diaree și stări febrile. O parte din meseni au luat inițial drumul cabinetelor de medicină de familie alții s-au prezentat direct la camerele de gardă ale spitalelor din Zalău și Cluj. Tinerii căsătoriți și-au așternut povestea pe hârtie și s-au prezentat, extrem de afectați, la redacția noastră pentru a ne solicita publicarea punctului lor de vedere legat de această întâmplare nefericită. Organele competente au fost sesizate însă târziu, astfel încât atât DSP, cât și DSVSA au pornit ancheta la două zile după ce evenimentul s-a consumat, știut fiind că în astfel de cazuri, pentru a avea un rezultat cât mai apropiat de adevăr și cât mai relevant, este necesar să se acționeze imediat, fiind vorba de alimente, multe dintre ele perisabile sau care după un număr de ore, ca și preparat, se modifică nu doar microscopic, ci inclusiv din punct de vedere organoleptic, fiind schimbate ca gust, miros sau aspect. Au fost luate, astfel, probe de alimente (care ar fi fost folosite în compoziția preparatelor servite la nuntă) din bucătăria și spațiile de depozitare ce includ și camerele frigorifice ale restaurantului, probe care au fost analizate de specialiști în zilele care au urmat incidentului. Așa cum ne-a comunicat purtătorul de cuvânt al DSVSA, Vasile Chindriș, au fost folosite probe de alimente (carne de pasăre, porc, carne de pește, ouă, brânzeturi,lactate etc.) existente în restaurant la data la care DSVSA a fost sesizată cu privire la incident, respectiv la două zile după ce evenimentul a avut loc. La închiderea ediției, deși buletinul de analize nu era încă redactat, Vasile Chindriș ne-a declarat: „Din datele pe care le avem, deși nu pot fi încă declarate «oficiale», având în vedere faptul că buletinul de analize nu a fost încă redactat, pot să vă confirm că nu au fost descoperiți germeni patogeni în alimentele examinate, ridicate sub formă de probe de la restaurantul în cauză. Discutăm de alimentele existente în stocurile restaurantului, și din care se prezumă că au fost preparate meniurile la evenimentele de la sfârșitul săptămânii trecute, dar și după aceea, inclusiv evenimentul matrimonial care a făcut obiectul acestor controale. Analizele s-au făcut pe probe de materii prime, deci nu pe alimente preparate sau pe mâncăruri, având în vedere că acestea nu mai existau după două zile în restaurant. Chiar și să fi existat, acestea nu mai puteau prezenta relevanță la analiză, având în vedere că după 48 de ore, și după ce au fost eventual și atinse de atâtea persoane sau depozitate în diverse moduri, alimentele preparate și-ar fi modificat oricum structura. Prin urmare, pe probele constituite din materia primă, nu s-au găsit germeni patogeni", a spus Vasile Chindriș. La rândul său, directorul DSP, Ligia Marincaș, ne-a comunicat faptul că direcția pe care o conduce răspunde doar de sănătatea oamenilor și nu de lucruri care țin de analize sau ridicări de probe, aceste atribuții revenind în mod exclusiv DSVSA. Până la urmă, dacă analizele asta spun, restaurantul în cauză este în mod oficial declarat „nevinovat", iar tinerii pățiți au de ales între a uita acest episod sau a-și căuta dreptatea folosind alte etape ale acestui demers legal pe care l-au demarat după ce nunta, așa cum ei au declarat, le-a fost stricată iremediabil. „Femeia-afacerist” poate primi 50.000 de lei de la stat Femeile care doresc să înceapă o afacere vor putea primi un ajutor financiar de la stat de până la 50.000 de lei, pentru investiții. Programul "Femeia- Antreprenor" oferă posibilitatea accesării acestor bani, prin ediția din acest an care debutează peste două zile. Femeile se vor putea înscrie pentru a obține un sprijin financiar, prin Programul "Femeia Antreprenor", începând cu data de 17 septembrie 2015, ora 10.00, printr-o aplicație care va fi activă pe site-ul Direcției Politici Antreprenoriale din cadrul Ministerului Energiei, Mediului de Afaceri și IMM-urilor. Aplicația online pentru Programul național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii 2015 va rămâne activă până în data de 21 septembrie 2015, ora 20.00. în acest an, bugetul total disponibil pentru program este de un milion de lei. Prin acest program, statul va acorda până la 50.000 de lei ajutor financiar nerambursabil, reprezentând 90 la sută din valoarea investiției pe care firma beneficiară trebuie să o facă. Restul de 10 la sută din investiție trebuie acoperit de beneficiar. Pot lua banii de la stat microîntreprinderile, persoanele fizice autorizate (PFA) care desfășoară activități economice în mod independent și întreprinderile individuale din România. Acestea trebuie să îndeplinească o serie de condiții, cumulativ, la momentul înscrierii online, printre care: au cel mult trei ani de la înregistrarea în Registrul Comerțului la data deschiderii aplicației de înscriere online în program; cel puțin unul dintre asociați este femeie și deține cel puțin 50 la sută din părțile sociale ale societății, în cazul microîntreprinderilor aplicante, sau reprezentantul persoanei fizice autorizate ori întreprinderii individuale care desfășoară activități economice este femeie. Potrivit procedurii programului, firmele beneficiare pot investi banii de la stat în mai multe bunuri și servicii, cum ar fi achiziționarea de echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, instrumentelor și automatelor muzicale; achiziționarea de echipamente IT, tehnică de calcul (tip PC, format din unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator/multifuncțională, inclusiv sisteme portabile, licențe necesare desfășurării activității, sisteme audiovideo); achiziția de instalații de încălzire sau climatizare aferente spațiului în care se desfășoară activitatea. ■ F.N. Miercuri 16 Septembrie 2015 ^ Cină pentru zălăuanii nevoiași, pregătită de maestrul Mircea Groza Florin Negoiță Există oameni cu suflet, care se gândesc și la binele celor nevoiași. Un gest aparent simplu, dar care, firește, necesită implicare, timp, efort și evident, bani. Profesorul de muzică Sergiu Chirilă, inițiatorul acestui proiect, a pregătit și a organizat, împreună cu maestrul bucătar Mircea Groza o cină pentru oamenii necăjiți ce se găsesc în Centrul Social de Urgență sau „adăpostul", cum mai este cunoscut, din Zalău. Organizatorii au aderat la ideile Asociației „Neam unit România" care urmează să înființeze și o filială sălăjeană în viitor. Proiectul caritabil face parte dintr-o serie de acțiuni de acest gen ce urmează sa fie derulate în Zalău, dar și în alte localități sălăjene, începând din această toamnă. Mircea Groza s-a ocupat încă de la primele ore ale dimineții de achiziționarea alimentelor, legumelor și mirodeniilor necesare pregătirii bucatelor pentru cei sărmani. La prepararea meniului au participat oameni cu suflet, elevi, studenți și persoane care au ajutat inclusiv financiar, și au făcut posibil acest gest trimis către cei aflați în nevoie. Meniul de care se vor bucura cei cu care soarta a fost mai puțin darnică, adăpostiți de Centrul Social de Urgență, nu este unul ales la întâmplare, fiind imul echilibrat nutrițional, gustos, dar și în trend cu vremea culesului de struguri. „Am pregătit o tocană de berbecut cu cartofi, ca la vie. Această acțiune a fost și o lecție de gătit, la care au asistat toți cei pasionați sau cei care au avut drum prin curtea Centrului de Cultură și Artă din Zalău în după amiaza zilei de ieri", a spus maestrul. S-au pregătit aproximativ 40 de porții pe care profesorul Chirilă, Mircea Groza și cei veniți la „ajutar" le-au pus în caserole și le-au dus degrabă, după lăsarea serii, oamenilor din adăpostul Zălăuan. Bucuria acestora a fost mare, deși la adăpost oamenii primesc hrană, totuși așa un festin cu siguranță n-au văzut de multă vreme. Mircea Groza ne-a spus cu bucurie că și-ar dori ca astfel de acțiuni să fie tot mai multe și mai dese, la noi în județ. „Ar fi bine ca și cei care doresc sau care au posibilitatea, inclusiv cea financiară să susțină astfel de proiecte, să știe că îi așteptăm și că este necesar mai mult ca oricând să arătăm că ne putem trimite gândul și fapta și către cei mai puțin norocoși. Este valabil și pentru autorități, și pentru instituții, pentru oricine dorește să ajute, să fie bun. Ducem lipsă de generozitate demonstrată în fapte, nu de oameni care au nevoie de ea" a spus maestrul bucătar.