Magazin Sălăjean, septembrie 2015 (Anul 20, nr. 165-184)

2015-09-21 / nr. 179

2 Luni 21 Septembrie 2015 Editorial_____________ Florin Negoiță Nu mai păcăliți credinciosul! Un eveniment ce s-a vrut „descoperirea secolului" e pe cale să se transforme în aceste zile într-un adevăr care deja a dezamăgit mulți credincioși. Am asistat, unii pe viu, cei care s-au călcat literalmente în picioare în fața unei biserici, alții am vizionat cu gurile căscate pe la TV, ieșirea din biserica Sfânta Treime din Șcheii Brașovului, cu surle și trâmbițe, purtată ca pe o comoară venită din ceruri, a „crucii marelui părinte și duhovnic Arsenie Boca". Minunea s-a întâmplat la biserica de pe Tocile din Brașov, locașul unde crucea ar fi ieșit după șapte decenii, la lumină. Un om de afaceri brașovean și doctor în istorie, a povestit că părintele care slujește la biserică în prezent a găsit această cruce, aceasta fiind chiar crucea Sfintului Ardealului. Numai că ulterior, de la o declarație la alta, amănuntele au început să se bată cap în cap. Atât afaceristul cât și părintele cel norocos deși au o legătură cu această presupusă descoperire, își amintesc în final, lucruri diferite. Cei mai buimăciți au fost șcheienii, cărora crucea care ar fi stat ascunsă timp de 70 de ani li s-a părut foarte cunoscută. Păi, cum zic ei, e crucea lor, despre ce descoperire e vorba, fraților, până la urmă? Crucea din Șcheii Brașovului, despre care s-a afirmat că a aparținut părintelui Arsenie Boca, a fost proprietatea bisericii „Sfinta Treime“, fiind primită ca donație de la o familie, despre care nu se mai citise informații astăzi. Cât despre „descoperirea" crucii, nici nu poate fi vorba de așa ceva de vreme ce ea nu a fost pierdută niciodată, ci a stat bine-merei zeci de ani, chiar în biroul părintelui care a slujit la biserică în urmă cu decenii.Totul a pornit, sub formă de „dovadă", de la o fotografie, oricum neclară, în care părintele Boca ținea în mână o cruce care semăna foarte bine cu cea care în zilele noastre a tulburat toată suflarea creștină din țară. După ce mai-marii de la biserica din Șchei au dat sfoară în țară că au descoperit, după șapte decenii, crucea marelui duhovnic, făcătoare de minuni purtătoare de puteri și încărcătură creștinească, lumea, conform obiceiului pe care îl știm, s-a călcat în picioare la evenimentul prilejuit de scoaterea prețioasei cruci pe străzi. Leșinuri, urlete, lacrimi, păr cum altfel, doar e crucea marelui părinte Arsenie Boca! Bătrânele pregătite cu obiecte de îmbrăcăminte într-o mână și zeciuiala din pensie în cealaltă, au venit de cu seară ca să poată avea un loc cât mai aproape de cei care urmau să poarte crucea, bine înrămată, pe sub ochii și buzele mulțimii. Cei păgubiți, mai ales sufletește, au fost păcate credincioșii, în special cei în vârstă, cei care vin cu sufletul deschis către Biserică și cred oricum tot ce li se spune sau li se arată. Vedeam bătrâne care abia se mai țin pe picoare, cum se luptă să-și treacă basmaua, batista sau obrazul peste geamul care păzea cu strășnicie prețiosul artefact. Până la urmă, orice cruce care iese dintr-o biserică e sfântă, dar de ce să mințim că una e mai „sfântă" decât este, în realitate, uina din femei, cu probleme vizibile de sănătate, zăcea leșinată în timp ce altele cereau să vină crucea, că femeia dă ortul popii. „Crucea, crucea, că moare!" urla o bunică, roșie ca sfecla, în timp ce o luase la palme pe biata leșinată. Circ și fals, pe banii și nervii amărâților. După ce a trecut isteria și s-a risipit puhoiul, au început să iasă semnele de întrebare dar și dovezile la iveală. E o cruce, desigur, dar, știți, nu e crucea marelui duhovnic, încep să apară și confirmările că totul e o ciumă ieftină. „Nici vorbă", spune femeia responsabilă cu lumina celor vii și a celor morți. Femeia care vinde lumânări la intrarea în biserica cu pricina, de peste 35 de ani, a spus că această cruce aparține bisericii, a văzuto în nenumărate rânduri și că părintele Arsenie Boca ar fi ținut-o în mână, la slujba de resfințire a bisericii, acesta fiind și motivul pentru care părintele apare într-o fotografie (neclară oricum) cu această cruce. Părintele care a slujit cândva la Biserica „Sfinta Treime" din Șchei infirmă și el teoria potrivit căreia aceasta ar fi crucea marelui duhov mnic. „Eu am slujit cu această cruce pînă în 1996. O foloseam întotdeauna la înviere. Eu am slujit cu crucea aceasta, ăsta e adevărul, de ce să mint?" Prin urmare, enoriașii, în cea mai mare parte bătrâni, oameni simpli care vin către preoți și le sărută mâinile, oameni care cred fiecare cuvânt sau gest pe care acesta îl spun sau îl fac, au fost, ca să spunem direct, păcăliți. Desigur, dacă această cruce chiar ar fi fost cea cu care marele duhovnic și părinte spiritual Boca a sfințit, ar fi fost, pe lângă un obiect cu o încărcătura sentimentală dar și istorică mare, și o sursă de venit pentru cei care ar fi descoperit-o. Știm bine și vedem aici în jurul acestui părinte, în ultima vreme, s-au țesut povești și fantasmagorii care nu doar că frizează neadevărul ci induc credincioșii, cei care nu au apucat să-l vadă în care și oase pe Arsenie Boca, într-o nedreaptă eroare. Dacă până acum existau doar elemente din mass media care sufocau poulația cu toate aberațiile, ocolind exact ceea ce a fost adevărat și a rămas spiritul înalt și banul acestui om, - iată că acum și reprezentanți ai bisericii induc în eroare și pentru faimă, bani și expunere, folosesc numele lui Arsenie Boca așa cum nu este nici legal, nici moral și nici creștinește. Folosindu-se de imaginea părintelui Arsenie Boca, de multe ori se dorește inducerea în eroare a omului simplu și încovoiat de griji, ce nu cunoaște foarte bine învățătura ortodoxă. E o modă, iar cei care au capacitatea să vadă acest lucru, îl văd cu ușurință. Iar acest lucru nu face cinste nimănui, cu atât mai puțini unor „urmași" ai marelui părinte. Bineînțeles că așa cum bănuiaui „s-a format o comisie" care va stabili cu exactitate unde este adevărul, însă din informațiile și declarațiile celor care chiar pot spune aim au stat lucrurile, rezultă că avem de-a face cu o mare păcăleală, însă, firește, până la finalizarea anchetei, nimeni nu aruncă nici o piatră. Dacă așa stau lucrurile, cei care se ocupă cu astfel de practici, profitând de simplitatea, de pioșenia, credința și nu în ultimul rând de banii unor oameni curați la suflet, trebuie să știe că acesta este un păcat mare. Iar pentru asta, ei vor fi primii glazurați cu smoală când va veni vremea, exact după cum ne învață că pățesc cei păcătoși, calici și vicleni. Magazin Sǎlajean Inegalitatea de gen pe piața muncii, dezbătută la Zalău Flavia Pintea "Eliminarea stereotipiilor de gen existente în regiunea Nord Vest" a fost tema unui seminar, organizat la Zalău, vineri, 18 septembrie, de către firma Vecom, în parteneriat cu SC Encore SRL. Acțiunea face parte cadrul proiectului "CORES - Conștientizare și Respect pe piața muncii", implementat de cele două societăți, acesta fiind cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2017- 2013. Proiectul a debutat, după cum a precizat managerul acestuia, Vlad Dărăban, cu o serie de cursuri de calificare pentru acele femei care nu au un serviciu sau care își doresc un loc de muncă mai bine plătit. Potrivit afirmațiilor sale, cele mai multe femei au optat pentru cursurile de coafor, babysitter și îngrijitor bătrâni, precum și un curs de operator - introducerea validare și prelucrare date. "Frizer - coafor a fost cel mai căutat curs de către femeile din zonă. De asemenea, în cadrul acestui proiect s-au făcut și o serie de studii, care se axează în special pe grupurile vulnerabile. In accepțiunea Comisiei Europene, femeile se regăsesc pe lista acestor grupuri. Noi am ales ca și persoane vulnerabile femeile întrucât este mult mai ușor să lucrezi cu ele și am observat că este un interes mult mai mare pentru cursuri de formare", declarat, în deschiderea seminarului, managerul proiectului. Astfel, în cadrul sesiunii de informare de vineri, reprezentantul firmei partenere SC Encore SRL, Alina Bîrsan, a făcut o scurtă prezentare a rezultatelor cercetărilor privind inegalitatea de gen pe piața muncii din regiunea Nord Vest, precum a stereotipurilor de gen în mass media. Printre concluziile acestora, se regăsește și aceea că femeia ar fi dezavantajată în cele mai multe domenii. "Explicațiile vizează însă nu doar o atitudine a angajatorilor ci și o lipsă de dorință de implicare a femeilor: vorbim astfel de o implicare diferențiată a bărbaților și a femeilor, de o determinare diferită în a accede la diferite poziții ierarhice", a punctat Alina Bîrsan. Altfel spus, discriminarea la locul de muncă nu este o problemă a femeilor create de bărbați, ci este o problemă a societății create atât de bărbați cât și de femei, acestea din urmă ajungând să întrețină discriminarea prin faptul că ele consideră că nu sunt potrivite pentru o funcție de conducere, majoritatea optând să se concentreze pe viața de familie. Toamna vine cu vești proaste pentru bugetul sălăjeanului Florin Negoiță Direcția de Statistică a județului Sălaj ne-a trimis situația la zi, în ceea ce privește scăderea prețurilor la alimente și servicii. Dacă veștile „excepționale" se situează în privința produselor de curățare-detergenți, cu o spectaculoasă scădere de preț de 0,01 la sută, veștilor la capitolul alimente și servicii, le chiorăie mațele. Au crescut prețurile la ouă, fructe, ulei. Este un lucru știut, dacă vrei să lovești românul în locul cel mai sensibil, lovește-1 în frigider. A crescut și prețul la mierea de albine iar din veștile primite de la apicultori, perspectivele sunt sumbre, având în vedere că producția de miere din acest an a fost una slabă. Au crescut și prețurile la apă, canal și salubrizare precum și tarifele pentru reparațiile auto. Salariile, așa cum v-am prezentat într-o altă statistică,și așa cum știați, de altfel, fiecare, rămân la fel de subnutrite, nemaifiind nicio noutate faptul că sălăjenii se situează ca nivel salarial, mult sub limita de jos a salariului mediu poe economie, pe țară. Vești tot mai proaste așadar, venite în prag de toamnă. Iarna care va veni și ea în mai puțin de trei luni, sigur ne va aduce surprizele ei mai puțin plăcute la aceste capitole, plus celelalte legate de tactile la încăzire. Așadar, conform datelor furnizate de Direcția de Statistică sălăjeană, prețurile mărfurilor și tarifele serviciilor pentru populație în luna august 2015 au scăzut în medie, pe țară, cu 0,51 la sută față de luna precedentă, cu 1,89 la sută față de luna decembrie 2014 și cu 1,87 la sută față de luna august 2014. La mărfuri alimentare, pe total țară, prețurile au scăzut în luna august 2015 cu 0,79 la sută față de luna precedentă. Cele mai mari scăderi de prețuri s-au înregistrat la următoarele produse: finete proaspete cu 12,06 la sută, cartofi cu 5,58 la sută, mălai cu 0,20 la sută, produse de morărit cu 0,19 la sută; făină cu 0,18 la sută. Creșteri mai mari de prețuri față de luna anterioară s-au înregistrat la ouă, cu 3,94 la sută, citrice și alte fructe meridionale cu 1,89 la sută, ulei comestibil cu 0,35 la sută, miere de albine cu 0,34 la sută, zahăr cu 0,28 la sută. La mărfuri nealimentare, pe total țară, prețurile au scăzut în luna august 2015 cu 0,54 la sută față de luna precedentă. Scăderi de prețuri s-au înregistrat la următoarele produse: combustibili cu 2,93 la sută; medicamente cu 0,51 la sută; articole medicale cu 0,48 la sută; autoturisme și piese de schimb cu 0,08 la sută, încălțăminte din piele cu 0,03 la sută, detergenți cu 0,01 la sută. Creșteri mai mari de prețuri s-au înregistrat la frigidere și congelatoare, cu 0,28 la sută, mobilă cu 0,17 la sută, țesături și ceasuri, aparate audio - video, articole sportive cu 0,14 la sută, confecții cu 0,10 la sută. Tarifele pentru grupa servicii prestate populației, pe total țară, în luuna august 2015 au crescut cu 0,02 la sută față de luna precedentă. Creșteri mai mari de prețuri s-au înregistrat la apă, canal, salubritate, cu 0,30 la sută, îngrijire medicală cu 0,19 la sută, chirie cu 0,14 la sută, confecționat și reparat îmbrăcăminte și încălțăminte cu 0,11 la sută la sută, reparații auto, electronice și lucrări foto precum și cinematografe, teatre, muzee, cheltuieli cu învățământul și turismul cu 0,08 la sută. Scăderi de prețuri s-au înregistrat la telefon și transport interurban aerian cu 0,36 la sută, plata cazării în unități hoteliere cu 0,06 la sută precum și la transportul interurban rutier, o scădere timidă, cu 0,03 la sută.