Magazin Sălăjean, aprilie 2016 (Anul 21, nr. 64-84)

2016-04-08 / nr. 69

2 Vineri 8 Aprilie 2016 Editorial ______ Marius Morar ______________________________ Rasism sau speculații jurnalistice? Meciul dintre Irina Begu și franțuzoaica Caroline Garcia, din cadrul turneului de la Charleston, din categoria Premier, s-a lăsat cu un incident care nu face deloc cinste "sportului alb", dar nici țărilor din care provin cele două jucătoare. Românca a învins-o cu 6 -4, 2-6,7 - 6(3) pe Garcia, iar franțuzoaica a arătat, în opinia unora, că nu știe să piardă. La scurt timp după încheierea partidei, publicația Bola Amarela din Portugalia a relatat faptul că adversara româncei a avut o reacție cât se poate de scandaloasă la adresa Irinei Begu, despre care a spus că este o "țigancă împuțită". "Nu pot să cred că mă bate o țigancă împuțina", ar fi fost reacția rasistă a franțuzoaicei. Mass-media din România a preluat imediat cazul, însă, atât Irina Begu, cât și antrenorul său, Adrian Cruciat, au precizat că nu au auzit în timpul meciului și nici în înregistrările urmărite ulterior o astfel de afirmație din partea franțuzoaicei. Anumite publicații susțin că gestul jucătoarei din Hexagon ar fi fost surprins de microfoanele amplasate pe centralul terenului din SUA, după un punct câștigat de Bega în finalul setului decisiv, dar nimeni nu prezintă nicio dovadă. Forul mondial a demarat o anchetă după ce subiectul a fost dezbătut în mai multe publicații, iar la o zi de la desfășurarea partidei, a venit cu răspunsul final: "Nu am găsit nicio dovadă în suportul acestor acuze. Cazul este închis". Răspunsul WTA, dar mai ales reacția româncei și a antrenorului său demonstrează că o simplă postare a unui anonim pe Tennis Forum (un forum, nu un site) s-a transformat peste noapte într-un adevărat scandal mediatic. Fără nicio dovadă clară, presa națională și internațională a prezentat cazul ca o certitudine, iar o dată cu Caroline Garcia, a fost băgată și Irina Begu în acest scandal mediatic. O postare total deplasată a unui anonim, care, ulterior s-a dovedit a nu fi reală, a arătat încă o dată că o mare parte a presei nu înțelege noțiunea de jurnalist. Imaginea României, dar mai ales a tenisului românesc, are de suferit tocmai înainte de turneul de Mare Șlem de la Roland Garros. Matin^iti Sri hijenit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.l tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 EdjtQG S.C. Director: SIMAR Daniel Mureșan Consiliere juridică: S.R.L. Jr. Cornel Merișan ZALĂU Redactor-șef: Olivian Vădan „ . , ISSN Tehnoredactare: . Redactori: Silviu Mocan Andreea Vilcovschi Anca Bartha Tiparul Daniel Săuca executat la Marius Morar Distribuție: Tipografia Augusta Teșinschi Ștefan Bordeianu “Garamond” Florin Negoiță Cluj Napoca Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Magazin Sălăjean Judecătorii sălăjeni retrimit la DIICOT dosarul în care Huluban și Galiș sunt acuzați de evaziune fiscală După ce Curtea de Apel Cluj și, mai apoi, înalta Curte de Casație și Justiție au „dat de pământ” cu munca procurorilor DIICOT Sălaj în dosarul de corupție în care sunt implicați afaceriștii Ioan Galiș și Ioan Huluban, a venit rândul judecătorilor sălăjeni să dea o „lovitură sub centură” acuzatorilor. De această dată este vorba despre un alt dosar, și anume cel de evaziune fiscală în care sunt implicați aceiași oameni de afaceri, trimiși în judecată de către DIICOT Sălaj în 2015. Dosarul s-a aflat în faza procesuală de cameră preliminară.  Andreea Vilcovschi Magistrații Tribunalului Sălaj au constatat, joi, 7 aprilie, neregularitatea rechizitoriului emis de către procurorii DIICOT Sălaj, în dosarul oamenilor de afaceri Ioan Huluban și Ioan Galiș, trimiși în judecată pentru evaziune fiscală, invocând o serie de deficiențe. Potrivit informațiilor furnizate de către reprezentanții instanței, acuzatorii au omis să descrie „elementele concrete de individualizare, de timp, loc, mijloace, scop", nu au identificat activitatea infracțională concretă a fiecăruia dintre inculpați, modalitatea de participare, modul în care a contribuit efectiv fiecare inculpat la rezultatul socialmente negativ enunțat de procuror cu privire la infracțiunile de evaziune fiscală și complicitate la evaziune fiscală. De asemenea, susține sursa citată, nu au fost descrise infracțiunile de spălare a banilor ori de aderare la un grup infracțional organizat întrun mod susceptibil de a produce consecințe juridice, în accepțiunea elementelor constitutive ale infracțiunilor care fac obiectul sesizării instanței. O altă obiecție vizează „nedescrierea încadrării juridice a faptelor". Mai exact, nu sunt indicate elementele din care să rezulte că sunt întrunite toate condițiile pentru trimiterea în judecată a inculpaților, există neconcordanțe între expunere și dispozitiv, iar rechizitoriul nu sa limitat la datele privitoare la fapta și persoana pentru care s-a efectuat urmărirea penală. Ca urmare, magistrații Tribunalului Sălaj au dispus comunicarea încheierii către DIICOT Sălaj, „în vederea remedierii neregularităților constatate în actul de sesizare, procurorul urmând a comunica judecătorului de cameră preliminară, în termen de cinci zile, dacă menține dispoziția de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei". Decizia instanței nu poate fi atacată. In rechizitoriul întocmit, procurorii DIICOT Sălaj susțin că Ioan Huluban și Ioan Galiș, membri ai unui grup infracțional organizat de criminalitate economico-financiară, în calitate de reprezentanți ai firmelor Eurocard 2000 SRL și Eurocard 2007 SRL, au înregistrat în perioada 2009-2010, achiziții de motorină prin intermediul unui arcuit evazionist, cu ajutorul inculpaților Viorel Știube, Nicolae Olah și Stojka Francisc. In acest fel, aceștia ar fi prejudiciat bugetul de stat cu 3,65 milioane de lei, reprezentând TVA și impozit pe profit. Cei doi afaceriști sălăjeni au fost acuzați de evaziune fiscală și spălare de bani, iar ceilalți trei, de constituirea unui grup infracțional organizat, complicitate la evaziune fiscală. Al șaselea inculpat din dosar, Dina Stănescu, este acuzat de constituirea unui grup infracțional organizat, complicitate la evaziune fiscală și spălare de bani. UDMR "desecretizează" lista candidaților pentru primăriile sălăjene Olivian Vădan "Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR) Sălaj a finalizat, în mare parte, procesul de desemnare a candidaților pentru alegerile locale din 5 iunie 2016", susțin reprezentanții Uniunii, într-un comunicat remis jos. Astfel, în urma procesului amintit, candidații UDMR Sălaj pentru funcția de primar sunt: Fazakas Nicolae - municipiul Zalău, Chereji loan - Cehu Silvaniei, Gál-Máté István - Almașu, Demyén István - Bocșa, Marina Ida-Magdolna - Boghiș, Szabó Levente- György - Camăr, Faluvégi Francisc-Ștefan - Carastelec, Boda Paul - Coșeiu, Bogya Miklós - Crasna, Dull Benjamin - Crișeni, Bogdán Ferenc-István - Dobrin, Dobrai Francisc - Hereclean, Márkus László - Ip, Borzási Iuliu - Marca, Famas Ferencz - Nușfalău, Bondolai Csaba - Pericei, Petkes András - Sălățig, Bántó Zoltán - Șamșud, Dombi Attila-János - Șărmășag, Bréda Lajos - Vîrșolț. UDMR subliniază, totodată, că au fost desemnați, de asemenea, candidații pentru Consiliul Județean și pentru un număr de 30 consilii locale. Astfel că, în această perioadă, se adună semnături pentru susținerea candidaților. Potrivit sursei amintite, la baza desemnării celor amintiți mai sus au stat criteriile stabilite de forurile superioare al Uniunii, odată cu prezentarea de proiecte proprii, urmând ca la nivelul comunităților locale să se procedeze la selectarea și ierarhizarea candidaților la alegeri. "Desemnarea și ierarhizarea candidaților s-a putut face prin vot secret folosindu-se trei metode, respectiv prin Consiliul Reprezentanților Locali, prin adunarea generală a membrilor, sau prin vot direct cu urnă stabilă sau mobilă. Alegerea procedurii s-a stabilit de către Consiliul Reprezentanților Locali împreună cu reprezentanții Consiliului Permanent Județean al Uniunii. Procedura poate fi considerată anevoioasă, dar este pe deplin democratică, se mai apreciază în comunicat.