Magazin Sălăjean, mai 2016 (Anul 21, nr. 85-104)

2016-05-30 / nr. 103

2 Luni 30 Mai 2016 Editorial_________ Florin Negoiță Cu copita pe accelerație Nu este prima dată când cotidianul nostru ia în colimator nesimțitul. Cel care îmbracă toate „hainele" comportamentale și iese, fălos, în oraș, unde lovește cu nesimțirea tot ce atinge. De la vecinul de deasupra care își scutură părul și pielea moartă de pe așternuturi fix în capul tău, până la cel mai curajos, care iese pe "ștrasse" și dă cu gunoiul de trotuar, sfidează șoferii sau pietonii, ori mănâncă semințe în parc sau în autobuz. Exemple de nesimțit în formă pură există în toate orașele, comunele sau cătunele Sălajului și de multe ori, noi, cei care ne dorim să trăim într-un spațiu curat și civilizat, chiar dacă nu dăm pe dinafară de modemism și tehnologie, suferim și aftăm în tăcere. Trebuie să acceptăm un adevăr: niciodată un primar, un administrator de oraș sau de bloc, un polițist sau un jandarm nu vor putea fi făcuți răspunzători în totalitate pentru faptul că unii oameni dau dovadă de un comportament de care până și animalele s-au dezis. Scriam deunăzi de un cetățean care sfidează, la propriu, traficul rutier zălăuan aproape în fiecare zi. Vineri, acesta a lovit cu copita din nou, și a fost la un pas de a produce o nenorocire în traficul aglomerat de care avem parte în fiecare dimineață în centrul municipiului. Același stil, același gest: „-La o parte că vă fac praf, să moară mama!" Din vârful dealului Gheorghe Doja, într-un vuiet apocaliptic de motor turat la maximum, lemw-ul iese din coloana formată, în opinia lui, din proști și fraieri, taie linia continuă, intră pe firescul contrasens și zboară până jos, în buza Primăriei, de unde virează stânga, pe Crasnei. Inutil să vă mai spun că în acele secunde, cei care veneau din centru în direcția Brădet au primit "verde", și doar o minune a făcut ca un eveniment rutier nenorocit să nu se întâmple. Sistemul inteligent, poliția locală, rutiera, primăria. HELP! Ajutor, fraților! Scriem despre acest caz a treia oară, nimeni nu ia nici o măsură, nimeni nu-l vede, nimeni nu-l ia la întrebări sau măcar la șuturi. Camerele de supraveghere urmăresc cu viu interes câinii din Brădet și copiii din Bărnuțiu, luați-le, oameni buni, de acolo și plantați-le una lângă cealallta în centrul orașului pentru că, iată, scăpăm mereu ca prin urechile acului de adevărate tragedii din cauza acestor bovine. Nervii, frustrarea, dezamăgirea celorlalți șoferi, oameni care merg dimineața la serviciu, părinți care își duc copiii la școală, pietonii, bicicliștii, cu toții suferim la unison din cauza acestor oameni. Trebuie să asistăm la un camagiu ca să ne putem trezi și să-i luăm de coarne pe acești inconștienți care nu dau doi bani pe noi și pe acest oraș? Același lucru este valabil și în cazul celor care ne murdăresc localitățile și ne fac în ciudă batjocorind curățenia. Orașele sau comunele sunt casele noastre, în ele trăim, în ele respirăm, în ele dormim și muncim! Zalăul nostru drag nu este un oraș curat, înjurați-mă cât doriți, acesta este adevărd! Da, mi-am făcut un obicei aproape obsesiv în a aminti de fiecare dată când am ocazia, aceste cazuri. Ave, Citadin, Poliția, Primăria prin DGADP - da, sunt și ele responsabile pentru mizeria din oraș, iar dacă sunt și ele vinovate, fiecare pe segmentul ei, vina nu le aparține în totalitate. Degeaba își fac treaba sau pun, și ele și noi, umărul. Degeaba curățăm zilnic și încercăm să și păstrăm, dacă nu reușim să găsim metode viabile, concrete, eficiente, pentru ca acești oameni care nu au locuire să fie arși la buzunar și la rușine. Circula o vorbă prin mediile cazone, cu ani în urmă: "Nu știi te învățăm, nu poți te ajutăm, nu vrei te obligăm!" De asta avem nevoie, și o spun cu mare amărăciune, în multe din problemele noastre care, după ce sunt rezolvate, trebuie păstrate și întreținute! Suntem în campanie electorală, domnilor candidați, veniți cu soluții care ȚIN, care au șansă, nu cu povești. Spuneți concret ce e de făcut în privința traficului rutier, a curățeniei orașului, pe lângă toate celelalte obiective pe care le aveți în discursuri. Sunt mulți ani de când realizăm că metodele folosite împotriva nesimțiților nu au efect: găsiți altele, consultați-ne, întrebați-ne, ajutați-ne să avem orașe și comune curate, civilizate, în care să nu umblăm ca niște stafii, înjurând și ocolind gunoaiele ori copitatele de la volan! E timpul să schimbați ceva, voi, cei care aveți banul, puterea și ștampila în mâini! Noi, cei care încă nu am părăsit acest ținut, me-am săturat până peste cap de aceste orori care vin oricum la pachet cu altele, și mai mari. Vă promitem sprijin și ajutor însă faceți pasul cel mare, tăiați răul de la rădăcină, pentru că altfel suntem condamnați să suportăm în continuare astfel de consecințe care ne aruncă înapoi în groapa civilizației de fiecare dată când încercăm, cu mari eforturi, să ieșim. Magazin Sălăjean Președintele PSD, Liviu Dragnea, în vizită electorală la Zalău Florin Negoiță Președintele Partidului Social Democrat (PSD), Liviu Dragnea, a sosit vineri, înainte de orele prânzului, la Zalău, unde a participat la o serie de evenimente electorale ale socialdemocaților candidați la funcțiile de primar, consilier județean și consilier local. La întâlnirea electorală cu Liviu Dragnea, ce a avut loc în sala "Dialoguri Europene" a Centrului de Cultură și Artă a Județului Sălaj, au participat peste 200 de social-democrați, primari, candidați la funcția de primar în alegerile din 5 iunie, oficialități din cadrul PSD Sălaj și simpatizanți. Programul încărcat al staffului PSD a făcut ca întâlnirea cu presa să fie una scurtă, președintele PSD arătându-se extrem de optimist în legătură cu alegerile locale din 5 iunie: "Am avut o întâlnire foarte bună cu colegii mei din județul Sălaj, candidați la funcțiile de primar și consilieri, am fost foarte interesat să știu care este situația și atmosfera aici, în Sălaj. Am dorit să văd care este atitudinea oamenilor față de noi, în această campanie. Așa cum se întâmplă și în alte județe din țară, constat faptul că există o simpatie din ce în ce mai mare față de PSD, simpatie generată și de comparația care se face cu guvernarea noastră, și de prestația slabă a contracandidaților noștri. Cred că Ionel Ciunt, colegul nostru, are prima șansă să devină primar al municipiului Zalău, aceasta fiind, de fapt, o șansă importantă pentru zălăuani, pentru că s-au pierdut 12 ani în care se puteau realiza multe în acest municipiu, s-au pierdut oportunități, șanse de dezvoltare și șanse pentru ca oamenii să aibă acces la un nivel de civilizație ridicat. Sper ca și actualul președinte al Consiliului Județean să primească un nou mandat, pentru că este un om echilibrat, un bun gospodar și un om cu experiență care a realizat un program durabil de dezvoltare pentru județ", a spus președintele PSD. Acesta a încheiat conferința de presă cu o atitudine pozitivă, spunând că nota dominantă în partid, dar și printre alegători, este optimismul. "Tonusul colegilor mei este unul foarte bun: toți așteaptă cu nerăbdare ziua de 5 iunie însă, până atunci, nimeni stă degeaba. Toți cei implicați fac ceea ce PSD a făcut mereu, se întâlnesc și discută cu oamenii, la ei acasă", a încheiat Liviu Dragnea. Liberalii sălăjeni au bătut palma cu țărăniștii în cursa pentru Consiliul Județean Andreea Vilcovschi Cu o săptămână înainte de încheierea campaniei electorale, PNL Sălaj a încheiat un parteneriat cu PNȚCD Sălaj pentru alegerile locale din 5 iunie, parteneriat prin care țărăniștii se angajează să-i susțină pe candidații liberali pentru Consiliul Județean. „Am ales să sprijinim un aliat cu principii și țeluri politice asemănătoare. PNȚCD este astăzi în reformare și singur nu ar fi putut reuși. Am ales calea dureroasă, dar nu catastrofală a luptei care va fi un nou izvor de închegare și de luptă pentru binele cetățeanului", a declarat, vineri, în cadrul unei conferințe de presă comună, Ioan Pop, liderul țărăniștilor sălăjeni. Acesta a precizat că decizia a fost luată ținând cont de nevoile cetățeanului, pe considerentul că „un vot irosit, este o condamnare pentru mâine". La rândul său, deputatul Lucian Bode, copreședinte al PNL Sălaj și candidat la șefia CJ Sălaj, a precizat că „pentru alegerile din 5 iunie, singurele partide istorice ale României, PNL și PNȚCD, au înțeles împreună în Sălaj, că interesul comunității trebuie să fie mai presus de un calcul sau interes politic de moment". Prin amintitul parteneriat, membrii și simpatizanții PNȚCD Sălaj sunt îndrumați să pună ștampila pe lista candidaților liberali pentru Consiliul Județean. In acest context, Radu Căpîlnașiu, primar al Zalăului și copreședinte PNL Sălaj, a făcut referiri la parteneriatul „nedeclarat, dar evident", între PSD Sălaj și ALDE Sălaj. „ALDE Sălaj este reprezentat de către deputatul de Zalău, Taloș Mirel, omul care a avut toată susținerea PNL pentru două mandate de parlamentar și care știa că nu va mai avea susținere atâta timp cât rezultatele lui în ceea ce înseamnă sprijinirea municipiului a fost ca inexistentă. Pentru el, trenul s-a oprit în gara pe care o trece ca fiind una dintre marile lui realizări, dar care, mai nou și din păcate, nu mai are garnituri de tren. Se poate observa ca ochiul liber să este departe de realitățile și necesitățile Zalăului.", a punctat edilul în funcție, arătându-se deranjat de trădarea de care a dat dovadă acesta. Despre contracandidatul social-democrat, Ionel Ciunt, Căpîlnașiu susține că dă dovadă de voință, dar că încearcă să Parteneriat între conducerea CJ și municipalitate Tot vineri, conducerea PNL Sălaj a anunțat crearea, după scrutinul din iunie, a unui parteneriat real între administrația județeană și cea municipală. „Pentru prima dată, în următorii patru ani, Primăria Zalău va avea, așa cum este și normal, o colaborare reală cu președintele CJ Sălaj, Lucian Bode. Astfel, Zalăul devine mai puternic cu sprijinul unui om care a dovedit, în funcțiile pe care le-a deținut, că este om responsabil și determinat să facă mai puțină politică și mai multă administrație", a precizat primarul Radu Căpîlnașiu, candidat pentru al patrulea mandat la Primăria Zalău. Bode a făcut referire la piedicile pe care conducerea CJ Sălaj le-a pus municipalității și a dat exemplu DJ 191C Nușfalău- Crasna-Zalău-Creaca. „In condițiile în care Consiliul Județean accepta ca acest drum să fie finanțat integral, scutea municipalitatea de o investiție importantă pe tot ce înseamnă reabilitarea străzii 22 decembrie 1989. Un alt parteneriat a fost semnat cu Adrian Merka, deputatul minorităților slovace și cehe din România, prin care acesta, împreună cu comunitatea de slovaci din județ vor vota în 5 iunie lista PNL la Consiliul Județean, insinueze că ar fi pe primul loc în sondaje. „Vă asigur că există o diferență substanțială între noi", a subliniat liberalul.