Magazin Sălăjean, august 2016 (Anul 21, nr. 146-166)

2016-08-04 / nr. 149

2 Joi 4 August 2016 Editorial Florin Negoiță Umilința, ca ultimă decorație ! Nesimțirea politică este, de departe, una dintre cele mai agresive forme ale acestei trăsături urâte de caracter, și cea clare atrage consecințe dintre cele mai dramatice la nivel de mase. Dacă pensionarii și copiii - cele mai vulnerabile categorii sociale reprezintă, aproape mereu, ciuca bătăilor celor care ne conduc, iată că o nouă categorie, una fără de care nici ei, elementele ignorante pe două picioare, și nici noi cei mulți, poate că nici nu am fi existat astăzi, aici. Este vorba despre veteranii de război, eroii în viață pe care unii îi numesc, fără exagerare, ultimii “îngeri păzitori" ai țării. Oameni ajunși la o vârstă venerabilă, chinuiți oricum de nevoi și boli, sau de câte un glonț ori o schijă rămase de decenii prin oasele lor. Una din marile aberații emanante de capii guvernelor trecute și circa de politicieni din culise, este faptul că un veteran de război care a apărat țara cu arma în mână merită o indemnizație de doar 130 de lei, iar un participant la Revoluția din Decembrie 1989 a efectuat un sacrificiu ce valorează lunar peste 1.600 de lei. Asta în condițiile în care mulți dintre „revoluționari" urlau și făceau circ pe treptele instituțiilor statului pentru ca actul lor de "eroism" să fie cât mai vizibil. Că tot vorbim de eroii revoluției, oarecâți sunt, numai în Sălaj, cei care iau acești bani doar pentru că i-a prins Revoluția, eventual beți, pe străzile municipiului? Discriminarea, deși evidentă, nu a deranjat pe nimeni: veteranii primesc de 26 de ani niște indemnizații de mizerie, iar pseudorevoluționarii (nu-i includ aici pe adevărații eroi) cât mai multe favoruri. Nu vă scriu din cărți, ci în totală cunoștință de cauză, pentru că am fost soldat la vremea respectivă și am trecut de vreo zece ori pe lângă moarte, alături de colegii mei de arme, în haosul și cele întâmplate atunci, însă - ghinion - nu iau și nu am cerut niciodată nici un ban pentru asta, nici eu și nici cei alături de care am trăit cele mai grele zile și nopți din viața mea. Minciuna și sfidarea, la pachet cu nesimțirea, vin însă tocmai din partea celor care au stat ascunși pe sub mesele din birturi sau prin Consiliile Județene ori Primării, iar acum împlinesc probabil un sfert de secol de când sug cu nesaț din buzunarul nostru, bani nemeritați, bani mincinoși, rușinoși, bani pentru ceva ce nu au făcut niciodată! Da, ei vă iau banii și vouă și celor care iată, astăzi ajung în abatorul legislativ și pierd și puținul pe care îl aveau. Revenind la veterani, aflăm că nu mai este valabilă scutirea de impozit (un râs, oricum) de care beneficiau până acum, un gest oricum minuscul, de recunoștință, infim în comparație cu sacrificiul lor uriaș, uitat, iată, de politicieni. începând din 1 iunie, veteranii de război au început să primească somații de la administrațiiile fiscale prin care sunt înștiințați că trebuie să plătească impozite pentru casă, terenuri și mașini. Așa au aflat că, printr-o hotărâre de guvern, soțiile lor sau rudele împreună cu care dețin proprietățile nu mai sunt scutiți de plata impozitelor. Vorbim despre HG nr. 159/2016 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, și nu spun mai mult, ci doar atât: ne faceți de rușinea și neamul și istoria și conștiința, stimați conducători! Ignorându-i și batjocorindu-i pe acești oameni, oricum puțini rămași în viață, vă bateți joc de această țară, de numele și istoria ei, inclusiv de drapelul pe care îl tot pupați și îl mângâiați ipocrit ori de câte ori aveți ocazia. Nimeni nu vă mai crede patriotismul și promisiunile în fața unor asemenea decizii! Una din zecile bătăi de joc care ating trupurile firave și slăbite, dar mai ales sufletele unor oameni cărora le datorăm totul. Unde e prețuirea, stimați conducători? Respectul, cel mai înalt pe care ați putea să-l acordați vreodată în această viață, cuiva? Unde e recunoștința pentru faptul că astăzi trăiți, vă creșteți copiii și nepoții, câștigați bani cu roaba, trăiți în lux nemeritat și aveți o putere pe care, iată, o folosiți împotriva celor mai elementare norme de bun-simț și respect? Sfidarea și batjocura față de aceste ființe au atins cote inimaginabile. Aș face, dacă aș avea o putere uriașă, ca toți cei care gândesc și ticluiesc aceste legi de un absurd revoltător, să ia calea unui război adevărat sub bocanci și să simtă, măcar o dată, ce înseamnă sacrificiul, nesomnul, foamea, teama, frica, frigul, și cum arată moartea văzută zi și noapte, cum pândește la câțiva milimetri distanță de ochii tăi. Aș vrea să îi văd cum tremură chiloții pe ei și cum se roagă la cer să scape cu viață și întregi, fără să le zboare creierii, o mână sau un picior, pentru că la război, domnilor, cam asta se întâmpla și acum 70 de ani și se întâmplă și astăzi! Vestea bună vine însă tot pentru ei, aleșii nației. Aceea că, în doar câțiva ani, toți veteranii noștri vor pleca de pe acest pământ! Bolnavi, săraci și umiliți până în ultima clipă a vieții, se vor stinge și nu vor mai încurca socotelile și planurile nimănui. Magazin Sălăjean Medicii sălăjeni nu lasă “garda” jos și speră la noi negocieri cu ministerele Andreea Vilcovschi Florin Negoiță Deși sunt presați de șefi, fapt total inadmisibil, medicii refuză să mai facă pași înainte pentru a „legaliza" printr-un Contract Individual de Muncă (CIM), serviciile de gardă pe care le execută. Chiar dacă săptămâna trecută părea să aducă o undă de „bine" pe holurile spitalelor și Urgențelor din țară, iată că lucrurile nu stau tocmai așa cum guvernanții au sperat. Medicii care duc greul spitalelor în spate, în special cei care efectuează sute de ore de serviciu în camerele de gardă, au declarat că negocierile nu au adus nimic concret și salutar în privința statutului gărzii, dar și în ceea ce privește alte drepturi care, spun ei, li se cuvin. Federația Solidaritatea Sanitară a comandat un studiu pentru a lua pulsul medical după negocierile ce au avut loc cu reprezentanții Ministerului Muncii și cei ai Ministerului Sănătății. Așa cum era de așteptat, medicii nu vor încheia CSM pentru că, spun ei, nu le-au fost luate în considerare și rezolvate toate drepturile solicitate. Federația "Solidaritatea Sanitară" anunța în urmă cu câteva zile, într-un comunicat de presă, că rezultatul discuțiilor cu Ministerul Sănătății și Ministerul Muncii este unul mulțumitor în privința libertăților, însă, în ceea ce privește drepturile, ele au fost inutile. Reprezentanții Federației spun că este un câștig faptul că medicilor le este recunoscută libertatea muncii, respectiv dreptul de a încheia sau nu CIM pentru gărzile suplimentare normei de bază, dar în privința celui mai important lucru - remunerațiile- rezultatele negocierilor au dezamăgit, fapt pentru care au apărut deja primele consecințe. Concluziile acestui studiu arată, de asemenea, că dintre medicii cărora li s-a propus deja semnarea CIM, circa 73 la sută - un procent uriaș - au refuzat să facă acest lucru, chiar și în condițiile în care, spun ei, conducerea spitalelor au exercitat presiuni mari asupra lor. La Spitalul Județean din Zalău, părerile sunt împărțite Atmosfera din Spitalul Județean de Urgență din Zalău nu este una tensionată, așa cum se întâmplă în alte spitale din țară. Dar asta nu înseamnă că medicii sălăjeni au lăsat garda jos. Având în vedere faptul că mulți medici sunt dispuși să semneze CSM, cel puțin până la noi negocieri, activitatea nu este pusă în pericol. Managerul spitalului, Laurențiu Barna, ne-a declarat faptul că personalul din conducerea spitalului nu a făcut și nu face presiuni legate de subiectul gărzilor, așa cum niciodată medicii zălăuani nu au fost influențați de conducere să acționeze într-un anumit sens. "Problema gărzilor este una pe cât de sensibilă, pe atât de importantă. Medicii fac gărzi până la opt dimineața, moment în care ar trebui să plece acasă, la odihnă, însă mulți dintre ei rămân și încep o nouă zi de muncă în ambulatoriu, pe fondul de oboseală fizică și surmenaj psihic acumulate în ziua precedentă. Nu este deloc ușor. Problema pornește de la faptul că tariful orar al gărzilor se stabilește pe o bază salarială din anul 2009. Deci, calculul banilor pentru ora de gardă pleacă de la un salariu de aproximativ 2.600 de lei pentru un medic primar și 2.100 pentru un medic specialist. Media orelor de gardă într-o lună este de 147. Noi remunerăm aceste ore cu maximum posibil, admis de legea actuală, în sensul în care oferim un spor de 50 la sută petru gărzile din timpul săptămânii, și 100 la sută pentru cele efectuate în weekend. Eu sper ca sindicatele să meargă către un numitor comun cu ministerele de resort și să se ajungă la o înțelegere astfel încât medicii, care trebuie să se concentreze asupra altui gen de probleme, să poată lucra liniștiți și să primească ceea ce li se cuvine. La noi în spital pot să asigur că nu sunt probleme de natură să perturbe activitatea, cel puțin până la sfârșitul lunii august, ce va fi după aceea, vom vedea", a spus managerul Laurențiu Barna. Se cere o nouă rundă de negocieri Raportul de cercetare intitulat "Evaluarea protestului medicilor care efectuează gărzi din perspectiva oportunității obținerii drepturilor solicitate" s-a desfășurat pe un eșantion format din 1.000 de medici care efectuează gărzi în cadrul spitalelor din țară. Aproximativ 10 la sută dintre medici au declarat că li s-a propus încheierea acestor contracte de muncă pentru gărzile suplimentare, iar 6 la sută dintre participanții la studiu au spus că au fost presați de șefii din spitale să semnee aceste contracte, un lucru total inadmisibil și care, dacă se dovedește a fi adevărat, poate atrage consecințe inclusiv de natură juridică de partea celor care conduc unitățile sanitare. "Nu am obținut până acum toate drepturile legale ale medicilor care fac gărzi. Ținând însă cont de faptul că am fost doar la momentul unor discuții prealabile, la care au fost invitate și organizații care nu se aflau în proteste (una dintre ele luptând mai curând împotriva acestor drepturi), considerăm că declanșarea unor negocieri dintre Guvern și reprezentanții Federației 'Solidaritatea Sanitară' are șanse să rezolve cel puțin o partea semnificativă a acestor solicitări", se arată în comunicatul Federației.