Magazin Sălăjean, octombrie 2016 (Anul 21, nr. 189-209)

2016-10-19 / nr. 201

Miercuri 19 Octombrie 2016 Daniel Săuca Corectitudini Pe vremea cealaltă, era „corect politic" să nu critici (pe nimeni). Nici Conducătorul Suprem. Nici Partidul. Nici Poporul. Astăzi e „incorect politic" să comentezi, să-ți dai cu părerea, să scrii ceva (chiar și/sau mai ales „obiectiv") despre Justiție. Despre Uniunea Europeană. Despre NATO. Despre Dacian Cioloș. Despre Klaus Johannis. Imediat ești „catalogat" (mare e și grădina noii limbi de lemn) „dușman". Al poporului. Al UE. Al integrării europene sau în spațiul cosmic. Noua propagandă face adevărate minuni: ne lăudăm cu avioane americane second hand; în fiecare săptămână mai apare câte un „master plan", cu sute mii de kilometri de autostradă; după fiecare accident cu urși sau oameni schimbăm legislația, nu prin parlament. Azi e „incorect politic" să strâmbi măcar din nas la povestea „Cumințeniei pământului". Mintenaș ești „făcut" fie lipsit de patriotism, fie ingnorant într-ale artei. Noua propagadă chiar face adevărate minuni, în lipsa unor reacții convingătoare ale „vechilor" partide, PSD și PNL, „anchilozate" și între lupta împotriva corupției și propriile neputințe de schimbare, reformă, înnoire. „Tehnocrații" fac politică la drumul mare, dar se jură că sunt independenți. Nu contează, evident, că mulți dintre ei vor lua calea politicii active, pe față, nu peste mult timp. Noua propagandă chiar face minuni și, „strict tehnic", merită felicitați cei care au gândit-o și cei care o „implementează". Pe tăcute, în numele luptei pentru pace, socială, stabilitate, echilibru, în decembrie se va instala un guvern care, nu m-aș mira, nu va avea nicio legătură cu PSD și PNL (nici cu ALDE, PMP sau cu UDMR, dacă vor intra în legislativ). Oricum, nu prea vor conta rezultatele alegerilor parlamentare. Și pentru că partidele nu prea mai contează, sindicatele nici așa, iar așa-zisa „societate civilă" cam zornăie de trese sau epoleți, în noua epocă a „corectitudinii", România pare din ce în ce mai mult un „experiment reușit" al unor „forțe"... Despre asta poate într-un episod viitor. Corectitudinea fie cu voi! Magazin Salajerm fondat 1097 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 S66067; 0360 566076 Magazin Sălăjean Legea conversiei a fost adoptată! Sălăjenii cu credite în franci elvețieni, salvați de Parlament Legea conversiei creditelor în franci elvețieni la cursul istoric a fost adoptată, marți, în unanimitate de plenul Camerei Deputaților, forul decizional. Legea va pleca pentru promulgare la președintele Klaus Iohannis. Olivian Vădan  în favoarea legii au votat 248 de parlamentari, reprezentând totalul deputaților prezenți în sala de plen. Comisiile juridică și de buget ale Camerei Deputaților au aprobat, luni, eliminarea plafonului de 250.000 de franci elvețieni din legea privind conversia creditelor, după rediscutarea făcută la solicitarea PSD și au adăugat prevederi care să clarifice procedura de conversie a acestor credite. PSD a solicitat, luni, în plenul Camerei Deputaților, rediscutarea acestui proiect, pentru eliminarea plafonului de 250.000 de franci elvețieni. După discuții de aproximativ 20 de minute, Comisiile reunite de buget și juridică au decis eliminarea acestui plafon, dar și introducerea unor amendamente care să clarifice procedura de conversie. Astfel, potrivit unui amendament introdus la solicitarea unui deputat, conversia creditelor va fi făcută printr-un act adițional la contract, iar băncile nu vor avea posibilitatea de a refuza clienților această solicitare. Băncile vor putea însă ataca în instanță actul. Deși în comisiile de la Camera Deputaților se adoptaseră amendamente care stabileau că doar persoanele fizice al căror grad de îndatorare depășește 50 la sută din venitul lunar vor putea să facă conversia creditelor în franci la cursul istoric, iar conversia se va aplica doar până la pragul de 250.000 de franci elvețieni, în cele din urmă aceste prevederi au fost eliminate. Deprecierea leului față de francul elvețian, după 2007-2008, a făcut tot mai dificil pentru împrumutații dependenți de veniturile în lei să își plătească ratele la credite, mai ales în cazul celor ipotecare. La cursul Băncii Naționale a României (BNR), un franc elvețian valora în jur de 1,9-2 lei în 2007 și 2,2-2,4 lei în 2008; în prezent, nivelul francului este de două ori mai mare decât valoarea la care s-au acordat creditele. Creditele ipotecare contractate de persoane fizice reprezintă cea mai mare parte a împrumuturilor în franci elvețieni. Datele Băncii Naționale a României arată că raportul mediu între rate și venituri pentru împrumutații ipotecari în franci elvețieni este ridicat, de 60 la sută, iar 12,9%la sută din creditele ipotecare în franci erau neperformante la sfârșitul lui 2015. Discuțiile din România referitoare la conversia acestor credite au loc de mai mult timp. Potrivit BNR, conversia tuturor împrumuturilor în franci elvețieni la cursul de la data acordării va costa sectorul bancar 2,4 miliarde de lei (540 milioane euro). Suma este echivalentă cu aproximativ 50 la sută din profitul net anual din 2016, bazat pe datele aferente primului semestru. Conform datelor BNR, la sfârșitul lunii august, în sectorul bancar românesc existau împrumuturi în franci elvețieni echivalente cu 4,7 miliarde de lei, respectiv 4,2 la sută din totalul creditelor contractate de populație pentru locuințe. Circa 90 la sută din creditele în franci elvețieni au fost acordate în perioada 2005-2008, când mai multe bănci au promovat acest produs, pe fondul boom-ului creditării. In prezent, rata de credite neperformante la creditele în franci este de 33 la sută, însă pentru 80 la sută din credite, nu există întârzieri la plată mai mari de 60 de zile, arată datele BNR. Totuși, numărul acestor credite și valoare lor a scăzut puternic în ultimii opt ani. Astfel, datele prezentate în documentul BNR arată că la finalul anului 2008 existau 119.748 credite în franci elvețieni acordate unor persoane fizice, în timp ce la finalul lunii iulie 2016, numărul scăzuse la doar 53.794, din care 12.510 credite ipotecare și 13.523 credite de consum garantate cu ipoteci, deținute de 51.334 debitori. Legea conversiei în lei a creditelor în franci elvețieni, la cursul istoric, ar putea avea ca efect devalorizarea leului și creșterea dobânzilor, în condițiile în care aplicarea actului normativ în forma discutată în Parlament ar forța băncile să vândă lei și să cumpere echivalentul a 1,2 miliarde euro de pe piață, se arată întrun răspuns al Băncii Naționale a României (BNR). Ziua porților deschise la Tribunalul Sălaj Andreea Vilcovschi Porțile Tribunalului Sălaj vor fi deschise marți, 25 octombrie, între orele 10-14, pentru toți cei care doresc să viziteze clădirea și sunt interesați de activitatea acestei instanțe. Acțiunea se desfășoară în fiecare an, în urma unei decizii a Consiliului Europei și a Uniunii Europene, pentru a aduce în atenția cetățenilor europeni modul de funcționare a justiției și de a sprijini dezvoltarea unui spațiu judiciar comun european. „Scopul acestui eveniment este apropierea justiției de cetățeni, precum și de a oferi informații despre drepturile pe care aceștia le au și despre modul de funcționare a justiției. Cu același prilej, va fi organizat concursul de eseuri cu tema „Importanța actului de justiție în societate", lucrările putând fi trimise până în 24 octombrie, ora 12, prin poșta electronică, la adresa trsj@just.ro sau se depun la registratura instanței.