Magazin Sălăjean, octombrie 2016 (Anul 21, nr. 189-209)

2016-10-20 / nr. 202

2 Joi 20 Octombrie 2016 Florin Negoiță Căderea în păcat și durerea de mită Biserica Ortodoxă Română este zguduită în aceste zile, la cel mai înalt nivel, de un scandal de corupție fără precedent. Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie Petrescu, a fost plasat de procurorii DNA sub control judiciar pentru 60 de zile, fiind cercetat pentru că ar fi comis două infracțiuni dintre cele pe care oamenii simpli, enoriașii, au fost obișnuiți să le afle pe la alte “case", preponderent neparohiale. Teodosie este primul arhiepiscop din România care a ajuns în această situație, lista deschisă de sfinția sa având toate șansele să fie continuată și de alți prelați români, mai înalți sau mai scunzi, pentru că o anchetă, așa cum știm, nu vine niciodată singură. Faptele - obținerea prin întocmirea de documente false și uz de fals de subvenții europene pentru o fermulă, dar și cea de luare de mită, iau adus arhiepiscopului calitatea de inculpat, cel în cauză fiind extrem de surprins și afectat de ceea ce a auzit din gura procurorilor. înaltul prelat și-a pierdut, printre altele, calitatea de ordonator de credite și rămâne fără sfântul drept de semnătură la fonduri publice și europene, fiind obligat, prescură peste pupăză, să scrie roman-foiletoane pe la Poliție ori de câte ori este chemat, ca orice corupt obișnuit din grădina Domnului. Pe lângă toate aceste drepturi pe care le pierde, el rămâne și fără privilegiile, avantajele nenumărate, dar mai ales încrederea enoriașilor și subalternilor cărora până acum le dădea ordine și povețe prețioase, în timp ce mulțimea îi pupa mâinile sfinte, cu nesaț. Nu e niciun păcat dacă ne reamintim faptul că înalta prea sfinție a mai fost cercetată în urmă cu câțiva ani - culmea coincidenței - tot pentru infracțiuni de corupție. în urmă cu nici doi ani, ÎPS Teodosie era scos de sub urmărire penală după ce fusese cercetat pentru luare de mită și instigare la fals. Doamne, bate-o mită, că greu îi reziști când își arată crăcii și își țuguie buzele... Nemaiavănd nicio grijă, înălțimea sa și-a făcut prin 2009, călare în barbă, și a mai pus-o de niște bănuți, vreo 850 de euro (să fie primit, Doamne-ajută) din 163.000 promiși, arginți pe care i-a pretins și primit de la un tinerel care voia și el să ajungă cândva preasfinție, pe principiul "orice soldat are în sacul de merinde bastonul de mareșal". Tragica poveste a arhiepiscopului a fost cât pe aci să facă și subiectul unui film, anchetatorii începând la vremea respectivă filmările la cazul cu mita dăruită de tânărul dornic de studii teologice pe bune. Nu mai punem la socoteală cruciulițele făcute cu unghia peste lucrările fantastic de științifice, fătate în detenție de mințile mai multor (unii binecunoscuți) pușcăriași și pentru care, ai dracu' procurori, cer socoteală arhiepiscopului. Concluziile ce pot fi desprinse din aceste fapte, deloc întâmplări, sunt multe; important este să conștientizăm și să recunoaștem faptul că BOR devine, din ce în ce mai evident, ceea ce este de fapt, dincolo de ceea ce știe orice enoriaș. Iar asta nu are nici cea mai mică legătură cu credința noastră, cu mersul la biserică, cu religia și cu ceea ce crede sau ÎN ce crede fiecare dintre noi. O dovadă în plus a faptului că nu arhiepiscopul și nici preotul nu mai reprezintă de mult vreo garanție a curățeniei creștine, a poveței curate și dezinteresate, a respectării poruncilor de căpătâi pe care le găsim în Biblie. Așadar, înalți prelați, dragi preoți, în special cei care vă știți cu musca pe căciul, mai subțire cu cerșitul, cu pretinsul, cu sfătuitul, cu datul ochilor peste cap. Până una alta, fără să vă bag în același cazan pe toți, pentru că nu toți sunt așa, încercați să fiți voi cei care trăiți cinstit, nu furați, nu mințiți, nu jecmăniți bătrânii și amărâții acestei țări care vin la voi cu inima, dar și cu punga, larg deschise. După ce veți demonstra că ați înțeles din vechile păcate și hoții, comise de voi ori de alții ca voi, și nu le veți mai repeta, aveți dreptul să cereți din nou ascultare și vărsare de bani în cutiile fără fund ale „milei". Trebuie să știți că banii oamenilor pot merge și spre alte locuri, mai sincere și mai în nevoie, cum ar fi de exemplu o secție de oncologie infantilă, o maternitate ori un cămin de bătrâni. Dacă un înalt bărbos care fură, răpt din turla BOR, la cel mai înalt nivel, am toate motivele să nu-i mai îndei bani sub sutană și să cred cu tărie că un copil care privește lumea cu ochii în lacrimi de la fereastra unui spital, are dreptul să primească banii mei, ori pe cei ai statul (care, de fapt, sunt tot ai mei), cu "drept de preempțiune", Amin. Magazin Sălăjean Consilier local din Sărmașag, acuzat de incompatibilitate Andreea Vilcovschi încă un sălăjean ajunge în vizorul inspectorilor de integritate. După ce săptămâna trecută Agenția Națională de Integritate anunța că un angajat al DSVSA Sălaj și un altul al DSP Sălaj au fost găsiți în conflict de interese penal, marți, 19 octombrie, instituția a făcut publică o listă cu 21 de actuali și foști consilieri locali găsiți în incompatibilitate. Printre aceștia, și sălăjeanca Berki Edith, ales UDMR în Consiliul Local Sărmășag. Potrivit inspectorilor de integritate, alesul local „s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada deținerii calității de consilier local, întrucât SC Gospodărie Comunală Sărmășag SRL, societate al cărei administrator este soțul persoanei evaluate, a încheiat cu Consiliul Local al comunei Sărmășag, județul Sălaj, contracte de servicii cu o valoare totală de 260.468,88 lei, încălcând astfel dispozițiile art. 90, alin. (1) și alin. (2), coroborat cu art. 92, coroborat cu art. 92, alin. (1) din Legea nr. 161/2003. Mai exact, "consilierii locali și consilierii județeni care au funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administrație sau cenzor ori alte funcții de conducere, precum și calitatea de acționar sau asociat la societățile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unități administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritățile administrației publice locale din care fac parte, cu instituțiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau județean respectiv ori cu societățile comerciale înființate de consiliile locale sau consiliile județene respective. (2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul în care funcțiile sau calitățile respective sunt deținute de soțul sau rudele de gradul I ale alesului local". "Persoana evaluată a fost informată despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea Unui punct de vedere scris", se arată într-un comunicat de presă al ANI. Sursa citată susține că numărul aleșilor locali în cazul cărora Agenția a constatat incidente de integritate în cursul acestui an a ajuns la 254. Contactat, primarul comunei Sărmășag, Dombi Attila, a refuzat să facă o declarație oficială cu privire la contractul dintre instituția pe care o conduce și firma administrată de soțul Edemeristei. Reamintim că la finele săptămânii trecute, ANI a anunțat că Mircea Martin, directorul suspendat al Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Sălaj, a fost găsit în conflict de interese administrativ și penal, iar fosta angajată a Direcției de Sănătate Publică Sălaj, Ileana Gârbovan, în conflict de interese penal. Primăria Zalău a stabilit locurile de afișaj electoral pentru alegerile parlamentare Florin Negoiță Primăria Municipiului Zalău a stabilit locurile locurile în care vor putea fi amplasate panourile de afișaj electoral precum și delimitarea secțiilor de votare de pe raza municipiului Zalău. Prin dispoziții ale primarului Ionel Ciunt, au fost stabilite locurile speciale pentru afișaj electoral și delimitarea secțiilor de votare de pe raza municipiului, pentru alegerile parlamentare din luna decembrie. Potrivit dispozițiilor primarului, au fost stabilite nouă locuri speciale de afișaj electoral, cu un total de 332 casete pe care vor putea fi lipite afișele candidaților partidelor, pentru Senat și Camera Deputaților. Afișele trebuie să aibă o mărime de maximum 50 de centimetri pe 35 de centimetri, iar distrugerea ori vandalizarea acestora va fi sancționată cu amenzi cuprinse între 1.500 - 4.500 lei. Totodată, la nivelul municipiului Zalău au fost stabilite 39 secții de votare, acolo unde vor putea vota locuitorii cu drept de vot ai municipiului, repartizați pe secții în funcție de domiciliu. Persoanele cu drept de vot care sunt în posesia unei cărți de identitate provizorii pentru „lipsă locuință" vor putea vota la Școala „Simion Bărnuțiu" din municipiu.