Magazin Sălăjean, noiembrie 2016 (Anul 21, nr. 210-230)

2016-11-22 / nr. 225

2 Marți 22 Noiembrie 2016 Editorial Olivian Vădan Cine pe cine manipulează astăzi? Peste câteva zile, în 26 noiembrie, se împlinesc 16 ani de când social-democrații au câștigat ultima dată alegerile parlamentare în România. Când spun că "au câștigat", mă refer exclusiv la faptul că în urma acelor alegeri au numit - după cum au dorit - premierul și, implicit, formula Guvernului. Știu că vi se pare ciudat, însă acesta este adevărul. Dacă vă mai amintiți, în 2008, pesediștii au fost invitați un an la guvernare alături de PDL doar pentru ca Mircea Geoană să-și compromită imaginea în perspectiva alegerilor prezidențiale. Apoi, în 2012, pesediștii și-au pus masca USL și au fost obligați să împartă "ciolanul" cu liberalii. Iar dacă acum stăm și cugetări, PSD nu a câștigat niciodată alegerile parlamentare sub denumirea actuală. în urmă cu 16 ani, partidul lui Ion Iliescu se numea PDSR, îmi amintesc sloganul preferat de PSD în 2014, la alegerile prezidențiale, și anume "Mândri că suntem români" - o stupiditate de altfel. Astăzi, social-democrații se tăvălesc din nou în ipocrizie: "îndrăznește să crezi în România". Adică, mai concret "îndrăznește să crezi în PSD". Iar dacă între România și PSD, fie și în concepția socialdemocrată, se poate pune semn de egalitate, dați-mi voie să fac un pas înapoi... S-au gândit ei, pesidiștii, așa, peste noapte, să facă uz de relația (mai mult sau mai puțin ortodoxă) cu cei de la ALDE, să creeze o majoritate parlamentară, ca apoi să majoreze salariile bugetarilor cu doar o lună înainte de alegeri, în general, lipindu-se pe o ordonanță a Guvernului Cioloș, vorbim despre o pomană electorală de peste 4 miliarde de lei, plătită preferențial de PSD și ALDE din buzunarul tuturor fraierilor plătitori de taxe. La această sumă se adaugă câteva "cadouri" oferite altor categorii de angajați la stat, în cuantum de 5 miliarde de lei. Și, ca de obicei, nici naiba nu s-a întrebat de unde atâția bani și cine va fi tras la răspundere pentru viitoarea prezumtivă destabilizare economică. Practica de astăzi a PSD este, din nefericire, identică cu cea a PDSR din 2000. Am sperat ca, în ultimii 16 ani, societatea în care trăim să se fi maturizat. Dacă în urmă cu câțiva ani, astfel de promisuni oarbe și nefondate, pur electorale, aveau un efect mai mult decât pozitiv asupra majorității populației, astăzi, lucrurile nu mai stau la fel. Dacă politrucii dau impresia că i-a lovit nu știu ce val de amnezie, societatea pare să fie ceva mai înțeleaptă. Sau, cel puțin, potențialii beneficiari ai unor astfel de măsuri mestecă diferit politica. Dacă în mediul rural lumea mai așteaptă încă pomenile electorale, oamenii putând fi destul de ușor de manevrat, într-o școală, pe un hol de spital, într-o instituție publică, acest gen de "pocnitori" încep să-și piardă ecoul. Vă spun un mic secret. Cu excepția celor mulți care, de această dată, nu vor participa la vot, majoritatea electoratului bugetar - pe care îl vom întâlni la urne în 11 decembie - s-a hotărât deja cui îi vor acorda votul. Cei care, în ultimii aproape 27 de ani, au așteptat nerăbdători să se bată la ușă social-democrații cu desagii în spinare, evident că vor vota și de această dată cu PSD. Pentru ei, permanenții vinovați de situația lor socială sunt "ceilalți", adică Băsescu, Iohannis și, mai nou, Cioloș. De cealaltă parte, cei care au detestat mereu "ciuma roșie" nu se vor înjosi niciodată să pună ștampila pe această culoare. Și nu pentru că nu le-ar păsa de oferta electorală a PSD, ci pentru că pur și simplu se vor simți umiliți atunci când niște politruci le jignesc inteligența. Magazin Sălăjean Liber la contestații pentru aspiranții la scaunele de directori în școli și grădinițe Andreea Vilcovschi Candidații la concursul de directori de școli care sunt nemulțumiți de punctajul obținut au avut de așteptat aproape o lună pentru a face contestații. Potrivit Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, contestații se depun în perioada 21-23 noiembrie, putând fi contestate doar notele de la interviu. Dat fiind numărul mic al cadrelor didactice care au vânat unul dintre scaunele de conducere din învățământul sălăjean, concursul organizat la nivel de Sălaj s-a finalizat mult mai repede decât se prevedea în Metodologia Ministerului Educației. Așa se face că persoanele care au considerat că au fost nedreptățite au avut de așteptat până în această săptămână pentru a constesta punctajul cu care au fost evaluați. După cum prevende Metodologia, contestațiile la proba de interviu se depun la registratura ISJ. Acestea vor fi soluționate de către o comisie constituită prin decizia inspectorului școlar general, în a cărei componență trebie să fie un coordonator - inspector școlar general adjunct/inspector școlar, două cadre didactice membre ale corpului național de experți în management educațional, doi reprezentanți ai autorității publice locale, doi reprezentanți ai autorității publice de la nivel județean pentru unitățile de învățământ special și CIRAE, un reprezentant al Ministerului, cu rol de mediator și un secretar - i inspector școlar. Din comisiile de soluționare a contestațiilor fac parte alte persoane decât cele din comisiile de concurs. Președintele comisiei de organizare și desfășurare a probelor de concurs predă coordonatorului comisiei de contestații toate contestațiile înregistrate, însoțite fiecare de înregistrările audio video și întreaga documentație rezultată prin susținerea probelor de concurs, sau In unitățile de învățământ în care luptat mai multe cadre didactice pe același post, este declarat "promovat" candidatul care a obținut cel mai mare punctaj total. In cazul egalității de punctaj, în schimb, fotoliul va fi preluat de candidatul cu cel mai mare punctaj la proba scrisă. Pentru cele 137 de fotolii de director și director adjunct puse la bătaie în județ s-au înscris 110 cadre didactice, după proba scrisă fiind eliminați din competiție patru candidați. O nouă triere a avut loc cu prilejul evaluării CV-ului, când alți 13 au fost respinși. După încheierea concursului, ISJ Sălaj a concluzionat că 46 de școli și grădinițe au rămas cu funcțiile de conducere vacante, fie pentru că nu a existat niciun doritor, fie pentru că persoanele înscrise nu au reușit să treacă examenul. In aceste cazuri, potrivit Metodologiei, funcția va fi ocupată prin detașare, doar că, potrivit reprezentanților Ministerului Educației, pe aceste locuri nu vor putea fi detașați directorul care a fost în funcție la finalizarea concursului sau candidații care au intrat în concurs, dar au fost respinși. Culmea imixtiunii politicului! Neregulile electorale vor putea fi anunțate la 112 Olivian Vădan încălcările legii electorale vor putea fi semnalate la numărul 112. In perioada premergătoare alegerilor și în ziua alegerilor parlamentare, în 11 decembrie, numărul unic pentru apeluri de urgență va prelua și sesizări referitoare la eventualele nereguli în derularea procesului electoral. Conform legii, reprezintă contravenții, sau chiar infracțiuni, înscrierea unui alegător în mai multe liste electorale, înscrierea în acestea a unor persoane fictive sau fără drept de vot, distribuirea și consumarea de băuturi alcoolice în timpul adunărilor electorale, distrugerea, deteriorarea sau murdărirea afișelor electorale, încălcarea de către primării sau partidele politice a reglementărilor referitoare la afișajul electoral, candidatura unui cetățean în mai multe circumscripții electorale sau atât pentru Senat, cât și pentru Camera Deputaților, ca și organizarea de acțiuni electorale în școli în timpul derulării cursurilor sau în unitățile militare. Sunt interzise mesajele electorale care incită la ură religioasă sau etnică, prezentarea de sondaje de opinie în ultimele două zile dinaintea alegerilor, tipărirea fără drept de buletine de vot, împiedicarea accesului în secțiile de votare a candidaților sau persoanelor acreditate, refuzul de înregistrare a unei sesizări, înmânarea buletinului de vot unui alegător care nu se legitimează sau nu semnează în lista electorală, neaplicarea pe actul de identitate a ștampilei sau a timbrului autocolant, continuarea propagandei electorale după încheierea acesteia, ca și sfătuirea alegătorilor să voteze sau nu un anumit partid politic. Este interzisă și continuarea votării după ora 21.00, cu excepția cetățenilor aflați deja în secții.