Magazin Sălăjean, februarie 2017 (Anul 22, nr. 18-37)

2017-02-23 / nr. 34

Joi 23 Februarie 2017 Editorial Daniel Săuca Din leprozeria vremii . Ziarele par peste tot construite după un „șablon" plictisitor. Ziarul local Jablonecky dentk se înscrie în această „competiție": numărul de week-end are integrame, program TV, horoscop, sudoku, reclame, sport (avanpremiera meciului Islanda - Republica Cehă din preliminariile CE), iar integrame știri regionale, externe, prognoza meteo, știri culturale regionale, anunțuri de mică publicitate, magazin... Ziarele noastre tipărite, cele care încă „prosperă", au în fiecare zi integrame, program TV, horoscop, sudoku, reclame, sport, fata de la pagina 5, prognoza meteo „prezentată" de o altă fată, maneliști și ceva politicieni maneliști. ■ Nu mai văd, nu mai simt bucuria. Bucuria pură, adevărată, împlinirea. Satisfacția lucrurilor bine făcute. Perfecționismul pare că a ajuns un păcat, chiar dacă trăim în zodia „procedurilor", un mecanism orwellian ce asigură supraviețuirea unui sistem „ticăloșit" în aplicarea de reguli, în utopia robotizării sociale. Fără suflet, fără nicio „greșeală", fără trăire, fără nicio ieșire în decor. Fără „poezie". Un edificiu „standard". Iconoclaștii, teroriștii, artiștii nu au ce căuta în această lume a unei exactități imposibile. Probabil de aceea unii dintre ei „prosperă" precum tabloidele la noi. Propunând alte exactități imposibile, ■ „Haiducia" pare secătuită de orice forță socială. Noul „om nou" capitalist. Remankurtizarea în numele democrației. Religiei. Libertății. Dreptății sociale. Și a altor „concepte" vechi de când lumea (cunoscută). Nimic nou sub soarele propagandei. ■ La BCU Cluj, la o dezbatere despre „resetarea presei". „Resetarea presei pentru că murim". „E nevoie de salubrizarea breslei jurnaliștilor". „Presa și-a pierdut credibilitatea". „Universitățile produc jurnaliști, iar presa moare". „Clujul moare ca și presă locală". „Lipsește un dialog între jurnaliști și public". „Carta albă a presei locale și județene", „Codul Deontologic Unic". „Putem să ne adaptăm. Suntem analfabeți în multe privințe". Am plecat repede de la așa-zisa dezbatere, isterică, prea nervoasă pentru „gusturile" mele, de ziarist bătrân și prea serios... îmi plac, totuși, haiducii din presă. Cei care respectă reguli... Magazin Salajenut fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Magazin Sălăjean Peste 2.200 de locuri pentru viitorii școlari din clasele pregătitoare Andreea Vilcovschi Părinții ai căror copii vor urma, în această toamnă, cursurile clasei pregătitoare își vor putea înscrie odraslele la școală începând de luni 27 februarie, potrivit metodologiei privind înscrierea copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2017-2018, elaborat de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice. Potrivit informațiilor furnizate de către reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, în viitorul an școlar, în județ vor funcționa 120 de clase pregătitoare, cu un total de 2.256 de locuri. în Zalău, pentru boboci sunt puse la dispoziție 643 de locuri, distribuite astfel: Liceul cu Program Sportiv "Avram Iancu" - două clase în limba română (50 de locuri), Liceul de Artă "Ioan Sima" - două clase în limba română (50 de locuri), Liceul Ortodox "Sfântul Nicolae" - o clasă în limba română (25 de locuri), Liceul Reformat "Wesselényi" - o clasă în limba maghiară (25 de locuri), Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" - trei clase în limba română (75 de locuri), o clasă în limba maghiară (25 de locuri), Școala Gimnazială "Iuliu Maniu" - o clasă în limba română (25 de locuri), o clasă Step by step (25 de locuri), Școala Gimnazială "Porolissum" - o clasă în limba română (25 de locuri), Școala "George Coșbuc" Ortelec - o clasă în limba română (18 locuri), Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" - patru clase în limba română (100 de locuri), o clasă în limba maghiară (25 de locuri), o clasă în limba germană (25 de locuri), Școala Gimnazială "Gheorghe Lazăr" - trei clase în limba română (75 de locuri), Școala Gimnazială "Corneliu Coposu" - trei clase în limba română (75 de locuri), Școala Speranța (învățământ special) - șapte locuri. Evaluare psihosomatică pentru cei sub 6 ani Este obligatorie înscrierea în clasa pregătitoare a copiilor care împlinesc 6 ani până în 31 august 2016, în timp ce copiii care fac 6 ani între 1 septembrie și 31 decembrie 2016 pot fi înscriși cu condiția să treacă un test de evaluare psihosomatică. Părinții copiilor care împlinesc 6 ani între 1 septembrie și 31 decembrie 2017 inclusiv, care nu optează pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în anul școlar 2017-2018, sau al celor pentru care evaluarea arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare își vor înscrie copiii la grădiniță în grupa mare. In cazul în care există solicitări de înscriere în clasa pregătitoare a copiilor care împlinesc 6 ani după data de 31 decembrie 2017, inspectoratele școlare /unitățile de învățământ vor consilia părinții privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al copilului și îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluționată decât în urma evaluării dezvoltării psihosomatice care să ateste pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare. Potrivit calendarului înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2017-2018, miercuri, 22 februarie, s-au afișat circumscripțiile școlare, planul de școlarizare propus, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate fiecărei unități de învățământ. De asemenea, au fost afișate informațiile care permit părinților să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unității, cum ar fi: posibilitatea organizării procesului de învățământ în cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala, posibilitatea organizării programului Școala după școală, fotografii ale spațiului în care se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare. Cu același prilej, părinții pot afla programul de evaluare a dezvoltării psihosomatice a copiilor (22 februarie-14 martie) și lista unităților/instituțiilor în care se realizează această evaluare. Două etape de înscrieri Din 23 februarie și până în 2 martie, în cadrul Zilei porților deschise, părinții și copiii pot vizita spațiile dedicate activităților claselor pregătitoare și pot purta discuții cu personalul unității de învățământ. In perioada 27 februarie - 16 martie, părinții pot completa, online sau la unitatea de învățământ, cererile tip de înscriere, pentru ca lista candidaților înmatriculați, numărul de locuri rămase libere și lista copiilor neînscriși după prima etapă să fie făcută publică în zilele de 22 și 23 martie. . Conform metodologiei, prioritate pentru locurile disponibile în fiecare școală o au copiii din școala de circumscripție. A doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare va începe în 23 martie, cererile putând fi depuse până în 30 marti, iar lista finală, afișată în 6 aprilie, în intervalul 7- 13 aprilie, Inspectoratul Școlar Județean va centraliza și soluționa cererile părinților copiilor care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ. Metodologia prevede că în cazul în care o școală nu are capacitatea să îi admită în clasa pregătitoare pe toți copiii care i-au fost arondați prin procedura de anul trecut, atunci inspectoratul școlar județean poate să decidă reconfigurarea circumscripțiilor școlare.