Magazin Sălăjean, mai 2017 (Anul 22, nr. 78-97)

2017-05-23 / nr. 91

Marți 23 Mai 2017 Iditorial Olivian Vădan Mărini, măriri, dar să știm și noi Creșterile salariate sistematice în domeniul bugetar reprezintă fenomenul care a deschis, practic, Cutia Pandorei în instituțiile de stat, în contextul în care PSD se arată darnic cu buzunarele celor care pot mânui ștampila de vot, evident, toată lumea vrea o creștere, acolo, mai mare sau mai mică. Nu contează de ce, de unde, cum și dacă se poate, ci obligatoriu creștere să fie... Acum, fiecare categorie profesională caută să demonstreze că ea este cea mai importantă, dar și cea mai oropsită. Vestea bună este că România a înregistrat, în primul trimestru al acestui an, o creștere economică de 5,6 la sută. Și nu este orice fel de creștere economică. Nu. Este cel mai mare avans al PIB din UE și o creștere peste așteptări (nici guvernanții nu se așteptau la acest procent), într-adevăr, este o veste bună și ar fi la fel de bună pentru toți. Atâta tot că bucuria acestei informații este umbrită de unele realități triste, despre care... nu se prea vorbește. Una dintre ele este că sumele cheltuite la bugetul general s-au majorat, în același trimestru, cu peste 10 procente, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Iar acest lucru s-a întâmplat înainte de aplicarea viitoarelor majorări de pensii și salarii, programate pentru cea de-a doua parte a anului. O altă veste prostă, conform acelorași statistici, este că, odată salariile mărite, normal, a crescut și consumul în rândul populației. Astfel, mult trâmbițata creștere economică din primul trimestru se bazează, în mare parte, pe consum. Specialiști în economie mai spun că, o altă veste tristă pentru noi este creșterea datoriei externe a României, în primele trei luni ale anului, cu peste 800 de milioane de euro în urma majorării împrumuturilor pe termen scurt pe care le-a făcut statul. Rezumând, creșterea economică este, fără îndoială, un fapt pozitiv, dar când mare parte din aceasta se bazează pe consum, cu bani din împrumuturi externe, pare-se că nu e o veste tocmai bună. Iar, prin analogie, dacă este o veste bună faptul că trăiești bine cu bani luați împrumut, și nu câștigați direct, atunci, da, putem spune că-i momentul să deschidem sticla de apă plată, să ne imaginăm că-i șampanie, să dăm pe gât câteva guri, și apoi să spunem că ne-am îmbătat. Ceea ce ar trebui să ne întristeze cel mai mult nu este neapărat faptul că ne furăm singuri căciula. Când creșterea economică se face sacrificând investițiile prioritare, în special cele care ar trebui să aducă plus valoare economiei, atunci vorbim despre siguranța unui balon de săpun. Cine nu pricepe că investițiile unui stat ar trebui făcute mai ales în infrastructură, adică în domeniul care asigură practic adevărata creștere economică pe termen lung, înseamnă că nu a înțeles absolut nimic din ultimii 27 de ani în care neam făcut singuri rău. Cu ștampila noastră... Maila^itt SYtliijenu www.infondat 1997agazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Potrivit art. 205 și 206 C.I., responsabilitatea juridica pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă, și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Magazin Sălăjean O achiziție necesară pentru zălăuani. Aspirator gigant pe străzile municipiului Florin Negoiță Primăria Zalău a făcut o achiziție pentru societatea responsabilă de curățenia și salubritatea municipiului SC Citadin, achiziție care va contribui la ridicarea standardului de calitate în ceea ce privește această activitate care, din păcate, lasă mult de dorit în municipiul nostru. Potrivit datelor furnizate de municipalitate, de la sfârșitul lunii aprilie, SC Citadin, o mașină nouă de măturat și spălat stradal, produsă de MAN în colaborare cu Scarab Sweepers, model M65T. Potrivit municipalității, programul în care mașina de curățat multifuncțională va fi prezent pe străzile Zalăului este în trei schimburi. In timpul zilei sunt curățate străzile care nu sunt foarte aglomerate, iar în timpul nopții, străzile mari ale muinicipiului și bulevardul. Mașina este echipată suplimentar cu o instalație de spălat de înaltă presiune, montată pe suprafața măturătoarei, formată din pompă de apă de înaltă presiune antrenată hidraulic, bară frontală față de spălat carosabilul cu înaltă presiune, tambur cu furtun și lance de stropit pentru spălat trotuarele cu înaltă presiune. Mașina este deja pe traseu iar eficiența ei este, într-adevăr, mare. Șoferii care lucrează pe această mașină spun că eficiența este mare, mașina nu este deloc zgomotoasă iar spațiile rămân perfect curățate în urma ei. Interiorul este confortabil, oferind condiții foarte bune lucrătorilor. Din păcate, o singură mașină de acest fel este, în mod evident, insuficientă, însă este foarte posibil ca municipalitatea să ia în calcul pe viitor, încă o achiziție de acest fel. Fiscul așteaptă nu mai puțin de 15 declarații până în 25 mai Olivian Vădan Administrația Județeană Finanțelor Publice (AJFP) Sălaj de a atrage atenția contribuabililor că au de depus 15 declarații până în data de 25 mai, în funcție de situația în care se află. Printre declarațiile care trebuie trimise Finanțelor de artă și formularul 200, privind veniturile realizate din România. "Persoanele fizice cu handicap grav ori accentuat care realizează venituri din activități independente, din activități agricole, silvicultură și piscicultura, scutite de la plata impozitului pe venit, au obligația declarării veniturilor, prin completarea și depunerea declarației", precizează AJFP Sălaj într-un comunicat de presă. O altă declarație este formularul 300 "Decont de TVA", care trebuie depus și de către contribuabilii care au solicitat scoaterea din evidență ca plătitor de TVA conform art. 310 alineatul (7) din Codul Fiscal până la 10 aprilie 2017. Lista declarațiilor care au termen de depunere până pe 25 mai este următoarea: Formular (097) "Notificare privind aplicarea/ încetarea aplicării sistemului TVA la încasare; Formular 100 "Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat"; Formular 112 "Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate"; Formular 200 „Declarație privind veniturile realizate din România"; Formular 221 „Declarație privind veniturile realizate din străinătate"; Formular 220 „Declarație privind venitul estimat/norma de venit"; Formular 221 „Declarație privind veniturile din activități agricole impuse pe norme de venit"; Formular 223 „Declarație privind veniturile estimate pentru asocierile fără personalitate juridică și entități supuse regimului transparenței fiscale"; Formular 224 "Declarație privind veniturile sub formă de salarii din străinătate obținute de către persoanele fizice care desfășoară activitate în România și de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice și posturilor consulare acreditate în România". Formular 230 "Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii"; Formular 300 "Decont de TVA"; Formular 301 "Decont special de TVA"; Formular 307 "Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată"; Formular 311 "Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" Formular 390 IIES "Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare".