Magazin Sălăjean, octombrie 2017 (Anul 22, nr. 176-197)

2017-10-10 / nr. 182

2 Marți 10 Octombrie 2017 Editorial Olivian Vădan Bătrânica, procurorii și fraierii . Nu știu dacă ați văzut spectacolul făcut de fosta șefă a Autorității Electorale Permanente, Ana Maria Patru, la DNA, împreună cu bunica ei de circa 90 de ani, citată pentru a fi audiată ca martor în dosarul nepoatei? Sigur că primul impuls a fost să aducem injuriile mioritice, de rigoare, la adresa procurilor, care ar fi abuzat, oarecum, de biata bunică. Sigur, spectacolul din fața DNA a fost cu atât mai captivant pentru poporul iubitor de telenovele, cu cât bunicuța, gârbovită de ani și probleme, extreme de vizibil afectată, le-a povestit reporterilor prin ce chinuri trece familia ei de când nepoțica a intrat în atenția procurorilor. Au curs imediat râuri de cerneală și de lacrimi, procurorii fiind stigmatizați sub cizma nemiloasă proletariatului, ofensat de situația bătrânei. "Am venit de acasă să văd ce a făcut DNA, că mi-a nenorocit copilul. DNA și-a bătut joc de copilul meu. Vreau să-i văd la pușcărie", spunea bunicuța, la intrarea la DNA. Biata bunicuță, o femei simplă, de la țară, se vedea clar ca lumina zilei că habar nu avea cu ce ocazie se află acolo. Mi-e greu să cred că bunicuța ar fi fost informată (iar dacă a fost, a și priceput cu exactitate greutatea situației) că DNA o acuză pe fosta șefă a AEP că a luat șpăgi de sute de mii de euro. Doar de câteva sute de mii de euro, acolo... La fel, mă îndoiesc că bătrânica ar fi fost înștiințată că aceeași nepoțică a trecut pe numele ei niște imobile din București. Anna, să nu uit, este foarte probabil ca nepoțica să fi omis să-i spună, de asemenea, că, în caz de imposibilitate de a se deplasa, oricine poate face o cerere în acest sens către DNA. Inclusiv ea, bunica de 90 de ani. Dar cu ce s-ar mai alege poporul dacă la "teren" nu i s-ar servi zilnic porția de circ, care să-i devieze atenția de la adevăratele probleme ale țării? Așa că, este cât se poate de evident că, în cazul de mai sus, nepoțica și-a dat tot interesul să defileze cu bunicuța prin fața DNA, să arate cât de nenorociți sunt procurorii anticorupție, care-i hărțuiesc bunica de 90 de ani. Știm că genul ăsta de spectacol prinde la populime, însă nu înțeleg de ce, la urma urmei, procurorii nu pot cita o bunicuță? Să înțeleg că vârsta ar fi un criteriu în baza căruia cineva poate fi sau nu citat la audieri? Nu cred... De ce nu luăm, totuși, în calcul și posibilitate ca bunicuța să știe foarte bine toate lucrurile de care este învinuită nepoata sa, caz în care ea ar fi un complice. Dar, nu-i așa, circul ne place într-atât încât, uneori, ne întunecă rațiunea. De altfel, românii o țin de ceva vreme într-un spectacol permanent, asigurat atât de întâiul condamnat al țării, Liviu Dragnea, cât și de acoliții lui, începând cu interlopii lui Codrin Ștefănescu, și până la ouăle lui Varujan Vosganian, plaja acestui spectacol grotesc înghite tot mai mulți români. Iar dacă până în acest moment nu v-ați scârbit de toate specimenele care ne conduc, alde oiguțe, varuieni, codrini, tăriceni, rovane și alte "neamuri" de-ale lui Daddy, sigur va veni și vremea așa când veți constata că, votând analfabeți, golani și hoți, puneți de fapt un imens zid în fața viitorului vostru și al copiilor voștri. Keep in touch! Magazin Sălăjean Situație tot mai grea pentru mulți sălăjeni: cresc ratele la bănci Florin Negoiță Indiferent de felul în care banca actualizează la credite dobânzile variabile compuse din Robor plus marja băncii, de la inceputul acestei săptămâni, majoritatea românilor plătesc o rată mai mare la creditul bancar, decât cea achitată linia trecută luna trecută. Indicele Robor luat în calcul de bănci în momentul stabilirii dobânzii este cel stabilit de BNR în ultima zi a lunii trecute, din trei în trei luni. Pentru foarte mulți, scadența actualizării dobânzii a fost pe 29 septembrie, când Robor la trei luni a fost de 1,58 la sută, comparativ cu 0,87 la sută în iunie. Robor poate să crească până la 3 la sută, iar în 2018 va și atinge probabil acest nivel, ceea ce echivalează cu dublarea dobânzii față de momentul accesării creditului, după cum susțin analiștii. Indiferent de metoda prin care se face actualizarea dobânzii, crucial este nivelul indicelui de referință din ultima zi lucrătoare a lunii. Astfel, indiferent dacă datele de actualizare sunt trimestriale sau în ultima zi a lunii precedente celei în care ai luat creditul și se actualizează din trei în trei luni în funcție de data acordării împrumutului. Robotul maxim de 1,58 la sută înregistrat vineri, 29 octombrie, mărește dramatic, începând de luni, rata la bancă pentru foarte mulți români. Nu se poate estima cu exactitate proporția celor care plătesc din această lună o rată mai mare deoarece practica bancară în această privință este neuniformă. Oricum cei cu dobânzile resetate la final de trimestru și cei care au luat credit în luna octombrie sau iulie, indiferent de an, vor scoate mai mulți bani din buzunar pentru rata lunară, sumele ce vor fi plătite în plus fiind între 50 și 100 de lei, ca medie. Aceste sume variază, desigur, în funcție de suma obținută prin credit, putând fi mult mai mari. In cazul unui credit de 200.000 de lei prin Prima Casă, pentru un apartament de două camere, nivelul Robot luat în calcul în ultima zi lucrătoare din iunie, era de 0,87 la sută. La o dobândă compusă din Robor 3M (0,87 la sută) , marja băncii (3 la sută), clientul a plătit până acum 1.492 de lei. De astăzi, cu dobânda resetată, Robor 3M (1,58 la sută) + marja băncii, același client plătește o rată de 1.568 lei, cu 76 de lei mai mult decât rata de săptămâna trecută. Deci, la un astfel de credit, creșterea dobânzii înseamnă un surplus de aproximativ 7 la sută. Specialiștii susțin că dobânda Robot își va continua creșterea, chiar dacă nu în același ritm, aceasta fiind considerată o etapă tranzitorie. Robot este o dobândă care în general este peste rata inflației. Cum inflația a început să crească, iar estimările noastre pentru sfârșitul acestui an sunt de 2,4 la sută, iar pentru anul viitor de 3,5 la sută, majorarea semnificativă a inflației urmând a se produce chiar din primele luni ale anului viitor, este foarte probabil că vom avea în continuarea o creștere a Robor. Noutăți în procedura restituirii taxei de poluare și a taxei de timbru de mediu Guvernul a completat recent O.U.G nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule. Astfel, printr-o Ordonanță de Urgență adoptată zilele trecute, vor fi reglementate două noi situații specifice în operațiunea de restituire a sumelor achitate către Fondul pentru mediu și vor fi reglementate unele prevederi legislative pentru a evita blocarea restituirii sau interpretări diferite ale prevederilor actuale de către personalul care are atribuții să le aplice. Noile prevederi vin în sprijinul persoanelor îndreptățite să li se restituie sumele achitate către Fondul pentru mediu, dar care se află în imposibilitatea de a anexa dovada plății acestora, în copie sau original. în cazul în care contribuabilul nu anexează documentul doveditor al plății, ANAF va verifica existența acestui document în baza de date. De asemenea, va fi reglementată și corectată situația în care o persoană să fi plătit taxa, dar să nu fi înmatriculat autovehiculul respectiv, drept pentru care să nu poată atașa la cererea de rambursare a taxei copii ale cărții autovehiculului și certificatului de înmatriculare. In acest caz, cererea de restituire va fi însoțită de documentul de plată, în original, care confirmă plata taxei neutilizate, document care are înscrisă mențiunea "taxă neutilizată" și care este semnat și ștampilat de către persoana desemnată din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și înmatriculări Vehicule. Totodată, prin Ordonanța de Urgență adoptată astăzi, se corelează unele prevederi în instituirea termenului de 120 de zile pentru restituirea sumelor stabilite de instanțe prin hotărâri judecătorești. Mai exact, sumele stabilite prin hotărârile judecătorești se restituie astfel: taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule și taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, se restituie în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2018; timbrul de mediu se restituie de organele emitente ale acestora în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai devreme de 1 septembrie 2018. ■ F. N.