Magazin Sălăjean, noiembrie 2017 (Anul 22, nr. 198-218)

2017-11-22 / nr. 213

^ Miercuri 22 Noiembrie 2017 1 JZT?'zeu*! Editorial Ana Bezar Despre statul paralel. Cu mine. E foarte la modă, în ultima vreme, teoria statului paralel. A lansat-o președintele Senatului și, sincer, la vremea când am auzit-o prima dată, nu am prea băgat-o în seamă, însă tema se repetă tot mai insistent, a fost preluată și de alții și capătă tot mai multă greutate. Acum două zile am avut și eu o revelație. Da, statul paralel chiar există. Nu am apucat să îi aprofundez principiile, însă pot să spun cu mâna pe inimă că există un stat paralel. Cu mine. Și cel puțin cu încă vreo câteva cetățeni despre care voi face referire. Unul dintre aceștia - vecina mea. Femeie harnică și de toată isprava care a ales să lucreze pe cont propriu și, ca o femeie responsabilă cum este, își plătește lunar contribuția la asigurările de sănătate. Merge foarte rar la medic, doar când are probleme serioase. Săptămâna trecută, când a avut nevoie de o trimitere, medicul i-a spus ca în baza lui de date ea nu figurează ca fiind asigurată. Dezlegarea enigmei la Casa de Asigurări de Sănătate, unde vecina s-a dus cu capul baniță, că o dureau urechile, și unde i s-au cerut chitanțele cu care și-a plătit asigurarea în ultimul an. După niște cercetări prin sistemul informatic au constatat că femeia avea dreptate, plătise. "A fost o eroare", i s-a spus sec. "Măcar să își fi cerut scuze", mi-a spus femeia cu tristețe. Unui coleg i-a venit o somație pentru oarece restanțe. Știți plicurile alea cu fereastra neagră, le primim cu toții și ni se strepezesc dinții când le vedem. Ei bine, când s-a dus să plătească la clădirea-seră din centru a constatat că nu, nu poți plăti cu cârdul decât o parte din sumă. Când mi s-a plâns, i-am spus să ia partea bună a lucrurilor, până acum câteva luni nu puteai plăti deloc cu cârdul. Cei care au firme și lucrează cu instituții ale statului știu că, pentru a încasa bani de la ele musaineapărat trebuie să ai cont în trezorerie. Instituție minunată, care funcționează după reguli de acum vreo 25 de ani. Adică te duci la un gemuleț, spui codul contului și doamnele de-acolo îți spun câți bani ai în el. Internet banking? Plăți online? Hai să fim serioși... la ce ne trebuie? Că doar nu e mare lucru să dai câte o tură pe-acolo. Mai ales că și plățile din acest minunat cont le poți face doar cu ordine de plată de-alea pe hârtie, listate dintr-un program special, care tot la gemulețele cu pricina trebuie duse. Și un ultim exemplu. M-am hotărât să imi fac pașaport. Am citit pe site că taxa de eliberare a pașaportului se poate plăti on-line. Și mi se înșiră conturile pentru fiecare județ. Așa că am făcut frumos plata cu internet banking în contul aferent, am așteptat două zile și am listat extrasul, cu care am mers frumos la Serviciul Pașapoarte. Ei sa vedeți perplexitatea omului care trebuia să preia actele când i-am întins extrasul. "Păi nu e bine. Că trebuie ordin de plată vizat de bancă". "De ce? Că am făcut exact cum scrie pe site și e clar că am plătit taxa, în plus banca are o convenție cu dumneavoastră, că mi-a generat direct contul". Am senzația că a apăsat ceva buton de panică pe undeva, că brusc a apărut o doamnă, oarece șefă, care după ce s-a uitat cu multă atenție la dovada plății mele, a decretat „e bună!". Am răsuflat ușurată, m-a scutit de un protest vehement și mi-a cruțat niște nervi. Deci statul paralel există și funcționează. Atâta doar ca e paralel cu mine și cu mulți dintre cetățenii săi. Am dat doar cateva exemple mărunte. Dar putem pomeni lipsa autostrăzilor sau drumurilor decente. Lipsa de eficiență și coerență în măsurile care se iau. Despre lipsa de respect față de cetățeni și despre orbul găinii cresc prețurile, vezi asta cu ochii tăi, pe banii tăi și ți se spune că nu e așa. Iar regula cu paralelele știț care e. Că nu se întâlnesc niciodată. Magazin Sǎlajean Alertă meteo. Ninsorile amenință Sălajul Olivian Vădan Meteorologii au emis o informare valabilă în intervalul 21 noiembrie, ora 3 - 22 noiembrie, ora 18 pentru toată țara. Sunt așteptate ninsori moderate cantitativ și intensificări ale vântului la munte, lapoviță și ninsori în nord-vest și centru. în intervalul 21 noiembrie, ora 3-22 noiembrie, ora 18, la munte va ninge moderat cantitativ și local se va depune un strat mai consistent de zăpadă, iar vântul va avea intensificări temporare, cu viteze mai mari pe creste, unde vor fi rafale de peste 60...80 km/h, viscolind ninsoarea și spulberând zăpada; în județele nord-vestul, implicit în Sălaj, vor predomina ninsorile, în general slabe cantitativ, cu precădere în cursul zilei de marți (21 noiembrie) și în noaptea de marți spre miercuri (21/22 noiembrie). La munte, în special la altitudini de peste 1700 m, vântul va avea intensificări în după-amiaza zilei de luni (20 noiembrie) și în prima parte a nopții de luni spre marți (20/21 noiembrie), cu rafale de peste 90...100 km/h. Indicele de răcire reprezintă o măsură a temperaturii resimțite și depinde de temperatura aerului și de viteza vântului. Formula matematică a acestui indice a fost concepută pornind de la analiza modului în care, în situații de temperaturi scăzute și vânt intens, stratul termic protector existent în jurul corpului uman este distrus. Astfel, temperatura corpului devine mai apropiată de cea a aerului înconjurător, iar senzația de frig va fi mai puternică: în situațiile în care temperatura aerului are valori extrem de scăzute (sub -20 de grade), sau când indicele de răcire coboară sub pragul valoric de -32, se aplică Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2000, privind măsurile ce pot fi aplicate. Primăria Zalău, singura unitate administrativ-teritorială care nu primește bani de la Consiliul Județean Andreea Vilcovschi 60 de primării sălăjene au primit bani de la bugetul județului pentru susținerea proiectelor de infrastructură locală. în total, Consiliul Județean Sălaj le-a alocat 1,95 milioane de lei, fiecăruia dintre beneficiari revenindu-i sume cuprinse între 25.000 și 70.000 de lei. Singura unitate administrativ-teritorială care nu a fost inclusă în listă este Primăria Zalău. Cei mai mulți bani ajung la administrațiile din Cehu Silvaniei și Cuzăplac, pentru care au fost asigurați de la buget câte 70.000 de lei, urmate de Primăria Crasna, cu 55.000 de lei, și de cea din Treznea, cu 43.000 de lei. La polul opus regăsim Primăria Zalha, cu o alocație financiară de doar 20.000 de lei. Cursuri de calificare pentru șomerii sălăjeni Andreea Vilcovschi Șomerii sălăjeni interesați să învețe o meserie se pot adresa Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Sălaj, care va demara în cursul lunii noiembrie trei cursuri de calificare pentru contabili, lucrători în comerț și îngrijitori bătrâni la domiciliu. Un alt curs - pentru meseria de cameristă - este programat pentru luna decembrie. Pe parcursul acestui an, instituția a organizat și finalizat opt programe de formare profesională în meseriile/specializările de agent de securitate, bucătar, frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist, inspector/referent resurse umane și lucrător în comerț, în urma cărora 158 de șomeri au obținut calificare. "Șomerii aflați în evidența AJOFM Sălaj pot urma cursurile de formare profesională în mod gratuit. Cheltuielile vor fi suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, inclusiv pentru efectuarea analizelor medicale specifice fiecărei meserii", au declarat reprezentanții Agenției. Cei interesați se pot adresa adresa compartimentului Formare profesională, pentru mai multe informații.