Magazin Sălăjean, noiembrie 2017 (Anul 22, nr. 198-218)

2017-11-08 / nr. 203

Miercuri 8 Noiembrie 2017 Editorial Daniel Săuca Ticăloșii din presă Nu poți fi ziarist dacă nu ești curios. Tot așa, nu poți fi ziarist dacă nu respecți normele deontologice ale profesiei. Mai zic unii că nu poți fi ziarist dacă nu ai cunoștințe minimale de gramatică. Și din domeniile pe care pretinzi că le abordezi. Despre această frumoasă meserie s-au scris multe rânduri, mai mult sau mai puțin teoretice. Nu țin acum să teoretizez și eu, poate cu un alt prilej. Sigur însă nu poți fi ziarist dacă ești ticălos. Sunt, vai, atâtea exemple, la noi și aiurea, de personaje de moralitate (cel puțin) îndoielnică, specimene ce și-au arogat, unii chiar cu „succes", statutul de ziarist (publicist, comentator etc.). Au sfârșit, până la urmă, prost. Toți. Din perspectivă strict profesională. Dacă nu mă credeți, faceți, de pildă, o incursiune în istoria gazetăriei de după decembrie 1989. Au fost destui ticăloși în presă. Mai sunt, din păcate, și astăzi. Și în presa sălăjeană. Ticăloșii, interesant, nu prea scriu (probabil și pentru că nu prea le au cu cititul și cu scrisul, cu atât mai puțin cu editarea). Sau nu își semnează materialele. Aruncă cu flegme sau cu lături în oricine, dar, „evident", sunt prea lași să își asume responsabilitatea publică pentru ceea ce comit. Ticăloșii din presă sigur nu urmăresc binele public, ci doar să arunce cu căcat în „victime" pe care își pun pata sau pentru care primesc „comenzi" (de te miri unde). Nu contează dacă mint, dacă eludează voii date, informații „pozitive", pentru ei importante să-și „termine" țintele. Oricum. Cu orice metode. Ticăloșii din presă seamănă leii cu „postacii” de pe „forumuri". Nu m-aș mira ca, nu în puține situații, să fie una și aceeași persoană. Gunoaie au fost și vor fi și în mass-media. Poate a venit momentul unei „deratizări"generale și pentru tipul ăsta de șobolani ai tranziției. Poate. Mai zic unii că și în presă, cum sunt patronii, așa sunt și angajații. Probabil. Vom trăi și vom vedea dacă lucrurile se vor adeveri, și din această perspectivă. Aproape închei aceste amare rânduri cu constatarea că ticăloșii, acest fel de ticăloși, cei ce pretind că fac jurnalistică, pe lângă insalabrul lor comportament etic, moral, se pretind și omniscienți, chiar dacă nu au citit la viața lor nici măcar un pliant. Cine știe, poate sunt bolnavi. Nu de boli ale trupului, în acest caz, ar exista circumstanțe, să le spunem, atenuante. Dar, dacă e așa, meseria noastră ar merita reglementată cum trebuie. Așa cum sunt aproape toate meseriile importante în așa-zisa democrație. Să auzim (și) de bine! Mag a^tn Salajonit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Editor: s.c. Director: Daniel Mureșan Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Redactor-șef: ^ „ . , Secretariat Olivian Vădan Anca Bartha Redactori: Tehnoredactare: Andreea Vilcovschi Silviu Mocan Daniel Săuca Distribuție: Marius Morar Ștefan Bordeianu Florin Negoiță Potrivit art. 2OS și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Garamond” Cluj Napoca Magazin Sălăjean Noi probleme la sistemul cârdului de sănătate Andreea Vilcovschi Cârdurile de sănătate au fost blocate, marți dimineață, pentru aproape trei ore, din cauza unor probleme la sistemul informatic. In aceste condiții, medicii de familie nu au mai putut elibera rețete medicale și trimiteri. Aceasta a fost cea de-a treia zi de când sistemul medical integrat se blochează. "Până la remedierea problemelor tehnice apărute, serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line. Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate în această perioadă sunt aplicabile dispozițiile art.199-202 din H.G. 161/2016, cu modificările și completările ulterioare și ale art. 361 - 364 din H.G. 206/2015, cu modificările și completările ulterioare. In acest sens, până la termenul de raportare a activității lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite ordin, conform prevederilor legale mai sus menționate", se arată într-un comunicat al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Sistemul integrat de sănătate a costat aproape 107 de milioane de lei, 65 la sută din costul investiție fiind acoperit din fonduri europene. Oferta la zi a locurilor de muncă în Uniunea Europeană Conform datelor centralizate de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), oferta de locuri de muncă disponibilă în această perioadă cuprinde joburi în mai multe țări, cele mai multe joburi fiind disponibile în Marea Britanie. In regat sunt așadar disponibile 335 locuri de muncă pentru operatori depozit, măcelari, operatori producție și îngrijitori persoane la domiciliu, iar în Germania sunt vacante 134 de locuri de muncă, cele mai multe pentru ospătari, bucătari, ajutor bucătar și barmani: în Cehia sunt disponibile 111 de locuri de muncă, cele mai multe pentru șoferi de autobuz, șlefuitori, pilitari, forjeri și șoferi TIR, în timp ce în Polonia sunt vacante 103 locuri de muncă, majoritatea pentru electricieni și croitorese. Totodată, în Irlanda sunt 70 de posturi vacante, cele mai multe pentru lucrători în ferme de vaci de lapte, lucrători în depozite de îmbrăcăminte, jucării sau piese auto sau lucrători în prelucrarea cărnii. De asemenea, în Italia sunt disponibile 48 de locuri de muncă, în Slovacia - 40, Norvegia (24), Belgia (14), Spania (10), Finlanda și Olanda (câte 5) și Slovenia (2), majoritatea în domeniul gastronomic și în industria ușoară. Cei care doresc informații suplimentare se pot adresa direct specialiștilor de la AJOFM Sălaj, cu sediul în Zalău, strada Tudor Vladimirescu Bloc P40. ■ F. N. Primăria Halmășd vrea să dezvolte comuna cu investiții de peste 16 milioane de lei Administrația locală din Halmășd speră să atragă în comună fonduri de peste 16,5 milioane de lei prin cele patru proiecte pe care le-a depus în cadrul Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL 2) 2017-2020. După cum ne-a declarat edilul Gavril Pușcaș, Primăria Halmășd a finalizat documentația aferentă celor patru proiecte de dezvoltare a infrastructurii din comună și a depus proiectele în cauză la Ministerul Dezvoltării Regionale. "Așteptăm să semnăm contractul de finanțare, ca să putem demara lucrările", a precizat primarul. Potrivit spuselor sale, proiectele vizează reabilitarea dispensarului uman din centrul comunei, introducerea canalizării și construirea unei stații de epurare în comună, modernizarea de drumuri comunale, precum și construirea de poduri și podețe. Cel mai valoros proiect se referă la introducerea canalizării și construirea unei stații de epurare, investiția fiind estimată la aproape 9 milioane de lei. Circa 800 de gospodării din Halmășd ar urma să fie racordate la rețea și să se bucure de condiții mai bune de trai. O altă investiție vizează reabilitarea dispensarului, suma necesară în această direcție apropiindu-se de un milion de lei. "Unitatea medicală nu este într-o stare prea bună, nu s-a investit niciun leu de foarte mult timp, prin urmare ne-am gândit să îl reabilităm, să îl punem la punct, pentru a oferi condiții mai bune pacienților care apelează la serviciile dispensarului", a explicat Gavril Pușcaș. Prin PNDL 2, autoritățile comunale speră să reușească și reabilitarea unor sectoare de drumuri comunale, din piatră și pământ. Este vorba despre Halmășd-Fufez, pe un tronson de 4,5 kilometri, și de Aleuș-DN1H, în lungime de 2,5 kilometri. Un alt obiectiv se referă la construirea a opt poduri și podețe, în zona intravilană, peste Valea Moșincătești și Valea Cerișa. ■ A.V.