Magazin Sălăjean, februarie 2018 (Anul 23, nr. 18-37)

2018-02-14 / nr. 27

Miercuri 14 Februarie 2018 Editorial Daniel Săuca Amintiri cu prof. Petru Bonțea Astăzi nu scriu despre „femeia motostivuitor" (va veni vremea și pentru acest subiect). Vă (re)aduc în atenție o întâlnire cu prof. Petru Bonțea la „Rotisorul politic", de la Radio Transilvania Zalău, din septembrie 2010. Asta, apropo de „starea învățământului"... (...) Rep.: Vă știu de multă vreme. Sunteți un critic destul de dur a ceea ce nu se întâmplă bine în sistemul de învățământ, și tocmai din această perspectivă vă invit să puneți punctul pe i. Care credeți că ar fi principalele baluri ale sistemului de învățământ din România? Petru Bonțea, înainte de a mă referi la principalele baluri ale sistemului de învățământ, aș vrea pe scurt să vă spun o întâmplare la care am fost martor. Undeva pe la mijlocul anilor 90, am participat la Cluj la un simpozion organizat de Ministerul învățământului, simpozion care avea genericul „Educația, o șansă pentru fiecare". Acolo au participat reprezentanți ai județelor din Transilvania. Prezidiul era format din un secretar de stat, Romulus Pop, un distins profesor de fizică din Baia Mare, dar era în prezidiu și fostul prefect al Clujului, scriitorul Grigore Zanc. Atmosfera simpozionului a fost una triumfalistă. Toate județele parcă raportau la o plenară de partid ce teribile realizări au, ce elevi excepționali au, ce rezultate minunate au la nivelul întregii zone pe care o păstoreau. Și la sfârșit, tot în această atmosferă triumfalistă, domnul prefect îi dă cuvântul domnului secretar de stat Romulus Pop. Secretarul de stat, puțin surprins, zice „credeam că sau terminat,perioadele în care cine este de la eșalonul superior neapărat trebuie să tragă niște concluzii. Dar dacă m-ați întrebat acest lucru și m-ați pus în postura asta, știți ce, aseară am fost la o emisiune interactivă la Tele7abc, și acolo a fost tot așa o atmosferă de aceasta, de automulțumire, legat de situația învățământului și un elev de la Sf. Sava mi-a pus următoarea întrebare: «D-le ministru, dacă suntem atât de inteligenți, și avem rezultate așa de grozave, de ce trăim așa de prost?». Și eu, dacă m-ați pus să spun un cuvânt de încheiere, vă plasez această întrebare. Vă rog să răspundeți acestei întrebări. După părerea mea, așa cum este școala astăzi, așa va fi și țara mâine". Ei, de atunci, vă rog să mă credeți, pe mine m-a frământat enorm de mult această întrebare pusă de elevul de la Sf. Sava. Dacă suntem atât de inteligenți, de ce trăim așa cum trăim? (...) P.B.: M-ați întrebat care sunt balurile, din punctul meu de vedere. Balurile sunt de mai multe feluri: în primul și în primul rând, cred eu, că din 89 și până astăzi nimeni nu a avut curajul și nu a avut puterea să ia o decizie politică în ceea ce privește modificarea conținuturilor învățământului și modicarea numărului de ore la care sunt supuși elevii noștri, între cele două războaie am avut o lege a învățământului excepțională, dar a venit reforma din 3 august 1948 care a modificat total sistemul de învățământ românesc, aducându-ne modelul bolșevic, ajungăndu-se până în situația în care nici nu s-a mai gândit un sistem românesc tutelat de cel bolșevic. S-au tradus pur și simplu manualele și s-au copiat inițiativele lor. Și acest învățământ s-a desfășurat în 20 de ani aproape fără modificare. Până prin anii 68. După 68 au început să apară modificări care să se adapteze cât de cât la cerințele societății de atunci. Sigur, reforma din 1948 s-a bazat în primul rând pe elemente de natură cantitativă. Și atunci sau mărit enorm numărul de ore, s-a mărit cantitatea de informație pe care elevii trebuiau să o acumuleze. Sigur, pe vremea aceea se vorbea de lagăr socialist și lagăr capitalist. Trebuia lagărul socialist să demonstreze că este mult mai capabil decât lagărul capitalist. Și atunci s-a introdus acest tip de învățământ cu elemente cantitative. Memorare, memorare, memorare fără să fie studiat niciodată care este efectul și calitatea produșilor după acest sistem. Consider că după 89 ar fi fost nevoie imediat de o revenire la un învățământ apropiat de cel dintre cele două războaie, sigur cu acumulările obținute de toate țările dezvoltate și noi mereu ne uităm către Vest, și acolo trebuie să ne uităm, că la Moscova ne-am uitat până am orbit... Dar, nu a existat voința politică să se petreacă acest lucru. Magazin Sălăjean Parchetul Sălaj, cel mai eficient din țară în combaterea evaziunii fiscale Cei 19 procurori din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj au avut de soluționat în cursul anului trecut 11.117 cauze, cu trei la sută mai puține decât în 2016, a declarat marți, 12 februarie, în cadrul unei conferințe de presă, Crin Bologa, primprocurorul Parchetului de pe lângă Tribunalului Sălaj. "La nivelul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj avem un procent de 45 la sută din toate dosarele instrumentate trimise în judecată, în condițiile în care media la nivel național este undeva la 10 la sută, ceea ce înseamnă că ne-am aplecat pe dosarele importante", a spus Bologa. Rezultate excelente au fost obținute pe linia combaterii evaziunii fiscale, Parchetul Sălaj reușind performanța de a urca pe prima poziție a clasamentului național în ceea ce privește eficiența. "Având la dispoziție și statistica la nivel național în ceea ce privește combaterea evaziunii fiscale, Parchetul nostru este pe primul loc în țară în ceea ce privește eficiența. Din numărul total de dosare instrumentate, având ca obiect evaziunea fiscală, în 50 la sută din ele s-a dispus trimiterea în judecată, deci rechizitorii. La nivel național, circa 8-10 la sută dintre dosare au fost trimise în judecată. Am sesizat instanța într-un număr de 27 de cauze, față de 25 în anul anterior, cu un prejudiciu reținut de peste 14 milioane de lei, față de circa 6 milioane de lei în 2016. Vorbim de o creștere de peste 100 la sută a prejudiciilor reținute", a precizat Bologa. Acesta a adăugat că un alt element important care arată eficiența procurorilor sălăjeni este faptul că în ultimii 17 ani, împreună cu organele de Poliție, au prins toți infractorii care au săvârșit crime pe raza județului. De altfel, în evidențele Parchetului Sălaj există un singur dosar de omor cu autor necunoscut, datând din 1999. Victima, o tânără de 26 de ani din Zalău, a fost descoperită fără suflare, cu multiple leziuni traumatice, la 15 zile de la dispariția de acasă, pe un câmp, în imediata apropiere a căii ferate din Mirșid. Andreea Vilcovschi ___ Se pregătesc noi posturi pentru cei care doresc o carieră în Poliție Florin Negoiță Ministrul Afacerilor Interne, Carmen Dan, a anunțat că în acest an vor fi aduși în sistem încă 7.000 de angajați, conform strategiei de reducere a deficitului de personal. Este vorba despre polițiști, pompieri și jandarmi. Locurile vor fi repartizate fiecărui inspectorat în funcție de necesarul de personal. „Continuăm procesul de încadrare de personal. Știți foarte bine că la nivelul ministerului avem în derulare o strategie de reducere a deficitului de personal cu care se confruntă fiecare armă a ministerului. Am adus anul trecut peste 6.000 de angajați în minister iar anul acesta vor mai veni alături de noi încă 7.000 de oameni. Cu toate acestea, nu vom rezolva problema lipsei de personal anul acesta și cred că nici anul viitor, însă până în 2020 avem ca obiectiv să echilibrăm aceste pierderi consistente din ultimii ani", a afirmat ministrul de Interne. Este vorba atât despre polițiști cât și despre pompieri și jandarmi. Potrivit ministrului, bugetul anului trecut a fost cel mai mare din ultimii ani iar investițiile în tehnica de intervenție, în echipamente individuale de protecție și în logistica necesară gestionării diferitelor tipuri de urgență vor continua. „100 de milioane de euro au fost cheltuiți în anul care a trecut iar în paralel avem o strategie până în anul 2020 pentru accesarea întregii sume de 600 de milioane de euro", a adăugat aceasta Concurs pentru ocuparea unor posturi la IPJ Sălaj In ceea ce privește județul Sălaj, pe segmentul Poliției, peste 90 de persoane s-au înscris pentru cele cinci posturi scoase la concurs în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj, luna trecută. Potrivit informațiilor furnizate de către oficialii instituției, 54 de candidați s-au înscris pentru cele două posturi de agenți, alți 30 își încearcă norocul pentru cele două posturi de ofițer, în timp ce șase concurează pentru postul de îngrijitor personal contractual. Pentru a-și completa echipa, IPJ Sălaj a scos la concurs un post de ofițer la Serviciul Resurse Umane și un altul la Serviciu Logistic, două posturi de agenți la Serviciul Logistic- Compartimentul Marketing și achiziții publice și la Financiar, și un post de îngrijitor la Serviciul Logistic - Compartimentul - Administrarea Patrimoniului Imobiliar și Intendență. Examenele vor avea loc în luna martie. Anul trecut, la IPJ Sălaj au fost angajați 30 de agenți de poliție (11 de la școlile de subofițeri de la Cluj- Napoca și Câmpina și 19 agenți din sursă externă) și patru ofițeri de poliție (trei absolvenți ai Academiei de Poliție și un ofițer din sursă externă, pe o funcție de specialist).