Magazin Sălăjean, septembrie 2018 (Anul 23, nr. 152-171)

2018-09-17 / nr. 162

Luni 17 Septembrie 2018 Editorial Florin Negoiță Cum ne mai distrăm? Cum vor ei! Un subiect pe care rubrica "Editorial" a cotidianului nostru îl dezbate frecvent, dintr-o necesitate ce devine tot mai apăsătoare pentru sălăjenii de toate vârstele, este sărăcia și diversitatea culturală ce bântuie județul nostru de la un capăt la altul. Să lăsăm deoparte eternele activități derulate de instituțiile de cultură județene și municipale, și alea rămase oricum nepromovate și care au un numitor comun, anume sunt căzute în desuetudine și emană un plictis frate cu moartea și să încercăm să înțelegem de ce niciodată, în Zalău, dar și în celelalte orașe sălăjene, nu avem parte de piese de teatru susținute de actori consacrați, spectacole ale unor trupe de dans profesioniste (nu doar cele populare, care alcătuiesc 99,9 la sută din tot ceea ce înseamnă spectacol în județ) trupe de balet din țară și străinătate, spectacole de muzică pop, rock, clasică susținute de artiști care au fost sau sunt în prezent în vogă, sau orice altceva ce ține de un divertisment de calitate. Pe de o parte, nu există o educație în acest sens, însă, și educația asta, trebuie făcută de cineva, ea nu se face de una singură. Iar dacă nu ai un cap care să conceapă, să își facă meseria pentru care este plătit, studiind săptămânal ofertele la nivel național și, de ce nu, internațional, că doar suntem ditamai țara europeană, atunci deja prima hibă am detectat-o. Păi de unde evenimente de calitate, diverse, care să-și merite banii, dacă la noi toți capii care iau bani grei pentru funcțiile pe care le ocupă ne sufocă sistematic cu lucruri de care literalmente ne-am plictisit? Mâna sus, care dintre voi a văzut în ultimii ani evoluând pe o scenă din județ, un artist român sau străin de muzica pop (sau muzică ușoară cum îi spunem noi) o trupă de calibru (să lăsăm Zilele Zalăului, că le băgăm mereu în față ori de câte ori cârcotește cineva din public) un actor din garda de de aur a artiștilor, de care nu ne vom mai bucura multă vreme, ce dansator celebru sau ce trupă de dans care să rupă scena cu altceva decât cu țăpunituri? Nicio mână ridicată? Nici măcar o mânuță? Nu, pentru că nici copiii nu au parte de evenimente la un nivel ceva mai ridicat decât nivelul asfaltului... Și îi mai vrem educați, culți, dornici să învețe și să devină nu doar oameni integri și de calitate ci și rafinați, sensibili, atenți la lucrurile frumoase. Fără să fiu rău cu cineva sau să dau cu piatra în vreo instituție, în afară de două trei târguri lovite de un dezinteres justificat din partea publicului, lăzi de zestre sau festivaluri care sunt, în fapt, un șirag trist format din cinci tarabe pe o alee din parc, lansări peste lansări de carte cu conținut mai mult sau mai puțin interesant, lecturi, câte un festival de film care, de fapt, reprezintă două proiecții chinuite șamd. Ne uităm la alte județe ca la eclipsă. Festivaluri de teatru și film dar... festivaluri, nu glume, festivalul baloanelor cu aer cald, festivalul zmeelor (imaginați-vă ce ar însemna un astfel de festival pentru copiii sălăjenilor!) festivalul dulciurilor, festivalul berii, festivalul cârnaților și câte și mai câte, dar toate de amploare, bine organizate și mai ales promovate așa cum trebuie. Avem și noi câteva, însă este șocant de-a dreptul cum de nimeni nu se întreabă de ce lumea, totuși, nu vine! Oare noi suntem bătuți în cap și absenți la orice mișcare culturală din județ? Sau ei sunt de vină prin faptul că promovează mereu aceleași evenimente perimate, depășite de timpuri, cu iz comunist? Intrați, vă rog, dacă aveți răbdare, pe paginile de Facebook ale celor mai mari instituții din județ, care au în atribuții și asigurarea unui climat artistic și cultural proaspăt și de interes. Numărați, vă rog, câte depuneri de coroane, marșuri de tot felul (absurde și discriminatoare în cea mai mare parte), elogii, omagii sau auto-elogii ori auto-omagieri, discursuri, evenimente care, deși (undele) sunt necesare și oportune, reprezintă TOTUL. Lucru care oricum l-ai lua, nu este normal. Este necesare o schimbare drastică nu doar în concepții, ci și în felul în care aceste proiecte primesc, în mod tragic pentru noi, aprobarea. Greșim cu toții, pentru că suntem oameni. Dar atunci când nu învățăm niciodată lecția, când mergem înainte, după șabloane tocite, chiar dacă avem semnale clare că nu e în regulă și că evoluția presupune mereu schimbare în bine, un pas ferm pe care să-l ții cu alții, poate mai deștepți decât tine, dorința și dragul față de oameni, toate acestea și multe altele care la noi sunt lipsă, atunci mâine vom fi și mai rău decât suntem azi. Și nu, nu ne merităm soarta! Nu trebuie să rostim mereu cea mai de rahat consolare "Păi se poate și mai rău decât atât!". Pentru că niciun om din acest județ nu merită să suporte la infinit mediocritatea, răspunsurile justificative trase la xerox, mereu aceleași, lipsa de interes și sfidarea care se încolonează mereu sub formă de scut atunci când cineva mai îndrăznește să mai arunce câte o întrebare sau sugestie, dincolo de gardul tot mai înalt al autorităților. Magazin Sălăjean Bătaie pe posturile de ofițer scoase la concurs de Poliția Sălaj Andreea Vilcovschi Nu mai puțin de 118 candidați s-au înscris pentru cele patru posturi de ofițeri scoase la concurs în această perioadă de către Inspectoratul de Poliție Județean Sălaj. Dintre aceștia, 84 râvnesc la postul de ofițer specialist II în cadrul Serviciului Resurse Umane, 16 și-au depus dosarul pentru de ofițer specialist III din cadrul Biroului investigații complexe la Serviciul de investigare a criminalității economice, 10 se visează polițiști la Serviciul Rutier, iar opt au intrat în cursa pentru Structura de Securitate. în zilele următoare, candidații vor trece prin proba evaluării psihologice, urmată de examinarea medicală și, mai apoi, de testul scris. Legea vaccinării-Amenzi de până la 10.000 de lei pentru părinții care refuză vaccinarea Olivian Vădan Părinții care vor refuza vaccinarea copiilor vor putea fi amendați cu până la 10.000 de lei, potrivit unui proiect de act normativ adoptat zilele trecute de Senat. Totodată, copiii nevaccinați nu vor putea fi înscriși în colectivități decât dacă fac ulterior, conform unui calendar precis, vaccinările obligatorii. Documentul o să fie trimis Camerei Deputaților pentru dezbatere și adoptare, acesta fiind Forul decizional în cazul de față. Proiectul de lege privind vaccinarea persoanelor în România a fost adoptat astăzi de către Senat. Documentul prevede, în esență, că părinții care vor refuza vaccinarea obligatorie a copiilor lor vor risca amenzi de până la 10.000 de lei. Totuși, ca să se aplice, actul trebuie să treacă nu numai de Senat, ci și de Camera Deputaților. Răspunderea pentru prezentarea copiilor la vaccinare va aparține părinților, reprezentanților legali sau persoanelor care cresc și îngrijesc copii în baza unei măsuri de protecție socială. Concret, documentul prevede că, atunci când vine vorba de vaccinările obligatorii, consimțământul va fi considerat ca fiind dat din oficiu. Totuși, părinții vor putea să refuze în scris vaccinarea obligatorie. „Vaccinarea copiilor, cu vaccinurile prevăzute în Calendarul Național de Vaccinare, aprobat prin Ordin al ministrului sănătății, precum și cu cele administrate în situații epidemiologice speciale întregii populații ori unor grupuri de populație este obligatorie", scrie în documentul aflat pe ordinea de zi a Senatului. Astfel, categoriile de vaccinări obligatorii vor fi: vaccinările stabilite prin Calendarul Național de Vaccinare pentru copii; vaccinările impuse de situații epidemiologice, care implică vaccinarea ca măsură de intervenție, în vederea limitării bolilor care pot fi prevenite prin vaccinare; vaccinările pentru personalul medico-sanitar din unitățile sanitare publice și private; vaccinările pentru alt personal din unitățile publice și private care, prin natura atribuțiilor, sunt expuse suplimentar la boli infecțioase sau pot reprezenta surse de infecție care ar putea pune în pericol sănătatea publică. Chiar dacă părinții refuză vaccinarea obligatorie, în proiect scrie că, la înscrierea copiilor într-o colectivitate, va trebui prezentată o adeverință de la medicul de familie care să ateste efectuarea vaccinărilor obligatorii. Dacă vaccinările obligatorii nu sunt făcute, părinții vor trebui să prezinte calendarul de recuperare a acestora sau o adeverință cu contraindicațiile medicale pentru vaccinare. în cazul în care părinții refuză vaccinarea copiilor, aceștia vor risca amenzi între 5.000 și 10.000 de lei, se arată în proiect.