Magazin Sălăjean, septembrie 2018 (Anul 23, nr. 152-171)

2018-09-18 / nr. 163

Marți 18 Septembrie 2018 EtcLitoria.1 Olivian Vădan Cum își spală Dragnea imaginea cu banii românilor Cred că nu există suflare în România care să nu fi aflat deja că Senatul a adoptat săptămâna trecută propunerea legislativă de revizuire a Constituției care prevede că familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie. Dacă majoritatea aleșilor au ales să susțină proiectul - mulți dintre ei votând "pentru", de frica repercusiunilor - iată că singurii care s-au opus au fost cei de la USR. Nu cred că mai miră pe nimeni faptul că, imediat după vot, organul oficial de propagandă rusă în România, site-ul sputnik.md, a salutat votul Senatului numindu-l „moment istoric". Și, cel mai probabil, asistăm la un moment istoric, cel puțin prin prisma faptului că este pentru prima dată când românii sunt chemați la un referendum inutil. Am spus că sunt chemați, nu că ar fi participat deja la unul, ca de exemplu cel pentru reducerea numărului de parlamentari la 300. De ce spun că este inutil? Pentru că, în momentul de față, Codul Civil nu permite căsătoria persoanelor de același sex. El precizează că doar bărbatul și femeia se pot căsători. Paragraful 42 din Decizia 580/2016 a CCR spune că în Constituția actuală, prin căsătorie, se înțelege numai uniunea dintre bărbat și femeie, iar deciziile CCR sunt obligatorii; interpretarea dată de Curtea Constituțională are aceeași putere ca și Constituția României. De aceea, întrebarea firească pe care și-o poate pune oricine este: de ce organizăm un referendum care ne costă peste 20 milioane de euro, în condițiile în care de acești bani ar putea beneficia copiii, bătrânii, românii în general? Cum discuțiile pe fondul referendumului țin, în principiu, de intelectul, deschiderea sau "crezul intim" al fiecăruia dintre noi, har să vedem care dintre partide vor putea exploata politic cel mai bine acest eveniment. Singurul partid care și-a clarificat deja ideologic poziția despre această "problemă națională", printr-un sondaj intern, este USR. Să ne amintim că acesta a fost și motivul pentru care, alături de alți membri fondatori ai partidului, Nicușor Dan a fost nevoit să rupă cordonul ombilical cu USR. Astfel, putem spune că Uniunea șia asumat din timp poziția pe această problemă, motiv pentru care nu prea mai are ce pierde, ci dimpotrivă, în timp, dacă își va păstra linia ideologică, partidul va deveni tot mai frecventabil pentru tinerii educați din mediul urban. Pe de altă parte, PNL va ieși cu imaginea ușor șifonată, dar fără mai pierderi electorale. A avut grijă să-și lase aleșii să voteze după cum au simțit. Iar ei, evident, au simțit că problema-i atât de sensibilă încât nu-i deloc indicat să stai cu spatele la un "taur" în călduri. Cât de pre ăștia de la PMP, se știe că ei mai cred în nimic, în afară de Băsescu. Aldiștii asemenea, se uită spre Tăriceanu ca la Mesia. Cât de preudemeriști, ei sunt cu orice și oricine îi mai ține în viață. Nu m-ar mira dacă, în curând, pentru a trece pragul electoral, membrii Uniunii s-ar converti la ortodoxism. Așa că... Până la urmă, nu cred că mai e vreun secret că Liviu Dragnea va fi principalul beneficiar al referendumului. Veți vedea cum liderul PSD împușcă mai mulți iepuri dintr-un foc. în primul rând, modifică radical agenda publică pentru perioada următoare. Mai precis, aruncând pe piață un astfel de subiect extrem de sensibil pentru un popor și așa divizat, atenția românilor va fi distrasă de problemele reale ale societății. Astfel că, după cum ați putut remarca deja (îndeosebi pe rețelele de socializare), românii am uitat deja că sunt conduși de o șleahtă de hoți, că justiția apolitică își duce ultimele zile, spitalele coliăie de bacterii, budla e tot acolo, în fundul grădinii, că pesta porcină e scăpată de sub control, inflația stranguleză economia, prețurile cresc de la o zi la alta, jandarmii gazează copii și bătrâni, infrastructura e la pământ, copiii noștri învață după manuale scrise de niște analfabeți, mizeria (la propriu și la figurat) sufocă țara șamd. Apoi, Dragnea a recâștigat sprijinul baronilor, care au început să cârcotească împotriva lui pe la colțuri. Nimeni, dar absolut niciun politruc nu se va pune rău cu preoții din circumscripție. Practic, până la referendum, cine are curajul săl contrazică pe Dragnea, îl va contrazice pe Dumnezeu, sabotând astfel sfânta misiune a PSD. Nu în ultimul rând, Dragnea își (re)cultivă astfel relația "boșii" BOR. Cine se poate ocupa de mobilizarea la urne mai bine decât reprezentanții bisericilor? Și aici nu-i vorba neapărat de referendum. E o chestiune cu bătaie mai lungă... Că vrem, că nu vrem, acum avem o singură problemă națională, care cu care și cine cu cine și-o trage în dormitor. Ceea ce, pentru un om cu ochii deschiși, înseamnă ipocrizie, superficialitate și spirit de turmă. Magazin Sălăjean 30.000 de tichete suplimentare disponibile prin Programul Rabla Andreea Vilcovschi Programul Rabla a fost reluat de luni, 17 septembrie, fiind vorba de 30.000 de noi prime de casare, disponibile în urma aprobării de către Guvern săptămâna trecută a rectificării Fondului pentru Mediu cu 198 de milioane de lei. "Acordăm în continuare aceeași primă de casare de 6.500 de lei, putem să cumulăm această sumă de casare. Dacă cumpărăm o mașină hibrid, primim încă 1.700 de lei, iar în cazul mașinilor cu emisii de 98 de grame la suta de kilometri bonusul este de 1.000 de lei", a afirmat ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu. Aceasta a mai precizat că prin cele 30.000 de noi prime de casare se ajunge la un total de 50.000 de prime acordate în acest an pentru achiziția de mașini noi, iar Guvernul intenționează să mențină și în anul următor acest număr de prime de casare acordate prin Rabla Clasic, aproape dublu față de media alocărilor din ultimii doi ani. Guvernul a adoptat, în ședința de joi, bugetul de venituri și cheltuieli al Fondului pentru Mediu și al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) pentru anul 2018, rectificat, astfel că programul Rabla Clasic va fi suplimentat cu 198 milioane lei, atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoane juridice. Zile libere 2019-Două posibile minivacanțe de câte cinci zile și alte două de patru zile Olivian Vădan Calendarul actualizat pentru sărbătorile legale cuprinde mai multe perioade în care românii care lucrează la stat și nu numai, vor beneficia de mai multe zile libere. în anul 2019 multe dintre zilele libere cad în timpul săptămânii. Doar două minivacanțe de câte cinci zile fiecare ar putea să apară în timpul anului, dar asta doar dacă guvernul va aproba ca libere și zilele de legătură între sărbătorile legale și weekenduri. Anul nou și Crăciunul sunt în această situație, dar, tot în ianuarie, mai poate să apară o minivacanță de patru zile de Ziua Unirii Principatelor Române ( Mica Unirea) din 24 ianuarie. Potrivit legii, românii vor avea parte, oficial, de cel puțin 12 zile libere în anul 2019. Calendarul actualizat pentru sărbătorile în care nu se lucrează. Facem precizarea că situația zilelor libere pentru 2019 poate suferi modificări ulterioare. Cele 12 zile libere în 2019 sunt: • 1 ianuarie ( marți), 2 ianuarie ( miercuri) — Anul Nou ( Posibilă minivacanță de 5 zile în cazul în care ziua de Luni 31 decembrie va fi aprobată de guvern ca zi liberă pentru bugetari Sâmbătă 29 decembrie, Duminică 30 decembrie, Luni 31 decembrie, Marți 1 ianuarie, Miercuri 2 ianuarie • 24 ianuarie ( joi) — Ziua Unirii Principatelor Române Posibilă minivacanță 4 zile în cazul în care ziua de vineri 25 ianuarie va fi aprobată ca liberă • 28 aprilie 2019 (duminică), 29 aprilie (luni) — Paștele - Minivacanță 3 zile • 1 mai ( miercuri) — Ziua Muncii • 16 iunie (duminică), 17 iunie (luni) — Rusalii - Minivacanță 3 zile • 1 iunie ( sâmbătă) - Ziua Copilului • 15 august ( joi) — Adormirea Maicii Domnului - Posibilă minivacanță de 4 zile ( 16- 18 august) în cazul în care guvernul aprobă liberă ziua de vineri 16 august • 30 noiembrie ( sâmbătă) — Sfântul Andrei • 1 decembrie ( Duminică) — Ziua Națională a României • 25 decembrie ( miercuri), 26 decembrie ( joi) — Crăciunul. Posibilă minivacanță de 5 zile ( 25- 29 decembrie) în cazul în care guvernul aprobă liberă ziua de vineri 27 decembrie. Sărbătorile legale în România sunt zilele declarate prin lege ca fiind nelucrătoare, altele decât zilele de week-end. în zilele de sărbătoare legală nu se lucrează, cu excepția unităților sanitare și a celor de alimentație publică, precum și a unităților, în care activitatea nu poate fi întreruptă datorită procesului de producție sau specificului activității. Salariații care lucrează în astfel de unități au dreptul la compensarea cu timp liber corespunzător, acordat în următoarele 30 de zile.