Magazin Sălăjean, noiembrie 2018 (Anul 23, nr. 195-214)

2018-11-08 / nr. 200

Joi 8 Noiembrie 2018 Editorial Florin Negoiță Când nimeni și nimic pe lume nu te poate sătura O palmă grea precum o lopată, a fost dată zilele acestea peste obrazul Puterii, de Curtea Constituțională, prin respingerea legii nesimțite, așa cum au numit-o românii, aceea a pensiilor speciale pentru aleșii locali și președinți de consilii județene. După ce toată lumea a aflat că un primar câștigă peste 21.000 de lei iar un președinte de județ sare lejer de 25.000 de lei, cu siguranță, aflarea unei vești cum că aceștia vor beneficia și de pensii speciale ar fi reprezentat “bomboana pe colivă", adică nivelul maxim al sfidării și nesimțirii din partea unor oameni pe care literalmente Dumnezeu se pare că nu-i mai satură. Firește, judecătorii CCR au respins această lege mizerabilă, sfidătoare, o lege pe care PSDul a numit-o "un mijloc foarte bun pentru eficientizarea administrației" (să mori de râs, nu altceva!), într-o țară care a ajuns pur și simplu un circ ambulant, în care președintele Camerei Deputaților aduce zilnic în fața naței scamatorii jalnice, discursuri răzbunătoare, iar președintele statului ne ține predici gângave și inutile, acești oameni au tupeul să ceară încontinuu privilegii peste privilegii. O țară în care dușmănia din fruntea țării a atins cote alarmante, o țară în care sărbătorim Centenarul noi fiind într-o depresie și involuție care sperie și Somalia, acești oameni au mai avut tupeul să ceară, dincolo de faptul că statul i-a îmbogățit, lunar, cu salarii megalitice, și pensie specială, un venit pe care pe bună dreptate CCR l-a numit "cadou". Nu e destul că țara a ajuns la fundul lacului și ne trezim deja că nu mai sunt bani pentru salariile bugetare, mărite mult peste puterea de acoperire și susținere pe care o are bugetul acestei țari? Se pare că nu a fost destul din moment ce Puterea s-a luptat, până în ultimul moment, ca o hienă hămesită, pentru această lege care ar fi adus privilegii profund nemuritorii unor oameni care nu au făcut altceva decât să-și facă (sau nu) datoria și să meargă zilnic la serviciu, ca oricare alt om din țara asta. In mod normal, ca o consecință firească a acestei decizii, ar trebui luate din nou la bani mărunți și pensiile parlamentarilor, cei peste 600 de aleși care, fiecare pe tarlaua lui nu a mișcat nimic de două, trei sau patru mandate, pentru județul pe care îl reprezintă. Pentru ce eu, ca cetățean care am sau voi avea o pensie la limita subzistenței, după 30 sau 40 de ani de muncă, să susțin și să suport lunar o pensie pentru un deputat sau senator, în plus față de pensia de care el trebuie să se bucure în mod legitim, în conformitate cu anii munciți? Lucrurile nu trebuie să rămână așa pentru că suntem singura țară din lume care tace și înghite asemenea atrocități, ca să nu ne mai amintim de faptul că numărul parlamentarilor este unul de domeniul megaliticului, comparativ cu alte state, mai mari chiar decât România. Ar fi de luat în calcul, în regim de urgență, și unele modalități legale, firește prin care acordarea acestor pensii care pot ajunge la sume de mii de lei să fie pusă din nou sub lupă. Revenind la cazul nostru, micul și oropsitul Sălaj, vă întreb din nou pe voi, cetățenii acestui județ, dacă găsiți măcar un singur argument solid pentru care ați fi dispuși să plătiți unui parlamentar de Sălaj, o pensie specială. Orice comentariu sau argument pro este binevenit, pentru că astfel, poate vom reuși să găsim împreună o explicație solidă care să ne facă să înțelegem că nu doar un salariu și diurnele aferente, date pentru reprezentanți ai județului în cel mai înalt for al țării, sunt justificate, dar și o pensie consistentă, specială și suplimentară, este pe delpin meritată, în condițiile în care nimeni nu poate bifa măcar o realizare substanțială sau un demers important, în toți acești ani, în activitatea parlamentarilor noștri pe care lumea a uitat până și cum îi cheamă. Magazin Sălăjean Poliția Română explică de ce a amânat concursul pentru șefia IPJ Sălaj Andreea Vilcovschi Oficialii Poliției Române au făcut publice motivele pentru care au fost nevoiți să amâne cu trei săptămâni concursul pentru postul de inspector-șef al Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj, "în seara dinaintea concursului, la unul dintre membrii comisiei au intervenit alte activități operative care nu au putut fi amânate. Comisia nu se poate schimba de pe o zi pe alta, întrucât este constituită în urma unui ordin al ministrului Afacerilor Interne. Așadar, s-a luat decizia amânării concursului pentru o dată la care pot participa toți membrii comisiei, respectiv 28 noiembrie, ne-a declarat Georgian Drăgan, purtătorul de cuvânt al instituției. Acesta a ținut să precizeze că deși concursul a fost reprogramat, perioada de depunere a candidaturilor rămâne închisă. în aceste condiții, la finele lunii, cei doi aspiranți la cel mai înalt fotoliu din IPJ Sălaj - Miron Știrb și Gabriel Terheș - se vor întoarce la București pentru a-și testa cunoștințele și norocul. Reamintim că "lupta" pentru șefia IPJ Sălaj a fost stabilită pentru ziua de 6 noiembrie, candidații aflând abia în seara dinaintea concursului despre modificarea programului. ammmmiammmmmiamsmssmmssmmmmmmummmmasmsA wmmam i nmnnema m wm âms s mmmmmmmstm Curtea constituțională pune frână “pensiilor nesimțite” destinate aleșilor locali și Florin Negoiță Judecătorii Curții Constituționale a României (CCR) au decis marți, în unanimitate, că legea privind pensiile speciale ale aleșilor locali este neconstituțională. Potrivit judecătorilor CCR, legea este ambiguă și părtinitoare. Aceștia subliniază faptul că în textul legii nu scrie ce anume reprezintă această pensie - o indemnizație, un salariu, o pensie în adevăratul sens al cuvântului sau pur și simplu un cadou. Pe de altă parte, judecătorii au apreciat în mod just că legea instituie inegalități chiar între persoane care ocupă aceeași poziție și că inițiatorii legii nu au prevăzut sursa de finanțare pentru acest beneficiu de care ar fi urmat să se bucure primarii, viceprimarii și președinții consiliilor județene. In urma deciziei de marți, legea se va întoarce în Parlament pentru a fi pusă în acord cu hotărârea CCR, în termen de 45 de zile. Președintele CCR, Augustin Zegrean, a declarat, înainte de ședință, că, în cazul în care legea pensiilor speciale ale aleșilor locali este constituțională și rămâne în forma aceasta, de pensii speciale vor beneficia inclusiv foștii demnitari locali din perioada comunistă."Problema este că dacă legea aceasta intră în vigoare beneficiază de pensie și foștii prim-secretari de partid pentru că ei aveau și calitatea de președinte de consiliu județean", a spus Zegrean, explicând în continuare că și secretarii de municipiu erau și primarii acelor municipii. Cererea de neconstituționalitate a fost formulată de 44 de deputați din PNL, USR și PMP, precum și de șase deputați neafiliați. Aceștia au subliniat că pensiile speciale pentru aleșii locali încalcă principiul egalității cetățenilor în fața legii. PSD dorea "eficientizarea administrației" prin această lege Legea proaspăt respinsă, prevede ca prevede ca primarii, viceprimarii, președinții și vicepreședinții consiliilor județene aleși după anul 1992 să primească o pensie specială în limita a trei mandate. Mai mult, codul administrativ va permite numiri politice în cele mai importante poziții ocupate în prezent de înalți funcționari publici, ceea ce încalcă obligațiile de profesionalizare a administrației publice pe care România și le-a asumat înainte de aderarea la Uniunea Europeană. O altă modificare le permite aleșilor locali să aibă calitatea de persoană fizică autorizată sau de persoană care exploatează o întreprindere individuală sau o întreprindere familială. De asemenea, potrivit propunerii, cuantumul indemnizației pentru limită de vârstă se acordă în limita a trei mandate și se calculează ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0,4 la sută din indemnizația brută lunară aflată în plată. Totodată, pentru mandate incomplete, indemnizația pentru limită de vârstă se calculează proporțional cu perioada de mandat efectiv exercitată, dar nu mai puțin de un mandat complet de primar, viceprimar, președinte și vicepreședinte de consilii județene. Indemnizația pentru limită de vârstă se cumulează cu orice tip de pensie stabilită în sistemul public de pensii sau în alt sistem de pensii neintegrat sistemului public. Potrivit proiectului, pensiile speciale se vor actualiza ori de câte ori salariul de bază minim brut se majorează. PSD susține că proiectul este "dorința coaliției de a eficientiza administrația".