Magazin Sălăjean, august 2019 (Anul 24, nr. 140-158)

2019-08-02 / nr. 141

2 Vineri 2 August 2019 Editorial Augusta Teșinschi Corupția noastră cea de toate zilele Da, trăim în haos. Și suntem tentați ca, din cauza asta, să cădem în disperare. Să ne plângem de milă, să dramatizăm și să ne concentrăm în fiecare zi pe faptul că trăim într-o societate imposibilă. Eu cel puțin așa văd și așa simt, în calitate de cetățean al acestei țări, încă mai sper să intrăm pe făgașul normal. Și nu pentru mine, ci pentru copiii noștri. Deocamdată, însă trăim într-o societate bolnavă, într-o lume ipocrită, săracă din toate punctele de vedere, inclusiv moral, lipsită de etică și evident auto-distructivă. Această lume o lăsăm moștenire copiilor și nepoților noștri? O lume schimonosită din care au dispărut complet: morala, rușinea, decența, normalitatea, bunul simț, respectul, justiția dreaptă, autoritatea reală și legea. A dispărut până și Constituția. Suveranitatea a murit demult. Chiar totul, dar totul se limitează la bani și putere. O putere trecătoare, o vremelnicie. Sunt convinsă că mulți din oamenii simpli observă "deșeul" moral adunat în caractere. Sunt "deșeuri" canceroase maligne care mai ies la suprafață și care dacă nu vor fi neutralizate vor mai distruge multe vieți și generații de acum înainte. Oamenii valoroși au dispărut din posturi, au fost marginalizați continuu, până la extincție, iar în locul lor au fost promovate fel de fel de specimene. Constat că violența nu mai reprezintă un viciu, chiar din contră începe să fie o atitudine normală, frecventă un mod preferat de acțiune întro societate bolnavă. O societate la care am contribuit cu toții. Nici eu nu fac excepție, iar vina ne aparține tuturor, deopotrivă. A observat de-a lungul timpului că prin violență, șantaj și amenințări se rezolvă problemele. Violența și agresiunea au ajuns, parcă, joaca preferată a societății actuale. Democrația în România a devenit... fantezie, utopie. Clasa politică ne-a supurcat în lume de-a lungul timpului, net vândut și vinde în continuare pământurile, resursele, dar și industria. Parcă ar fi proprietățile moștenite de la părinții lor. Fură miliarde și sunt liberi, iar în pușcării, parcă, s-au adunat mai mulți nevinovați decât vinovați. Bătrânii și bolnavii sunt exterminați, copii sunt abandonați și au ajuns să trăiască fără viitor, fără vise, fără speranțe. Din păcate, sărăcia, încarcerările nedrepte, bolile, sub-educația și lipsa unui loc de muncă au devenit un stil de viață pentru majoritatea românilor. în România noastră s-au ridicat în ultimii ani bariere și ziduri înalte între parveniții și restul populației. Prima categorie, parveniții, s-au născut din furturi, iar restul populației se află la limita supraviețuirii. Succesul în România, în societatea asta actuală și bolnavă se bazează pe realizările și acumulările de avere ale câtorva "genii" spre deosebire de societatea sănătoasă care prosperă prin înflorirea întregii comunități. Magazin Salajonit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 a ■"‘ Editor: Director: SIMAR Daniel Mureșan Consiliere juridică: S.R.L.. fr. Cornel Merișan ZALĂU Redactor-șef: ,, , . . Secretariat Olivian Vădan Anca Bartha ISSN 1453-1283 Redactori: Tehnoredactare: Augusta Teșinschi Silviu Mocan Tiparul executat la Daniel Săuca Distribuție: Tipografia Florin Negoiță Ștefan Bordeianu “Garamond” Cluj Napoca Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Magazin Sălăjean Ce creșteri de pensii sunt programate pentru toamna aceasta și următorii ani Olivian Vădan în afară de creșterea punctului de pensie programată pentru toamna aceasta și pe care o aveam și în lipsa noii reglementări a pensiilor, recent publicate în Monitorul Oficial, o creștere substanțială a pensiilor va avea loc în toamna anului viitor, când punctul va trece de 1.700 de lei. Valoarea acestuia e programată să crească anual, în fapt, însă punctul de pensie nu se mai regăsi în formula de calcul a pensiilor în noua lege, pentru că va fi "înghițit" de o altă componentă a formulei. Pe lângă asta însă, legea nouă prevede și recalcularea unor pensii. Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii a fost publicată săptămâna trecută în Monitorul Oficial și devine astfel, din septembrie 2021, noua reglementare pentru pensiile publice, actuala lege fiind atunci abrogată. Printre multe altele, această lege prevede și creșteri succesive ale punctului de pensie, creșteri care se vor aplica până la intrarea ansamblului legii în vigoare (prevederile respective se aplică mai devreme). Prima creștere a punctului de pensie este cea din 1 septembrie 2019, când punctul de pensie va crește de la 1.100 de lei, la 1.265 de lei. O precizare trebuie făcută în legătură cu această mărire: ea nu e prevăzută numai de noua Lege a pensiilor, ci și de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018. Prin urmare, ea opera și în lipsa acestei noi legi. Anul următor, tot de la 1 septembrie, punctul de pensie va cunoaște o creștere substanțială: de la 1.265 de lei va ajunge la 1.775 de lei. Apoi, la 1 septembrie 2021, punctul de pensie va mai crește cu 100 de lei și va ajunge la 1.875 de lei. Potrivit noii legi, chiar formula de calcul a pensiilor este schimbată față de actuala lege, pentru că intră în schemă punctul de referință: el e calculat ca raportul dintre punctul de pensie și nivelul mediu al stagiilor de cotizare prevăzute de legislația anterioară, respectiv 25 (în 2021, valoarea acestui punct va fi de 75 de lei). Astfel, pensia e calculată prin înmulțirea numărului total de puncte realizat de asigurat cu valoarea punctului de referință. Anual, acest punct de referință se va mări. Aceste creșteri sunt însoțite în noua lege și de multe recalculări de pensii, de pildă: • pensiile anticipate din prezent vor deveni pensii pentru limită de vârstă și se vor recalcula; • pensiile anticipate parțiale fără diminuare vor deveni pensii pentru limită de vârstă și se vor recalcula prin adăugarea perioadelor asimilate nevalorificate. "La data intrării în vigoare a prezentei legi, pensiile stabilite pe baza legislației anterioare devin pensii în înțelesul prezentei legi și se recalculează prin înmulțirea numărului total de puncte realizat cu valoarea punctului de referință (...), cu excepția pensiilor stabilite în fostul sistem de pensii și alte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor anterior datei de 1 aprilie 2001 care se recalculează conform art.167 (adică șase luni mai târziu - n.red.)", scrie în noua lege. Dacă după recalculări va rezulta o pensie mai mică decât cea plătită/cuvenită, atunci se va păstra cel mai avantajos cuantum, mai scrie în document. Apare bancnota de 20 de lei Florin Negoiță Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a decis, în ședința din 30 iulie, lansarea în circulație, în cursul anului 2020, a unei bancnote care va avea pe una dintre fete portretul Ecaterinei Teodoroiu, eroina căzută în luptă în timpul Primului Război Mondial. „Bancnota va avea valoarea nominală de 20 de lei. Această valoare nominală a mai fost utilizată în istoria emisiunilor de bancnote românești și se regăsește printre cele alate în circulație în zona euro", arată un comunicat de presă al BNR. Conform comunicatului, alegerea imaginii Ecaterinei Teodoroiu are o dublă semnificație: „Banca Națională a României susține astfel preocupările pentru consolidarea egalității de gen, în linie cu inițiativele altor bănci centrale din lume. De asemenea, BNR marchează încă o dată împlinirea Centenarului României Mari, onorând imaginea unui erou al Marelui Război de Reîntregire”, precizează banca centrală. Consiliul de Administrație al BNR consideră că promovarea imaginii unei femei pe o bancnotă cu putere circulatorie este un demers care răspunde unui interes public legitim de promovare personalităților feminine -ce a găsit a o largă susținere în societatea românească. Banca Națională a răspuns încă de anul trecut acestui demers prin alegerea imaginii Reginei Maria pentru bancnota aniversară de colecție dedicată împlinirii a 100 de ani de la Marea Unire de la 1 Decembrie 1918. BNR va face publice în curând macheta bancnotei, elementele de siguranță și identificare, precum și data exactă a lansării în circulație.