Magazin Sălăjean, septembrie 2019 (Anul 24, nr. 159-179)

2019-09-12 / nr. 167

Etcritorial Florin Negoiță Oficialitățile au început școala Prima zi de școală. O zi de neuitat, atât pentru cei obișnuiți deja cu școala, cât mai ales pentru boboci, cei din clasele pregătitoare și clasele l-a, la una dintre unitățile de învățământ din Zalău, curtea instituției nu este plină. Surprinzător, destul de goală. Câteva clase - le numeri pe degete, copiii fiind grupați în spatele învățătorilor și diriginților sub privirile emoționate ale părinților și bunicilor. Zeci de buchete de fiori ambalate în toate plășticătaia și celofanele Pământului, îți furau privirea. Forfota dinaintea începeri evenimentului îți dădea totuși senzația că este pe cale să se întâmple ceva cu adevărat de neuitat, așa cum de altfel, este firesc să se întâmple într-o astfel de zi. Am ajuns mai mult din curiozitate la o astfel de festivitate, după ce ani la rând am lipsit, tocmai pentru a vedea dacă s-a mai schimbat ceva în optica organizatorilor, dacă acest gen de evenimente s-a mai debarasat de festivism anost și plictisitor și a căpătat nuanțe mai vii, elemente mai dinamice, dacă cei care fac acest lucru au înțeles în trecerea timpului că un astfel de moment trebuie să arate puțin altfel. Masa oficială, îmbrăcată scorțos într-o bucată de stambă albă, microfoanele pregătite, sunetistul școlii la locul lui, toată lumea pregătită pentru acest moment unic în viața fiecărui elev. După ce banda cu imnul național "Deșteaptă-te, române!" a răsunat și momentele de liniște combinate cu tot soiul de șușoteli organizatorice și suflături în microfoane s-au epuizat și ele, a început evenimentul. Cum altfel decât cu discursuri, aceleiași de când lumea și Pământul, scorțoase, fără credibilitate, seci, pline de cuvinte desprinse parcă dintr-o rubrică de ziar optzecist. Au rostit discursuri pe rând până s-au plictisit și ei: gazde, directori, cadre didactice, reprezentanți ai primăriei, Poliției, preotul, doamna X, domnul Y, personal etc. S-a rostit solemn și mesajul doamnei inspector șef- un discurs plin de expresii spilcuite, scorțoase, termeni pe care niciun copil nu-i putea digera, un discurs - iertată să-mi fie constatarea greoi și absolut inutil. După primele cinci minute de la începerea acestui eveniment, unul cu adevărat plictisitor prin felul în care a fost organizat și desfășurat, copiii, mai ales cei mici, au început să se foiască, să-și piardă atenția, răbdarea. Nu vedeai un copil râzând. Toți erau crispați sau apatici, extrem de plictisiți de cuvintele pe care nu doar că nu le înțelegeau dar, cu siguranță, nici măcar nu le auzeau. Depuneau eforturi vizibile să nu iasă din rând, din cuvânt, din regulile rigide care le răpeau tocmai naturalețea și dezinvoltura. Unul scormonea cu vârful pantofului în asfalt, altul ciupea cu degețelele din buchetul cu crini și încerca să vadă dacă planta are vreun gust. Alții povesteau între ei, unii se uitau lung către mica tribună, căutăndu-și aparținătorii. Discursurile au continuat, nimeni nu a înțeles nimic din ele, unora dintre copii li s-a făcut rău, fiind scoși din flanc și duși prin clase. Au urmat serii de comemorări (un eveniment nefericit avusese loc cu câteva zile în urmă în unitatea respectivă de învățământ), urmate de rugăciuni peste Tatăl Nostru și Doamne-Ajută repetat de vreo șapte ori. După o oră de la începerea acestui eveniment, toată lumea era deja epuizată și plictisită în cel mai adevărat sens al expresiei. Pe când toată lumea spera că, totuși, ceva frumos și dinamic ar putea urma, organizatorii au anunțat că urmează un soi de premiere a unor elevi care - bravo lor și felicitări i - au obținut premii și distincții la diferite concursuri. Și acum, cei care își vor auzi numele, sunt invitați în față pentru a primi diploma, după care trebuie să meargă în capul mesei, la binecunoscuta doamnă , pentru a ridica un plic cu o anumită sumă de bani", a spus, tovărășește, amfitrioana. Toată lumea a crezut că e vorba de câțiva elevi care își vor ridica rapid aceste premii binemeritate, iar în cele din urmă, măcar un element de surpriză va scăpa turma și va da un pic de culoare acestei festivități. A început, însă, partea a doua a calvarului. Zeci de elevi s-au tot încolonat și aliniat, așteptând să-și ridice o diplomă și un pliculeț de la binecunoscuta doamnă nominalizată anterior. Nimeni nu a înțeles rostul acestui moment care a durat aproape 30 de minute, într-o astfel de festivitate și de ce astfel de activități n-au fost, totuși, programate intr-un alt cadru astfel încât mai ales cei mici și foarte mici care nu aveau legătură cu aceste premii, să nu stea să privească timp de 30 de minute cum cei mari tot semnează pe tabele și ridică plicuri cu bani. La noi e mai important discursul doamnei și al domnului decât o reacție spontană a celor mici, un mini-spectacol făcut de ei ori de cadrele didactice, alt gen de discursuri, mai realiste, mai apropiate de ceea ce trăiesc cei mici astăzi și mai puțin fraze desprinse din manuale deontologice, instructive-educative - aripa aceea care îndoctrinează și plictisește. Ceea ce am constatat cu tristețe este o ruptură evidentă între realitatea trăită de copii și adolescenți, realitatea și problemele, așteptările, dorințele, chiar și trendul actual al unor astfel de evenimente și organizatori. Suntem în urmă cu 50 de ani la acest capitol, oricât de tare s-ar supăra cineva pe aceste cuvinte. Dar au fost foarte puține aceste instituții, iar la Zalău, cu siguranță nu a fost niciuna. Mai avem de învățat mult inclusiv la acest capitol. E necesar să facem un efort major, să schimbăm balamalele ruginite și să înțelegem că începerea anului școlar, marcată printr-un eveniment, trebuie să arate pe viitor cu totul altfel. Ar fi păcat să nu fie așa, cu atât mai mult cu cât profesorii, învățătorii dar și cei din conducerea învățământului sălăjean, se implică an de an vizibil mai mult și mai bine în tot ceea ce înseamnă școală, încercând să schimbe ceea ce e perimat și depășit și să aducă, atât cât sistemul în sine permite, un suflu nou Școlii. Magazin Sǎlajean Elevii sălăjeni de 10, premiați în cadru festiv la Inspectoratul Școlar Inspectoratul Școlar Județean Sălaj a premiat, în cadrul unei festivități, elevii care au obținut note de zece la examenul de Evaluare și cel de Bacalaureat din acest an. La festivitate au fost prezenți, printre elevii premiați, părinți, cadre didactice, directori ai instituțiilor de învățământ precum și conducerea Inspectoratului Școlar Județean. Premiile în bani au fost oferite în baza unei Hotărâri de Guvern. In județul Sălaj 13 elevi au obținut media zece la cele două examene. Astfel, șase absolvenți de gimnaziu au avut media generală de admitere la liceu 10: Ștefania Teodora Flonta - Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, Alexia Maria Chiș - Școala "Mihai Eminescu" Zalău, Iulian Adrian Margin - Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" Bocșa, Ioana Teodora Olăhuț - Școala "Mihai Eminescu" Zalău, Iulia Sălăjan - Școala "Gheorghe Lazăr" Zalău, Catană Loredana Diana - Școala Gimnazială Mihai Eminescu Zalău. De asemenea, șapte au obținut media 10 la examenul de Bacalaureat, toți absolvenți ai Colegiului Național "Silvania" Zalău, Andreea Alexandra Balog, Denisa Diana Corondeanu, Ramona Claudia Ghilea, Lorena Florina Gorgan, Paul Iacob, Bianca Antonia Mureșan, Alexandra Maria Olăhuț și Denisa Bujor. Alți aproximativ 400 de elevi au obținut medii cuprinse între 9 și 9.99 la cele două examene. La nivel național numărul absolvenților care au obținut media zece la Evaluarea Națională și la examenul de Bacalaureat este de aproximativ 700. Florin Negoiță Grevă spontană la DSVSA Sălaj. Salariații arată cu degetul spre directorul executiv Mircea Martin Olivian Vădan Zeci de persoane, angajați ai Direcției Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Sălaj, au intrat miercuri dimineață dimineață în grevă de avertisment. Motivul este legat de refuzul sistematic al directorului executiv al instituției, Mircea Martin, care nu dorește să aplice o decizie a instanței, definitivă și executorie, prin care 42 de angajați ai DSVSA Sălaj trebuie să primească sporul pentru condiții deosebite de muncă. "Deși încă de la începutul acestui an, salariații Direcției au câștigat în instanță dreptul la sporul pentru condiții deosebite de muncă, conducerea instituției refuză sistematic să respecte acest lucru. Este, practic, o încălcare flagrantă a legii din partea directorului executiv Mircea Martin, care nu vrea să pună în aplicare o hotărâre judecătorească definitivă și executorie. Astfel, în această dimineață declanșăm un conflict de muncă la nivelul DSVSA Sălaj", ne-a declarat Flaviu Țap, liderul Sindicatului Liber al personalului din rețeaua sanitară veterinară Sălaj. Elicopterul SMURD de la baza Jibou a început misiunile de salvare Elicopterul SMURD a început încă din prima zi, seria misiunilor de salvare a pacienților aflați în stare critică, atât de raza județulu Sălaj cât și din localitățile județelor arondate bazei SMURD de la Jibou. Astfel, elicopterul SMURD a fost solicitat, marți după masă, la doar câteva ore după operaționalizare, să intervină la un caz medical urgent, în județ. Un pacient care a suferit arsuri (membrele inferioare și superioare pe o suprafață de aproximativ 20 la sută) a fost preluat de la Sărmășag și transportat cu elicopterul până la sediul ISU, ulterior pacientul fiind predat echipajului TIM pentru transportul la UPU SMURD Zalău. Miercuri dimineața, elicopterul de la Jibou a pornit într-o nouă misiune medicală de urgență, de această dată la un caz în Borșa, județul Maramureș. ■ F. N.