Magazin Sălăjean, septembrie 2019 (Anul 24, nr. 159-179)

2019-09-17 / nr. 170

2 Mciiffl? Septembriembrie 2019 storial Otivian Vădan Maimuțe verzi pe pereți Formată din PSD, ProRomânia și ALDE (mai mult practic, decât din punct de vedere statutar), jumătatea dinspre centru-stânga a politicii românești se află, prima dată în ultimii 30 de ani, în fața unui posibil eșec istoric. Și, da, aici mă refer la alegerile prezindențiale. După cum stau lucrurile în acest moment, la alegerile din 10 noiembrie, candidații acestor partide au toate șansele să nu prindă turul doi. Ceea ce ar fi o adevărată premieră în viața politică românească a ultimelor trei decenii. Și asta pentru că toate cele trei partide au scos din joben niște cai morți, care să concureze pentru cursa ce duce la Cotroceni. Reprezentantul PSD, în speță Viorica Dăncilă, pare cel mai bine poziționat candiat la Cotroceni din zoa de stânga a eșichierului politic, însă șansele sale par minime pentru a intra în al doilea tur de scrutin. Majoritatea pesediștilor care au citit mai mult de o carte cărți, inclusiv pe cea de telefoane, nu par să fie împăcați cu gândul că trebuie să voteze cu „Veorika". Foarte mulți dintre ei mai degrabă se vor îndrepta spre un alt candidat al stângii, decât să-și dea votul pentru un personaj care a rămas la nivelul de intelect de sub patru clase primare. Așa că, oricât ne-am raporta la bazinul electoral al PSD-ului, la manipulările ce vin de aici, șansele Vioricăi sunt extrem de mici. Cred că până și pesediștii au realizat faptul că, votând cu un asemenea personaj la președinția României, ar bate un cui în plus la copârșeul în care e închis poporul ăsta de 30 de ani încoace. Pe de altă parte, alternativa pesediștilor la Viorica este una destul de tristă. Ceea ce adâncește și mai mult problema cu care se confruntă cel mai mare partid de stânga din România. Oferta venită dinspre ProRomânia și ALDE, Mircea Diaconu, nu este cu nimic mai brează decât cea pe care o au pesediștii în propria curte. Ba mai mult, la cum se prezintă astăzi candidatul Diaconu, candidatul Pro România-ALDE pare mai degrabă o gloabă mai leșinată decât însăși Viorica. N-am înțeles nici până la această oră ce-l recomandă pe Mircea Diaconu pentru a candida la o asemenea funcție sau ce l-ar putea face pe acesta președintele unei țări, fie ea și România. Dacă rememorez seria filmelor în care acest actor a jucat, nu pot decât să spun că Mircea Diaconu s-a remarcat prin interpretarea unor personaje cu un intelect extrem de redus, a unor indivizi proști, roluri pe care le-a jucat mai mult sau mai puțin bine. Mai mult, ca politician și ca europarlamentar român, Diaconu s-a remarcat prin... nimic, în afară de a comenta pe linia PSD-ALDE (împotriva românilor care protestau față de politica penală a guvernării) pe la televiziunile infractorilor. Atât în viața de zi cu zi, cât și în rolurile jucate, omul acesta a făcut ceea ce știe el mai bine, probabil ceea ce-l definește, și anume a făcut pe prostul. Iar cei care l-au "descoperit" ca fiind un candidat cu șanse reale pentru a ajunge președintele României nu cred că au mai mulți neuroni sub țeastă decât el. Iar pentru că așa vor Ponta și Tăriceanu, nu cred că este un argument suficient de solid să votezi cu Diaconu. Prin urmare, de ce ar vota cineva cu un astfel de personaj ilar? Probabil că stângii i-a scăpat, totuși, printre degete un candidat cu potențial. Pleșoianu, din punctul meu de vedere, ar fi avut mult mai multe șanse decât Viorica și Dăncilă la un loc, însă pentru a face o astfel de mutare trebuie să ai puțină minte. Deziderat cu care, prin partidele amintite, nu ne prea întâlnim la ora asta. Evident, din păcate pentru binele democrației o spun cu cea mai mare sinceritate. Magazin Sălăjean Inspectorii de muncă, în vizită la angajatorii din Sălaj. Amenzi și avertismente cu nemiluita Augusta Tesinschi Amenzi contravenționale și avertismente cu nemiluita. Cu asta s-au ales zeci de amatori din județ de la inspectorii din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Sălaj. Motivul? Nu au respectat legislația în vigoare în domeniile de competență: relații de muncă (RM) și securitate și sănătate în muncă (SSM). In cursul lunii august, în domeniul RM au fost controlați 57 de agenți economici, din care 27 au fost sancționați, aplicându-se 13 amenzi, în cuantum total de 81.300 de lei și 45 de avertismente. In urma controalelor, au fost depistate două persoane care munceau fără a avea întocmit contract individual de muncă, angajatorii fiind sancționați contravențional. Potrivit reprezentanților ITM Sălaj, încălcări ale prevederilor legale pentru care s-au aplicat amenzi se referă la: nerespectarea obligației de a ține evidența orelor de muncă prestate de către fiecare salariat; nerespectarea dispozițiilor privind garantarea în plată a salariului minim brut pe țară; nerespectarea prevederilor privind repausul săptămânal, nerespectarea obligației de eliberare a adeverinței de vechime la încetarea activității salariatului și utilizarea de către beneficiar a muncii cu zilieri în alte domenii de activitate decât cele prevăzute expres de lege. De asemenea, deficiențele constatate, pentru care inspectorii de muncă au aplicat avertismente sunt: nerespectarea dispozițiilor privind sărbătorile legale; nerespectarea prevederilor privind munca suplimentară, munca de noapte; nerespectarea obligației păstrării copiei contractului individual de muncă pentru salariații din locul de muncă respectiv; nerespectarea termenelor de transmitere a elementelor contractelor individuale de muncă respectiv a modificării acestora în registrul general de evidență al salariaților în format electronic; nerespectarea dispozițiilor articolul 33 (1) din Legea nr.153/2017 privind publicarea la sediu și pe site-ul autorității publice a listei tuturor funcțiilor; nerespectarea obligației de înregistrare în ordine cronologică a zilierilor in registrul de evidență și nerespectarea prevederilor legale privind munca cu zilieri minori. În domeniul SSM, amenzi de 11.000 de lei Conform sursei citate, în domeniul SSM au fost controlați 31 de agenți economici, aplicânduse două amenzi în valoare totală de 11.000 de lei pentru neprezentarea actelor solicitate în cadrul controlului, respectiv nerespectarea prevederilor legale privind comunicarea evenimentelor și 22 de avertismente. Deficiențele constatate și sancționate cu avertisment se referă la: neutilizarea de către lucrători a echipamentului individual de protecție; neefectuarea controlului medical la angajare și/sau periodic conform prevederilor H.G. nr.355/2007; lipsa evaluării riscurilor de accidentare și îmbolnăviri profesionale pentru toate locurile de muncă și a planului de prevenire și protecție și lipsa materialelor necesare informării și instruirii lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă. Noi cazuri de rujeolă în Sălaj Sălajul se află în topul județelor cu cele mai multe cazuri de rujeolă, locul II la nivel național. In ultima săptămână în județ au fost confirmate 11 noi cazuri de rujeolă. Potrivit Centrului Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile (CNSBT), în intervalul 9-13 spetembrie, la nivel național au fost raportate 54 de cazuri noi de rujeolă confirmate în nouă județe și municipiul București. Astfel, ultimele cazuri noi, confirmate au fost înregistrate în: Brașov - 26 de cazuri, Sălaj - 11 cazuri, municipiul București - șapte cazuri, Dolj - trei cazuri, Timiș - două cazuri, Covasna, Dâmbovița, Ialomița, Iași și Mureș - câte un caz. Numărul total de cazuri de rujeolă confirmate în România, raportate până la finalul săptămânii trecute a fost de 18.268, din care 64 de decese. Conform sursei menționate, cazurile de rujeolă raportate săptămânal au avut debutul în urmă cu 2 - 4 săptămâni, iar confirmarea și clasificarea unui caz durează în medie trei săptămâni. Cele mai multe cazuri s-au înregistrat de la începutul epidemiei la copiii nevaccinați. Rujeolă sau pojarul este o boală infecțioasă care adesea duce la complicații. Potrivit medicilor, din patru persoane care fac rujeolă una are nevoie de spitalizare. Pentru unul din 1.000 de bolnavi de rujeolă boala este mortală. ■ A. T.