Magazin Sălăjean, septembrie 2020 (Anul 25, nr. 158-179)

2020-09-21 / nr. 172

2 Luni 21 Septembrie 2020 Editorial Daniel Mureșan Alegeri, moneher! Zilele acestea, presa sălăjeană e plină de advertoriale și articole scrise de jurnaliști de casă, care au înmuiat penița obiectivității în cerneala ciolanului din comenzile electorale. Politicieni ce nu știu lega două vorbe și al căror IQ nu se lasă calculat, sunt semnatarii unor texte lungi și alambicate, unde mesajul este subtil, dar lipsește cu desăvârșire. La discuțiile provocate de aceste texte, candidații iau un aer grav, își pun mâna la tâmplă de parcă ar gândi, iar în final te bat pe umăr, spunând că totul va fi bine. După studii, doar 15 - 20% dintre cei ce activează pe facebook merg la vot. Doar că la candidați dă bine să ai unul sau două conturi pe facebook, unul chiar "oficial", de parcă celelalte ar fi "pirat". Aglomerația de pe facebook este motivată anul acesta de lipsa festivalurilor folclorice sau tot felul de tăieri de panglici, unde candidații se simțeau ca peștele în apă. Acolo erau celebrele chermeze unde ei erau mascați în țărani și de parcă se apropia halloween-ul, cu ținute incomplete pe burțile opulente. Toată campania locală e un mix de prost-gust și fandoseală ieftină, o fanfaronadă cu actori proști. Nu mă regăsesc în multele proiecte ce vor rămâne doar pe hârtie, nu candidez și nu susțin pe nimeni, nu mă interesează așa-zisele programe electorale ale candidaților. Nu scriu pentru bani sau glorie. Scriu pentru cititorii cu bun simț, pentru cei care aruncă ambalajul la coș, nu pe jos. Pentru cei care răspund la salut și pentru cei care nu scuipă pe stradă. Pentru cei care sunt prieteni cu apa și săpunul. Scriu precum gândesc, precum iubesc călătoriile și florile de vară, precum aștept dragostea în pragul inimii. Sunt doar un cetățean care poate doar din conștiință civică voi merge la vot, iar cu ștampila îmi voi alimenta furia pentru următorii patru ani. Marin Salaferm fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.stel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional: Editor: s.c. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Potrivit art. 2.05 și 2006 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactori: Augusta Teșinschi Daniel Săuca Florin Negoiță Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Secretariat Anca Bartha Tehnoredactare: Silviu Mocan Distribuție: Ștefan Bordeianu Tiparul executat la Tipografia “Garamond” Cluj Napoca Magazin Sălăjean Val de infectări cu Covid-19 în Sălaj Augusta Teșinschi 49 de cazuri noi de infectare Covid-19, dar și un deces, au fost raportate în județul Sălaj în weekend. Astfel, vineri -18 septembrie au fost raportate 19 cazuri; sâmbătă, 19 septembrie -18 cazuri și duminică, 20 septembrie -12 cazuri. De la începutul pandemiei, numărul total de cazuri confirmate în județ a ajuns la 589. Până în prezent, pe teritoriul României au fost confirmate 112.781 de cazuri de persoane infectate cu noul Coronavirus. De asemenea, 89.771 de pacienți au fost declarați vindecați. 1.231 de cazuri noi la nivel național , în urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 1.231 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS - CoV - 2, acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv. Până în prezent 4.435 de persoane diagnosticate cu infecție cu Covid-19 au decedat, în intervalul 19 septembrie, ora 10 - 20 septembrie, ora 10 au fost înregistrate 33 de decese (20 bărbați și 13 femei), ale unor pacienți infectați cu noul Coronavirus, internați în spitalele din: Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Botoșani, Călărași, Caraș-Severin, Constanța, Dolj, Galați, Gorj, Hunedoara, Iași, Maramureș, Mehedinți, Olt, Suceava, Timiș, Vrancea și Municipiul București. Dintre acestea, două decese au fost înregistrat la categoria de vârstă 50-59 ani, cinci decese la categoria de vârstă 60-69 ani, 14 decese la categoria de vârstă 70- 79 ani și 12 decese la categoria de peste 80 de ani. 32 dintre decesele înregistrate sunt ale unor pacienți care au prezentat comorbidități, iar pentru un pacient decedat nu au fost raportate comorbidități până în prezent. în unitățile sanitare de profil, numărul total de persoane internate cu Covid-19 este de 7.120. Dintre acestea, 470 sunt internate la ATI. Al 30-lea deces în Sălaj în cursul zilei de sâmbătă, 19 septembrie, în Sălaj a fost raportat al 30-lea deces înregistrat din cauza cornavirusului (deces 4.379 la nivel național). Este vorba despre o femeie în vârstă de 93 de ani, care a fost diagnosticată cu noul virus în 1 septembrie, iar în cursul zilei de vineri, 18 septembrie, a decedat. Femeia avea și alte afecțiuni. Autostrada Transilvania O firmă românească va construi tronsonul Nădășelu - Mihăești - Zimbor Florin Negoiță Contractul pentru proiectarea și execuția unui nou tronson al Autostrăzii Transilvania, dintre Nădășelu - Mihăiești - Zimbor va fi semnat în cursul acestei săptămâni la Cluj-Napoca, după cum a precizat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, în cadrul unei conferințe de presă desfășurată zilele trecute la Zalău. Lucian Bode a precizat că tronsonul va avea o lungime de 31 de kilometri, lucrarea urmând să fie realizată de UMB Bacău, aceeași care va construi și tronsonul Zimbor - Poarta Sălajului. "Avem șansa ca un antreprenor serios să lucreze, de anul viitor, pe cei 44 de kilometri de autostradă, între Nădășelu și Poarta Sălajului", a precizat Lucian Bode. Șeful Transporturilor a mai spus că, odată cu semnarea acestui contract vor fi în execuție 110 kilometri de autostradă, în diverse stadii, respectiv 67 de kilometri în proceduri de licitații, cu termen de depunere a ofertelor luna noiembrie. In categoria celor din urmă intră tronsoanele dintre Zalău și Nușfalău, cu Tunelul Meseș, respectiv cel dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș. Tunelul care va traversa Munții Meseș va avea o lungime de 2.890 de metri și va fi cel mai lung tunel rutier din România. Contractul de proiectare și execuție a tronsonului Nădășelu - Mihăiești - Zimbor are o valoare de 1,4 miliarde de lei și o durată de execuție de 36 de luni, din care 12 luni reprezintă perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuție a lucrărilor.