Magazin Sălăjean, septembrie 2021 (Anul 26, nr. 164-185)

2021-09-21 / nr. 178

2 Marți 21 Septembrie 2021 --—*.---------------------------------------- Editorial Adrian Secelean Fericirea e în noi în lume sunt necazuri. Există oameni care suferă de boli incurabile, există oameni care nu au ce pune pe masă, există oameni care nu au unde să își pună capul seara pe pernă și dorm afară în frig. Sunt oameni care deși merg la serviciu și câștigă bani pentru pâine, trăiesc de pe o zi pe alta. Și desigur, există oameni care au tot ce le trebuie, dar sunt nemulțumiți pentru că vor mai mult, pentru că nu au la fel de mult ca cei de lângă ei. Se zice că banii nu aduc fericirea, și bine se zice. Se zice că dragostea face omul fericit, asta până când apar certurile și neînțelegerile. Se zice că fericirea e ascunsă în lucrurile mărunte. De spus, se spun multe, dar hai să fim sinceri. Pe o scară de la 1 la 10, dacă ar fi să vă evaluați fericirea, cât de fericiți sunteți de fapt? Sunteți fericiți? Și poate că astăzi sunteți fericiți pentru că totul a mers bine. Dar puteți spune că sunteți fericiți atunci când afară plouă, când rămâneți fără bani, când vă lasă mașina în mijlocul drumului și nu vă sare nimeni în ajutor? Puteți spune că sunteți fericiți atunci când persoana pe care o iubiți vă respinge și cârdul bancar e gol? Dar când sunteți bolnavi, pe un pat de spital sau când facturile și datoriile se țin ca și scaiul de voi? Oamenii vor să fie fericiți, se prefac că sunt fericiți, încearcă să fie fericiți, au câteva momente de fericire, dar adevărul este că oamenii în marea majoritate a timpului nu sunt fericiți. Da, am văzut cu sutele fotografii de pe Instagram și Facebook cu fericirea unora și apoi mi-am pus o întrebare. Era aceea fericirea? Pentru că fericit ești în momentul în care chiar trăiești și știi ceva? în acel moment nu ai nevoie să te fotografiezi, nu ai nici timp pentru așa ceva. Pentru că în acel moment pur și simplu te bucuri de viață. Dragii mei, voi cei care îndrăzniți să visați la fericire, amintiți-vă de divinitate. De ce? Pentru că undeva printre toate aceste "se zice" există unul cât se poate de real. Acel "se spune că dragostea aduce fericirea". Da, fericirea se găsește în dragoste, dar nu în orice fel de dragoste, ci în dragostea pe care divinitatea o arată față de noi. De fapt, e destul de simplu, trebuie mers direct la sursă nu-i așa? Dacă vrei apă mergi la izvor. Dacă vrei fericire mergi la sursa fericirii, care este divinitatea. Oamenii fericiți au necazuri. Oamenii fericiți au zile proaste. Oamenii fericiți au căderi. Dar ei știu că fericirea lor este ancorată în dragostea lui Dumnezeu. Ei știu că bătăliile se poartă pe genunchi, că soarele răsare iarăși după noapte și că toate sunt trecătoare. Oamenii fericiți știu că inimile frânte sunt mai frumoase pentru că ele învață să lege răni, învață iubirea. Știți ceva? Oamenii fericiți privesc spre cer la sursa de fericire, la divinitate și își înnoiesc puterea. Vreți să fiți fericiți? Priviți cerul! Bărbat din Sâg, în trafic fără permis Un alt sălăjean, un bărbat în vârstă de 47 de ani, s-a ales, tot la finalul săptămânii trecute, cu dosar penal după ce a fost depistat în trafic, în localitatea Tusa - comuna Sâg, de polițiștii Secției 6 poliție Rurală Crasna, fără a poseda permis de conducere. "Polițiștii au întocmit dosar penal și continuă cercetările pentru comiterea infracțiunii de conducere fără permis", au precizat reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj. Augusta Teșinschi Magazin Sălăjean Lucrări de reabilitare și modernizare pe două tronsoane de drumuri județene Augusta Teșinschi Președintele Consiliului Județean (CJ) Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, și reprezentantul companiei Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj S.A. au semnat, vineri, 17 septembrie, contractele privind reabilitarea și modernizarea a două tronsoane de drumuri județene. Este vorba despre DJ 108A: Bogdana - Buciumi - Agrij - Românași (intersecție cu DN 1F), km 19+00 - 39+551 și DJ 109F: Fodora - DN 1C, km 0+00 - 0+837,60. DJ 108A își are originea în județul Cluj, în DN 1/E 60 și traversează județul Sălaj până la limita cu Maramureșul. Aproximativ 75 la sută din acest drum a fost deja reabilitat sau este în curs de modernizare cu fonduri nerambursabile, în cadrul POR 2007-2013, respectiv POR 2014- 2020, între anii 2012 și 2014, pe sectorul de drum ce leagă Bogdana de Românași au fost executate unele lucrări de reparații, însă, pe fondul degradărilor apărute în ultima perioadă în structura drumului, a podurilor, a sistemelor de scurgere a apelor și a semnalizării rutiere, o intervenție complexă pe întregul tronson, printr-o abordare unitară cu sectoarele deja modernizate, era absolut necesară. Contractul are o valoare totală de 69,4 milioane de lei, finanțarea pentru partea de proiectare fiind asigurată prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020, urmând ca pentru partea de execuție, administrația județeană să promoveze proiectul spre finanțare nerambursabilă în cadrul POR 2021-2027. Durata prestării serviciilor de proiectare și obținerea tuturor avizelor/acordurilor/autorizațiilor este de cinci luni, iar durata de execuție a lucrărilor este de 20 luni. Investiția prevede reabilitarea a 20,5 km de drum, construirea a 4,85 km de piste de biciclete și a 3,82 km de trotuare, amenajarea a 20 de stații de transport public și a cinci refugii, reabilitarea a cinci poduri, respectiv refacerea sau înlocuirea a 142 de podețe. Cu o valoare de 1,9 milioane de lei, contractul pentru tronsonul de 837,6 m din DJ 109 urmărește modernizarea structurii rutiere, creșterea siguranței traficului, colectarea și evacuarea dirijată a apelor pluviale, respectiv amenajarea intersecțiilor cu DN 1C și DJ 108E. Sectorul de drum are o structură rutieră din balast, care s-a degradat vizibil din cauza traficului greu și a lipsei dispozitivelor de colectare și scurgere a apelor pluviale. De asemenea, acostamentele din pământ nu sunt consolidate și nu au panta transversală corespunzătoare. Durata contractului este de 16 luni de la data semnării acestuia, finanțarea fiind asigurată de la bugetul județului. "Contractele semnate azi vin în completarea celorlalte investiții pe care le derulăm pentru a oferi cetățenilor o infrastructură dezvoltată în mod adecvat, modernă și durabilă, întreținută corespunzător, care să faciliteze o circulație sigură și eficientă și care să contribuie la dezvoltarea economică a Sălajului. Pentru DJ 109F, antreprenorul are la dispoziție 16 luni, însă am încredere că se va mobiliza astfel încât să finalizeze investiția într-un timp mai scurt: în ceea ce privește intervențiile pe sectorul din DJ 108A, acestea sunt cu atât mai importante dacă luăm în calcul posibilitatea construirii unui nod rutier la Românași, care va descărca traficul de pe Autostrada Transilvania spre Jibou/Baia Mare, respectiv Ciucea/Oradea", a precizat Dinu Iancu-Sălăjanu, președintele CJ Sălaj. A In Zalău. Continuă distribuirea ajutoarelor de la Uniunea Europeană Augusta Teșinschi în municipiul Zalău continuă distribuirea ajutoarelor de la Uniunea Europeană (UE) pentru persoanele încadrate în gradul de handicap grav cu asistent personal. Astfel, Primăria municipiului Zalău, prin Direcția de Asistență Socială (DAS), distribuie începând din această săptămână ajutoare de la UE, pe liste suplimentare, în limita stocului disponibil. Eligibile pentru aceste ajutoare sunt persoanele încadrate în gradul de handicap „grav cu asistent personal", beneficiari de indemnizație lunară sau asistent personal. Documentele necesare pentru ridicarea pachetelor sunt: acte de identitate și certificate de naștere ale copiilor - în original și copie după Certificatul de încadrare în gradul de handicap. Pachetele vor fi distribuite de luni până vineri, în intervalul orar 9-14, de la Punctul Termic nr. 38, situat pe strada Avram Iancu nr. 16. Pentru mai multe informații, persoanele interesate pot obține informații la numărul de telefon 0790 008 062.