Magazin Sălăjean, ianuarie 2022 (Anul 27, nr. 1-17)

2022-01-14 / nr. 8

Magazin Sălăjean Cărți, muzică și poezie de Ziua Culturii Naționale Momente muzicale, recitaluri, lectură, carte, idei culturale, acestea sunt ingredientele evenimentului „Cărți, muzică și poezie de Ziua Culturii Naționale”, program organizat jot de Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj. Răzvan Pop La eveniment au participat scriitori din cadrul Asociației Scriitorilor din Județul Sălaj și ai Cenaclului literar „Silvania": Daniel Săuca, Ion Pițoiu-Dragomir, Marcel Lucaciu, Alice Valeria Micu, Angela Maxim, loan Maria Oros, Carmen Ardelean, Florin Horvath, loan Vasile Bulgărean, dar și profesori și elevi de la Școala Populară de Arte și Meserii a CCAIS; Clasa canto clasic: prof. Sergiu Chirilă, eleva Tabita Romițan, elevul Claudiu Ilieș; Clasa pian: prof. Oxana Străistaru, eleva Diana Alexandra Popoviciu; Clasa pian: prof. Alexandru Chiroșca, elevul Darius David; Clasa vioară - prof. Florin Zaha, eleva Ștefana Ardelean. Evenimentul a cuprins și expoziții de carte organizate de Biblioteca Județeană Sălaj și Editura „Caiete Silvane", în sprijinul culturii „Este un moment simbolic de a marca această zi importantă pentru toți cei care lucrează în domeniul culturii. Mă bucur că au răspuns toate instituțiile de cultură locale și județene și, împreună, să avem parte de momente frumoase în cinstea acestei zile" a declarat managerul Centrului de Cultură și Artă Sălaj, Daniel Săuca, în deschiderea evenimentului. Prezent la eveniment, subprefectul județului Sălaj, Virgil Țurcaș, a subliniat importanța unor astfel de evenimente culturale și însemnătatea culturii pentru o societate dezvoltată, sănătoasă. Potrivit lui Virgil Țurcaș, această zi reprezintă și un bun prilej de a discuta problemele cu care se confruntă cultura, un domeniu grav afectat din cauza pandemiei. In opinia subprefectului, este nevoie de un efort comun pentru a sprijini cultura de care are nevoie întrega societate. Tot cu această ocazie, managerul Bibliotecii Județene „Ioniță Scipione Bădescu" Sălaj, Mariana Marian, a apreciat că nu trebuie să ne bucurăm de cultură doar cu ocazia Zilei Culturii Naționale, ci mult mai des. Versuri și muzică Au urmat apoi o serie de momente muzicale, toate interpretate de tineri elevi ai Școlii Populare de Arte și Meserii a Centrului de Cultură și Artă Sălaj, dar și lectura, creații literare ale scriitorilor sălăjeni. Evenimentul s-a încheiat cu un moment festiv și cu speranța unui an în care cultura să fie mai puțin afectată de criza sanitară. Partenerii evenimentului au fost Direcția Județeană de Cultură, Biblioteca Județeană „Ioniță Scipione Bădescu" Sălaj, Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Țara Silvaniei", Casa Municipală de Cultură Zalău, Asociația Scriitorilor din Județul Sălaj, Cenaclul literar „Silvania", Arhivele Naționale ale României - Serviciul Județean Sălaj. Sponsor: „Silvania" Șîmleu Silvaniei. Angajatori din Sălaj, amendați de inspectorii de muncă Amenzi de 30.000 de lei. Atât au primit din partea inspectorilor din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Sălaj mai mulți angajatori din județ. Augusta Tesinschi Sancțiunile au fost aplicate în cadrul tradiționalului control lunar, din luna decembrie, care a vizat relațiile de muncă, dar și sănătatea și securitatea în muncă a angajaților. în ceea ce privește domeniul relațiilor de muncă, inspectorii ITM Sălaj au verificat 58 de agenți economici, din care opt au fost sancționați, aplicânduse două amenzi, în cuantum total de 25.000 de lei, pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea parțială a măsurilor dispuse la controlul anterior, dar avertismente, în urma controalelor, a fost identificată o persoană care nu avea întocmit contract individual de muncă în formă scrisă, iar angajatorul a fost sancționat contravențional. Deficiențe constatate pentru care s-au aplicat avertismente au fost pentru: nerespectarea obligației de a ține evidența orelor de muncă prestate de către fiecare salariat; nerespectarea obligației păstrării copiei contractului individual de muncă pentru toți salariații din locul de muncă organizat; nerespectarea obligației de a scana codul QR de pe certificatul digital al Uniunii Europene, dar și pentru nerespectarea termenelor de transmitere a elementelor contractelor individuale de muncă, a suspendării, respectiv încetării acestora în registrul general de evidență a salariaților în format electronic. în ceea ce privește sănătatea și securitate în muncă, inspectorii instituției precizate au verificat 33 de agenți economici și au aplicat o amendă de 5.000 de lei pentru nerespectarea obligației de a pune la dispoziție, în termenul stabilit, documentele și informațiile solicitate, necesare controlului. De asemenea au mai fost aplicate avertismente, iar pentru toate deficiențele constatate în ambele domenii de competență au fost dispuse măsuri de remediere a acestora. Vineri 14 ianuarie 2022 ^ Medicii de familie din Sălaj, îndemnați să se implice în vaccinarea și testarea populației Nu toți medicii de familie din Sălaj sunt de acord să vaccineze împotriva COVID-19 în propriile cabinete. Autoritățile sanitare spălăjene le cer mai multă implicare în lupta împotriva virusului. Răzvan Pop „Medicii de familie au un rol foarte important în combaterea valului 5 al pandemiei de COVID-19, în condițiile în care în cabinele lor pot face vaccinarea, testarea și evaluarea pacienților. Le solicit pe această cale sprijinul și îi rog să fie parte din efortul nostru comun - autorități, structuri ale Ministerului de Interne și a celorlalți reprezentanți ai sistemului medical pentru a ajuta populația județului să treacă cu bine peste această nouă provocare", a declarat prefectul județului Sălaj, Dări Tomna, în cadrul unei întâlniri cu autoritățile responsabile de gestionarea pandemiei provocate de virsul SARS-CoV- 2. 50 de lei pentru fiecare test La rândul său, directorul Casei Județene de Asigurări de Sănătate Sălaj, Olga Stana, a precizat faptul că toți medicii de familie din județ au fost informați, miercuri, că pot realiza în cabinetele proprii sau la centrele de permanență, testarea cu teste antigen a pacienților care doresc acest lucru. „în prezent, 29 de medici de familie au contract cu CJAS Sălaj pentru vaccinarea anti- COVID în cabinetele proprii, aceștia urmând să încheie doar un act adițional la contract, pentru testarea antigen. Ceilalți medici de familie din județ pot încheia, la rândul lor, contracte pentru realizarea de teste anti-COVID pentru doritori. CJAS Sălaj decontează medicilor de familie 50 de lei pentru fiecare test antigen realizat", se arată într-un comunicat al Instituției Prefectului Sălaj. SALA ȘEDINȚE