Magazin Sălăjean, octombrie 2022 (Anul 27, nr. 183-203)

2022-10-10 / nr. 188

2 Luni 10 Octombrie 2022 I Dditorial Daniel Mureșan Bine ar fi să mă înșel! România, mereu surprinzătoare. Sau nu. Iată ce îi scria Caragiale lui Barbu Ștefănescu Delavrancea în anul 1907: Partidele politice, în sensul european al cuvântului, adică întemeiate pe tradițiune, pe interese vechi sau noi de clasă și prin urmare pe programe de principii și idei, nu există în România. Cele două așa numite partide istorice care alternează la putere, nu sunt, în realitate, decât două mari facțiuni, având fiecare, nu partizani, ci clientelă. Administrația compusă din două mari armate. Una stă la putere și se hrănește; alta așteaptă flămând în opoziție. Când cei hrăniți au devenit impotenți prin nutrire excesivă, iar cei flămânzi au ajuns la completă lu mină, încep tuburările de stradă... A căzut un guvern și a venit altul, îndată, toată administrația țării, și cea de Stat, și cea de județ, și cea comunală - de la prefecți și secretari generali de ministere, până la cel din urmă agent de poliție și până la moașa comunală - se înlocuiește,... pentru mai mare expeditivitate chiar pe cale telegrafică. O clientelă pleacă, alta vine, flămânzii trec la masă, sătuți la penitență. Așa se recrutează oligarhia care stăpânește țara românească. Nu este o oligarhie măcar statornică, de tradiție istorică, de bravură, de obligațiuni morale, de nobilitate, ori de merite; este o oligarhie mutabilă, de perpetuă premeneală, accesibilă oricui prin nimereală, prin loterie, prin aventură, îndrăzneală multă, lipsă de orice scrupule, renunțare la demnitate personală, la onoarea familiei, infamie chiar, dacă trebuie, și puțintel noroc - și cariera strălucită e gata. Oare s-a schimbat ceva? Da, s-a schimbat. Nu mai există alternanță la guvernare, există doar o coaliție, care e în tot și toate. Cred că și nenea Iancu ar fi invidios pe noi! Aproape niciun partid nu mai are o competiție internă corectă. Alegerile interne sunt o mascaradă, rezultatele fiind cunoscute dinainte. Lupta de conservare a politicienilor dinozaurizați e veche și nu dă semne de oboseală, politicienii vechi devenind tot mai opaci și mai răi. De ce? Fiindcă se cred vechili pe moșie, fiindcă și-au creat un sistem politic național bazat pe hoție și înșelătorie. Adică, evoluția de la Caragiale încoace o involuție. Toți au pupat "piața independenți". Distrugerea tuturor valorilor pe care s-a construit societatea românească (sau nu?) nu le mai îngăduie tinerilor să se raporteze la ele, posibil doar voalat critic și civic, protestele lor fiind doar exemple alternative utopice (?!) de viață. Modelele de emancipare ale comportamentului civic rămân la stadiul de deziderat, dorindu-se doar confortul vieții sociale și intime. Politicienii, vedetele media, afaceriștii dubioși, ofițerii acoperiți sau neacoperiți dau tonul unei falsități a prezentului și a viitorului, gândindu-se doar la viitorul tun sau la viitoarea pradă. Simțul public și responsabilitatea sunt aproape dispărute, schimarea neputând veni de la generații atrofiate și nomade. Un viitor sumbru. Dar altul nu avem. Bine ar fi să mă înșel! Magazin Sălăjean Se fac angajări! Sute de oferte de muncă pentru sălăjeni Augusta Tesinschi Peste 150 de locuri de muncă sunt disponibile în această perioadă în județul Sălaj. Oferta este valabilă prin intermediul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj. Cele mai multe locuri de muncă sunt pentru: muncitor necalificat la asamblarea și montarea pieselor - 33 de locuri, asistent maternal - 24 de locuri, tapițer - zece locuri, electromecanic - zece locuri, mecanic utilaj - zece locuri, operator la prelucrarea cauciucului - cinci locuri, ambalator manual - șase locuri, confectioner îmbrăcăminte - zece locuri, primitor/distribuitor - cinci locuri, strungar/operator CNC - trei locuri, dulgher - cinci locuri, conducător auto - patru locuri, electrician - patru locuri, lucrător comercial și vânzător - trei locuri, femeie de serviciu - trei locuri, animator socio-educativ - un loc și ingineri instalații - două locuri. Din cele 159 de locuri de muncă vacante declarate de angajatori la AJOFM, două sunt pentru persoane cu studii superioare, 155 sunt pentru persoane cu studii medii (asistent maternal, confecționer, dulgher, muncitor necalificat etc.) și pentru două locuri de muncă se cer minimum zece clase (operator spălător textile și muncitor necalificat). Ofertă de joburi europene Tot în această perioadă, angajatorii din Spațiul Economic European oferă, prin intermediul rețelei EURES România, 190 de joburi după cum urmează: Belgia - 95 de locuri de muncă pentru muncitor necalificat în agricultură; Finlanda - 52 de locuri de muncă pentru sudor, muncitor necalificat - culegător de fructe de pădure, alte fructe și legume; Polonia - 15 locuri de muncă pentru muncitor depozit - operator stivuitor, asistent producție și operator mașina CNC (pentru candidații fără experiență se oferă training). Malta -12 locuri pentru ajutor bucătar, bucătar - șef, ospătar, tester manual QA, inginer, măcelar, inginer constructor, proiectant CAD, farmacist și inginer servicii IT; Norvegia - opt locuri de muncă pentru zidar, faianțat, farmacist, șlefuitor sticlă și sticlar - artizan sticlă; Danemarca - cinci locuri de muncă pentru izolator, montator schele, instalator țevi, alpinist utilitar, vopsitor industrial și Slovenia - trei locuri de muncă pentru muncitor producție. Persoanele interesate să ocupe un loc de muncă în Spațiul Economic European pot consulta ofertele accesând www.anofm.ro/EURES sau se pot adresa la sediul AJOFM Sălaj. A îngrijorător. Drogurile, tot mai prezente în Sălaj Adrian Lungu Polițiștii au descoperit asupra unui zălăuan un pachet cu substanțe de forma unor cristale, despre care autoritățile cred că sunt droguri. Bărbatul este cercetat penal și riscă închisoarea dacă va fi găsit vinovat. Polițiștii Biroului Rutier Zalău au depistat în trafic un tânăr din Zalău care avea asupra sa substanțe susceptibile de a produce efecte psihoactive. Totul s-a petrecut în seara zilei de vineri, în jurul orei 22, pe drumul național 1F, la intrarea în municipiul Zalău, când polițiștii au oprit în trafic un autoturism. La volanul acestuia a fost identificat un tânăr de 26 de ani din municipiu. Polițiștii au observat că șoferul avea pupilele dilatate, astfel că l- au testat cu aparatul drug test, rezultatul fiind negativ. La controlul corporal efectuat, asupra tânărului a fost descoperit un plic transparent din plastic, cu închidere de tip „zip-lock", care conținea o substanță solidă albă sub formă de cristale, susceptibilă de a produce efecte psihoactive, în cauză, cu sprijinul polițiștilor Serviciului de Combatere a Criminalității Organizate Sălaj, a fost întocmit dosar penal pentru efectuarea de operațiuni cu produse susceptibile de a produce efecte psihoactive. Accident în Zalău Doi zălăuani, loviți pe trecerea de pietoni Augusta Teșinschi Un accident de arculație, soldat cu rănirea a două persoane, a avut loc la finalul săptămânii trecute în municipiul Zalău. Din primele verificări realizate de polițiști a reieșit că un bărbat în vârstă de 67 de ani din Zalău, în timp ce conducea un autoturism pe strada Crișan, a accidentat doi pietoni angajați în traversarea străzii pe trecerea pentru pietoni, marcată și semnalizată corespunzător. In urma accidentului un bărbat în vârstă de 54 de ani și o femeie în vârstă de 55 de ani, ambii din Zalău, au suferit leziuni și au fost transportați cu ambulanța la spital pentru îngrijiri medicale. Șoferul a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ. Polițiștii continuă cercetările în cadrul unui dosar penal pentru vătămare corporală din culpă pentru a stabili cu exactitate, cauza și împrejurările producerii accidentului.