Magazin Sălăjean, octombrie 2022 (Anul 27, nr. 183-203)

2022-10-19 / nr. 195

Magazin Sălăjean Vin vremuri grele? Sălăjenii, îndemnați să fie chibzuiți Adrian Lungu Prețul tot mai mare al energiei, în special al gazelor și energiei electrice, teama de facturile pentru energia consumată în perioada iernii, dar și problemele privind tarifarea și contractarea energiei au fost câteva din temele abordate ieri în cadrul ședinței Comitetului Consultativ de Dialog Civic, ședință la care au luat parte reprezentanții persoanelor vârstnice din județ și oficialii Instituției Prefectului Sălaj. O parte din reprezentanții pensionarilor au solicitat explicații privind scumpirea energiei din ultimul an, tarifarea, problemele apărute, dar și modalitatea de soluționare a unor astfel de probleme, în cadrul ședinței le-au fost prezentate măsurile concrete de sprijin oferite de guvern, măsuri prevăzute de legislația în vigoare, inclusiv tarife plafonate pentru anumite tipuri de consumatori, dar și alte modalități de sprijin. Prefectul județului Sălaj, Dări Tomna, le-a explicat celor prezenți că traversăm o perioadă dificilă din punct de vedere energetic, problemă cauzată, în opinia sa, în primul rând de războiul din Ucraina. „Să nu uitați de măsurile guvernamentale de plafonare a prețurilor la energia electrică și gazele naturale. Din păcate, aceste ajutoare nu reprezintă soluția la criza energetică și la situația geopolitică, nu vor opri războiul. Facturile vor veni și de acum înainte. Ce vă recomand? Raționalizarea consumului și asta fac deja instituțiile publice, asta face toată lumea. Anul acesta am avut acces și am putut cumpăra și lemne de foc, încă nu au fost sesizări. Este greu să vă spun ce urmează în decembrie sau ianuarie? Eu apelez la rațiunea tuturor, consumul pentru această perioadă care este în fața noastră să fie foarte bine gândit", a punctat Dări Torna. Dosarul personal al salariatului - o obligație a angajatorului Angajatorii care au încadrat sau care încadrează personal în baza unui contract individual de muncă au obligația de a întocmi un dosar personal pentru fiecare salariat. Augusta Tesinschi După cum au explicat reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Sălaj, dosarul personal al salariatului trebuie păstrat la sediul angajatorului și trebuie prezentat inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora. Dosarul cuprinde toate datele și informațiile necesare pentru derularea raportului de muncă. Un astfel de dosar trebuie să cuprindă: actele necesare angajării - copie de buletin/carte de identitate/pașaport sau dovada de rezidență, avizul medicului de medicina muncii - fișa de aptitudini, xerocopii după actele de stare civilă (certificat de naștere, certificat de căsătorie sau hotărâre de divorț), copie după diploma de absolvire a ultimei instituții de învățământ sau alte diplome și documente de specializare și calificare, CV-ul prezentat pentru angajare, contractul individual de muncă (împreună cu fișa postului și oferta de angajare raportul de evaluare conform criteriilor stabilite), actele referitoare la modificarea - suspendarea și încetarea contractului individual de muncă (acte adiționale și decizii care să justifice orice modificare efectuată în Registrul General de Evidență a Salariaților, însoțite de cererile angajatului care să justifice aceste modificări (acolo unde este cazul), inclusiv actul de încetare a raportului de muncă, când este cazul. Alte documente pe care angajatorul le consideră relevante Dosarul mai trebuie să cuprindă și alte documente care, în funcție de specificul activității, angajatorul le consideră relevante pentru derularea în bune condiții a raportului de muncă. Este vorba despre cererile angajatului de efectuare a zilelor de concediu de odihnă sau fără plată, declarație pe propria răspundere privind persoanele aflate în întreținere pentru acordarea deducerii personale, declarație privind funcția de bază, extras bancar pentru contul în care urmează să fie virat salariul, certificat de cazier judiciar, copie după permisul de conducere, procese verbale de primire a bunurilor companiei pe care le utilizează (telefon mobil, laptop, automobil). Toate documentele din dosarul personal sunt importante deoarece ele certifică legalitatea și corectitudinea completărilor și mențiunilor din Revisal. "La încetarea activității, angajatorii au obligația să îi elibereze salariatului o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata acesteia, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registru", au precizat reprezentanții ITM Sălaj. Miercuri 19 Ocombrie 2022 ^ Dosare penale pentru doi patroni din Jibou. Au ținut la sediul firmelor ulei uzat Patronii de la două serviceuri auto din Jibou sau ales cu dosare penale și sunt cercetați de oamenii legii. Motivul? Nu au protejat mediul. Polițiștii Biroului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj au descoperit la sediile a două societăți comerciale din Jibou cantități de ulei uzat, 150, respectiv 60 de litri. Administratorii celor două firme din Jibou nu au respectat legislația în vigoare, mai exact nu aveau încheiate contracte cu firme autorizate care să preia și să elimine ecologic uleiul ars. "în ambele situații, polițiștii continuă cercetările pentru comiterea infracțiunii prevăzute de articolul 98 din Ordonanța de Urgență 195/2005 privind protecția mediului, respectiv reluarea măsurilor de eliminare totală a substanțelor sau preparatelor periculoase care au devenit deșeuri", au precizat reprezentanții Inspectoratului de Poliție Sălaj. ■ A.T.