Magazin, ianuarie-iunie 1987 (Anul 30, nr. 1-26)

1987-01-03 / nr. 1

ClD % ав [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] к [UNK]авиа вмиаивии Nr. 1 (1525) din 3 ianuarie 1987 Tradiționalul început de an este pentru noi toți cei care ne desfășurăm activitatea in Institutul Central de Chimie un minunat prilej de a ne exprima, cu adine respect și recunoștință, cu ocazia aniversării zilei sale de naștere, cele mai alese sentimente față de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, prim viceprim-ministru al guvernului, președintele Consiliului Național al Științei și Invățămîntului, personalitate științifică marcantă a lumii contemporane, strălucit reprezentant al României în rândul marilor valori ale umanității. Alături de cel mai iubit fiu al națiunii noastre, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele României socialiste, arhitectul strălucit al României moderne, patriotul înflăcărat și revoluționarul a cărui clarvăzătoare ginjire teoretică și practică a dinamizat virtuțile acestei epoci de mare strălucire, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, și-a dăruit întreaga sa viață și activitate progresului continuu al patriei noastre. Om de știință de prestigiu internațional, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu ne oferă un inalt exemplu de patriotism și de muncă fără preget, închinate partidului și poporului, științei și culturii, construirii socialismului și comunismului, promovării păcii în întreaga lume. Dotată cu o nestinsă sete de cunoaștere, cu o profundă perseverență și încredere in disponibilitățile capacității creatoare ale poporului, tovarășa Elena Ceaușescu a luptat cu consecvență și dăruire pentru afirmarea și consolidarea rolului primordial al științei in dezvoltarea societății, ceea ce a condus la formarea unui puternic detașament de cercetători științifici in toate domeniile, participând cu înaltă rigoare științifică, activ și permanent la dezvoltarea multilaterală, economico-socială a patriei. Suntem mindri de faptul că cercetarea chimică, prin toate unitățile de specialitate ale Institutului Central de Chimie, a beneficiat continuu și beneficiază și în prezent de sprijinul, îndrumarea și coordonarea directă, de înaltă competență, a tovarășei academician Elena Ceaușescu, președintele Consiliului Național al Științei și învățământului. Ca urmare a indicațiilor primite și îndrumării permanente de care ne bucurăm, activitatea Institutului Central de Chimie este orientată concret pe cele mai actuale direcții care interesează economia națională, înscriindu-se astfel în dinamica dezvoltării prevăzute în documentele de partid pe perioada 1986—1990, cu încadrarea în tendințele mondiale generale privind perspectiva științifică și tehnologică in toate domeniile de activitate specifice tehnicilor moderne. Din orientările și direcțiile activității de cercetare din chimie și petrochimie in perioada 1986—1990 ce au luat naștere prin grija și atenta îndrumare a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu menționăm : adincirea proceselor de prelucrare și valorificare eficientă a țițeiului ; chimizarea avansată a gazului metan și a altor materii prime (sare, minereuri sărace, gudroane de cocserie, plante medicinale ș.a.) ; dezvoltarea chimiei fine ; elaborarea de tehnologii neconvenționale ; obținerea de materii prime petrochimice și combustibili din surse nepetroliere ; valorificarea energetică și chimică a biomasei ; realizarea de sortimente superioare în industria de anvelope, articole tehnice din cauciuc, mase plastice prelucrate, fire și fibre chimice ; diversificarea producției de substanțe pure, extrapure, de materiale pentru electrotehnică și electronică ; dezvoltarea mai accentuată a producției de medicamente, coloranți și pigmenți organici pe bază de materii prime din țară ; realizarea unei game largi de produse de mic tonaj cu valoare ridicată la export ; valorificarea materialelor recuperabile și refolosibile. O direcție permanentă de activitate, reafirmată pregnant de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu și la recenta Plenară a Consiliului Național pentru Știință și învățămint o constituie — cu pondere deosebită în activitatea specialiștilor din cadrul Institutului Central de Chimie — participarea la acțiunile prevăzute în programele de modernizare a proceselor de producție, realizarea unor tehnologii de vîrf competitive pe plan mondial, exigențe fierbinți ale cercetării noastre științifice. In anul 1986 s-au obținut rezultate importante in activitatea de cercetare. Astfel, în vederea reducerii importului, s-au introdus în fabricație produse ca tananți sintetici, ulei sulfatat, naftenat complex, derivați esterici pentru industria cosmetică, vopsele emulsionate pe bază de diferiți polimeri, cerneluri poligrafice de calitate superioară, aditivi pentru uleiuri emulsionabile, uleiuri frigorifice ,speciale, diagrame electrosensibile pentru industria constructoare de mașini, produse fotosensibile și reactivi foto, agenți de prelucrare a materialelor plastice și elastomerilor, anvelope pentru utilizări speciale și altele. Din produsele realizate pe bază de tehnologii proprii mai menționăm : lacuri, adezivi și rășini electroizolante ; rășini epoxidice modificate ; polistiren de uz electronic ; monoxid de siliciu ; oxiclorură de fosfor de puritate E.G. ; emailuri alchido-melaminice; spume poliuretanice flexibile, aliaje din poliolefine pentru construcția de autoturisme ; aliaje de aluminiu pentru electrotehnică ; medicamente și produse farmaceutice din plante medicinale ; fibre a rilice cu caracter antistatic ; fibre PNA l intru blănuri , monomeri cu grupe polare pentru fibre acrilice... Anul 1986 consemnează mai multe evenimente editoriale remarcate de opinia științifică internațională privind opera de înaltă valoare științifică a tovarășei academician Elena Ceaușescu, a cărei activitate prodigioasă și multilaterală in domeniul cercetării și concepției organizatorice aplicate in sistemul de cercetare științifică și de învățămint, în strînsă corelare cu programele de dezvoltare a economiei naționale, se bucură de cea mai caldă prețuire atît in țară, cit și peste hotare. în acest sens, evidențiem faptul că în luna noiembrie a avut loc la Bratislava, sub egida Academiei Slovace de Științe, intr-un cadru festiv, lansarea volumului ,,Noi cercetări in domeniul compușilor macromoleculari“. In prefața semnată de prof. Anton Blazel, membru al Academiei Slovace de Științe și rectorul Institutului Politehnic din Bratislava, se fac aprecieri elogioase asupra aspectelor teoretice și practice, a rezultatelor originale în special in domeniul elastomerilor, subliniindu-se că se poate afirma cu deplină îndreptățire că în România există o puternică bază științifică pentru chimia elastomerilor, lucrarea prezentată constituind un îndreptar de mare valoare la utilizarea polimerilor in diferite domenii tehnice. Tot in anul 1986 a apărut, în R.P.D. Coreeană volumul „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului“. In prefața acestuia, semnată de profesorul Kim Jong Ho, precum și în prefața la ediția coreeană a Volumului „Noi cercetări în domeniul compușilor macromoleculari“, semnată de profesorul Ok Ci Hun, se subliniază valoarea lucrărilor din punct de vedere științific, o dată cu aprecierea activității laborioase de cercetare, a nivelului rezultatelor obținute, a soluțiilor indicate pentru realizarea polimerilor și utilizarea acestora în tehnica modernă. In limba italiană a fost editat volumul „Cercetări in chimia și tehnologia polimerilor“, al patrulea din seria lucrărilor consacrate chimiei macromoleculare, care a fost prezentat de profesorul Renato Ugo de la Universitatea de studii din Milano. Acesta apreciază in mod deosebit personalitatea științifică a tovarășei academician Elena Ceaușescu, susținător consecvent al științei dedicate țelurilor umaniste, și subliniază că lucrarea contribuie la cunoașterea și mai buna comunicare intre oamenii de știință din cele două țări. Noul volum apărut în limba elenă „Cercetări in chimia și tehnologia polimerilor“ a întrunit, de asemenea, aprecieri deosebite și au fost adresate felicitări și mulțumiri tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, pentru statornica și substanțiala prezență cu care onorează viața științifică din Grecia. La aniversarea zilei de naștere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, toți cei care lucrează în chimie și petrochimie exprimă omagiul lor personalității științifice și politice proeminente care desfășoară o vastă și neobosită activitate pentru dezvoltarea și promovarea științei și tehnologiei ca instrument al progresului social și, o dată cu angajamentul de a acționa cu toată capacitatea de care dispun, cu pasiune și dăruire pentru realizarea sarcinilor care le revin, ii doresc multă sănătate, succese noi și tot mai mari pentru infăptuirea mărețelor obiective ale politicii partidului și statului nostru și ii adresează tradiționala urare „La mulți ani !“. MARIA IONESCU director general. Institutul Central de Chimie STRĂLUCITĂ CONTRIBUȚIE la Înflorirea creației ȘTIINȚIFICE ORIGINALE PROMOTOR CONSECVENT AL PROGRESULUI TEHNIC Am pășit în Noul An, de intens efort creativ al întregii economii românești, angajați plenar în prioritățile dezvoltării intensive a țării. Actuala etapă a revoluției tehnico-științifice și noua revoluție agrară cer, așa cum sublinia secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, o contribuție mai fermă și promptă a cercetării și tuturor ramurilor științei la creșterea productivității muncii, calității și eficienței în toate domeniile de activitate. La început de an și de mobilizatoare perspective, omagieri cu caldă mândrie și cele mai sincere urări de sănătate, viață lungă și putere de muncă, personalitatea de excepție a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, om de știință de prestigiu internațional, de a cărei activitate științifică și organizatorică, de îndrumare și afirmare a noului, se leagă indisolubil progresele fără precedent ale cercetării științifice românești. Realizarea de noi mijloace ale tehnicii de calcul și promovarea largă a informaticii in industrie, agricultură, știință și educație se asociază acestei etape, de cind tovarășa Elena Ceaușescu îndrumă în mod nemijlocit știința, cercetarea și invățămintul. Răspunzînd cerințelor de înfăptuire a obiectivelor din Programele prioritare ale economiei naționale, cercetătorii și ceilalți specialiști din Institutul de cercetare științifică și inginerie tehnologică pentru tehnica de calcul și informatică au dezvoltat noi echipamente de calcul, microcalculatoare pentru condiții grele de utilizare, sisteme complexe, rețele de calculatoare, noi limbaje de programare, mijloace ale inteligenței artificiale și sisteme expert, sisteme de operare, sisteme pentru proiectarea asistată de calculator, conducerea proceselor de producție și control nedistructiv al produselor, asistarea deciziei, instruire asistată de calculator. Au fost finalizate în premieră națională sisteme pentru avertizare meteorologică și hidrologică, inclusiv legăturile internaționale prin calculator cu centrele din Sofia și Budapesta, sisteme de control nedistructiv, sisteme de prelucrare a imaginilor in cadrul unor fructuoase cooperări cu alte unități din cercetare și producție. Exemplu de dăruire fără preget a neobositei activități științifice și politice pentru progresul și înflorirea patriei socialiste, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu constituie pentru noi, cei care lucrăm în domeniile tehnicii de calcul și informaticii, imaginea vie a spiritului revoluționar în știință și cercetare. Cu acest prilej sărbătoresc, facem mărturisirea de credință că anul 1987 poate și trebuie să însemne pentru noi nu numai continuarea unor cercetări începute, ci și un adevărat salt calitativ, atît în modernizarea propriei activități, cit mai ales în implicarea noastră în modernizarea proceselor de producție, ale celor de cercetare și de aplicare rapidă a rezultatelor în economie. Noilor îndemnuri cuprinse in Mesajul de Anul Nou al tovarășului Nicolae Ceaușescu, le vom răspunde cu faptele noastre de muncă, cu întreaga capacitate de creație științifică și tehnologică din institutul nostru. Ing. NICOLAE BADEA-DINCA director adjunct științific, Institutul de cercetare științifică și inginerie tehnologică pentru tehnica de calcul și informatică