Magazin, ianuarie-iunie 2009 (Anul 52, nr. 1-25)

2009-03-26 / nr. 12

SERIE NOUĂ - 928 • ANUL LII • 26 MARTIE 2009 • 5948427 000058 12 Consumul excesiv de carne roșie DUCE LA ORBIRE! studiu capabil să-i îngrijoreze pe amatorii de mici și grătare, ca și pe cei convinși că leguma ideală e... carnea de porc, a fost dat publicității recent, de către specialiștii de la Universitatea Melbourne. Potrivit acestui studiu, cei care consumă de peste opt ori pe săptămână carne roșie sunt cu 50% mai predispuși riscului de a suferi de degenerare maculară, una dintre principalele cauze ale orbirii pentru milioane de oameni din lumea întreagă. Vestea bună e că dimpotrivă, consumul de carne de pui, fie gătită, fie la grătar, de cel puțin trei ori pe săptămână, reduce la mai puțin de jumătate acest risc. Degenerarea maculară afectează mai ales persoanele trecute de 50 de ani și pentru nouă din zece bolnavi, adică aceia care suferă pe forma „uscată” a maladiei, nu se cunoaște nici un tratament. După ce au examinat dieta a peste Ô.7130 persoane cu vârste cuprinse între 58 și 69 de ani, cercetătorii australieni au comparat rezultatele cu incidența afecțiunii oculare, ajungând la concluzia că oamenii care consumă de zece ori pe săptămână carne roșie, în diferite forme, sunt cu 47% mai predispuși a se îmbolnăvi de degenerare maculară. Savanții sunt de părere că în carnea roșie se găsesc nivele ridicate de compuși chimici care au efecte nocive asupra retinei. 1р [UNK] [UNK]дой ■ Când este o chestiune de bani, toată lumea este de aceeași religie. Voltaire я Recunoaște pe prost în cel ce râde într-una și pe fățarnic în cel care nu râde niciodată. Charles Baudelaire ■ Un prieten adevărat te prinde de mână și îți atinge inima. Gabriel Garcia Marquez SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Anul în care Europa a înghețat Un agresor al copiilor: OREIONUL PĂDURI IN CER Dacă în urmă cu câteva decenii omenirea tremura de spaima unui conflict nuclear, ultimii ani au pus-o în fața unui alt pericol, mult mai palpabil: poluarea. Anual, cantități uriașe de gaze nocive și substanțe reziduale sunt deversate în atmoferă, amenințând nu doar existența florei și faunei ci, într-un viitor nu tocmai îndepărtat, a înseși ființei umane. Printre soluțiile oferite se numără și una care, deși pare de domeniul science-fiction ar putea deveni curând realitate. Ahitecți vizionari au imaginat o structura revoluționara pentru a combate încălzirea globală: o padure de arbori cu frunzele veșnic verzi, suspendata la peste o sută de metri înălțime. Ineditul „zgârienori” va putea găzdui până la 400 de brazi, pini sau molizi, în încercarea de a absorbi substanțele poluante periculoase și să convertească dioxidul de carbon în oxigen. CO2 Scraper aduce muntele lângă fabrici și uzine Cei care au pus la punct acest ambițios proiect, premiat la expozițiile de inventica din Europa și America de Nord, susțin că dispozitivul, numit CO. Scraper, va trebui construit in preajma fabricilor care degajă emisii poluante și a altor surse majore de poluare, pentru a curăța aerul. Structura pe care urmează să fie plantata „pădurea din cer” va fi construită din beton armat și va avea o înălțime de 135 metri, filtrând aerul de la mare distanță de sol. Pentru a asigura dezvoltarea copacilor, platforma, acoperită cu un strat gros de pământ, va fi aprovizionată cu apă și nutrienți prin intermediul unui sistem de pompare asigurat de celule fotovoltaice. Inițiativa aparține companiei californiene Nectar Product Development și se speră că adoptarea ei, la scară largă, va reprezenta, la propriu și la figurat, o gură de oxigen absolut necesară pentru o planetă tot mai sufocată, mai ales în condițiile în care climatologii avertizează că, din cauza poluării, temperatura medie globală va crește în următoarele decenii cu 4 grade Celsius iar ghețarii antarctici se topesc într-un ritm alarmant. „CO Scraper va fi o construcție de largi dimensiuni, capabilă să suporte între două și patru sute de arbori maturi. Aceștia vor absorbi poluanții potențial periculoși și vor converti dioxidul de carbon, cauza primordială a încălzirii globale, în oxigen. Singura sursă exterioară necesară va fi electricitatea pentru punerea în funcțiune a unui ascensor ce va fi folosit de personalul de întreținere a pădurii suspendate”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei californiene; în plus, structura va oferi beneficii imediate oamenilor și animalelor din vecinătatea sa, asigurând umbră și răcoare, asemenea unei păduri, pentru cea mai mare parte a zilei. Aerul din preajmă va fi răcit, pe perioada verilor ce se anunță tot mai caniculare, grație arborilor cu frunza veșnic verde. „CO Scraper ar fi o modalitate salutară de a amplasa copaci în locuri unde în mod normal acestora le-ar fi greu, dacă nu chiar imposibil, să se dezvolte, ca de pildă în prejma fabricilor și uzinelor, a drumurilor și chiar a zonelor urbane dens populate. Ideea este de a realiza o structură care să ocupe, la nivelul solului cât mai puțin spațiu”, spune Joep Meijer, fondator al organizației ecologiste Right environment. Managerul companiei Nectar, Yutaka Kazamaki a ținut să atragă atenția că, „deși acum economia reprezintă un subiect fierbinte, la care întreaga omenire se raportează, chestiunea încălzirii globale nu trebuie neglijată. Necesitatea de a lua în calcul toate soluțiile existente, provocările economice și de mediu care ne stau în față, este acum mai mare ca niciodată”. SUDOKI jocul săptămânii:1 12 3 6î! >A 1«12> 1 !I 8pÉ s ТО 1 69 9 5P Ü 13 11 2 l" a ! !63 £ 1 ъ 4 58 7 lm7 Y 2 71T3 5 ! h6 9 17 8 2i_L8 3 AriiL _4_9 Rubrică realizată de CONSTANTIN GÂDEA Soluția în numărul viitor