Magazin, iulie-decembrie 2011 (Anul 54, nr. 27-52)

2011-10-20 / nr. 42

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Când teologii colaborează cu ciberneticienii Astăzi, toată lumea știe că Biblia este formată din două părți - Vechiul și Noul Testament. Cea mai mare parte a Vechiului Testament a fost scrisă în ebraică, restul fiind scris în aramaică, limba pe care a vorbit-o și Iisus, Biblioteca Județeană Teotronico - robotul virtuoz Tehnologia robotică evolulează rapid și performanțele cu care ea se poate lăuda nu aparțin doar savanților niponi, ci și celor de alte naționalități. Și poate era și firesc ca, după robotul coafor sau cel matematician, robotul virtuoz să fie inventat într-o țară care a dat lumii mari muzicieni. Teatronico, pentru că așa se numește cel mai iscusit robot-muzician din lume, a fost inventat de italianul Matteo Suzzi, care a muncit timp de patru ani pentru a crea acestă minune tehnologică. Având 19 degete inventatorul lui a calculat că o asemenea „dotare” specială îi va permite robotului să execute la pian chiar și cele mai dificile lucrări - Teotronica poate cânta mai rapid decât orice pianist uman Dispunând de mai multe camere video, instalate la nivelul „ochilor”, robotul poate vedea și interacționa cu cei din jurul său. Suzzi, un tânăr inginer din Imota, în vârstă de 34 de ani, spune că a fost întotdeauna pasionat de robotică și, în egală măsură, de muzică, părinții săi dorind chiar să-l facă pianist: „Robotul meu poate interpreta orice notă și orice compoziție. Mâna lui dreaptă acoperă linia melodică, în vreme ce mâna stângă, la care are și un deget în plus, acoperă notele joase. Faptul că are de aproape două ori mai multe degete decât un pianist uman și că poate exercita o presiune mai mare asupra clapelor îi conferă o viteză și o acuratețe extraordinare”, explică inginerul italian de pe planetă. El poate, de asemenea, cânta cu vocea și se poate acompania la tobă, pentru a crea melodii complexe. m Nicolae Iorga ■ Câte milioane de vorbe ai spus tu în viața ta! Ai spus toate vorbele care sunt în Shakespeare, în Goethe și în Kant Numai că le -ai combinat altfel. ■ Temnița cea mai de temut e aceea în care te simți bine. G. Ibrăileanu V i %■ Jb Jocul cu RADIAȚIILE Calculatorul mărturisește: CINE A SCRIS BIBLIA? Considerată „cartea de căpătâi a omenirii” și recunoscută ca atare de trei mari religii - iudaismul, creștinismul și islamismul, Biblia a constituit de-a lungul veacurilor, nu doar un punct de referință, din punct de vedere moral și spiritual, ci și o taină de nepătruns pentru pământeni, taină legată de o întrebare fundamentală pe care aceștia și-au pus-o, a fost Biblia inspirată de Dumnezeu și dictată unor „aleși” sau a constituit mai degrabă, opera colectivă a unor teologi unși cu toate aripile, în vreme ce Noul Testament a fost scris, inițial, în greaca veche. Cele mai vechi texte din Vechiul Testament au fost găsite în peșterile din apropierea Mării Moarte, ele fiind numite generic „manuscrisele de la Qumran”. Descoperite între 1947 și 1956, acestea datează din 200 î.Hr. - 70 d.Hr. și conțin importante fragmente din Vechiul Testament, dar până la ora actuală nu s-a putut preciza cine este resposabil de redactarea lor. Noul Testament a fost realizat între anii 45 — 95 d.Hr. și se pare că autorii lui ar fi fost martori la evenimentele descrise, ca de pildă Sf Ioan. Până acum însă nimeni nu a putut stabili cu precizie cine și când a scris, de fapt, versetele biblice. Dar această dilemă își va găsi, se pare, în curând rezolvarea, grație unui program de calculator capabil să pună într-o lumină cu totul nouă sursele diverselor texte religioase care compun „Cartea Cărților”. Cei care speră să reușească descifrarea enigmei biblice sunt specialiști în studiul prestigioasei lucrări și ciberneticieni, care au creat un algoritm menit să analizeze stilurile literare folosite la redactarea diverselor secțiuni ale cărții, este vorba de un anume autor - să nu uităm că Biblia a fost alcătuită cu mii de ani în urmă - programul poate stabili dacă un pasaj a fost scris de o singură persoană sau reprezintă o lucrare colectivă ori o compilație. Programul poate detecta chiar și punctul anume în care textul a fost „preluat” de un alt autor. De pildă, mulți teologi consideră că Tora, primele cinci cărți din Biblie, ar fi fost scrise de un singur om, anume legendarul Moise. Alți experți insistă însă că ele au avut mai mulți autori. Programul de computer pus la punct de experții israelieni va rezolva enigma, procesând modul în care substantivele și atributele sunt utilizate în cadrul diferitelor pasaje, fapt care va releva dacă materialul aparține unui singur om sau mai multor autori, cu o cultură diferită. Cercetătorii, conduși de prof. Nahum Dershowitz de la Școala de Științe Cibernetice Blavatnik a Universității Tel Aviv, și-au testat softul „alimentându-l” cu pasaje disparate din cărțile lui Ieremia și Iezemiel și cerându-i computerului să le rearanjeze. Aparatul a reușit acest lucru cu o acuratețe de 99%, examinând felul cum erau distribuite cuvintele în fraze. Prezentat la Conferința Anuală pentru Lingvistică Informatică, de la Portland, studiul a fost salutat ca o revelație în privința rezolvării unei probleme clasice în analiza biblică - faptul că mulți savanți au păreri subiective asupra textului antic. Moise și-a scris singur cărțile? 9 Deși nu poate pune cu precizie în evidență faptul că ures' SUDOK jocul săptămânii:i L 112 3 2 [UNK] [UNK]7 h