Magazin, ianuarie-iunie 2012 (Anul 55, nr. 1-26)

2012-02-23 / nr. 8

Nr. 8 (2830) Mail: redactia@revistamagazin.ro Adresă INTERNET: www.revistamagazin.ro SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Căutăm binele fără a-1 găsi vreodată, la schimb găsim răul fără să-l căutăm. Democrit ■ Mai ușor te ferești de o femeie iute la mânie decât de una tăcută și liniștită. Euripide Femina club Pentru dumneavoastră, doamnă r De la traseele energiilor pozitive, la simbolul fericirii și bunăstării Dosarele frumuseții )km Teoria relativității a lui Einstein ar trebui regândită Einstein este cel care a teoretizat faptul că viteza luminii, acea constantă de 300.000 km/s) este o „limită de netrecut”, în ultimele decenii au apărut niște teorii, emise de unii fizicieni teoreticieni (acei cercetători care consideră că teoriile lor nu trebuie demonstrate fizic, ele fiind doar rodul calculelor strict matematice), conform cărora unele particule pot depăși de 4-5 ori viteza luminii (!). Teorii rămase doar în caietele de matematică. Iată că recent o echipă internațională a reușit să demonstreze că există particule care depășesc viteza lumii. E drept, nu cu mult, dar și acest puțin înseamnă enorm, spun cercetătorii. E vorba despre un experiment care s-a numit Opera; în cadrul acestui experiment internațional, particulele neutrino, acele cărămizi elementare ale materiei, au parcurs distanța de 730 kilometri, adică aceea dintre laboratoarele Centrului european pentru cercetări nucleare (CERN) din Geneva și laboratorul subteran din Gran Sasso din Italia, cu o viteză de 300.000 km/s, ceea ce înseamnă un fel de record mondial, superior cu 6 km/s recordului brevetat într-o constantă, cel de 300.000 km/s. Păstrând comparația cu performanța atletică, s-ar putea spune, dacă nu cumva este vorba despre o eroare a cronometrelor, că în această cursă de fond, de 730 km, particulele de neutrino au trecut linia de sosire cu un avans de 20 de metri în fața vechiului campion mondial, viteza luminii! Cel puțin așa se afirmă într-un comunicat emis de Centre National de la Recherche Scientique (CNRS) din Franța. Acest rezultat publicat de CERN și CNRS este rodul a trei ani de experimentări și observare a peste 15.000 de neutrino, marja de eroare fiind și ea un record mondial, mai exact 10 miliardimi de secundă! Și cum posibilitatea de eroare a calculelor era posibilă, cercetătorii au petrecut șase luni pentru a relua de la zero toate calculele. Recalibrarea instrumentelor de măsurare realizată de unii dintre cei mai reputați experți independenți, verificarea datelor topografice, a tunelului și a particulelor, chiar și deriva continentelor și seismul din L’Aquila au fost luate în calcul pentru excluderea posibilelor erori. Concluzia a fost unanimă: neutrinii par că au călătorit întradevăr mai repede decât lumina, sfidând astfel teoria relativității formulată de Einstein. Deși unanimă, concluzia este dominată de modul verbal prezumtiv, par a călători nu este tot una cu prezentul călătoresc. Tocmai de aceea, comunicatul CNRS precizează în continuare cu extremă seriozitate: „Ținând cont de impactul uriaș pe care un asemenea rezultat ar putea să îl aibă asupra fizicii, măsurători independente vor fi necesare, pentru ca efectul observat să poată fi infirmat sau confirmat oficial”^——— ~ j Biblioteca Județeană ! Dacă rezultatul va deveni oficial, într-un viitor pe care nimeni nu-l poate preciza deocamdată cu exactitate, implicațiile ulterioare ar putea chiar sfida capacitatea de înțelegere a cercetătorilor. Pierre Binetruy, directorul Laboratorului de astroparticule și cosmologie din Paris, este convins că această descoperire înseamnă că „particulele au descoperit o scurtătură în altă dimensiune” și astfel în univers ar exista mai mult de patru dimensiuni (cele trei dimensiuni în spațiu, cărora li se adaugă cea a timpului). Trimiterea este aici la o altă teorie veche și ea de vreo câteva decenii care pomenește despre faptul că Universul are 12-13 dimensiuni. Adevăruri teoretice, care n-au putut fi niciodată dovedite fizic. Cu toate acestea, Pierre Binetruy este convins că Einstein nu s-a înșelat. Descoperirea realizată de savanții implicați în experimentul „Opera” ar putea să semnifice că teoria lui Einstein „este valabilă în anumite domenii, dar există o altă teorie, și mai globală, la fel ca păpușile rusești (...) care deschide noi câmpuri de acțiune”, a mai adăugat Pierre Binetroy. De aceeași părere este și Stavros Katsavenas, care este convins că „Einstein nu a dovedit că Newton s-a înșelat, el a descoperit o teorie mai generală”, care s-a suprapus celei ce a fost formulată de Newton. In ciuda acestor declarații, „maxima prudență” este invocată atunci când se vorbește despre măsurători care nu au fost deocamdată verificate „cu un sistem complet diferit”. Și acest sistem complet diferit ar putea fi proiectul Minos din Statele Unite, care a ajuns în urmă cu câțiva ani, pe o distanță aflată între laboratorul Fermilab din Chicago și o mină din apropiere cu granița canadiană, la un rezultat similar celui realizat de experimentul Opera. Numai că atunci a fost vorba despre o marjă de eroare a măsurătorilor prea mare pentru a putea fi validată științific. Așa încât cercetătorii americani lucrează acum la un nou proiect care va fi finalizat în trei ani și care va avea o precizie fără precedent. Așadar, deocamdată avem un record mondial într-o cursă de fond cronometrată cu aparate neomologate. Important este că spectatorii din tribune sunt încântați de performanța atleților, chiar dacă nu e sigur că vechiul campion mondial, viteza luminii, a fost învins la fotofiniș... TVR 1 i Pro TV ■ Antena 1 ■ TVR 2 ■ Prima TV ■ Acasă ■ TVR Cultural 5 948427 000089 MUREȘ SUDOKU