Magazin, iulie-decembrie 2012 (Anul 55, nr. 27-52)

2012-08-02 / nr. 31

SERIE NOUA - 1103 • ANUL LV • 2 AUGUST 2012 • 16 PAGINI • 2 LEI Nr. 31 (2853) Mail: redactia@revistamagazin.ro Adresă INTERNET: www.revistamagazin.ro SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Cum și de ce a început „ERA ATOMICĂ” DIN MISTERELE creier ■ Viața întreagă pare prea scurtă celor ce fac bine, dar pentru cei ce fac rău, o singură noapte înseamnă un timp nesfârșit Lucian din Samosata ■ Pentru orice realizare, primul pas este curajul. Goethe Dumnezeu sau Bi La început a fost în capitolul Geneza din Vechiul Testament avem o frumoasă teorie cosmogonică, ceea ce dovedește că și pe învățații de acum trei milenii îi preocupa ideea nașterii Universului. Cine a ,făcut” Universul, Lumea, Pământul? Dumnezeu, a fost răspunsul lor. La alte întrebări străvechi, privind ființa umană, nu s-a aflat un răspuns nici până în ziua de azi. Cine suntem, de unde venim, încotro ne îndreptăm? șadar, stă scris în Geneză: „La început, a făcut Dumnezeu cerul și pământul”..Și a zis Dumnezeu să fie lumină! Și a fost lumină... Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric...”. Totul pare logic chiar și din perspectiva logicii științifice care domină astăzi lumea. La început nu era nimic, apoi Dumnezeu (o forță imanentă, care ne guvernează existența, o lege universală) a făcut Cerul, adică Universul și Pământul, apoi lumina stelelor, chiar ziua și noaptea, ceea ce însemna că Pământul avea o mișcare de rotație. Cu alte cuvinte, creaționiștii explică totul prin scurta „teorie” descrisă în Geneză. De câteva decenii bune, o teorie științifică elaborată de un grup de fizicieni teoreticieni, care se bazează doar pe calcule matematice, a vorbit despre o Mare Explozie (Big Bang, în limba engleză) în urma căreia s-a născut Universul și evident, și Pământul. Fără această nouă teorie, rămânea valabilă credința în „mâna divină”. După apariția teoriei Big Bang-ului, lumea s-a împărțit, există acum și oameni care cred că totul (Universul, Pământul) a apărut în urma unui lanț evolutiv sau în urma unor procese care implicau forțele fizice. Toate bune și frumoase, dar, chiar dacă ar fi reală sau măcar plauzibilă, teoria cosmogonică a Big Bang-ului nu exclude deloc ideea de Dumnezeu (Demiurg, Forța Universală). Și asta, deoarece Singularitatea despre care vorbea Hubble și care ar fi explodat în urmă cu 13,7 miliarde de ani (?) sub acțiunea unor forțe, fără ca deocamdată cineva să poată explica de Noua teorie cosmogonică, născută la peste 3000 de ani după cea emisă în Vechiul Testament, a pornit de la scrierile astronomului american Edwin Hubble са [UNK]е а descris Universul ca fiind în continuă extindere. El a pornit de la ideea că la începuturi, cu circa 13,7 miliarde de ani în urmă, Universul încă nu exista. Ceea ce a existat a fost doar un punct de o natură cu totul specială, o așa-numită singularitate, ceva fără dimensiuni, dar cu o energie infinită. La momentul „zero”, acest punct a ieșit din starea lui de singularitate (încă nu se știe din ce cauză) și și-a manifestat uriașa energie printr-o inimaginabilă explozie, Big Bang-ul, care mai continuă și în ziua de azi. în anul 1940, fizicianul George Gamow și asistenții săi, Ralph Alpher și Robert Herman, au lansat ideea de explozie incandescentă de materie și energie de la începuturile Universului. Numele teoriei „Big Bang” a fost dat de astronomul englez Fred Hoyle în 1950. Oricum ar fi, se poate observa că fie și din simpla descriere a fenomenelor, totul pare mai mult o „poveste” frumoasă, cu cuvinte inventate (singularitate?) inexplicabile și explicații suficient de imprecise și vagi. In ciuda siguranței din afirmațiile făcute, creștinii consideră că nimic din această lume nu ar fi putut exista fără a fi creat de o mână divină. Dumnezeu este singura forță creatoare care poate da naștere unui Univers atât de complex, chiar și legilor fizice, chiar și „singularităților”. De la minusculele animale și păsări de pe planeta Pământ, și până la cele mai mari stele și planete din Univers, toate au aceeași sursă incontestabilă, spun creștinii: Dumnezeu, Ace, poate fi însăși o creație a lui Dumnezeu! Scurtă istorie 948427000089 Noi luări de poziție Din categoria celor care cred că teoria Big Bang-ului stă în picioare (enorm de puțini în comparație cu cei care susțin intervenția Divinității) face parte și un grup de cercetători americani care consideră că Universul a apărut acum 13,7 miliarde de ani, în urma interacțiunii forțelor fizicii. Alex Filippenko de la Universitatea Berkeley, California afirmă că ,Big Bang-ul ar fi putut avea loc doar prin prezența legilor fizicii. Cu legile fizicii pot lua naștere universuri. E ca și cum totul ar fi luat ființă într-o secundă”. Chiar și niște observații ca acestea sunt puse de autorul lor, după cum se vede, sub semnul prezumpției, a imaginației hrănite cu harul științific. „Nu a fost nevoie de o mână divină pentru a lua naștere Universul. Nu văd intervenția lui Dumnezeu în această lume. Fluctuațiile aleatorii la nivel subatomic pot produce materiale și energie din nimic”, confirmă și Seth Shostak, astronom american, participant la proiectul SETI, acel proiect care de decenii bune caută prezențe ale unor civilizații extraterestre, fără nici un rezultat notabil până acum. SUDOKU jocul săptămânii: 31