Magazin, iulie-decembrie 2013 (Anul 56, nr. 27-52)

2013-10-10 / nr. 41

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Ce este adevărat la lumina lămpii nu este întotdeauna adevărat și la lumina soarelui. Joseph Joubert Ш Copacul îl sădesc acolo unde am nevoie de umbră. Voltaire cu proiecte grandioase dar fără viitor Ultimul șah al Iranului Goana după COMORILE DE ALTADATA Aventurieri în goană după câștig sau oameni simpli au câteodată norocul de a da peste comori mai mici sau mai mari care au stat ascunse sub pământ secole de-a rândul. Dar comoara dintr-un templu hindus a dat peste cap orice așteptări. Inspecție. în anul 2011, un avocat indian a cerut ca Executivul să asigure securitatea templului hindus și să protejeze averile adăpostite. Dar ceea ce a descoperit comisia de specialiști la templu a depășit orice imaginație. Practic, nimeni nu și-a putut imagina că averea maharajahilor, strânsă de-a lungul secolelor, a fost atât de uriașă. Cu ocazia deschiderii unor camere care fuseseră sigilate în urmă cu 140 de ani, inspecțiile au dat la iveală o fabuloasă avere. „Comorile includ lanțuri foarte vechi de aur, diamante și pietre prețioase care nu pot fi cuantificate în bani. Unele dintre ele provin din secolul al XVII-lea”, spune un oficial prezent când a fost făcută descoperirea. El a precizat că, până acum, au fost deschise doar două dintre cele patru camere ale templului. O parte din statul Kerala de astăzi este formată din fostul regat feudal Travancore, condus de maharajahi. Generații la rând, principii indieni au ascuns bijuterii, aur și argint în șase încăperi secrete de piatră ale templului. Trei dintre acestea nu mai fuseseră deschise din 1872. Regina balului în general, când vorbim de comori, ne închipuim câteva sute de monede de aur, o mână de pietre prețioase, în cel mai bun caz, în templul hindus au fost descoperite până acum, conform ziarului britanic The Telegraph, monede de aur și pietre prețioase ce cântăresc 1.133 de kg (1,13 tone), frânghii din fir de aur, o statuie de un metru înălțime încrustată cu diamante, smaralde și rubine a zeului hindus Vishnu și un lanț de aur de aproximativ cinci metri lungime, ce cântărește 34 de kilograme în situația în care au mai rămas două camere secrete pline cu astfel de comori care urmează să fie inventariate în curând. Deși oficialul indian amintit spunea că această incredibilă comoară nu poate fi cuantificată în bani, ziariști de la publicația britanică The Telegraph au estimat că aceasta ar valora 16 miliarde de euro! Ceva mai precauți, ziariști de la BBC estimează comoara la câteva sute de milioane de euro. Miliarde sau milioane, nu mai contează, deși tentația aventurierilor e mare. Asta a făcut ca autoritățile indiene să intre în alertă. Poliția a instalat de curând o cameră de control specială lângă templu. A mai fost restricționat accesul la locul comorii și a fost interzisă fotografierea obiectelor descoperite. Este de înțeles o asemenea grijă, pentru că valoarea acestei comori este mai mare decât bugetul anual al Indiei pe educație, unele bijuterii datând de pe vremea lui Napoleon. Dar cum au fost strânse aceste comori de-a lungul secolelor? Răspunsul trebuie găsit în obiceiul indienilor de a dona templelor aur și bijuterii. Cercetătorii spun că averea strânsă de maharajahii de Travancore se datorează în mare parte rutelor de comerț care au traversat teritoriul fostului regat feudal. „Comercianți care veneau din toate părțile Indiei, dar și din străinătate, aduceau mirodenii și alte bunuri pe aceste drumuri. Ei obișnuiau să facă donații mari la temple pentru a obține binecuvântarea zeilor, cât și bunăvoința conducătorilor teritoriului prin care treceau”, declara ziariștilor P.J. Cherian, directorul Consiliului pentru Cercetare Istorică din Kerala. Sunt și azi mai multe temple în India care adăpostesc asemenea comori, e drept ceva mai modeste, în valoare de doar câteva milioane de euro. Și în acest caz, marea majoritate a averilor sunt strânse din donații de obiecte prețioase și aur. De aceea sunt indieni care consideră că averea colosală a templului din Travancore ar trebui folosită pentru a-i ajuta pe cei 450 de milioane de oameni care trăiesc într-o sărăcie cruntă în țară. Dacă va fi așa sau nu, decizia finală în privința comorii va fi luată de Curtea Supremă de Justiție a Indiei după ce toate obiectele vor fi catalogate, operațiune care ar putea să dureze luni de zile, dacă nu ani. Momentan, încăperile templului sunt luminate și aerisite cu oxigen pentru cei șase arheologi și reprezentantul actualului Maharajah de Travancore (în a cărui proprietate este deocamdată comoara templului), care supraveghează operațiunea de catalogare și cercetare din punctul de vedere al vechimii istorice a prețioaselor obiecte. Mai mici, dar tot comori Alteori, norocul a dat peste oameni obișnuiți. în 2011 a fost descoperit un imens depozit de aur și argint în palatul Hammandhoka din Kathmandu, Nepal. Comorile au fost găsite în trei lăzi, în total 3 kilograme de aur, 80 de kilograme de ornamente de argint și alte obiecte de valoare. Pe 16 noiembrie 1992, un tezaur din aur și argint din perioada romană târzie a fost descoperit la Suffolk, Anglia. Este vorba despre 14.865 de monede din aur, argint și bronz, precum și obiecte de argint și bijuterii din aur, datând din secolul al IV-lea și al V-lea d.Hr. Obiectele sunt în prezent la British Museum din Londra, valoarea tezaurului fiind estimată la peste 3 milioane de lire sterline. Pe 5 iulie 2009, Terry Herbert a dat peste un tezaur la Staffordshire, în Anglia. Comoara datează din secolul al Vll-lea și este vorba despre 5 kilograme de aur și 2,5 kilograme de argint. Tezaurul a fost evaluat la 3,2 milioane de lire sterline; în fine, în 2010, Dave Crisp a descoperit 52.503 monede romane lângă Frame în Somerset, tot în Anglia. Monedele au fost datate din perioada 253- 305 d.Hr. Comoara a cântărit 158 de kilograme și a fost evaluată la 320.000 de lire sterline. Sume bunicele, dar minuscule în comparație cu valoarea tezaurului din Kerala. Sunt comori legendare care au rămas încă nedescoperite, dacă ele au existat cu adevărat. Așa cum e cazul celei a lui Ginghis Han sau a generalului japonez Tomoyuki Yamashita. Din noroc sau din pură întâmplare, unele comori au fost descoperite de aventurieri, mereu în căutarea obiectelor prețioase, sau de arheologi. Comorile sunt mereu spectaculoase, dar unele sunt de-a dreptul uluitoare. Cea mai uluitoare dintr-o serie este tezaurul hindus descoperit în templul Sree Padmanabhaswamy din Thiruvananthapuram, capitala statului sudic Kerala, India. Templul nu este antic, el a fost construit în secolul al XVI-lea dar, de atunci, în criptele lui secrete, regii din acea perioadă au ascuns bogății imense. De secole, așa a circulat legenda, dar o descoperire recentă a dovedit că, de fapt, era vorba despre cea mai fabuloasă realitate. întâmplarea a făcut ca totul să pornească de la o П TOB i I«Р,до ?V (■ /A'n".Vena Ц Щ TvViB !2 WIP.Kima W (■ А [UNK]р m (р,ф );i[ne:m;a SUDOKU jocul săptămânii: 41