Magazin, iulie-decembrie 2015 (Anul 58, nr. 26-52)

2015-09-17 / nr. 37

SERIE NOUA -1263 • ANUL LVIII • 17 SEPTEMBRIE 2015 • 16 PAGINI • 2 LEI Nr. 37 (2013) Mail: redactia@revistamagazin. Adresă INTERNET: www.revistamagazin.ro SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Neînțelegerea dintre oameni provine din faptul că unii trăiesc mai mult în trecut, iar alții în prezent André Maurois . Când știi multe, poți să vorbești, dar e mai bine să taci. La Fontaine Femina club !Pentru dumneavoastră, doamnei !Culorile toamnei și dej. Dosarele frumuseții O dorință ce poate f împlinită: modelarea corpului Nici o zi fără descoperiri sti ■■■■■анааяававаавшвввнашавшнншаанашнаашиаашанваанннввааа|анвшнаанван^нн^9внн Fie că e vorba despre Univers, despre organismul uman, despre tehnologie sau despre arheologie, agențiile de presă abundă în informații legate de descoperiri realizate de oamenii de știință, cu predilecție de cei americani. Știința vrea să capete statutul omniscienței. Ca de multe ori se înșeală, însă deja asta nu mai contează. Mașină condusă cu puterea minții In domeniul automobilismului, puține lucruri au evoluat, în sensul câ mașina are în continuare un motor cu ardere internă (automobile cu motoare hibride există, dar sunt considerate încă exotice), patru roți, volan, frâne, faruri. Se tot încearcă tot felul de experimente, de la mașina care merge pe șosea și cea care poate zbura, până la mașina care se lasă condusă de senzori, virează și frânează în locul șoferului. Ele sunt spectaculoase, dar rămân un fel de hobby extrem de bine subvenționat, în ideea unei viitoare, dar incerte generalizări. Practic, se dorește să se arate ca se poate, nimeni nu știe însă și dacă aceste experimente vor fi vreodată puse în practică. Din anii 70 ai secolului trecut, când a apărut prima criză a petrolului, a fost lansat programul de realizare a mașinilor care să nu mai consume carburant fosil, dar după aproape o jumătate de secol de cercetări care au tocat resurse uriașe, tot ceea ce s-a realizat au fost doar prototipuri de expoziție. Eforturile continuă și azi, la fel de zadarnic, deoarece marii strategi n-au dat încă semnalul de schimbare a paradigmei, mai ales că rezervele de petrolul nu sunt nici pe departe epuizate, așa cum previzionau studiile bine ghidate ale anilor 70. Așa că acum cercetările se concentrează mai mult pe siguranța automobilistului, pe noi metode de conducere, în dorința de a aplica noile tehnologii digitale la „bătrânul” automobil. în această serie a experimentărilor digitale se înscrie și reușita unui grup de cercetători chinezi, care au realizat o mașină ce se manevrează doar cu puterea minții! Acest prototip a fost testat nu cu mult timp în urmă, el urmând a fi folosit în primul rând de persoanele cu dizabilități motorii. Realizat de cercetători de la Universitatea Nankai din Tianjin (nord-estul Chinei) în colaborare cu producătorul de automobile Great Wall Motor, automobilul captează impulsurile creierului utilizatorului cu ajutorul a 16 senzori, le analizează și le transmite sistemului de procesare, care le interpretează drept comenzi de a accelera sau a frâna ori de a manevra ușile. Un automobil utilitar de acest gen are mari șanse de a depăși spațiul restrâns al laboratoarelor, deoarece se poate dovedi util în mai multe domenii. Casă făcută la imprimantă Dacă rămânem în domeniul experimentelor tehnologice, să amintim și un alt instrument foarte la modă în ultimii doi ani, este vorba despre imprimanta 3D, adică tridimensională. Dacă imprimanta obișnuită, 2D, are utilizări banale, acelea de a tipări documente diverse, imprimantei tridimensionale, care este un fel de strung pe trei axe, de diferite dimensiuni, se găsesc pe zi ce trece noi utilizări, de la copierea statuetelor, până la cea a oaselor. De curând, aflăm, la Dubai s-a lansat proiectul de construcție al unei mici clădiri de birouri folosind în premieră o imprimantă 3D. Ideea este de a folosi noua tehnologie tridimensională pentru a reduce costurile și a economisi timpul de construcție. Casa nu va fi un zgârie-nori (deși este de așteptat și un asemenea proiect), va avea un singur etaj, cu o suprafață de aproximativ 185 metri pătrați și va fi imprimată strat cu strat folosind o imprimantă înaltă de peste șase metri. Ca să ne întoarcem la ideea unui zgârie-nori construit la imprimantă 3D, proiect la care mai avem probabil de așteptat, problema nu ar fi clădirea în sine, ci dimensiunile imprimantei, așa cum s-a pus și în cazul proiectului din Dubai. Totul e însă posibil. O dronă pentru spațiul cosmic Dronele, aparate de zbor de mici dimensiuni, fără pilot, sunt în ultimii ani la mare modă, de la cele folosite în scopuri militare (de supraveghere, depistare și bombardare) până la cele utilitare. Mai nou, NASA vrea să intre și ea în jocul dronelor, pentru a fi folosite în spațiul cosmic (!), după cum mărturisesc decidenții Agenției. Pentru asta, NASA a organizat, aflăm din sursă Agerpres, o competiție în cadrul căreia participanților li s-a cerut să creeze o aplicație pentru mobil, un soft sau un echipament tehnic care ar putea contribui la misiunile de explorare a spațiului și la îmbunătățirea calității vieții pe Pământ. Juriul „NASA International Space Apps Challenge” a selecționat proiectul unei echipei din Cipru și alte 5 dintre cele 950 de proiecte trimise din 135 de țări. Interesant este faptul că în echipa cipriotă se află și un român, Adrian Cârlan, care împreună cu informaticieni din Cipru, Ucraina și Serbia au propus o dronă utilitară pentru Stația Spațială Internațională. Adrian Cârlan s-a născut la Bacău, este absolvent al Facultății de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității „Gheorghe Asachi” din Iași, și s-a stabilit în urmă cu 5 ani la Limassol. Proiectul echipei cipriote se numește ArachnoBeeA și constă în construirea unei drone utilitare pentru o stație spațială, cu rolul de a transporta mărfuri, utilaje și echipamente. într-un interviu acordat site-ului pulsulafroditei.com, Adrian Cârlan a explicat că ArachnoBeeA (adică un fel de păianjen-albină) este „o dronă utilitară care poate fi folosită de membrii echipajului de la bordul stației spațiale ISS”. Designul dronei este modular și de aceea poate fi adaptat oricăror condiții de lucru. „Astfel, în ambient presurizat se poate deplasa folosind cele 4 rotoare (albina), iar în spațiile depresurizate, cu ajutorul celor 4 membre (păianjen). De aici și conceptul de dronă hibridă Păianjen-Albină”, a declarat românul, precizând că, „pe lângă fuziunea de senzori, drona este echipată și cu un braț robotic, care poate fi modificat prin atașarea unor unelte diferite”. Consultații fără plată „Spectrul” care ne bate la ușă: POLIOMIELITA AROME MEDIEVALE românești 5 948427 000119 dacă reușești să construiești o imprimantă 3D cu o înălțime egală cu a zgârie-norilor. SUDOK jocul săptămânii:U 37