Magazin, iulie-decembrie 2016 (Anul 59, nr. 27-52)

2016-08-04 / nr. 31

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT 5 948427 000126 u CASTELE de vânzare, neamule! Femina club Pentru dumneavoastră, doamnă Tipul de personalitate și bolile de care suferim cus Dosarele frumuseții Mici secrete ale tenului este cartea de -1 л vizită a omului « De ce eșuează deștept!» (1 V Abraham Lincoln ? regimurile de slăbire §UK/) O 31 Consultații fără plată ■ 'Я [UNK]*?!.Г'Г~^'~~9%ГЛ Гр. JmL К«Modestia m Mașinile care învață singure Nu se dezvoltă doar Internetul Lucrurilor, ci și tehnologiile de a gestiona cantitatea gigantică de date pe care le tragcam zilnic. Pentru a controla acest trafic, trebuie să folosim tehnicile de învățare ale dispozitivelor care folosesc Inteligența Artificială (IA). Pentru a obține cât mai mult din volumul de date transmise pe Internet de imensa cantitate a dispozitivelor care folosesc IA conectate la Internet, este nevoie să aplicăm tehnicile de învățare ale dispozitivelor volumului foarte mare de seturi de date, motiv pentru care este nevoie și de soluțiile tehnologiilor inovatoare care să facă asta, și bine, pentru a crea noi modele de afaceri bazate pe date. Lecțiile oferite de roboti Exista deja o mână de companii de generație viitoare care, deși sunt hulite pe motiv de concurența, sunt construite pe ideea de folosire inovatoare a datelor culese, cum ar fi Uber, LinkedIn, Airbnb sau Concur. Ele obțin rezultate reale cu ajutorul aplicațiilor care procesează informațiile despre totul și orice. Pentru a face asta, e nevoie de dispozitive noi, mașini care sa știe sa o facă, deoarece pentru om e imposibil să extragă informații valabile din volumul uriaș de date doar cu forța sa brută. E nevoie de mașinarii care știu sa folosească algoritmii. E bine de știut ca oamenii nu pot controla decât vreo zecedouăsprezece variabile în același timp, în vreme ce mașinile care învață algoritmi pot gestiona câteva mii! Deja putem observa câteva beneficii din folosirea acestor sisteme inteligente sofisticate, de la noi produse și servicii, până la schimbările în aplicațiile existente. Vedem azi cum intră în scenă acei roboți (prescurtat botboți) care folosesc IA într-un fel pe care nu-l puteam imagina în urmă cu doar câțiva ani. De exemplu, azi, rapoartele financiare nu sunt scrise de jurnaliști umani, ci de jurnaliști-boți, iar agenția de presă Associated Press folosește boți pentru a transforma câștigurile trimestriale de bursă în articolele de știri. Dar chiar și domenii pe care le credeam departe de centrul tehnologiilor de ultimă oră, cum ar fi agricultura, cresc în valoare prin aplicațiile IA. Astfel, prin procedeul de învățare al mașinilor, fermierii pot acum identifica maladiile care se dezvoltă în plante. Folosind un set foarte mare de fotografii ale plantelor bolnave și ale celor sănătoase, un algoritm de învățare dă posibilitatea unui computer să distingă și să analizeze starea de sănătate sau boală a plantelor. Sistemul poate identifica cu exactitate 14 specii de recoltă și 24 de boli, în 99,35 la sută din cazuri doar din noile imagini care sunt descărcate în sistem. Și el continuă sâ învețe de la fiecare nouă imagine pe care o primește! Rezultatul este uimitor, și asta pentru ca în condiții normale, fără ajutorul acestei aplicații, atunci când un fermier observă că planta a contractat o maladie, el aleargă la magazinul de specialitate și cheltuiește o mulțime de bani și timp pentru a obține erbicidele și pesticidele recomandate. în viitor, IA va ajuta fermierii să identifice rapid și cu precizie natura maladiei, făcând asta în timp real și automat cu echipamentul de pe câmp. în SUA, fermierii folosesc milioane de tone de erbicide în ideea „spray and pray” („stropește și speră”). Adică stropește și roagâ-te să aibă efect! Acum, cu un tractor (foto) echipat cu o aplicație robotizată de învățare, denumită Lettuce Bot (robot pentru salată), sunt făcute 5.000 de fotografii în fiecare minut ale plantelor de salată verde. Algoritmul folosit de Lettuce Bot poate discerne între răsadul de salată și o buruiană și poate astfel să stropească numai buruienile cu o precizie de 6 milimetri, ceea ce înseamnă o reducere a cantității de erbicid cu 90 la sută! Monitorizare totală și permanentă Aplicațiile pe telefoanele inteligente (smartphone) ne-au schimbat modul de a interacționa cu lumea în care ne mișcăm. De la felul în care navigăm în oraș sau între orașe, până la felul în care socializăm sau în care ne facem cumpărăturile online și în timp real. Toate bune și frumoase, dar mai utilizatorii telefoanelor inteligente îl ignoră: faptul că, atunci când folosesc aceste aplicații, extrem de utile, ei oferă cu generozitate și inocență o imensă cantitate de informații personale. Și asta, pentru că majoritatea aplicațiilor monitorizează prezența, oriunde ne-am afla, tot timpul, chiar și atunci când nu folosim aplicația! Analiza acestor informații poate determina cu precizie locul unde trăim, unde muncim, unde ne facem cumpărăturile și chiar și ce cumpărăm. Un articol din mai 2015, publicat de Harvard Business Review, scotea în evidență faptul câ 75 la sută dintre cei intervievați nu știau că prin telefon se transmit informații despre locația în care se aflau și 86 la sută nu știau ca majoritatea companiilor colectează istoricul navigării lor pe Net! Nu e mai puțin adevărat că acele companii care dețin aplicațiile folosesc datele colectate pentru nevoi legitime, cum ar fi crearea algoritmilor pentru dezvoltarea unor produse și servicii mai bune pentru utilizatori. Utilizatorii acceptă acest tip de „simbioză”, dând la schimb datele private în schimbul folosirii în continuare a aplicațiilor. Pentru că, până la urmă, cine ar vrea să se mai întoarcă la hărțile tipărite pentru o simplă navigare printr-un oraș atunci când are o aplicație precum Google Maps, dotată cu localizare prin GPS, îmbunătățiri umane pentru anul 2020 IA. Iată câteva exemple ale acestei relații, posibile până prin 2020: Pielea inteligentă. Acest organ inteligent poate prinde viață datorită unei echipe de ingineri de la Universitatea din Wisconsin-Madison care a pus la punct „cel mai rapid circuit integrat portabil care se poate plia și întinde”, asemenea unei bucăți de piele umană. Circuitul cu pricina este și wireless și poate fi aplicat pe piele ca un tatuaj temporar, oferind astfel o mulțime de utilizări, mai cu seamă medicale, în unitățile de terapie intensivă unde semnele vitale ale unui pacient pot fi monitorizate de infirmiere, de la distanță. Noua realizare, care folosește tehnologia de transmisie 5G, poate pune capăt spitalelor pline de cabluri și senzori adezivi. Implanturi cu microcipuri. Deși ideea a apărut în filmele de la Hollywood, pentru Amal Graafstra, fondatorul unei companii de bio-hacking, este o realitate. Ideea lui este un dublu implant, câte un microcip în fiecare mână. Mâna lui dreaptă conține un cip rescriptibil pe care el îl folosește pentru a descărca informația de pe și spre telefonul său inteligent. Cipul din mâna stângă conține un număr de identificare, acesta servind la deschiderea ușilor sau logarea la un computer. Privire asupra tehnologiilor celei de-a patra revoluții industriale Ar trebui să ne obișnuim cu ideea că suntem într-o relație în este un aspect pe care evoluție permanentă cu tehnologia MUREȘ i