Magyar Államvasutak Hivatalos Lapja, 1962. július-december (28-53. szám)
1962-07-07 / 28. szám
28. szám. A Magyar Államvasutak Hivatalos Lapja 279 RENDELETEK Vasútigazgatóságok munkaversenye. 118169/1962. 1/2. Pártunk VIII. kongresszusának tiszteletére kezdeményezett szocialista munkaverseny sikere, a vasút II. félévi tervfeladatainak teljesítése érdekében a vasútigazgatóságok munkaversenyének feltételei — f. évi július hó 1-től kezdődő érvénnyel — a következők szerint módosulnak. A folyó évi 1. sz. MÁV Hivatalos Lapban közzétett 8 alapvető feltétel közül 7 változatlanul a II. félévben is érvényben marad. Kivételt képez „az áruszállítás önköltségének csökkentésére” vonatkozó előírás, amely helyett a fajlagos üzemeltetési költségek alakulását és az építési szolgálat önköltségi tervének teljesítését kell vizsgálni. Ezek szerint a vasútigazgatóságok munkaversenyének feltételei, illetve célkitűzései 1962. év II. félévében a következők: 1. Személyszállító vonatok menetrendszerű közlekedtetése. 2. Tehervonatok menetrendszerűségének javítása. 3. Teherkocsik átlagos kihasználásának emelése. 4. Vontatójárművek gazdaságos felhasználása. 5. Tehervonatok átlagos terhelésének növelése. 6. Kocsitartózkodási idő műszaki-gazdasági normáinak betartása. 7. Üzemeltetési és építési költségek csökkentése. 8. Forgalmi és üzemi balesetek elkerülése. Miután a vasút munkafolyamatainak fokozott összefonódása megköveteli, hogy az igazgatóságok munkaversenye mindenekelőtt a vasút egész hálózatára megállapított tervfeladatok teljesítését segítse elő, lényeges változtatás csak a célkitűzések értékelésének hatékonyabbá tétele érdekében történt. A legfontosabb elvi jelentőségű módosítás az, hogy a célkitűzések teljesítésének eredményeit — 1. évi július hó 1-től kezdődően — két különálló részben kell értékelni. 1. Valamennyi célkitűzésnél értékelésre kerül a hálózat tervfeladatainak teljesítése, ami alapját képezi az erkölcsi és anyagi jutalmazásnak. Ennek keretében a hálózatra előírt terveknek csak 100%-ig terjedő teljesítése képezi vizsgálat tárgyát azért, hogy a verseny egyes tényezőinél előforduló esetleges elmaradást ne egyenlíthesse ki a verseny egyéb tényezőinek terven felüli teljesítése. Ez azt jelenti, hogy összesített eredményként — hálózati szinten — legfeljebb 100% érhető el és ez is csak az esetben, ha a vasút dolgozói a hálózat terveit a versenybe bevont valamennyi tényezőnél teljesítik. Az értékelés módja a következő: Valamennyi célkitűzésnél megállapításra kerül a még pontértéket eredményező teljesítmény alsó határa (pl. 96%) és ettől kezdődően lépcsőzetesen — a tervteljesítés határáig — az elnyerhető pontértékek mennyisége. Az előírt tervek teljesítése esetén maximálisan 80 pontérték érhető el, ami megfelel 100%-os hálózati eredménynek. Ezek szerint a számítási eszközként használt egy-egy pontérték — teljesítményi %-ban kifejezve — azonos 1,25%-kal. Az igazgatóságok csak az esetben részesülnek erkölcsi és teljes értékű jutalmazásban, ha a hálózat fentiek szerint számított eredménye legalább a 90%-ot eléri. A hálózat összesített eredményének 80—90% közötti teljesítése esetén a vonatkozó jutalomösszegnek csak 50%-a folyósítható. 80%-on aluli hálózati eredmény elérése esetén az igazgatóságok jutalmazásban már nem részesülnek. 2. A hálózat eredményeivel egyidejűleg változatlanul értékelni kell az igazgatóságok egyedi teljesítményeit. Az értékelésnek ez a módja kifejezetten csak az igazgatóságok helyezési sorrendjének, illetve eredményeik összehasonlítására szolgál. Az igazgatóságok célkitűzései azonosak a hálózatra előírt célkitűzésekkel, kivéve a teherkocsik dinamikus terhelését, a fajlagos üzemeltetési költségeket, valamint az építési szolgálat önköltségi tervét, melyeknek eredményei csak hálózati szinten kerülnek értékelésre. Igazgatósági szinten — szemben a hálózat eredményeinek értékelésével — nemcsak a tervfeladatok teljesítése, hanem az egyes célkitűzéseknél érvényesített túlteljesítések mérve is vizsgálat tárgyát képezi. Ennek következtében a teljesítménynek a még pozitív eredményt jelentő alsó határa mellett előírásra kerül a legmagasabb pontértéknek megfelelő túlteljesítés felső határa is. Pl. a tervteljesítésnek 96—102% közötti előírása azt jelenti, hogy 96%-on alul pontérték nem jár, 96 és 102% között az igazgatóságok a tervteljesítés mérvének megfelelő — lépcsőzetesen elosztott — pontértékekben, 102%-on felüli teljesítés esetén pedig a célkitűzés legmagasabb pontértékében részesülnek. Az igazgatóságok — tekintettel a túlteljesítésekkel járó többlet pontértékekre, valamint arra, hogy egyes célkitűzések csak hálózati szinten kerülnek értékelésre — összesen 84 pontértéket érhetnek el. Miután az 1. pont alatt ismertetett számítás szerint 80 pontérték 100%-os teljesítménynek felel meg — vagyis 1 pontérték = 1,25 %-kal — az igazgatóságok összteljesítményének értékelésénél az elérhető felső határ 105%. Ezt az eredményt azonban csak az esetben érhetik el, ha az előírt számszerű célkitűzéseket a legmagasabb szinten teljesítik, — illetve az előírt túlteljesítéseknek megfelelnek — és területükön sem forgalmi, sem üzemi baleset nem fordul elő. » «