Magyar Demokrata, 1998. január-március (2. évfolyam, 1-12. szám)

1998-03-12 / 10. szám

­ Balatoni Mónika és Őze Áron a Nemze­ti Színház közalkalmazottai dramaturg, illetve színész státusban. Szinte egyszerre merült fel az igény mindkettőjükben arra, hogy egy-egy produkció erejéig csapatot toborozva saját színházukon kívül is meg­mérettessenek. így született meg három évvel ezelőtt a Király Cabaret című zenés, békebeli, kávéházi produkció. B. M.: - A Király Cabaret sikeres be­mutatkozása után felmerült az igény, hogy többen összeállva újra hoz­ _______­zunk létre egy produkciót. In­nen már csak egy lépés volt a névválasztás és a társulás meg­alapítása Áronnal, majd ké­sőbb csatlakozott hozzánk két gyakorlott színházi ember, Pe­tő Éva művészeti titkár és Kál­mán János műszaki vezető. Nem alternatív színházi társu­lat vagyunk, amely tüntet a kő­színházi struktúra ellen. Nem szervezünk tudatos kivonulást a kőszínházból. Igyekszünk ősbemutatókat tartani, vagy olyan darabokat választani, amelyeket nagyon keveset ját­szottak eddig magyar színpa­dokon. Mi csak úgy tudunk labdába rúgni, ha találunk ilyen érdekessé­geket. Kiiktatjuk a nagyüzemi formát a munkánkból.Kutató műhelymunka alakul ki a próbákon, de nem akarjuk a spanyol­­viaszt felfedezni, ez ebben a szakmában már eléggé ritkaság. Önmagukkal elége­detlen, megújulni vágyó művészekre lenne szükség, akik még nyitottan és érzékenyen közelítenek a színházhoz. Mindezzel jó esetben együtt jár a manírmentességre va­ló törekvés is. Nem teszünk különbséget diplomás és amatőr színész között. Célunk a közös nyelv kialakítása. Mindenféle profizmusnál többet ér, ha valakinek hite és célja van, nem fásult még bele a színhá­zi munkába, ha nincs is előképzettsége. O. Á.: - Nincsenek meghatározott elve­ink. Támadásként ért a kérdés minket: mit keresünk mi, kőszínházasok az alternatívok között. Sem ez ellen, sem amellett nem ál­lunk. Színházi élményt szeretnénk nyújta­ni. Az adott stílust, a színházi nyelvet az előadás teremti meg, előre megfogalmazott irányvonalunk nincs. A semmüyen ellen akarunk küzdeni. Nagy nyitottságot és együttműködési készséget találtunk a Szké­né Színház és Regös János személyében. Első komoly produkciónk, Camus Caligu­lája többségében tetszett a közönségnek, főként azoknak, akik ismerik ezt a filozofi­kus művet. Ha nem is tetszett mindenkinek az előadás, sokakat elgondolkodtatott. Vi­tatkoztak rajta, beszélgettek róla. Ezt már nyereségként könyvelhetjük el. - A Pasztell Társulásnak most készül a harmadik produkciója. Az előzőeknek, mint a Vaseszű Mihóknak is Mónika a rendezője. Ezt a posztot kisajátítottad ma­gadnak? B. M.: - Nem vagyok állandó rendező­je a csapatunknak, de az ötletek, amiket ed­dig megvalósítottunk és a közeljövőben tervezünk megvalósítani, a sajátjaink. Eze­ket természetesen szeretném én megcsinál­ni. A saját bőrünket visszük a vásárra. A la­kásunkat, autónkat. Saját magunk szeret­nénk felelni az előadásokért. - Milyen tapasztalatokkal lettél gazda­gabb mint debütáló rendező? B. M.: - Tizenkét fővel maszek produk­ciót létrehozni öngyilkosság. Ez a két hó­nap felért egy főiskolai képzéssel. A peda­gógiai múltam sokat segített a csapatveze­tésben, miképpen közelítsek meg és jutas­sam el a színészeket az általam jónak vélt megoldáshoz. Ez nem minden esetben si­került. A színészek nagy többsége saját magán kívül senkiben sem bízik meg. Ahogy az élet egyéb területein sincs meg az alapvető bizalmunk egymás iránt. - Személytelenné, közömbössé vált az egész színházi szakma, az élet más területeihez hasonlóan itt is megmutatkozik a céltalan­ság és az értékvesztettség. B. M.: - Igen, de a bizalomhiány nem feltétlenül a színészek hibája. Nyitván hoz­zászoktak, hogy vizsgáztassanak, mert gyakran felkészületlenségek, átgondolat­lanságok tömegével találják szembe magu­kat. Én is olyan szellemi fertőt tapasztalok magam körül, hogy néha nem is tudom, merre meneküljünk. Sokféle kompromisszumot lehet és kell is kötni, de a művészi munkában nem tűröm, hogy az általam „belőtt” szint alá kerüljek bárki kedvéért is. Nem akarok semmilyen elvá­rásnak megfelelni, kizárólag magamnak. Csalódást jelen­tett, hogy a fiatalok is - akik­ről azt hinné az ember, hogy nyitottak, törekednek a másra, az újra­­ ragaszkodnak a be­vett formákhoz. Nem bíznak magukban. Akcióznak, önálló estet szeretnének tartani egy produkción belül. A társasjá­ték viszont azonnal megbu­kik, ha mindenki egyénies­­kedik. Paradox a helyzetünk, mert miköz­ben elvárjuk, hogy teljes odaadással dol­gozzanak a munkatársak, még nem sikerült olyan anyagi bázist találni, amely függetle­nítene minket az egyéb pénzkereseti forrá­soktól. Nem kérhetjük a színészektől, hogy mondjanak le munkákat, pedig a gondtalan koncentráláshoz erre lenne szükség. O. Á.: - Csoda lenne, ha állandó finan­szírozási lehetőséget találnánk egy cég vagy egyéb szponzor személyében. Nekik minimális befektetést jelentene, nekünk vi­szont a létfenntartásunkat oldaná meg. Úgy kell összeszednünk produkciónként a kisebb összegeket is, és mindig elölről kell kezdeni. Ez rengeteg energiánkat fel­emészti. . ki Csépe Krisztina KULTÚRA Útkeresők „A semmilyen ellen akarunk küzdeni” Vannak, akik még hisznek. A színházban, a csapatmunkában, a színházi él­ményben. Nincsenek sokan, és útkeresésük egyre nehezebb. A hit a közös munkában, az új iránti vágyakozás azonban sok nehézségen átsegítheti a - főként fiatal - művészeket. Ennek szellemében jött létre a Pasztell Színházi Társulás, amely a századvégi színházcsináláshoz próbál új utat keresni. Őze Áron és Kelemen István a Caligulában Demokrata 1998/t6

Next